۷۸۷۱۳۹
۱ نظر
۵۰۲۰
۱ نظر
۵۰۲۰
پ

توصیه‌های پاییزی به خانم‌های باردار

معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در فصل پاییز که با شروع سرما و بارندگی همراه است، به تقویت سیستم ایمنی بدن خودشان بپردازند و مراقبت‌های فیزیکی بیشتری از خود داشته باشند تا سلامت مادر و جنین در این فصل زیبای سال به خطر نیفتد.

هفته نامه سلامت: پاییز، یکی از جذاب‌ترین فصل‌های سال است که هوای دلپذیر و مطلوب آن می‌تواند برای تمام افراد جامعه لذت‌بخش باشد. با این‌حال، یکی از مواردی که همواره باید در این فصل مورد توجه قرار بگیرد، حفظ سلامت خانم‌های باردار است.

معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در این فصل سال که با شروع سرما و بارندگی همراه است، به تقویت سیستم ایمنی بدن خودشان بپردازند و مراقبت‌های فیزیکی بیشتری از خود داشته باشند تا سلامت مادر و جنین در این فصل زیبای سال به خطر نیفتد. در ادامه با مهم‌ترین توصیه‌های پاییزی برای خانم‌های باردار آشنا می‌شوید.

توصیه‌های پاییزی به خانم‌های باردار

۱. خودتان را گرم نگه دارید

آیا می‌دانید سرماخوردگی، یکی از پرخطرترین بیماری‌های ساده برای جنین است و سرما می‌تواند شدیدا به سلامت مادر و جنین آسیب برساند؟ متخصصان زنان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند در فصل پاییز و با شروع سرما، برای حفظ سلامت خود و جنین‌ حتما لباس گرم بپوشند. بهتر است این خانم‌ها در فصل پاییز و با وجود تغییر احتمالی طبع خود، از قرار گرفتن در معرض باد پاییزی خودداری کنند.

گرم نگه داشتن کافی بدن به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی کمک می‌کند. معمولا توصیه می‌شود خانم‌های باردار، دمای داخل منزل را بین 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد ثابت نگه دارند و اگر کمی احساس خنکی داشتند، به‌جای بالا بردن بیش از اندازه دمای منزل کمی لباس‌شان را گرم‌تر کنند. توصیه می‌شود خانم‌های باردار در فصل پاییز و در صورت قرار گرفتن در هوای آزاد بیرون، حتما تمام قسمت‌های بدن خود را کاملا بپوشانند تا پوستشان در معرض سرما قرار نگیرد.

۲. با احتیاط در باران قدم بزنید

یکی از جذابیت‌های فصل پاییز، باران‌های زیبای پاییزی است. هرچند به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در هوای بارانی از خانه خارج نشوند، اگر مجبور بودید در این هوا بیرون از منزل یا محل کار باشید، کاملا با احتیاط در خیابان راه بروید تا سطح لغزنده کوچه و خیابان باعث لیز خوردن شما و آسیب دیدن خود یا جنین‌تان نشود. توصیه می‌شود در هوای بارانی به‌هیچ‌عنوان کفش پاشنه‌دار نپوشید و از کفش‌هایی استفاده کنید که کف آنها عاج‌دار هستند و جلوی سُرخوردن شما را می‌گیرند.

اگر بیرون از منزل بودید و باران بارید و مجبور شدید در فضای باز تا رسیدن به مقصد پیاده بروید و کفش مناسبی پایتان نبود، توصیه می‌شود برای پیشگیری از لیز خوردن، یکی-‌دو کش پلاستیکی مانند کش پول را دور کفش خود بیندازید تا این کش‌های پلاستیکی مانند ترمز کفش عمل کنند و جلوی لیز خوردن شما را روی سطوح لغزنده بگیرند.

۳. از میکروب‌ها دور بمانید

فصل پاییز معمولا با بیماری شایع سرماخوردگی یا آنفلوانزا همراه است و برخی افراد مبتلا به این بیماری‌ها هنگام عطسه یا سرفه کردن، نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و جلوی دهان یا بینی خود را نمی‌پوشانند. بنابراین لازم است در این فصل از سال که شیوع بیماری‌های ویروسی بالا و بیشتر در و پنجره‌ها بسته است، خانم‌های باردار نکات بهداشتی ساده را رعایت کنند تا از شر انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها در امان بمانند.

از این‌رو، توصیه می‌شود این افراد هنگام خروج از منزل حتما یک دستکش نخی بپوشند و هنگام کار با وسایل عمومی مانند دستگاه خودپرداز، دستگیره‌های در وسایل حمل‌ونقل عمومی، کیبورد کامپیوتر در کتابخانه و محل کار و... حتما این دستکش را دستشان کنند. خانم‌های باردار باید پس از رسیدن به منزل، دستکشی که در طول روز خارج از منزل استفاده کرده‌اند را با آب گرم و ماده شوینده به‌خوبی بشویند.

اگر امکان انجام دادن روزانه این کار برای شما فراهم نبود، می‌توانید از دستکش‌های یکبار مصرف کمک بگیرید. توصیه می‌شود خانم‌های باردار حتما پیش از میل کردن هر ماده غذایی در این فصل از سال دست‌های خود را به‌خوبی بشویند و از خشک کردن دست‌ها با دستگاه‌های خشک‌کن برقی موجود در سرویس‌های بهداشتی اکیدا خودداری کنند.

۴. تا حد امکان به مکان‌های عمومی نروید

همان‌طور که گفته شد، فصل پاییز با شروع بیماری‌های عفونی فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه است که این بیماری‌ها شدیدا در مکان‌های سربسته و عمومی قابل‌انتقال هستند. مبتلا شدن خانم باردار به سرماخوردگی هم شرایط سختی ایجاد می‌کند و هم تاثیری منفی بر رشد مناسب جنین باقی می‌گذارد. بنابراین توصیه می‌شود خانم‌های باردار در فصل پاییز تا جایی که ممکن است به مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سینما، اتوبوس، مترو و... نروند.

اگر مجبور به حضور در این مراکز بودید، حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنید و پوشیدن دستکش را از یاد نبرید. استفاده از واکسن سرماخوردگی در طول دوران بارداری کاملا به نظر پزشک متخصص شما بستگی دارد.

۵. به اندازه کافی ورزش کنید

داشتن فعالیت فیزیکی کافی در طول روز برای خانم‌های باردار بسیار ضروری است، اما برخی از این افراد در فصل‌های پاییز و زمستان و به‌دلیل سردی یا آلودگی هوا دور فعالیت فیزیکی را خط می‌کشند و با مشکلاتی مانند اضافه‌وزن بیش از اندازه، فشارخون و دیابت بارداری مواجه می‌شوند.

از این‌رو، به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌شود حتی اگر در روزهای سرد و آلوده سال، امکان ورزش کردن در هوای آزاد را ندارند، انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی داخل منزل یا در باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده را فراموش نکنند. داشتن فعالیت فیزیکی کافی در طول دوران بارداری، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، باعث حفظ تناسب اندام خانم باردار می‌شود و زایمان را برای او ساده‌تر می‌کند.

منبع: Live Strong
ترجمه: ندا احمدلو

توصیه‌های پاییزی به خانم‌های باردار

رژیم غذایی مناسب خانم‌های باردار در فصل پاییز

یکی از مشکلاتی که معمولا با خنک شدن هوا برای خانم‌های باردار ایجاد می‌شود، این است که میل به نوشیدن آب را از دست می‌دهند و فراموش می‌کنند در طول روز آب کافی بنوشند. این درحالی است که نوشیدن آب کافی در طول روز باعث حفظ سلامت بارداری می‌شود.

بهتر است خانم‌های باردار همیشه یک پارچ یا قمقمه آب کنار دست خود داشته باشند تا نوشیدن آب را در طول روز فراموش نکنند. توصیه می‌شود خانم‌های باردار روزانه 7 تا 8 لیوان آب ساده بنوشند، زیرا کم‌آب شدن بدن شدیدا برای سلامت مادر و جنین مضر خواهد بود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند اگر بدن خانم‌های باردار در معرض کم‌آبی قرار بگیرد، احتمال ابتلا به سردرد و خشکی پوست در آنها افزایش می‌یابد و نوشیدن آب کافی، خطر زایمان زودرس ناشی از کم‌آبی بدن را کاهش می‌دهد. به خانم‌های باردار توصیه می‌شود اگر نمی‌توانند مدام آب ساده بنوشند، چند قطره آب‌لیمو یا آب سایر مرکبات را داخل آب بچکانند.

نکته مهم دیگر درباره حفظ سلامت بارداری در طول فصل پاییز، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن خانم باردار است. زمانی که قدرت سیستم ایمنی بدن خانم‌های باردار بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های شایع فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا در آنها بسیار کاهش می‌یابد.

از این‌رو، توصیه می‌شود خانم‌های باردار مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و پوست‌کنده، انواع سوپ سبزیجات و غذاهای بخارپز یا تنوری که با کمترین میزان روغن طبخ می‌شوند را در برنامه غذایی پاییزی خود داشته باشند.

خانم‌های باردار می‌توانند با نظر پزشک متخصص خود از مکمل‌های ویتامینی در این روزهای سال استفاده کنند. بهتر است این افراد مصرف روزانه سالاد، پوره سبزیجات و سوپ سبزیجات را کنار وعده‌های غذایی اصلی خود داشته باشند و دور غذاهای فراوری‌شده، چرب، شور و شیرین را خط بکشند.

دکتر پیام فرح‌بخش،عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آنام

      مرسی خیلی خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج