جاباما
۷۸۷۹۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

حالا نوبت به «حسن روحانی» رسیده است

مجله تایم نام رئیس جمهور ایران را در میان نامزدهای عنوان مرد سال قرار داد. درباره یک کلیپ مبتکرانه در ستایش از روحانی که در فضای مجازی منتشر شد.

حالا نوبت به «حسن روحانی» رسیده است
روزنامه هفت صبح: مجله تایم نام رئیس جمهور ایران را در میان نامزدهای عنوان مرد سال قرار داد. درباره یک کلیپ مبتکرانه در ستایش از روحانی که در فضای مجازی منتشر شد.

دیروز کلیپی در فضای مجازی بین ایرانیان دست به دست می شد که «نوسفر» نام داشت. اگر آن مصرعی را که حسن روحانی در پایان مراسم تنفیذش خواند و همان روزها بسیار به آن ارجاع داده شد به خاطر بیاورید موضوع هم مشخص می شود. رئیس جمهور در آن روزهای پر تب و تاب پس از انتخاب (همان روزهایی که یکی از شعارهای مهمش هم سر و سامان دادن به بحران ها در صد روز بود) خواند «که دراز است ره مقصد و من نوسفرم».

و حالا، هم آن ۱۰۰ روز به سر آمده، و هم اتفاقات مهمی در سپهر سیاست ایران رخ داده است. آنچه بین اهالی فضای مجازی دیروز دست به دست می شد، نسخه تصویری متفاوتی از عهدهایی بود که آن روز روحانی با مردم بست و در پایان آن عهدها بود که خودش را نوسفر نامید و گفت پای در راه گذاشته است.

موسیقی یک نطق دراماتیک و حسی

کلیپ «نوسفر» تلفیقی از سخنان روحانی با تکرار همان حرف ها از زبان ایرانیان با قومیت های مختلف و آوازی مبتنی بر همان جملات بود. مجموعه تصاویری سیاه وسفید با اجرایی قدرتمند و تاثیرگذار از حسین دهباشی؛ که پیش تر نامش را در پایان دو فیلم تبلیغاتی رئیس جمهور دیده بودیم. ویژگی اصلی کلیپ تازه هم مثل آن دو فیلم پخش شده در خرداد ۹۲، احساسات گرایی فراوان منتهی به همدل کردن مخاطب است. طیف های مختلفی که در پاسخ به دعاهای رئیس جمهور برای پیشبرد ایران در مسیر موفقیت، از خدا می خواهند که به او کمک کند.

آواز امیرحسین مدرس، ترجمان حرف های روحانی توسط یک ناشنوا و نجواهایی به زبان های مختلف قومیت ها، حسی از ایرانی بودن و تلاش برای عزت کشور را به مخاطبی می دهد که قلبش برای ایرانش می تپد؛ و همین دلیل اصلی همخوان شدن هزاران باره این کلیپ در فضای مجازی بود. کلیپی که پس از سپری شدن ۱۰۰ روز کاری از عمر دولت برای رأی دهندگان به رئیس جمهور معنای دیگری هم داشت. حرکت در همان مسیری که او از ابتدا وعده اش را داده بود.

آیا «نوسفر» کپی است؟

«نوسفر» دلیل دیگری هم برای همخوان شدن (البته به تعداد بسیار کمتری و عمدتا از سوی مخالفان رئیس جمهور) داشت. آنها مدعی بودند که این یک کپی از کلیپ تبلیغاتی معروف باراک اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ با عنوان «بله، ما می توانیم» است؛ کلیپی مانند کار دهباشی، سیاه و سفید که آوازخوانی بر روی یکی از نطق های معروف اوباما پیش از رئیس جمهور شدنس است و اعتراض به اینکه چرا دهباشی نام خود را به عنوان نویسنده و کارگردان روی اثر زده.

البته که تماشای خود «نوسفر» فارغ از این حرف ها، به چند دلیل برای چنین گله ای، محلی از اعراب نمی گذارد. اول اینکه دو کلیپ تبلیغاتی کمپین ۲۰۰۸ اوباما با حضور ستاره های هنری آمریکا آنقدر معروف و دیده شده هستند که بعید به نظر می رسد دهباشی فکر کرده باشد منبع الهامش برای «نوسفر» لو نخواهد رفت و بعد اینکه هم آن کلیپ مرجع و هم اثر تازه آنقدر مبتنی بر اجرا هستند که صرف کپی بودن ایده نمی تواند به آنها خدشه وارد کند.

اینها آثاری کلام محورند و نیاز به تسلط فراوان بر موسیقی و وزن واژه ها دارند و دهباشی از این رو خود را نویسنده اثر دانسته. جدا از این نکته که سال هاست اختلاف نظر در معنای کپی کردن، کاور کردن و یا اقبتاس حل ناشده باقی مانده و هیچ کس نمی تواند مرز مشخصی بین همه این تعاریف بکشد.

از مقاله فرید ذکریا تا فهرست چهره سال «تیام»

پخش کلیپ «نوسفر» تنها اتفاق صدمین روز دولت روحانی نبود. خبری از آن سوی مرزها هم مورد توجه خبرگزاری ها و مخاطبان قرار گرفت. اینکه حسن روحانی یکی از چهره های برگزیده مجله مطرح تایم در انتخاب «چهره سال» این مجله است. انتخاب سالانه ای ژورنالیستی اما تاریخ ساز که مورد توجه بسیاری از مردم جهان است. حالا نام روحانی در کنار چهره های سرشناس دیگری قرار گرفته که در طول سال ۲۰۱۳ در کانون توجه جهان قرار گرفته بودند.

تحلیل انتخاب روحانی در این فهرست می تواند جدا از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور ایران به ماجرای نحوه ارتباط ایران با آمریکا هم برگردد. همان چیزی که حدود یک ماه و نیم پیش بابت آن عکس روحانی روی جلد ۳ ادیشن (غیر از نسخه اصلی در خود آمریکا) از ۴ ادیشن تایم رفت و مقاله فرید ذکریا با تیتر معامله چه خواهد بود؟» به واکاوی امتیازهایی که دو کشور در مذاکره به یکدیگر خواهند داد پرداخته بود.

حالا که بخشی از پیش بینی های مقاله ذکریا به فاصله ۴۰ روز به تحقق پیوسته، طبیعی است که تایم نام رئیس جمهور ایران را در ردیف تاثیرگذارترین چهره های سال بگذارد.

روحانی نامزد شخصیت روی جلد تایم شد

هفته نامه آمریکایی تایم که همه ساله یک شخصیت شناخته شده را به عنوان شخصیت برتر سال برمی گزیند، امسال هم نامزدهای خودرا برای شخصیت سال ۲۰۱۳ اعلام کرده که دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هم در میان این نامزدها است.

در میان شخصیت های سیاسی که امسال در فهرست شخصیت برتر تایم قرار گرفته اند، نام بشار اسد رئیس جمهور سوریه، باراک اوبا رئیس جمهور آمریکا، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و چند سیاستمدار دیگر به چشم می خورد.

عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر، جان بوئنر معاون معاون رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جف بزوس مدیر اجرایی سایت آمازون، کریس کریستی فرماندار نیوجرسی، دیک کاستولو مدیر اجرایی توئیتر، وندی دیوس فعال حقوق بشر، ملاله یوسف زی نوجوان فعال پاکستانی، شی جینپینگ رئیس جمهوری چین، جوهر و تیمورلنگ سارنایف بمب گذاران ماراتن خونین بوستون، آنجلینا جولی هنرپیشه آمریکایی و آلیس مونرو برنده نوبل ادبیات از دیگر شخصیت های نام آشنای جهانی هستند که نامشان در این فهرست آمده و در معرض انتخاب مخاطبان تایم قرار داده شده اند. تایم روز شش دسامبر یا ۱۵ آذر شخصیت برتر سال را اعلام خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج