جاباما
۷۸۸۰۹۹
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

دشمنان استخوان هایتان؛ از نمک تا سیگار

همه ما با وجود آگاهی نسبت به اهمیت اسکلت، در طول روز اشتباهاتی مرتکب می‌شویم که آسیب‌پذیری استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. در ادامه با این عادت‌ها بیشتر آشنا می‌شوید تا نسبت به سلامت استخوان‌هایتان حساس‌تر باشید.

روزنامه آرمان امروز: همه ما با وجود آگاهی نسبت به اهمیت اسکلت، در طول روز اشتباهاتی مرتکب می‌شویم که آسیب‌پذیری استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. در ادامه با این عادت‌ها بیشتر آشنا می‌شوید تا نسبت به سلامت استخوان‌هایتان حساس‌تر باشید.

دشمنان استخوان هایتان؛ از نمک تا سیگار

روغن ناسالم

اسکلت انسان بافتی است که دائما در حال احیا است. با گذشت زمان و بالا رفتن سن، توده استخوانی به‌تدریج کاهش می‌یابد.باید بدانید عادات روزمره ما در طول زندگی روی استخوان‌هایمان تاثیر می‌گذارد. افرادی که توده استخوانی آنها کاهش پیدا می‌کند بیشتر در معرض پوکی و شکستگی استخوان‌ها قرار می‌گیرند. یکی از این عادت‌های روزمره تغذیه است. داشتن تغذیه متنوع و متعادل سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند.

بدانید که محتویات بشقاب‌هایتان روی تراکم استخوانی تاثیر دارد و مصرف میوه و سبزیجات کاهش بافت استخوانی را محدود می‌کند.علاوه بر این لازم است نسبت به روغنی که مصرف می‌کنید حساس باشید. روغن زیتون سرشار از امگا 9 است و به همین دلیل یکی از بهترین روغن‌ها برای تقویت تراکم استخوانی محسوب می‌شود.

مصرف زیاد نمک

هر چه نمک بیشتری وارد بدنتان شود کلسیم بیشتری از دست خواهید داد و این یعنی کلسیم کافی برای محافظت از استخوان‌ها را نخواهید داشت. مواد غذایی مختلفی از جمله پنیر، چیپس، سوسیس و کالباس و غیره حاوی میزان زیادی نمک هستند. نیازی نیست نمک را به‌طور کلی حذف کنید. حواستان باشد که مصرف سدیم را به زیر 2.300 میلی‌گرم(یک و نیم قاشق چای‌خوری نمک) در روز کاهش دهید.

تحرک نا کافی

درست است که می‌خواهید برنامه‌های دلخواهتان را تماشا کنید اما تاوان ساعت‌ها لم دادن در مقابل تلویزیون را استخوان‌هایتان خواهد داد. چون این کار باعث بی‌تحرکی شده و بافت استخوان‌هایتان را تحلیل می‌دهد. ایستادن برای اسکلت بهتر است و زمانی که پاها وزن بدن را تحمل می‌کنند، استخوان‌ها و عضلات مجبور می‌شوند که برای مقابله با جاذبه زمین فعال باشند. این مساله نیز باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

مصرف ناکافی محصولات لبنی

اگرچه در خصوص محصولات لبنی و سلامت استخوان‌ها حرف و حدیث زیادی وجود دارد اما در هر حال مصرف این مواد غذایی برای داشتن اسکلتی سالم لازم و ضروری است. متخصصان توصیه می‌کنند که در زمان رشد و سپس در سنین بزرگسالی روزانه دو واحد محصول لبنی مصرف کنید. میزان نیاز روزانه بدن به کلسیم 1000 میلی‌گرم است و یک تغذیه معمولی بدون لبنیات فقط 300 میلی‌گرم کلسیم برای بدن تامین می‌کند. یک پیاله ماست حدود 150 و یک سهم پنیر بین 200 تا 400 میلی‌گرم کلسیم به بدن می‌رساند.

مصرف زیاد نوشابه

زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های گازدار به سلامت استخوان‌ها آسیب می‌زند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که بین کاهش تراکم استخوان‌ها و کافئین و فسفر موجود در این قبیل نوشیدنی‌ها ارتباط زیادی وجود دارد.

بنابراین زمانی که به‌جای نوشیدنی‌های سالم حاوی کلسیم نوشابه مصرف می‌کنید استخوان‌هایتان را در معرض خطر قرار می‌دهید. یادتان باشد که قهوه و چای زیاد نیز می‌تواند کلسیم را از استخوان‌هایتان بیرون بکشند.

مصرف سیگار

حتی به‌صورت به اصطلاح تفننی نیز سیگار نکشید. چون مصرف دخانیات باعث می‌شود که بدن نتواند بافت‌های استخوان‌های سالم و جدید بسازد. هرچه مصرف سیگارتان بیشتر باشد، این شرایط پیچیده‌تر شده و بدن با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. بدانید که سیگاری‌ها بیشتر در معرض شکستگی قرار دارند و دوره بهبودی آنها نیز به مراتب طولانی‌تر است. با ترک سیگار می‌توانید این خطرات را کاهش داده و سلامتی استخوان‌هایتان را بهبود دهید.

کم وزنی

کم وزنی و داشتن شاخص توده بدنی 18.5 یا کمتر به معنای این است که بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارید. بهتر است ورزش کنید و وزن بگیرید. کلسیم بیشتری به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید و در صورت نیاز مکمل کلسیم مصرف کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وروجک

      سیگار را نمیدانم ولی نوشابه راقبول دارم...نوشابه فقط باید باساندویچ ماهی یکبارخورد....اونم نوشابه میرنداپرتغالی قوطی فلزی خیلی حال میده ...نوشابه برای تمیزکردن لاستیک ماشین خوب چیزی است....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج