۷۸۸۷۴۹
۱۴ نظر
۵۰۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۴
پ

بازداشت افراد به لحاظ مهریه، توجیه شرعی ندارد

رئیس کل دادگستری استان فارس بر اجرای دقیق و سریع بخشنامه ریاست قوه قضائیه در راستای آزادی زندانیان مهریه در استان فارس تأکید و به قضات توصیه کرد که سمت و سوی آراء به سمت حفظ بنیان خانواده باشد.

خبرگزاری ایسنا: علی القاصی در جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری استان فارس، با تأکید بر نظارت معاونین دادگستری استان بر اجرای سریع بخشنامه در حوزه‌های قضایی گفت: در بخشنامه مذکور بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت تأکید شده است و قضات محاکم خانواده در مجموعه قضایی استان باید اجرای دقیق آن را با جدیت دنبال و در دستور کار قرار دهند .

وی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک با قضات و کارکنان مجتمع دادگاه های خانواده شیراز در راستای تشریح بخشنامه اخیر بیان داشت: همواره به قضات شاغل در محاکم تأکید داشته ایم تصمیمات باید به نحوی باشد که پیشگیری از متلاشی شدن بنیان و کانون خانواده ها در اولویت قرار گیرد .

رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین در نظر گرفتن قانون در جهت جلوگیری از تضییع حق افراد را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: تا سر حد امکان در چارچوب قوانین باید سمت و سوی تصمیم گیری و رأی قضات خانواده بر پایه حفظ بنیان خانواده باشد .

القاصی در ادامه با اشاره به فعالیت برخی از موسسات داوری و مشاوره خانواده آن را راهکاری مناسب در زمینه جلوگیری از تشدید اختلاف میان زوجین عنوان کرد و افزود: در مجموعه دادگاه های خانواده موضوع دعاوی مراجعین و اصحاب پرونده کاملاً با سایر حوزه ها و بخش ها در دستگاه قضایی متفاوت است چرا که در دادگاه خانواده در خصوص منازعات و مسائل خصوصی و شخصی افراد تصمیم گیری می شود .

وی با اشاره به بررسی منابع اسلامی و آیات قرآن گفت: در منابع اسلامی بر این موضوع بسیار مهم تأکید و سفارش شده است که همواره در جهت جلوگیری از متارکه زوجین از یکدیگر و منتهی نشدن به طلاق تلاش شود و صدور حکم طلاق باید در مرحله آخر باشد .

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این که همه ما در قبال زندگی مردم مسئول هستیم تصریح کرد: قضات باید در تصمیم گیری خود نهایت دقت لازم را داشته باشند چرا که برخی از تصمیمات در متلاشی شدن خانواده ها و از هم گسیختگی روابط افراد در جامعه اثر مستقیم دارد.

القاصی با اشاره به این که قانون حمایت خانواده، قانون خاص و ویژه ای است گفت: خدمت و قضاوت در دادگاه خانواده دارای تشریفات ویژه ای است که نسبت به دیگر دادگاه ها متفاوت است چرا که قضات با روح و روان و شخصیت خانواده سروکار دارند بنابر این باید درک درستی از موقعیت و جایگاهی قضاوت در محاکم خانواده داشته باشند .

وی در ادامه افزود: قاضی دادگاه خانواده فقط نقش قاضی را ندارد بلکه نقش های متعددی را ایفا می کند که یکی از آن امر قضاوت است و روزانه مسائل خانوادگی متعددی به دادگاه خانواده مراجعه می شود که قاضی باید به سرنوشت فرزند و طفلی که در نتیجه درگیری میان زوجین دچار آسیب می شوند نیز توجه کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه بیان داشت: از حیث مبانی شرعی بازداشت کردن افراد به لحاظ مهریه هیچ گونه توجیهی ندارد و بسیاری از مراجع تقلید فتوا داده و از بازداشت کسانی که در پرداخت مهریه معسر هستند و توانایی پرداخت مهریه را ندارند نهی کرده‌اند .

القاصی خاطرنشان کرد: لازم است قضات با در نظر گرفتن بخشنامه اخیر ریاست معظم قوه قضائیه به تفسیر، جمع‌بندی و وحدت عمل مشترکی از قانون دست یابند تا زمینه سوء استفاده برخی افراد برای دستیابی به مطامع خود در نتیجه شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی با زندانی کردن افراد معسر جلوگیری شود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت نمی تواند قیمت ارز را کنترل کنه گیر داده به مهریه ضعیفه ها.

    • بدون نام

      آخه چند سال الف بشن برای یک طلاق درست نیست ، در بعضی از موارد ضرر تعلل خیلی بیشتر است . تاخیر باعث قتل و جنایت زنا می شود

    • لیلی خان

      لعنت به شما.پس چراتاحالا برای مهریه بازداشت میکردید.قانون من دراوردیتون جامعه روخراب کرده زنهاروپررو.

    • ققنوس

      وقتی دو خانواده مهریه معین می کنند باید آن روی سکه را هم در نظر داشته باشند. به نظر من اگر کسی توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد عادلانه نیست که به زندان برود. از طرفی زندان رفتن مرد برای زن که مهریه نمیشود.

    • این سانسور چی کیست؟

      این خانواده ها را به هم نزنید این همه زبان داماد های بی خیال را پررو نکنید دختران مردم با آرزو خانواده تشکیل میدهند این حرفه ای شما زبان دامادها را دراز تر میکند.

    • حمید

      به نظر کار درستیه,زندانی کردن فرد مشکل پرداخت مهریه رو حل نمی کنه

    • بدون نام

      قانون مهریه در ایران حکم عقیم گردن مردان است و حر بی برای اخاذی زنان

    • بدون نام

      خوب یکدفعه مهریه رو بردارید که زنهای بدبخت دیگه هیچحقی نداشته باشن .هرچند همین مهری هم غالبا نمیتونه زندگی یه زن گرفتار درچنگال یه مرد معتاد یا خشن وبی مسئولیت نجات دهد

    • بی نام

      همونطور که زوج سر مقدار مهریه بدون دخالت دولت توافق میکنن سر گرفتنشم دولت حق دخالت نداره مردای بیچاررو میترسونن طبق آیات و روایات اگه ازدواج نکنی مسلمان نیستی و چنین و چنان به زناهم یاد میدن مهریه بالا بگن و بعدشم ...... قوانین سپاه کفر : آنچه کردی تو به من هیچ ستمکار نکرد

    • علی ییگدلی

      حبس افرادی که وواقعا توان پرداخت مهریه را ندارند خلاف شرع وقانون است لکن طبق قانون این عدم توانائی تا 110 سکه باید اثبات شود نکته مهم این است که متاسفانه عده زیادی از مردان متمکن اموال خود را مخفی نموده ویا برای فرار از پرداخت دین (مهریه یا حقوق مالی دیگر) اموال خود را به لطایف الحیل به صورت صوری بنام بستگان و دوستان خود می کنند وخانمها نیز کمتر می توانند آن را ثابت کنند.

    • دادرس

      اون موقع که بعد 20 سال زندگی، مرد زن مسنشو با مهریه 10000 تومن طلاق میده دادگاه حکم می کنه به جای 10000 تومن 20 میلیون بده. سوال با 20 میلیون زنی که کل عمرشو پای پیشرفت زندگیش با اون آقا گذاشته الان باید چی کار کنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید دارایی مرد رو بدون توجه به مهریه تقسیم کنن و بخشیش رو به زن بدن

    • بدون نام

      مردها برا ندادن مهریه خوب اموالشون رو پنهان می کنن متاسفانه زن هم نمیتونه ثابت کنه دادگاه باید کاراگاه داشته باشه وکمک کنه به زنها تا اموال مرد رو پیدا کنن تو جامعه ای که ادعای اسلام بودن داره زن داره له مبشه زیر پای نمایندگان مجلس

    • بدون نام

      برای هرموضوع به چشم تجملاتی نگاه دارند مهریه بالا ازخطرات احتمالی آینده راچشم وکور مینمایدبنحوی بعلت عدم پرداخت مهریه باید باطلاق موافقت نمایند قانون ومراجع قضای هم حمایت مینمایند جنین دیدگاهی دارند که وقت دادگاه میگیرند وچه عواقب درناکی به جامعه سالم وبدآموزی ایجاد مینمایند وهمه افکاری معنوی برهم مزنند براستنا د ودلایل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج