۷۸۹۵۰۸
۳۲ نظر
۵۰۴۳
۳۲ نظر
۵۰۴۳
پ

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

دعوا بر سر تعداد قهرمانی و تعداد حضور در فینال رقابت های قهرمانی باشگاه های آسیا تبدیل به چالش جدید فوتبال ایران شده است.

وبسایت نود: پس از صعود پرسپولیس به فینال کری بین هواداران دو تیم به اوج رسیده و حتی کار به جایی رسیده است که پیشکسوتان دو تیم هم در شبکه های اجتماعی برای یکدیگر رجزخوانی می‌کنند.

مانند پرونده های گذشته از جمله سوپرجام به بررسی دیدگاه های همه طرفین می پردازیم تا زوایای مختلف این مسئله روشن شود.

پست های فیفا و AFC و آغاز ماجرا

ماجرا از جایی شروع شد که توییتر فیفا مطلبی منتشر کرد و از صعود پرسپولیس به عنوان سومین تیم ایرانی به فینال لیگ قهرمانان آسیا(ACL) پس از سپاهان و ذوب آهن خبر داد. فیفا در این پست لیگ قهرمانان را بالاترین سطح مسابقات باشگاهی در قاره آسیا معرفی کرده است.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

مساله به همین جا ختم نشد و با مرور پست های صفحه رسمی مسابقات لیگ قهرمانان مشخص شد کنفدارسیون فوتبال آسیا هم در مطلب مشابهی پرسپولیس را سومین تیم ایرانی لقب داده که به فینال رقابت های لیگ قهرمانان می‌رسد.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

واکنش ها در ایران

این مطلب واکنش های زیادی به دنبال داشته و استقلالی ها معتقدند تغییر فرمت هیچ رقابتی از بین برنده سابقه آن نیست و همان طور که برزیل در جام جهانی ۵ قهرمانی دارد(۳ جام ژول ریمه و ۲ جام پس از آن) و رئال مادرید هم ۶ جام قهرمانی خود را در جام باشگاه های اروپا و ۷ تای بعدی را در لیگ قهرمانان اروپا کسب کرده، دو قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا هم معتبر است و دو ستاره ای که روی پیراهن خود زده اند قابل انکار نیست.

کار به جایی رسید که حتی زرندی مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال به این توییت واکنش نشان داد و با اشتباه عنوان کردن آن خبر از مکاتبه با فیفا برای اصلاح خبر خود داد.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

داستان از فضای مجازی به حقیقی هم کشیده شد و هواداران استقلال در بازی امروز با سپاهان پرچم‌هایی را به ورزشگاه آزادی آوردند که نشان دهنده قهرمانی های این تیم در تاریخ مسابقات جام باشگاه های آسیا است.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

در سمت مقابل پرسپولیسی‌ها معتقدند مسابقات باشگاه های آسیا تغییر فرمت نداده بلکه از ادغام رقابت‌های جام باشگاه ها آسیا و جام در جام آسیا مسابقات جدیدی تشکیل شده و اگر قرار است دو قهرمانی استقلال در جام باشگاه های شمرده شود یک قهرمانی این تیم در جام در جام آسیا هم حساب است.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

تاریخچه مسابقات

جام باشگاه های آسیا مسابقاتی بود که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده و تا سال ۲۰۰۲ میلادی ادامه داشت. در چهار دوره اول این مسابقات به دلیل حضور نمایندگان اسراییل تیم‌های عربی از روبرو شدن با آنها خودداری می‌کردند و به همین خاطر نمایندگان این رژیم توانستند به ۳ قهرمانی و یک نایب قهرمانی در این رقابت‌ها دست پیدا کنند.

استقلال(تاج) در سومین دوره همین مسابقات در سال ۱۹۷۰ که با حضور ۷ تیم در دو گروه به میزبانی تهران برگزار شد، با شکست هاپوئل تل‌آویو در فینال اولین قهرمانی خود را کسب کرد. از سال ۱۹۷۲ برگزاری مسابقات متوقف شد و در نهایت در سال ۱۹۷۴ اسراییل از AFC کنار گذاشته شد و برگزاری رقابت ها از فصل ۸۶-۱۹۸۵ از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد.

از فصل ۰۳-۲۰۰۲ مسابقات جام باشگاه های آسیا کنار گذاشته شد و مسابقات جدید لیگ قهرمانان آسیا(AFC Champions League) شکل گرفت. این مسابقات از ادغام سه تورنمنت جام باشگاه های آسیا، جام برندگان جام آسیا و سوپرجام آسیا تشکیل شد. در اولین دوره مسابقات ۸ تیم از شرق و ۸ تیم از غرب شامل قهرمانان لیگ و جام حذفی وارد ۴ گروه ۴ تیمی شدند و در نهایت العین قهرمان اولین دوره این رقابت ها شد.

از فصل ۲۰۰۴ تعداد تیم ها به ۲۹ تیم از ۱۴ کشور افزایش پیدا کرد که در ۷ گروه ۴ تیمی قرار گرفتند و صدرنشین گروه‌های ۷ گانه همراه با قهرمان دوره قبل مرحله یک چهارم نهایی را تشکیل می دادند.

این مسابقات از سال ۲۰۰۹ هم دچار تغییراتی شد و با همان نام به کار خود ادامه داد و AFC با قرار دادن بنرهایی روبروی عکس دسته جمعی بازیکنان در رقابت های فصل جاری دهمین سالگرد حرفه ای شدن لیگ قهرمانان آسیا را جشن می‌گیرد.

از این فصل تعداد تیم ها به ۳۲ افزایش پیدا کرد و برای کاهش هزینه ها و دردسر سفرهای طولانی مسابقات به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده و تیم های دو منطقه تا فینال با هم روبرو نمی شوند. نحوه سیدبندی، سهمیه هر کشور، اخذ مجوز حرفه ای برای حضور در مسابقات و بسیاری استانداردهای دیگر از این دوره به طور جدی تری اضافه شد و تاکنون پیگیری آنها ادامه داشته است.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

اختلاف در لیگ داخلی

این اختلاف در رقابت های لیگ داخلی هم وجود دارد و برخی سپاهان را با پنج قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر عنوان می کنند و عده دیگری معتقدند لیگ های سراسری قبل از آن هم معتبر است و قهرمانی های آن که بیشتر متعلق به پرسپولیس و استقلال بوده هم باید به حساب بیاید. پرسپولیسی ها با همین استدلال فصل گذشته یک ستاره به نشانه ۱۰ قهرمانی خود در رقابت های لیگ سراسری ایران به لوگوی خود اضافه کردند.

لیگ قهرمانان آسیا؛ فرمت جدید یا قدیم؟

حق با چه کسی است

حقیقت این است که فیفا به درستی منظورش را عنوان نکرده و زمانی که از لفظ ACL برای عنوان کردن رقابت های لیگ قهرمانان آسیا استفاده می کند تاریخچه رقابت هایی را مرور می کند که از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و تاکنون سه تیم از ایران تا به حال به فینال آن راه یافته اند.

از طرفی تاریخچه مسابقات باشگاه های آسیا پیش از لیگ قهرمانان قابل حذف نیست و هنگام مرور آرشیو باید به همه اطلاعات موجود استناد کرد. اگر از عنوان درستی برای نام بردن از رقابت‌ها استفاده شود اختلافی پیش نمی‌آید و استقلال در بالاترین سطح مسابقات فوتبال باشگاهی قاره تا سال ۲۰۰۲ به دو قهرمانی رسیده و از سال ۲۰۰۲ تاکنون پرسپولیس پس از ذوب آهن و سپاهان سومین تیم ایرانی است که به فینال رقابت های لیگ قهرمانان آسیا رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      درهرصورت استقلال قهرمان جام 4جانبه آسیاست وما طرفداران کیسه کش به تیممون افتخار می‌کنیم. خخخخخخخخ.

      پاسخ ها

      • باورصاد

        پرسپولیسی هیچ وقت استقلالی نمی شود لیاقت می خواهد استقلالی بشوی لنگی کیسه کش..

      • ali kermanshah

        بین ۷ تیم قهرمان شدین اولیو خدا

      • Farhad Davoodi

        واقعا هم کیسه کشی لونگی

      • بدون نام

        تویک لنگی دروغگو بیشتر نیستی.

      • بدون نام

        خب تن لش ،چرا تیم کثبفت قهرمان چهار جانبه نشد؟؟
        پماد بدم لنگی؟؟

      • بدون نام

        نمردیم و بلاخره خنده لنگی جماعت رو دیدیم هههههههههه
        من 42 سالمه و نزدیک سی ساله که دارم فوتبال رو بشکل جدی هم بازی میکنم و هم دنبال میکنم
        خدا شاهده بدون اغراق میگم
        بجز چند سالی از دهه شصت و اوایل دهه هفتاد تا بوده باختهای پرسپولیس و تعویض مربی و تعویض مدیریت و گریه های طرفداراش رو شاهد بودیم
        هنوزم ک هنوزه گریه های عجیب طرفدارای پرسپولیس بعد از باخت چهارم ب استقلال (زمان آقای مظلومی) بخوبی یادمه ک طرفدارا حدود یک ساعت توی استادیوم مونده بودن و از ته دل گریه و التماس میکردن ک بابا بسه دیگه،،آخه تا چند سال باید به استقلال ببازیم!!!!!!
        بعد میگفتن آیا یکی نیست بداد این تیم برسه؟؟؟؟
        پرسپولیس با اینهمه طرفدار باید اینجوری تحقیر بشه و باین روز بیوفته؟؟؟؟؟؟؟
        اگه یادتون باشه تا همین چند سال پیش و زمان مرحوم هادی نوروزی هم پرسپولیس و آقای برانکو توی بحران بودن اما بعد از فوت مرحوم نوروزی اونا کم کم متحد و متحدتر شدن و تیمشون بلاخره بعد از پونزده بیست سال به یه آرامش نسبی رسید و دوتا قهرمانی لیگ اوورد و....
        البته خب یه قهرمانی هم با افشین قطبی اووردن چندین سال پیش
        خلاصه دوستان پرسپولیسی اینا رو گفتم تا شاید گذشته کمی ب یادتون بیاد و اینقدر از این نتایج مقطعی دلخوش و سرمست نباشید و جوری رفتار نکنید ک آدم تصور کنه پرسپولیسیها جنبه رفتن به فینال آسیا رو ندارن و از رفتن به فینال آسیا اونم برای اولین بار دستو پای خودشون رو گم کردن!!!!
        بخدا کری خونه خوبه اما بشرط رعایت ادب و احترام متقابل

      • بدون نام

        فیها خالدونت بسوزه.

      • بدون نام

        قهرمانی با حضور هفت تیم بدون تیمهای عربی...!اگه یه تیم دست دومی هم ازایران شرکت میکرداحتمال قهرمانیش زیادبود...!دوستان استقلالی قبول شمادوبارقهرمان آسیا شدیدوپرسپولیس نشد...قهرمانی جام درجام هم که باحضورتیمهای قدرتمند ازتمام آسیابرگزارمیشدهم که قبول نیست...دقیقا حرف حساب شماچیه...یعنی فینالیست شدن یه تیم ایرانی اینقدربرا شمادردناکه...حداقل حمایت نمیکنیددرسددتخریب وتضعیف هم نباشید...قبول کنید پرسپولیس باشایستگی ولیاقت ستودنی به فینال رسیده ودوستان منصف استقلالی هم حتما اینوقبول دارند...پس خاهشااینقدرفینالیست شدن پرسپولیس بی ارزش نکنید وبهش احترام بذارید...

    • بدون نام

      آخ آخ بسوز کیسه کش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما سالهاست سعی در مخدوش کردن عناوین سرورتون در آسیا دارید ولی کورخوندین آخه عناوین استقلال برای شما تکرارنشدنیه.‌...لنگپوشای عزیز

      • بدون نام

        لنگی بیشعور

    • آرین

      علی اقا سلطان خوب حرفی زد.اگه ما میدونستیم چهارجانبه ها هم ستاره داره ماهم تواون مسابقات امجدیه شرکت میکردیم وچهارپنج تا قهرمانی میاوردیم

    • بدون نام

      آقا اصلا این استقلالی ها یکی از قهرمانی هایشان را در مقابل اسراییل کسب کرده اند که با اعتقادات ما مسلمانان مخصوصا ایرانی ها در تضاد است پس بنابراین از نظر ما ایرانی ها براساس اعتقاداتمان حداقل یکی از ستاره های استقلال باطل و غیرارزشی میباشد.

    • حسن

      سوووووووزززززززشششششش کیسسسسسه

    • حمید

      چه بوی سوختگی شدیدی میاد چند روزه،،جای بررسی آمار و این اراجیف بیشتر تمرین کنید بلکه امسال سهمیه بگیرید،رفتن به فینال و قهرمانی پیشکش،،،اون ستاره‌های قلابیتونم ببرید سبزی فروشی یه کیلو سبزی هم بهتون نمیدن،،فعلا به احترام سرورتون کلاه از سر برداریدو تا کمر خم شید،که اینهم برای تیم حقیری مثل‌ شما افتخاریه

    • بدون نام

      لنگی ها ی حقیر بی افتخار همان طور که گفته شد سرورتون در بالاترین سطح اسیا دوبار قهرمان شده ولی شما فقط به فینال امدید

    • هر چی.برانکو بگه..

      کیسه کشا بخونیدبادقت هاپویل
      خخخخخخخخ

    • رضا

      کیسه کشای مفلوک .همه افتخارتون به قهرمانی چهارجانبه اسیابودکه اونم ای اف سی. اصلا قبولش نداره ....عخخخخخخخی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه قرمز توی بازار آمده

    • بدون نام

      این چه قهرمانی هست که کلا با 7تیمه خخخخخ چهار جانبست خو

      پاسخ ها

      • مسعود

        کدوم 7تیم؟ 4تیم بیشتر نبودن، اسم پنجمی رو بگین بیایین یه ستاره قلابی دیگه من بهتون میدم. خخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      لنگی بودن جرم نیست بیماری است به جامی که با حضور 17تیم برگزار شده وا اف سی هر سال سالگرد ان را تبریک می گوید لنگی های بی افتخار می گند چهارجانبه

    • ارتش سرخ

      آخه کیسه کش وقتی اومدی فینال قهرمانان آسیا بعد بیا کری بخون،،والا کیسه با اون ششتایی که خورد و تو آزادی هم سه تا از السد خورد دیگه آبرویی واسه ایرانیا نموده بود؛؛ والا پرسپولیس آبروی ایران رو تو آسیا خریده، و باعث میشه یه سهمیه دیگه از ایران اضاف بشه، ، پس کیسه جان شما تو یه بازیهای چهار جانبه آسیا به فینال اومدین و هه کوری هم میخونید،؛ والا خجالت داره بخدا.

    • ارتش سرخ

      اون دوستاره جعلیتون رو هم در میارن تحمل کنید.

    • بدون نام

      والله ما همیشه میگفتیم یه تیم از ایران بره فینال برا کلشور افتخاره ولی ظاهرا اشتباه میکردیم لنگی ها قبل از اینکه بخوان واسه رفتن به فینال بخوان به تیم شون افتخار کنن دارن عقده های چند ساله شون رو خالی میکنن حالا که این‌جوریه پس اول قهرمان شید بعد عقده گشایی کنید لنگی های عقده ای تا فینال هم شانسی رفتین بالا ببینم شانس تاجام هم شما رو بغل میکنه ؟

    • بدون نام

      استقلال متخصص جام های چهار جانبه

    • بدون نام

      استقلال یاتیم محلات

    • بهنام ن

      بلاخره شیش تایی بگیم باشگاه دوچرخه سواران بگیم.کیسه بگیم .یه باشگاه در پیت و این همه عنوان
      خخخخخخخخخخخخخخخ

    • Mohamad_Talebi

      با اسید هم نمیتونید دوتا ستاره تاج رو پاک‌کنید لنگیای جام ندیده فعلا زوده براتون پیساپیش نائب قهرمانی اسیا رو تبریک میگم براتون

    • بدون نام

      من نمیدونم این استقلالیها انقدر دم از قهرمانی آسیا و فینال رفتن آسیا رو میگن پس چرا فقط یه مورد،دقت کنید فقط یه مورد بازیکن در سطح اروپایی نداشتن و اصلا بازیکن سال آسیا هم نداشتن
      البته شاید علی دایی ،مهدی مهدوی کیا،علی کریمی و خداداد عزیزی استقلالی بودن ما خبر نداشتیم.البته از حاج فتل هم بعید نیست.
      خدایا یه دید با بصیرت به کیسه ها عنایت فرما.........آمین

    • اسی

      کیسه کش کیسه بکش تا چرک بیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج