۷۸۹۶۵۰
۱۲۵۱۹
۱۲۵۱۹
پ

محتوای حمایت‌شده

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

اگر بین انتخاب روش‌های لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دچار تردید هستید بهتر است قبل از تصمیم گیری این نکته را بدانید که هر یک از این روش‌ها چه مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند.

امروزه یکی از پرطرفدارترین خدمات دندان پزشکی انجام کار‌های زیبایی از جمله لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان است که زیبایی لبخند افراد را چند برابر بهتر می‌کند. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید و ذهن برخی از افراد را به خود درگیر کند این است که "کدام روش برای طرح لبخند بهتر است کامپوزیت یا لمینت سرامیکی؟! " البته برخی از افراد هم ممکن است با خود فکر کنند که لمینت سرامیکی با کامپوزیت فرق چندانی ندارد، اما بهتر است بدانید که این دو، روش‌های متفاوتی برای انجام طرح لبخند هستند. اما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که " دندان لمینیت سرامیکی یا کامپوزیتی، کدام نوع بهتر است؟ "

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

برای مشاوره و نوبت دهی در مطب دکتر مهدی کریمی همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۰۸۰۰۹۰

۰۹۱۲۰۳۳۰۶۵۰

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت دندان سرامیکی یا پرسلن ونیر ماده ای همرنگ دندان است و برای ترمیم دندان استفاده می شود. ماده‌ی سرامیک Emax در لابراتوار ساخته شده و توسط پزشک پس از تراش دندان بر روی دندان قرار داده می شود. امروزه لمینت سرامیکی به دلیل ایجاد حداقل تراش دندان و نمای زیبای آن، طرفداران زیادی دارد و ضخامت آن حدود ۰.۳ الی ۰.۵ میلیمتر می باشد و توسط باند رزینی به دندان چسبانده می شود.

لمینت ایى ماکس برای اصلاح بدشکلی ها و نامنظمی ها شامل شکستگی، ترک خوردگی، کج بودن دندان، بد رنگی و شکل نامناسب استفاده می‌شود. لمینت سرامیکی یا لومینیرز در واقع لایه نازک و شیشه ای است که استحکام بالایی دارد و روی دندان را می پوشاند. دو عکس دندان لمینت سرامیکی را در زیر مشاهده می کنید:

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

انواع لمینت سرامیکی

انواع لمینت سرامیکی دارای ویژگی‌های متفاوت است. برخی از این روش‌ها به شرح زیر است:

  • IPS Empress :  اى پى اس ونیر بر روی مدل قالب گیری شده از دندان پرس شده و در کوره فرم داده می شود و آن را High pressed ceramic  نیز می نامند و بسیار پرکاربرد است.
  • CAD-CAM :  لمینت  کاد کام از یک بلوک سرامیکی تشکیل شده و روکش یک جلسه ساخته می شود و کاربرد زیادی ندارد زیرا رنگ آن مناسب نیست و بیشتر طراحی توسط کامپیوتر انجام می شود.
  • لمینت فلدسپاتیک : این نوع لمینت از فلدسپاتیک ساخته می‌شود و با پودر گذاری بر روی cast در لابراتوار انجام می گردد.
  • بیس آلومینا و زیرکونیا: در این نوع لمینت، با کمک اکسید زیرکونیوم روی یک قالب گچی، یک زمینه تهیه شده که قالب دندان بیمار است. این قالب به کوره می‌رود و پس از ساخت روی دندان چسبانده می شود. این لمینت استحکام بالایی دارد اما نصب آن دشوار است و به همین دلیل کمتر استفاده می شود.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

چه افرادی می‌توانند لمینت سرامیکی استفاده کنند؟

افرادی مناسب برای لمینت سرامیکی افرادی هستند که دندان های دو رنگ و یا کج دارند و طول دندان هایشان کوتاه است و یا قسمتی از آن ها ساییده شده و هم ردیف نیستند. لمینیت برای موارد زیر مناسب است:

  • زرد شدن یا لکه که با بلیچینگ برطرف نمی شود.
  • ترک خوردگی سطحی یا کم عمق
  • لب پر شدگی دندان
  • فاصله جزئی بین دندانها در حالی که  مشکل ارتودنسی جدی تر نباشد.
  • کجی دندانها
  • کوتاه یا نامتناسب بودن ابعاد با یکدیگر

مزایای لمینت دندان سرامیکی

لمینت‌ سرامیکی در مقایسه با سایر موارد مشابه مزایایی دارد که عبارتند از::

  • شباهت به دندان‌طبیعی: سرامیک و مینای دندان هر دو نیمه شفاف و سفید هستند. بنابراین به نور واکنش مشابه نشان می‌دهند و نتیجه کار یک لبخند کاملاً طبیعی است.

  • مقرون‌به‌صرفه: اگر دندان‌های شکسته و نامرتب دارید درمان‌های مختلفی وجود دارد اما بسیاری از گران هستند . لمینت‌های مقرون‌به‌صرفه تمامی این مشکلات را پنهان کرده و به شما لبخندی طبیعی می‌دهد.

  • لمینت از روکش دندان کم تهاجمی تر است. در این درمان، روی دندان کمی تراشیده می‌شود تا جایی که برای نصب لمینت Emax فضا فراهم شود. اما برای نصب روکش دندان بخش بزرگی از دندان تراشیده می شود.

  • لمینت‌ها مقاومت بیشتری نسبت به لکه دارند: لمینت‌های سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت، مقاومت به لک بیشتری دارند و مستعد تغییر رنگ دائمی و لک‌ ناشی از چای، قهوه یا سیگار نیستند.

  • دوام: در مقایسه با لمینت‌های پلاستیکی یا کامپوزیتی که هفت سال دوام دارند، لمینت‌های سرامیکی تا ۱۵ سال جواب می دهند.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

معایب لمینت دندان سرامیکی

با وجود مزایایی که برای لمنیت سرامیکی عنوان کردیم این نوع لمینیت معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • دائمی و غیرقابل بازگشت : زمانی که ونیر های پرسلین به دندان شما پیوند خوردند؛ امکان برداشتن آنها و استفاده مجدد از دندان طبیعی وجود ندارد.

  • امکان آسیب دیدن : در صورتی که فشار بسیار زیادی در اثر جویدن یا گاز زدن غذا ی سفت یا دندان قروچه به آنها وارد شود؛ امکان شکستن و افتادن آنها وجود دارد.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

مراحل نصب لمینت سرامیکی

مرحله اول: اولین چیزی که باید برای انجام لمینت ها در نظر بگیریم، یک میزان تراش مشخص برای این درمان هست. این مقدار معمولا بین 0.3 میلیمتر تا 0.5 میلیمتر هست.

مرحله دوم: انتخاب رنگ لمینت  با توجه به سلیقه بیمار، رنگ دندانها و رنگ پوست و جنسیت بیمار هست.

مرحله سوم: قالبگیری از دندانهای آماده شده برای لمینت است. کار بعد از قالبگیری به لابراتوار فرستاده می‌شود و دو تا سه هفته طول می کشد تا لمینت ها آماده شوند . 

مرحله چهارم : ساختن یک لمینت موقت بر روی دندانهای تراش خورده هست. این لمینیت ها نباید به محدوده لثه هجوم برند.

مرحله پنجم: دوهفته بعد لمینیت های موقت خارج میشوند ولمینت های ساخت لابراتوار با آنها جایگزین میشوند و با استفاده از سمان لمینت دندان و لایت کیور سفت کردن و استحکام بخشیدن به موقعیت لمینت دندان انجام می‌ پذیرد.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

نکات مهم در نصب لمینت سرامیکی

برای مراقبت از دندان های لمینت شده باید بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود و مانند دندان طبیعی نیاز به مسواک و نخ دندان و دهان شویه دارند و برای جلوگیری از زرد شدن دندان از مواد غذایی با رنگدانه بالا پرهیز نمایید.

همچنین از جویدن خوراکی های سفت مانند ته دیگ ، ابنبات و آجیل خودداری فرمایید زیرا ممکن است سبب شکستگی یا لپ پریدگی لمینت های دندان بشوند. چکاپ های منظم را هم نباید فراموش نمایید.

مراقبت های نادرست سبب ایجاد عفونت و تخریب دندان طبیعی می‌شوند و در صورت پوسیدگی شدید ، ممکن است دندان طبیعی را از دست بدهید.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

هزینه لمینت سرامیکی دندان 

تنها مسئله‌ای که ممکن است افراد انجام طرح لبخند به روش لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت‌ها دچار تردید کند قیمت آن است.با توجه به عکس لمینت سرامیکی نباید فراموش کرد که لمینت‌های سرامیکی به دلیل زیبایی و شفافیت بهتری که دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند و قیمت کامپوزیت‌ها هر واحد از لمینت‌های سرامیکی کمتر است. همچنین قیمت لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیت‌ها بسته به جنس مواد و میزان کاری که بر روی دندان‌ها انجام می‌شود متغیر است.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

مطب دکتر مهدی کریمی

  • دندانپزشک زیبایی - ایمپلنت
  • فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا ایتالیا

دکتر مهدی کریمی جراح دندانپزشک به شماره نظام پزشکی ۱۲۷۹۳۸ می‌باشند ایشان بعد از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۸۹ به منظور افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دروه‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده اند.

ایشان دارای مدرک فلوشیپ زیبایی از دانشگاه Genova ایتالیا وعضو ITI (international team for implantology) می‌باشند همچنین در حال حاضر دوره فلوشیپ لیزر (Laser) دندانپزشکی از دانشگاه Aachen آلمان را می‌گذرانند

خدمات:

  • ایمپلنت دندان (اشترومن سوئیس) با روکش تمام سرامیک (CAD-CAM)
  • طراحی لبخند (Smile design)
  • لمینیت‌های (veneers) سرامیکی
  • لمینیت‌های (veneers) کامپوزیتی
  • روکش‌های تمام سرامیک (زیرکونیا و Emax)
  • درمان زیبایی لثه (اصلاح تیرگی‌ها و فرم لثه)
  • ترمیم‌های سرامیکی ساخته شده با تکنولوژی CAD-CAM (اینله وآنله)
  • ترمیم‌های کامپوزیتی (هم رنگ دندان)
  • دندانپزشکی پیشگیرانه
  • درمان‌های دندانپزشکی در محیط آرام و بدون درد و با رعایت اصول استریلیزاسیون انجام می‌شود.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید تا با شما تماس بگیریم.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۰۸۰۰۹۰

۰۹۱۲۰۳۳۰۶۵۰

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

نمونه خدمات مطب دکتر مهدی کریمی را از اینستاگرام دنبال کنید.

doctor_mehdikarimi@

لمینت سرامیکی دندان چیست؟ انواع، مزایا و معایب آن

تهران، سعادت آباد، خیابان سرو غربی، خیابان بخشایش، پایین تر از بیمارستان عرفان، ساختمان پزشکان افتخار، پلاک۵۶، طبقه۴، واحد۴۰۲

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج