۷۸۹۸۱۹
۳۹ نظر
۵۰۴۸
۳۹ نظر
۵۰۴۸
پ

چرا زائران دینار را از سوراخ دیوار دریافت کردند؟

طبق توضیح بانک ملی، بر اساس "مذاکرات قبلی" قرار بوده تحویل ارز در نجف از طریق فرودگاه این شهر، سه باجه در هتل‌های نجف و شعبه بانک ملی انجام شود که "متاسفانه مقامات عراقی به دلیل مسایل امنیتی، تمامی باجه‌ها غیر از شعبه بانک را تعطیل کردند.

فرارو: مشکلات ارزی کشور همچنان عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی دینی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

راهپیمایی اربعین امسال در کنار ناهماهنگی‌های که تاحدودی هم طبیعی است با یک معضل عجیب در روز‌های اخیر دست و پنجه نرم کرده است. ناهماهنگی در پرداخت ارز زائران باعث خلق تصاویر و تشکیل صف‌های نامناسب زائران ایرانی در عراق شده است.

در روز‌های اخیر انتشار تصاویر و ویدئو‌هایی از کمبود ارز برای زائران ایرانی اربعین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است. این تصاویر صف‌های طولانی ایرانی‌ها در شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین را نشان می‌دهد که منتظر دریافت ارز دینار با نرخ دولتی هستند. این وضعیت از انتخاب روند نامناسب برای پرداخت ارز از سوی ایران و ناهماهنگی با دولت عراق ناشی می‌شود.

چرا زائران دینار را از سوراخ دیوار دریافت کردند؟

اما این نابه سامانی از کجا آغاز شد؟ پیش از آغاز سفر زائران اربعین به عراق بانک مرکزی و دولت سازوکار جدیدی را برای پرداخت دینار با نرخ پایین‌تر از نرخ بازار برای زائران در نظر گرفت. در این روند از متقاضیان ارز اربعین خواسته شد پیام رسانه "بله" را در گوشی‌های خود نصب کنند و سپس از طریق یک بات برای دریافت ارز ثبت نام نمایند. در ازای پرداخت معادله ریالی ۱۰۰۰ دینار به متقاضیان شناسه و رسید داده شد.

در این روند از متقاضیان خواسته شد که دینار خود را از بانک ملی در داخل کشور و یا از کارگزاری‌های این بانک در شهر‌های نجف، کربلا و کاظمین دریافت نمایند. توصیه این بود که زائران دینار خود را در داخل کشور دریافت کنند امابسیاری از آن‌ها این کار را به ادامه سفر خود در عراق موکول کردند.

اما در روز‌های اخیر پس از سفر زائران به عراق ضعف این سیستم نمودار شده است. پرداخت ارز زائران به کندی صورت گرفت و صف‌های طولانی و ازدحام برای دریافت ارز ایجاد شد. پیشتر اعلام شده بود یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در سامانه سماح [ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه]ثبت نام کرده‌اند و یک میلیون و ۶۸۰ هزار نفر نیز روادید دریافت کرده‌اند.

چرا زائران دینار را از سوراخ دیوار دریافت کردند؟

روایت رسمی این است که بانک مرکزی عراق همکاری لازم را نداشته است. حتی برخی مقامات از لفظ "کارشکنی" در این باره استفاده کرده اند. از ابتدا پیشنهاد ایران این بوده که دولت عراق در ازای بدهی‌هایی که به ایران داشته ارز مورد نیاز زائران را به ایران تحویل دهد تا ایران به روش خود آن را به زائران پرداخت کند، اما ظاهرا این روش مورد قبول قرار نگرفته است.

براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی "ذخایر دیناری بانک مرکزی که تا چند روز پیش در بانک عراقی توسط بانک مرکزی عراق مسدود شده بود، بلافاصله بعد از آزاد شدن منابع، قصد انتقال اسکناس به داخل کشور بود که به دلیل مقررات بانک مرکزی عراق، انتقال آن مقدور نشد؛ بنابراین تنها راه باقیمانده تحویل دینار در داخل عراق بود که بانک ملی ایران مسئولیت توزیع آن را به عهده گرفت. "

در کنار این موضوع گفته شد "قطع پی در پی اینترنت و برق در عراق" نیز در ایجاد این شرایط موثر بوده است. همچنین دولت عراق برخلاف توافقات تعداد زیادی از محل‌های پرداخت ارز را جمع کرده و فقط ۵۰ باجه در مرز و چند شهر عراق اجازه پرداخت دینار به ایرانیان را دارند. از سوی دیگر در حالی که انتظار می‌رفت ساعت کار این باجه‌ها ۲۴ ساعته باشد با مخالفت دولت عراق ساعت کار آن‌ها ۱۲ساعت در نظر گرفته شد.

مجموع این عوامل باعث شد که وضعیت پرداخت دینار زائران به مشکل بخورد. با این حال پس از انتشار اخبار و تصاویر مربوطه به این مشکل بانک مرکزی فعهالیت‌های خود را برای جمع کردن ماجرا آغاز کرد. ب

انک مرکزی و بانک ملی جلسه‌ای مشترک در این رابطه تشکیل دادند. روابط عمومی بانک مرکزی همچنین با اشاره به "جلسه اضطراری" این بانک و مسئولان بانک ملی در دفتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، از اتخاذ "تصمیمات مهم و ضربتی" و صدور "دستورات ویژه‌ای برای بسیج امکانات و نیرو‌ها و اعزام شبانه آن‌ها به عراق و اتخاذ روش‌های متفاوت برای تأیید و پرداخت ارز" خبر داده است.

در این میان انتشار فیلمی در رابطه با معضل زائران ایرانی در نجف عراق برای تأمین ارز جنجال آفریده است. این فیلم نشان می‌دهد که زائران پس از ایستادن طولانی‌مدت در صف دریافت ارز، نهایتا دینار خود را از سوراخ‌های تعبیه شده در یک دیوار دریافت می‌کنند.

خبرگزاری فارس در رابطه با شکل تهیه دینار در یکی از مکان‌هایی که در نجف به این کار اختصاص داده شده، نوشته است: «زائرانی که در ایران برای تبدیل ریال به دینار به حساب بانک ملی پول واریز کرده بودند، در این مکان شلوغ باید از یکی از افراد فرمی را دریافت کنند و پس از تکمیل فرم آن را به شخص دیگری بدهند.

یکی از این زائران ایرانی می‌گوید من بیش از یک ساعت است فرمم را تحویل دادم، ولی کسی هنوز اسمم را صدا نکرده است. پس از اینکه اسم افراد خوانده می‌شود آن‌ها باید بیرون از حیاط بیایند و وارد یک صف دیگر شوند.» فارس ادامه می‌دهد: «اما شاید بدترین قسمت کار آن جاست که افراد داخل صف باید از این سوراخ توی دیوار دینار را دریافت کنند.» شکل دریافت دینار عراق توسط زائران ایرانی چنان عجیب بوده که بانک ملی مجبور به توضیح شده است.

روابط عمومی این بانک در همین رابطه اعلام کردکه در روز‌های اخیر تحویل ارز به زائران ایرانی در نجف "به دلیل عدم همکاری طرف عراقی" دچار مشکل شده و این بانک "با ارسال نیرو‌ها و تجهیزات جهت رفع مشکلات" اقدام کرده است.

طبق توضیح بانک ملی، بر اساس "مذاکرات قبلی" قرار بوده تحویل ارز در نجف از طریق فرودگاه این شهر، سه باجه در هتل‌های نجف و شعبه بانک ملی انجام شود که "متاسفانه مقامات عراقی به دلیل مسایل امنیتی، تمامی باجه‌ها غیر از شعبه بانک را تعطیل کردند.

" بانک ملی به گفته خود "رایزنی‌های متعددی" را در همین رابطه با مقام‌های عراقی انجام داده و "باجه‌های متعدد و مناسبی" را هم اجاره کرده، اما در ادامه اظهار داشت: «متاسفانه مسئولان عراقی آن‌ها را هم تعطیل کردند و در نهایت ساختمان مورد اشاره در فیلم که در شأن مردم عزیزمان نیست، تحویل بانک ملی ایران شد و بانک مجبور شد به خاطر مصالح زائران از حداقل امکانات برای ارایه خدمات استفاده کند و در صورت عدم تحویل ارز توسط بانک در این شرایط، زائران دچار مشکلات دیگری می‌شدند.»

واکنش‌های شدید با وجود توضیحات بانک مرکزی و بانک ملی وتلاش‌های صورت گرفته برای حل مسئله، اما این اتفاق با واکنش‌های منفی فراوانی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد. بسیاری از آن‌ها این وضعیت را مایه "آبروریزی" و نشانه ناکارآمدی دولت روحانی دانستند. برخی هم آن را ناشی از "توطئه دولتی" برای کاستن از میزان زائران اربعین تفسیر کردند.

کاربری به نام مجید نوشته است: «کسی میدونه چرا ارز اربعین رو اونطرف مرز میدن، اما ارز سفر‌های آنتالیا، ترکیه، مالزی و ... به راحتی داخل کشور بدون ازدحام و معطلی میشه تهیه کرد؟» یا کاربری دیگری فریده معتقد است: «نحوه توزیع ارز در شهر مقدس کربلا ناکارآمدی و بی تدبیری‌های دولت لیبرال تمامی ندارد.

زائران خسته ازحضور درصف‌های طولانی و فقط یک صرافی موظف به توزیع ارز میباشد. تمام این رفتار‌ها در جهت آزار زوّار و کمرنگ کردن حضور عاشقان اربعین است» یا یکی دیگر از کاربران کل ماجرا را اینگونه خلاصه کرده است: «کل داستان این بود که ذخایر دیناری ایران در بانک‌های عراق آزاد شده بود، اما امکان انتقالش وجود نداشت.

دوستان بانک مرکزی نبوغ به خرج دادند و روغن ریخته را نذر امامزاده کردند و آبروی زائر ایرانی را فدای بی‌خردی خود کردند.» کاربری به نام حسین هم در توئیتی نوشته است: "ارز دلاری مسافران تایلند و ترکیه و هزار ناکجا آباد دیگه رو به قیمت دلارجهانگیری چطور ۴ - ۵ ماه در سال ۹۷ دادید؟ می‌مردید ارز اربعین زائران حضرت حسین علیه السّلام رو عین آدم بهشون می‌دادید. "

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا معلوم شد چرا میرفتن کربلا میرن ارز دولتی بگیرن باهاش جنس بیارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        نادانی تا چه حد، بدبخت بیچاره من با دینار چهارده هزار و پانصد تومان رفتم و یک سر سوزن هم خرید نکردم الهی امام حسین علیه السلام خودش جواب تو و همه مسئولین دروغگو را بده

      • بدون نام

        خیلی کوتاه فکری اخه ۱۰۰هزار دینار که کرایه هم نمیشه
        واقعا که برخی ها دنبال چی میگردن اخه ادم انقدر ....

      • بدون نام

        کاش قدر .....میفهمیدی
        اونایی که برای سفرهای خارجی ۵۰۰دلار میگرفتند۴۲۰۰وتو بازار ازاد ۷۰۰۰تومن میفروختند و هزینه سفرشون تقریبا رایگان میشد معلوم بود برای چی میرفتند تقریبا ۳میلیون تومن یارانه دولت
        حالا ۲۰۰هزار تومن یارانه دولت به زائر کربلا خار شده رفته تو چش بعضی ها
        خاک بر سر دولت که برای سفر های خارجی ۳تا۶میلیون یارانه میداد و برای زائر کربلا ۲۰۰هزار تومن

      • بدون نام

        باز حرف بدون تامل....یکم فکر کن از سر شکمت حرف نزن.

    • بی نام

      نادانی تا چه حد!!!

    • خیال پرداز

      نویسنده تا خر خره دروغ پردازی کرده تا کی میخواین دروغ بگین مسخره ها ایشالا خدا به خاک بشونتون..

    • مریم

      از ماست که بر ماست . حقتون همینه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من برا همین بازی هایی که عراق برادر و خود اینها میدونستم سرمون درمیارن نرفتم کربلا و محروم شدم..
        باشه سالهای بعد شاید تغییری کرد ..
        ....

    • بدون نام

      عراق هم برای ما گردن کلفتی میکنه حتی اجازه وارد کردن پول دولت به کشور هم نداریم داریم بازور بهشون سود ومنفعت میرسونیم اونم به قیمت تحقیر شدن وبی آبرویی

    • بدون نام

      باور کنید که حقمونه

    • بدون نام

      نشان دهنده ی اینه که نباید به عراقی ها اعتماد کرد و باید همیشه دستشون زیر سنگ باشه وگرنه لگد میزنن ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید هر جور شده نگذاریم عراق پیشرفت کنه به خدا همینایی که براشون دلسوزی میکنیم اگر جون بکیرن بدترین دشمن ما میشن . اینا دوره جنگ نشون دادن که چقدر ....

    • بدون نام

      به درک حقتونه چرا میرفتین اونم به این خفت و خواری؟؟؟؟ پول مفت بریزین تو حلقوم این عراقیای ناکس

    • بدون نام

      واقعا چقدر پولمون از ارزش افتاده چقدر تحقیر میشیم چهل ساله عراق وضعیتش چنگ وکشتار بود ولی وضعیت کشورش به اندازه ما بد میست چون پولشون هنوز ارزش داره خاک تو سر این دولت بی کفایت

    • بدون نام

      انصاف داشته باشید قرار نیست در این شرایط همه چیز گل و بلبل باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با این استدلالت . اخه اصلا چرا کشوری ثروتمند به این روز افتاده

    • بدون نام

      اگر توی مملک خودتان عزاداری کنید امام حسین قبول نمیکنه

    • ا ن

      ... روحانی چه رویی داری بخدا . من خوبی تو رو میخام اگه مثل مرد استعفا میدادی و اینهمه سوتی و آبروریزی توی 7سال درنمیاوردی الان جایگاهت بهتر بود

    • ا ن

      کسیکه نمیتونه برنامه هاش رو پیاده کنه و خورده به در بسته بهتره بره کنار . مثل ادم بگو من نتونستم مردم حلال کنید هر کی بلده بسم اله
      مطمئنا مردم سوت و هورا میکشن براش

    • ا ن

      تمام دولتش همون جهانگیری و نوبخت بود خودش اررر و از برررر نمیشناخت . از اقتصاد و سیاست جز ادا و اطوارو دروغ و بهانه و کم ارزش جلوه دادن کارای احمدی نژاد رو سرلوحه قرار داده بود

    • بدون نام

      چون لیاقتشون همونه

    • امیرهوشنگ نورا

      سلام،
      بانک به اندازه کافی گیشه نداشته از سوراخ به مردم پول می دهد.
      اگر چیزهای دیگر ........ منظورم غذای نذری است، را از این سوراخ ها می دادند باز هم این همه هیاهو می شد؟
      و من ا... التوفیق

    • بدون نام

      برا اینکه موش گوش دارد

    • بدون نام

      همش راست بود هیچکدومش دروغ نبود

    • منتظر

      لعنت خدا بر این نمایندگان مفت خور مجلس روحانی باید استیضاح بشه.

    • داریوش

      این روش خیلی زشتی هست که مسئولین عراقی از سوراخ ،ارز به دست زائران میدهند.البته احتمال ازدیاد جمعیت و نداشتن امکانات باعث شده به اصطلاح ابتکلر به خرج دهند ..تو سرتون بخوره ابتکارتون...چو باتخت منبر برابر شود......همین حقمونه

    • بدون نام

      حقشون هست از تو سوراخ بهشون ارز بدند ... تا چشمشون کور

    • بدون نام

      چرا عزت ایرانی را اینقدر پایین اوردید . کشوری که چهل سال گذشته درگیر جنگ و خونریزی بوده و غیر از نفت هیچی نداشته چرا باید ارزش پولشون بیشتر از پول ما باشه . ده سال قبل برای ی اسکناس هزاری عراقیها خم میشدن الان چی

    • بدون نام

      یکی از دلایل پیشرفت عراق با وجود جنگ تعداد انبوه زایران ایرانی بوده پس نتیجه میگیریم که صنعت توریسم ،صنعت پردرامدی برا کشورهاست و ایران خودمون هم دارای زیارتگاه های زیاد و هم اماکن باستانیه

    • بدون نام

      اگر زیر ساختها را برای ورود و پذیرایی از توریستهای سراسر دنیا درست کنیم حتی احتیاج به فروش نفت هم نداریم

    • بدون نام

      عاشقان واقعی کربلا
      ...

    • دکتر

      امام حسین رفت تا زیر بار ذلت نرود
      حالا مردم ما ....

    • بدون نام

      خلایق هر چی لایق .هر که پول مفت میخاد باید تحقیرش هم بکشه .چه بهتر

    • بدون نام

      خاک بر سرتون...مگه مجبورین برین عراق؟ ...

    • بدون نام

      اصلا هم نویسنده دروغ نگفته بود عین واقعیت بود

    • بدون نام

      دوست عزیز با نام کاربری خیال پرداز همش راست بود. حالا که اینا تکذیب نکردن و حتی مسئولین ایرانی در موردش صحبت کردن شما میگید دروغه! لطفا برای عراقی ها کاسه داغ از آش نشید. چرا نفرین مردم خودمون میکنید بخاطر عراقی ها

    • ایرانی.

      قداست.احترام.ارزش وتکریم ایرانی همینه برداشتن اجردیواربه جای صندلی وباجه شیک.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج