جاباما
۷۹۱۶۱۳
۹ نظر
۵۰۰۲
۹ نظر
۵۰۰۲
پ

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

دیدار پرسپولیس با کاشیماآنتلرز ژاپن دهمین حضور یک باشگاه ایرانی در فینال جامهای آسیایی است.به همین مناسبت ۹ حضور قبلی نمایندگان ایران مرور شده است.

وبسایت نود: دیدار پرسپولیس با کاشیماآنتلرز ژاپن دهمین حضور یک باشگاه ایرانی در فینال جامهای آسیایی است.به همین مناسبت ۹ حضور قبلی نمایندگان ایران مرور شده است.

رقابتهای باشگاهی در آسیا از سال ۱۹۶۷، تحت عنوان جام باشگاههای آسیا آغاز شد.پرسپولیس اولین تیم ایرانی که در سال ۱۹۶۹ این مسابقات شرکت کرد.

برگزاری این بازیها در سال ۱۹۷۲ لغو شد و پس از آن تا اواسط دهه ۸۰ میلادی خبری از این بازیها نبود که از سال ۱۹۸۵ این دیدارها از سر گرفته شد.

در ابتدای دهه ۹۰، جام در جام آسیا که بین تیمهای قهرمان جام حذفی کشورها برگزار میشد شکل گرفت.در آغاز قرن بیست و یکم و اوج گرفتن روند حرفه‌ای شدن فوتبال آسیا، AFC به تاسی از قاره اروپا، تصمیم به برگزاری رقابتهای باشگاهی در فرمت لیگ قهرمانان گرفت و این مسابقات تا به امروز تحت این عنوان برگزار می‌شود.تیمهای ایرانی در طول تاریخ همه جامهای ذکر شده ۹ بار فینالیست شدند که حاصل آن ۴ قهرمانی است.

اولین فینال؛ اولین قهرمانی

استقلال در جام باشگاههای آسیا در سال ۱۹۷۰ نماینده ایران بود.این رقابتها با حضور ۷ تیم در ۲ گروه در استادیوم امجدیه برگزار شد.استقلال تا دیدار فینال کار مشکلی نداشت و با عبور از حریفانی از لبنان،سنگاپور و مالزی فینالیست شد ولی این تیم در بازی فینال دیدار سختی با هائوپل از رژیم صهیونیستی داشت و در شرایطی که با یک گل از حریف عقب بود در ۱۰ دقیقه پایانی با گلهای غلام وفاخواه و مسعود معینی به پیروزی رسید و جشن قهرمانی گرفت.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

دومین فینال ؛ دومین قهرمانی

استقلال برای دومین بار در جام باشگاههای آسیا در فصل ۹۱-۱۹۹۰ شرکت کرد و توانست دومین قهرمانی خود را نیز بدست آورد.در آن دوره کشورهای عربی به دلیل درگیری در جنگ خلیج فارس در این مسابقات شرکت کردند.این بازیها در بنگلادش برگزار شد و نماینده ایران از مرحله یک چهارم نهایی به مسابقات ورود کرد و با غلبه بر نمایندگان کره شمالی و تایلند و تساوی مقابل محمدان بنگلادش به عنوان سرگروه به مرحله نیمه نهایی رسید و پس از پیروزی ۲ بر صفر به دیدار فینال راه یافت لیااونینگ چین حریف استقلال در فینال بود و استقلال توانست با گلهای رضا حسن زاده و عبدالصمدمرفاوری حریف چینی را از پیش رو بردارد و برای دومین مرتبه قهرمان آسیا شود.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

سومین فینال ؛ هت‌تریک در قهرمانی

فوتبال ایران، در آغاز دهه نود میلادی در فوتبال آسیا، آقایی می‌کرد و پس از قهرمانی تیم ملی در بازیهای آسیایی و استقلال در جام باشگاههای آسیا، نوبت پرسپولیس بود که در نخستین دوره جام در جام آسیا در فصل ۹۱-۱۹۹۰ قهرمان شود.پرسپولیس در ابتدا پنجاب پاکستان را در هم کوبید.

در مرحله بعد باید با دوو رویال کره جنوبی روبه‌رو می‌شد که این تیم از ادامه رقابتها انصراف داد تا پرسپولیس به مرحله نیمه‌نهایی راه یابد و در جدال با الهلال عربستان پس از تساوی بدون گل در خانه حریف در دیدار برگشت این تیم را با یک گل شکست داد.

پرسپولیس دقیقا همین فرمول را برابر المحرق بحرین تکرار کرد. گل پیروزی‌بخش پرسپولیس در دیدار فینال توسط محمدحسن انصاری فرد روی یک ضربه ایستگاهی به ثمر رسید تا تیمهای ایرانی در آن سال در هر دو جام باشگاهی آسیا به قهرمانی برسند.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

فینال چهارم؛ اولین ناکامی در فینال

استقلال برای دومین دوره پیاپی به فینال جام باشگاههای آسیا رسید ولی نتوانست موفقیت قبلی را تکرار کند و اولین ناکامی باشگاههای ایرانی در رقابتهای آسیایی رقم خورد.استقلال پس از عبور از نماینده یمن در یک هشتم نهایی با ۲۵ آوریل کره شمالی و الهلال عربستان همگروه شد و پس از شکست برابر الهلال به خاطر تفاضل گل بهتر به عنوان تیم دوم به نیمه نهایی صعود کرد و در این مرحله الریان قطر را از پیش رو برداشت تا در فینال مجددا با الهلال عربستان دیدار کند.

استقلال با گل دقیقه ۵۸ امیر هاشمی مقدم در فینال پیش افتاد ولی الهلال با گل حسام الحبشی بازی را به تساوی کشاند و در ضربات پنالتی توانست استقلال را شکست دهد.این تنها فینال تیمهای ایرانی است که سرنوشت آن در پنالتی مشخص شده است.

فینال پنجم؛ آخرین قهرمانی

حضور تیمهای ایرانی در فینال جام باشگاههای آسیا ادامه دار شد و این بار نوبت پاس تهران بود که فوتبال ایران را برای سومین دوره پیاپی در جام باشگاههای آسیا صاحب نماینده سازد.پاس در مرحله اول العربی قطر را به زحمت در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه ۴ بر ۳ شکست داد.

پاس در مرحله گروهی ناامیدکننده ظاهر شد و هم امتیاز با پنچاب پاکستان با تفاضل گل بهتر به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کرد تا در دیدار نیمه نهایی با یومیوری ژاپن روبه رو شود و با گل علیرضا حکیم زاده در وقت اضافه به پیروزی رسید.الشباب عربستان حریف پاس در فینال بود و پاس با گل رباح ماجری که توسط محسن گروسی به ثمر رسید قهرمان آسیا شد.از آن قهرمانی ۲۶ سال می‌گذرد و پس از آن هیچ تیم ایرانی موفق به تکرار آن نشده است.

فینال ششم؛ ناکامی بزرگ در آزادی

پرسپولیس در فصل ۹۳-۱۹۹۲ به عنوان نماینده ایران در جام‌درجام آسیا شرکت کرد و پس از عبور از نمایندگان عمان،امارات و عربستان به فینال رسید.پرسپولیس در فینال باید به دیدار نیسان ژاپن می‌رفت و در دیدار رفت در خانه حریف نتیجه مطلوبی گرفت و توانست با گل حسن شیرمحمدی به تساوی یک-یک دست یابد.نیسان در این دیدار نیز یک پنالتی از دست داد.

سرخپوشان با این نتیجه می‌توانستند با یک تساوی بدون گل دومین جام قهرمانی در آسیا را به دست بیاورند ولی پرسپولیس در روزی که یک استادیوم صدهزارنفری را حامی خود می‌دید مغلوب یک شوت از پشت محوطه جریمه شد و به نایب قهرمانی قناعت کرد تا تیمهای ایرانی در آن دوره نتوانند فاتح هر دو جام شوند.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

فینال هفتم؛ تکرار ناکامی در آزادی

انتظار برای فینالیست شدن دوباره ایرانیها در آسیا، ۶ سال به طول انجامید تا اینکه استقلال در فصل ۹۹-۱۹۹۸ نماینده ایران در جام باشگاههای آسیا شدو پس از حذف نماینده عراق در مرحله اول در مرحله گروهی با حذف الهلال و کوپتداق پس از العین امارات به عنوان تیم دوم گروه به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

مراحل نیمه نهایی و فینال در ورزشگاه آزادی برگزار شد و استقلال در یکی از دراماتیک‌ترین دیدارهای تاریخ خود دالیان چین را در وقت اضافه ۴ بر ۳ شکست داد تا به فینال مسابقات راه یابد ولی فینال مطابق میل آبی‌پوشان پیش نرفت و این تیم در حضور هواداران پر تعداد خود در نیمه اول ۲ گل از جوبیلوایواتا دریافت کرد.استقلال در نیمه دوم یکی از ۲ گل را توسط سیروس دین محمدی پاسخ داد ولی این برای قهرمانی کافی نبود.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

فینال هشتم؛ فینالیست شدن پس از ۱۰ سال

با تغییر فرمت رقابتهای قهرمانی باشگاهی آسیا و حرفه‌ای تر شدن آن کار تیمهایی ایرانی سخت‌تر شد و برای فینالیست شدن تیمهای ایرانی وقفه‌ای ۱۰ ساله ایجاد شد.سپاهان که تبدیل به قطب جدید فوتبال ایران شده بود در سال ۲۰۰۷ به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد.

سپاهان در گروهی که الشباب عربستان،العین امارات و الاتحاد سوریه قرار داشت اول داشت و به مرحله حذفی صعود کرد.سپاهان در مراحل حذفی کاواساکی وردی ژاپن و الشباب امارات را شکست داد تا اولین تیم فینالیست ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا باشد این تیم در دیدار فینال با اوراواردز ژاپن روبه رو شد.سپاهان در بازی رفت میزبان بود و با گل محمود کریمی به تساوی یک-یک رسید ولی در بازی برگشت با نتیجه ۲ بر صفر شکست خورد و در حسرت قهرمانی باقی ماند.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

فینال نهم؛ ادامه حسرت قهرمانی

در سالهایی که تیمهای اصفهانی در فوتبال ایران قدرت‌نمایی می‌کردند ذوب آهن اصفهان تبدیل به دومین تیم ایرانی شد که به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است در سال ۲۰۱۰ ذوب آهن با بنیادکار ازبکستان،الاتحاد عربستان و الوحده امارات هم‌گروه بود و به عنوان تیم اول از گروه صعود کرد و پس از عبور از مس کرمان، پوهانگ استیلرز کره جنوبی و الهلال عربستان به فینال رسید.

مرور حضور تیم‌های ایرانی در فینال جام‌های آسیایی

بازی فینال با ایلواچونمای کره جنوبی به صورت تک بازی در توکیو برگزار شد و ذوب آهن با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد تا حسرت تیمهای ایرانی همچنان پابرجا بماندتک گل ذوب آهن در دیدار فینال را محمدرضا خلعتبری به ثمر رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      محمدان بنگلادش؟؟؟؟ خخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      چرا فینال جام در جام که در سطح دوم اسیا بوده اوردید نویسنده لنگی حقیر

    • بدون نام

      جونم استقلال که ابروی فوتبال ایران از زمان شاه است
      فقط نمیدونم جام در جام رو که لنگیا قهرمان شدند (که البته اصلا در هیچ جا حساب نمیشد)رو چرا با لیگ قهرمانان قاطی میکنین

    • بدون نام

      از افتخارات لنگ جام درجام خخخخخخخخخخخخخ

    • تاج کبیر. چهارفینال آسیا .دوقهرمانی آسیا

      لنگیا بخونن.

    • امیر

      درود بر اس اس

    • 2424

      پرسپولیس اولین باره به فینال جام قهرمانان میرسه
      جام در جام اسیا مثل جام اینتر توتو اروپاس
      عقده ای شدن بنده های خدا

    • بدون نام

      جام در جام ههههههه

    • بدون نام

      کیسه کشا اولش اونموقعه اماتوری قهرمان شدی همه بازیها توایران بوده بعدش با۴تیم برگزارمیشدمحمدان بنگگگگلادس خخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج