جاباما
۷۹۱۸۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تقدیر از احمد سمیعی گیلانی

مراسم تقدیر از احمد سمیعی گیلانی در نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض‌پور ماچیانی برگزار شد.

ایسنا: مراسم تقدیر از احمد سمیعی گیلانی در نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض‌پور ماچیانی برگزار شد.

این چهره پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی در آیین نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض‌پور ماچیانی که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به آشنایی خود با استاد فرض‌پور از دوران تدریس در دانشگاه گیلان، اظهار کرد: فرض‌پور از جمله کسانی است که فقط معلومات نداشت، بلکه از هنر و استعداد برخوردار بود.

تقدیر از احمد سمیعی گیلانی

او استاد فرض‌پور را اهل قلم دانست و افزود: بسیاری از افراد همه مدارج مقاطع تحصیلی را پیموده‌اند، اما اهل قلم نیستند و تنها معلومات دارند و بعد از مدرک گرفتن مشغول خواندن و کسب تجربه نشده‌اند و در همان سطح فارغ‌التحصیلی باقی مانده‌اند.

سمیعی گیلانی که از او با عنوان «پدر ویراستاری نوین ایران» یاد می‌شود با بیان اینکه خواندنی‌ها را باید خواند، تصریح کرد: مقالات حاصل کار، تلاش، پژوهش و تجربه افراد است و اگر این مقالات را بخوانیم در تجارب و افکار سهیم خواهیم شد. متاسفانه کمتر کسی وجود دارد که در رشته خودش مقالات دیگران را بخواند، در حالی که تازه‌ترین دستاوردها ابتدا در مقالات منعکس می‌شود؛ نه در کتاب‌ها.

او با تاکید بر اینکه از راه خواندن می‌توان اهل قلم و اهل علم را شناخت، گفت: به پیشنهاد بنده فصلنامه‌ای تحت عنوان «بازخوان» در فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می‌شود. در این مجله به جمع‌آوری مقالات منعکس شده در سایر مجلات که مرتبط با حوزه زبان و ادب فارسی است، می‌پردازیم لذا توصیه می‌کنم خواندنی‌ها را بخوانید و شریک معلومات، فکر و تجربه افراد شوید.

سمیعی گیلانی خواندن داستان و رمان را تبدیل شدن از یک انسان به صد انسان دانست و خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی به معلومات نسل جوان وسعت بخشیده است لذا استادان رشته زبان و ادب فارسی با سوالاتی مواجه خواهند شد که دور از انتظار است و کار سختی در تدریس دارند.

او با بیان اینکه استاد فرض‌پور شیرین می‌نوشت و می‌دانست چه چیزی را کجا بنویسید، متذکر شد: فرض پور به دستور زبان بسیار توجه داشت، اما متاسفانه هنوز دستور زبان فارسی جامع نداریم. البته یک مجله دستور زبان در فرهنگستان موجود است که بیشتر زبان‌شناسی است تا دستور. کسی که دستور می‌نویسد حتما باید زبان شناسی خوانده باشد؛ این در حالی است که دستور سنتی ما با دستور زبان‌شناسی فرق می‌کند.

این استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی دستور زبان را براساس زبان تلفظی و شنیداری دانست؛ نه زبان مکتوبی و تصریح کرد: دستور زبان به ما آگاهی می‌دهد تا به اسرار زبان پی ببریم و آن را پویا کنیم.

او خواستار ایجاد ارتباط میان دانشگاه و بیرون دانشگاه شد و اظهار کرد: بزرگان ادبیات از جمله ساعدی، اخوان، سهراب، فروغ فرخزاد و شاملو هیچ‌کدام مقاطع تحصیلی دانشگاه را طی نکرده بودند لذا دانشگاه باید با بیرون دانشگاه تعامل داشته باشد و استعدادها و نیازهای جامعه را بشناسد.

سمیعی گیلانی، با بیان اینکه دانشگاه باید استاد داشته باشد، تاکید کرد: دانشگاه باید با نیازمندی‌های جامعه ارتباط روزانه داشته باشد و کتابخانه‌های ما هر روز کتاب های تازه در خود جای دهند تا به پویایی برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج