جاباما
۷۹۲۵۷۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

هالووینی که جایگزین یلدا می‌شود!

«انسان‌ها‌ از دیرباز پایبند سنت‌ها‌ و آداب و رسومی هستند که پیشینه‌ای تاریخی را برای هر کشور رقم می‌زند؛ آداب و رسومی که ریشه در فرهنگ و اعتقادات مردم هر کشور دارد؛ در سال‌ها‌ی اخیر پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی سبب شده تا جوامع بتوانند از فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای دیگر اطلاع داشته باشند اما همین اطلاعات باعث شده که به تازگی ما با موجی از ادغام فرهنگ‌ها‌ رو به رو باشیم!

روزنامه آفتاب یزد نوشت: «انسان‌ها‌ از دیرباز پایبند سنت‌ها‌ و آداب و رسومی هستند که پیشینه‌ای تاریخی را برای هر کشور رقم می‌زند؛ آداب و رسومی که ریشه در فرهنگ و اعتقادات مردم هر کشور دارد؛ در سال‌ها‌ی اخیر پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی سبب شده تا جوامع بتوانند از فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای دیگر اطلاع داشته باشند اما همین اطلاعات باعث شده که به تازگی ما با موجی از ادغام فرهنگ‌ها‌ رو به رو باشیم!

این ادغام فرهنگ‌ها‌ مخصوصا در جوامع در حال پیشرفتی مثل کشور ما روی دیگری از سکه را به نمایش گذاشته است و شاهدیم که این روزها جشن‌ها‌یی مثل جشن‌ها‌لووین و ولنتاین، جایگزینی برای جشن‌ها‌ی باستانی ما که ریشه در قدمت و فرهنگ ایرانی - اسلامی کشورمان دارند، شده اند! این در حالی است که جشن‌ها‌لووین یکی از نامناسب‌ترین جشن‌ها‌یی است که در آمریکا نیز ریشه در خرافات مردم دارد و این روزها بهانه‌ای برای شادی و جشن در کشور ما به شمار می‌آید!

جشن‌ها‌ی باستانی رو به زوال!

در کشور ما خیلی وقت است که شب یلدا دیگر حال و هوای یلدایی ندارد و به شبی برای بیشتر خوردن تبدیل شده است! کمتر کسی در این شب تفالی به حافظ می‌زند یا مراسم شب یلدا را آن طور که باید انجام می‌دهد! جشن چهارشنبه‌سوری هم که به یمن ورود مواد محترقه چینی به کشور خیلی وقت است که به شبی برای جنگیدن تبدیل شده و هر سال هم با تلفات جانی بسیاری همراه است! روز سیزده به در هم به روزی برای از بین بردن طبیعت تبدیل شده و خانواده‌ها‌ بی‌توجه به آئین‌ها‌ی باستانی این روز، لطمه‌ها‌ی جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کنند!

در این بین عید نوروز و سفره هفت سین، با این که تفاوت بسیاری با گذشته پیدا کرده است اما می‌توان گفت تنها جشنی است که مرور زمان آن را از بین نبرده و ضایع نکرده است! با این حال خیلی از جشنهای باستانی کشور این روزها به فراموشی سپرده شده و دیگر حتی یادی از آن‌ها‌ نیز نمی‌شود! این در حالی است که این روزها دیده می‌شود جوانان کشور ما جشن‌ها‌لووین را به عنوان بهانه‌ای برای شاد بودن انتخاب می‌کنند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند! بدون این که بدانند ریشه این روز از کجاست؟

چرا آمریکایی‌ها‌ این روز را جشن می‌گیرند؟ و آیا دلیل جشن گرفتن این روز برای جوانان ما نیز قابل قبول است یا خیر! جالب است بدانید که هر سال به تعداد افرادی که جشن‌ها‌ی غربی را جایگزین جشن‌ها‌ی باستانی می‌کنند افزوده می‌شود و امسال شاهد بودیم که طیف عظیمی از کشور درگیر برپایی جشن‌ ها‌لووین بودند!

ها‌لووین بهانه جدیدی برای شادی جوانان

ماجرا از این قرار است که حدود ۲ هزار سال پیش مردم کشورهای ایرلند، اسکاتلند و کانادا سال جدید خود را همزمان با برداشت محصولات کشاورزی در اول نوامبر جشن می‌گرفتند که برای آنها نماد پایان تابستان و آغاز فصل تاریکی و سرما بود.

از آنجا که با فرا رسیدن فصل سرما، مرگ و میر انسان‌ها در آن زمان بیشتر می‌شد، مردم در آن زمان باور داشتند که با برافروختن آتش و پوشیدن لباس‌های عجیب از پوست حیوانات و استفاده از صورتک‌های ترسناک یا قرار دادن سر بریده شده حیوانات روی سر خود می‌توانند ارواح سرگردان را از خود دور کنند یا حداقل مانع از شناسایی خود توسط آنها شوند. این تصور در آن زمان بیشتر ریشه در ترس آنها از تاریکی داشت.

این آیین سنتی قرن‌ها به همین صورت ادامه داشت تا این که «پاپ گرِگوری سوم» در قرن هشتم میلادی رسما اول نوامبر را با افزودن یک چاشنی مذهبی به آن، روز "گرامیداشت قدیسان و کشته‌شدگان در راه خدا" نامگذاری کرد. البته با گذر زمان، جشن سنتی‌ها‌لووین، از حالت یک آیین خارج شد و فعالیت‌های مفرح از جمله ترساندن یکدیگر و انجام فعالیت‌های مورد علاقه کودکان را نیز در برگرفت و همراه با مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی به جامعه آمریکا نیز راه پیدا کرد.

و حالا همراه با کشور‌ها‌ی دیگر به جشن و پایکوبی می‌پردازند و این در حالی است که جشن‌ها‌ی سنتی کشور ما که قدمتی طولانی دارد و پشت هر یک از آن‌ها‌ دلیلی محکم برای شادی پنهان است، رو به زوال رفته و دیگر کمتر توجهی به آنها‌ می‌شود!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه! چرا نمی گید جشن هالووین جشن شیطان پرستان آمریکا است . جوانان مسلمان رو اغفال نکن.

    • بدون نام

      تو جشن های ایرانی چیزی ندیدم جزو تخمه و پفک و هندونه اما جشن های والنتاین و هالووین حداقل جذابیت و هیجان وجود داره

    • بدون نام

      آفتاب یزد خودت را پاره کردی بااین چرندیات آخه دو هزار سال پیش این کشور های که گفتی وجود خارجی داشته اند مخصوصا کانادا که سیصد ساله که کشف شده خوهشا اینقدر با جوانان کشور بازی نکنید

    • بدون نام

      وقتی روزشاه شاهان کوروش بزرگ امپراطوربزرگ باشکوه دست نیافتنی هرملت دولتی تحریم میکنیدنتیجش این میش

    • مهدی

      مگه نمبگید جشن باستانی,پس چرا نمیزارن مردم حتی نزدیک مزار کوروش کبیر بشن.کوروش که مال,ایرانه.

    • بدون نام

      شاید شما ندونین اما مازندارنی ها جشنی دارن شبیه هالووین که شب دوازدهم آبان در خونه همدیگه میرن و شیرینی و میوه میگیرن و بهش میگن لالِ شو. و شعر میخونن و بازی میکنن. البته اینم خیلی کمرنگ شده و درحد همون آجیلو شیرینی و میوه شده. آخه مردم بیچاره همینقدر وقت دارن شکمشون و سیر کنن چیزی دیگه ای ندارن آخه فرهنگی واسمون نمونده همه رو ازبین بردن بعدا از...

    • بدون نام

      اینا یه مش غرب زدن میخوان سنت مارو عوض کنن

    • بدون نام

      به نظر من رو هر چیزی که زوم بشه و بُل کنن بدتر حساسیت ایجاد میکنه ..اینا همه جنبه فان و سرگرمی داره اونکه ایمانش و اعتقادش قوی هست با این چیزا عوض نمیشه ....

    • بدون نام

      وقتی از طرف حکومت به جشنهای ملی بها داده نمیشه .معلومه که جوانها میرن به طرف جشنهایی که تبلیغ اون رو در رسانه های اجتماعی بیشتر میبینند.

    • بدون نام

      الان باور کنیم اینارو؟!!
      احیانا هالووین داستان دیگه ای نداره؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج