جاباما
۷۹۲۶۸۷
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

معاملات در «نیما» به مرز ۹ میلیارد یورو رسید

معاملات در سامانه نیما در طول سه ماه گذشته یعنی از زمانی که سیاست‌هایی در جهت الزام صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما اتخاذ شد، به رقمی در حدود ۹ میلیارد یورو رسیده است.

خبرگزاری ایسنا: معاملات در سامانه نیما در طول سه ماه گذشته یعنی از زمانی که سیاست‌هایی در جهت الزام صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما اتخاذ شد، به رقمی در حدود ۹ میلیارد یورو رسیده است.

بررسی آمار بانک مرکزی در بازار ثانویه حاکی از آن است که مجموع کل معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد ماه تاکنون (۱۲ آبان) به هشت میلیارد و ۹۸۷ میلیون یورو رسیده است که مجموع عرضه ارز صادرات در این مدت چهار میلیارد و ۷۵۶ میلیون یورو بوده و تامین ارز برای واردکنندگان نیز به چهار میلیارد و ۲۳۱ میلیون یورو رسیده است.

بر اساس آن‌چه بانک مرکزی اعلام کرده است، نرخ امروز یورو در سامانه نیما ۸۹۹۴ تومان بود و مجموع فروش ارز حاصل از صادرات حدود ۱۳ میلیون یورو و مجموع تامین ارز برای واردات، امروز در حدود ۱۹ میلیون یورو بوده است.

از فروردین ماه سال جاری بنا بر این شد که معاملات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان تحت سامانه یکپارچه "نیما" انجام شود تا بانک مرکزی بر روند این معاملات نظارت داشته باشد و این امر از نیمه مرداد ماه که الزاماتی از سوی دولت برای ورود ارز تمامی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی به جز برخی موارد استثناء به بازار ثانویه در نظر گرفته شد، شکل جدی‌تری به خود گرفته و رفته رفته روند معاملات در این سامانه افزایش یافت.

در پی آن دولت با اصلاح سیاست‌های ارزی معافیت‌های درنظر گرفته شده برای برخی کالاها را نیز لغو کرد و در پی آن قرار شد که تمامی صادرکنندگان ارز خود را از طریق این سامانه ارائه کرده و واردکنندگان نیز از همین طریق بتوانند ارز موردنیاز خود را تامین کنند.

با این روند هم‌اکنون صادرکنندگان موظفند که ارز حاصل از صادرات خود را تا حداکثر سه ماه وارد سامانه نیما کنند.

با این حال انتظار می‌رود که با توجه به میزان صادرات انجام شده، کماکان ارزآوری به سامانه نیما افزایش یابد و در این صورت بازار ثانویه می‌تواند مشکلات تامین ارز واردکنندگان برای خرید مواد اولیه تولید با قیمت‌های بالا را کاهش دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه جوکی.

    • بدون نام

      نیما چیست دولت باید ارز را به ۵۰۰۰‌بیاورد دکان‌درست کرده پدر همه را‌در اورده تولیدیها همه در حال‌ورشکستگی هستند روحانی این‌کاره نیست‌مرگ بر کسانیکه او را‌معرفی کردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج