جاباما
۷۹۲۸۷۱
۲۸ نظر
۵۱۶۶
۲۸ نظر
۵۱۶۶
پ

افسردگی پس از رابطه زناشویی؛ علل و درمان

مطالعه‌ای جدید که در نشریه‌ی Journal of Sex and Marital Therapy منتشر شده می‌گوید: اینکه زن‌ها بعد از رابطه جنسی به جای اینکه احساس خوبی داشته باشند، احساس افسردگی می‌کنند فقط خاص زن‌ها نیست و مرد‌ها نیز چنین چیزی را تجربه می‌کنند. به این حالت اندوه، افسردگی پس از رابطه جنسی گفته می‌شود.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: مطالعه‌ای جدید که در نشریه‌ی Journal of Sex & Marital Therapy منتشر شده می‌گوید: اینکه زنها بعد از رابطه جنسی به جای اینکه احساس خوبی داشته باشند، احساس افسردگی می‌کنند فقط خاص زنها نیست و مردها نیز چنین چیزی را تجربه می‌کنند. به این حالت اندوه، افسردگی پس از رابطه جنسی گفته می‌شود.

در گذشته این تجربه را فقط مختص خانمها می‌دانستند و تحقیقات علمی شواهدی پیدا نکرده بودند که نشان دهد مردها نیز دچار چنین حالتی می‌شوند. در مطالعه‌ی جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا روی مردهای استرالیایی صورت گرفت، ۴۱ درصد از افراد شرکت کننده، طی چهار هفته پیش از انجام مطالعه و بررسی، افسردگی پس از رابطه جنسی را تجربه کرده بودند.

افسردگی پس از رابطه زناشویی؛ علل و درمان

4 درصد آنها گفتند که همیشه بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی می‌کنند. برخی از احساساتی که این مردها گزارش کردند احساس بی‌انگیزه بودن و پوچی بود. بیشتر آنها چنین گفتند: «دوست ندارم کسی لمسم کند و دلم می‌خواهد تنها باشم»، «احساس نارضایتی، آزردگی و بیقراری می‌کنم»، «فقط دلم می‌خواهد تنها باشم و هیچ کاری نکنم».

این جملات برای شما هم آشنا هستند؟ با یک روانشناس بالینی و سکسولوژیست در این مورد صحبت کردیم و هر چیزی را که لازم است در مورد افسردگی بعد از رابطه جنسی بدانید از زبان او برای‌تان می‌گوییم.

افسردگی بعد از رابطه جنسی دقیقا چیست؟

احتمالا انتظار ما این است که بعد از رابطه جنسی احساس سرحال بودن و انرژی بیشتر داشته باشیم. اما عده‌ای از افراد، عکس این احساس را دارند، یعنی بعد از رابطه جنسی، آشفته، بدخلق، مضطرب، افسرده و یا اندوهگین می‌شوند. این اتفاق هیچ ارتباطی با احساس خیالی درمورد کیفیت رضایت از رابطه جنسی ندارد.

هیجانات فرد به روش منفی و بدی در او جاری می‌شوند و او تعجب می‌کند چرا بعد از رابطه جنسی اینقدر حس بدی دارد، و نمی‌تواند علتی برای این احساسش پیدا کند.

علا‌ئم آن چیست؟

علائم اولیه شامل احساس افسردگی می‌شود؛ یک واکنش هیجانی منفی که به دنبال ارگاسم ایجاد شده و هیچ دلیل خاصی نمی‌توان برای این حس بد و ناخوشایند پیدا کرد. ممکن است این حس تا چند روز بعد از رابطه جنسی نیز ادامه داشته باشد.

علت آن چیست؟

هر چند طبق تحقیقات به نظر می‌‌رسد بیشتر زنها دچار افسردگی بعد از رابطه جنسی می‌شوند، اما واقعیت این است که مردها نیز دچار چنین حالتی می‌شوند. دلایل واقعی هنوز شناخته شده نیستند. اما به نظر می‌رسد فرارسان‌های عصبی در ناحیه‌ای از مغز که مسئول تاثیر احساس خوب است، آنطوری که انتظار می‌‌رود، عملکرد طبیعی ندارند. سابقه‌ی مورد تجاوز قرار گرفتن در دوران کودکی ممکن است در برانگیختن این احساسات منفی نقش داشته باشند و خاطرات بد گذشته را یادآوری کنند.

به گفته‌ی سرپرست تحقیقات اگر قرار باشد چیزهایی را که در مورد افسردگی پس از رابطه جنسی در زنان می‌دانیم ملاک قرار دهیم، باید یک مدل زیستی - روانی - اجتماعی را فرض کنیم، چون طیفی از فاکتورها این میان وجود دارند که شامل زمینه‌ی ژنتیکی، فاکتورهای هورمونی احتمالی و پتانسیل آنها و فاکتورهای روانی - اجتماعی می‌شوند که ما هنوز آنها را نمی‌شناسیم.

آیا این احساس ارتباطی با زندگی جنسی یا شریک جنسی‌تان دارد؟

به نظر نمی‌رسد چنین ارتباطی وجود داشته باشد اما گاهی مسئله، پیچیده‌تر از این حرفهاست. این واقعیت که شما بعد ازرابطه جنسی احساس افسردگی و اندوه می‌کنید نمی‌تواند ارتباط مستقیمی با احساس شما نسبت به شریک جنسی‌تان داشته باشد، مگر اینکه بتوانید دلایل خاصی را مرتبط با شریک جنسی‌تان پیدا کنید که در آن زمان باعث احساس ناراحتی شما شده باشد.

افسردگی پس از رابطه زناشویی؛ علل و درمان

احساس ناخوشایند بعد از ارضای جنسی، فراتر از صرفا ناامیدی و دردناک‌تر از احساس خجالت و شرمندگی است. این مشکل یک بیماریست که نیاز به مداخلات درمانی دارد.

در مورد این مشکل چگونه با همسرم حرف بزنم؟

درست مانند هر مشکل دیگری در رابطه جنسی باید همسرتان را در جریان قرار دهید. اگر او بعد از رابطه جنسی، افسرده و غمگین ببیند فورا تصور می‌کند در رابطه‌ی جنسی با او مشکلی دارید، از او راضی نیستید و یا او به قدر کافی برای‌تان خوب نیست. حتی اگر سعی کنید احساس منفی‌تان را پنهان کنید او باز هم ناراحتی شما را می‌بیند و پیش خودش قضاوت‌هایی خواهد کرد. همه‌ی اینها منجر به اختلاف شده و شرایط را بدتر می‌کند.

پس با همسرتان در مورد احساس‌تان حرف بزنید و به او این اطمینان را بدهید که احساس بد شما هیچ ارتباطی با کیفیت رابطه جنسی‌تان و احساس شما نسبت به او ندارد. از او بخواهید از شما حمایت کند و با هم به یک سکسولوژیست مراجعه کنید تا او در بیرون آمدن از این شرایط کمک‌تان کند.

اگر همسرم من را درک نکرد چطور؟

شرایط خیلی سختی خواهد بود اگر همسر نتواند یا نخواهد موقعیت را درک کند. درک کردن یا درک نکردن همسرتان می‌تواند به مسائل روحی و عاطفی بین شما و بلوغ هیجانی او ارتباط داشته باشد. اگر همسرتان تمایلی به همدلی و درک مشکل شما نداشته باشد، رابطه‌تان به خطر خواهد افتاد چون درک و حمایتی وجود نخواهد داشت.

افسردگی بعد از رابطه جنسی این پتانسیل را دارد که نه تنها موجب استرس خود ِ فرد بلکه باعث رنج و ناراحتی همسرش نیز بشود. زیرا بوسه، نوازش و گفتگو بعد از رابطه جنسی برای تقویت صمیمیت و ایجاد پیوند عاطفی ضروری‌اند.

حس منفی این مشکل این پتانسیل را دارد که پروسه‌های مهم رابطه زناشویی را مختل کرده و موجب اختلاف‌های گسترده در درون رابطه شود.

افسردگی پس از رابطه زناشویی؛ علل و درمان

خوشبختانه مطالعه‌ی دیگری در سال 2015 روی زنان دچار مشکل افسردگی بعد از رابطه جنسی انجام شد دریافت هیچ ارتباطی میان افسردگی بعد از رابطه جنسی و میزان صمیمیت در رابطه‌شان وجود نداشته است.

برای این احساس ناخوشایندم چه می‌توانم بکنم؟

این مشکلی نیست که اگر کاری نکنید، خود به خود و به مرور زمان برطرف شود. نادیده گرفتن علائم حتی می‌تواند مشکل را بدتر نیز بکند، زیرا منجر به اضطراب پیش از دخول و نگرانی بابت هیجانات احتمالی بعد از آن خواهد شد.

به یک متخصص سلامت جنسی مراجعه کنید تا اگر نیاز به دارو داشتید بتواند برای اختلال خلقی‌تان دارو تجویز کند. همچنین مهم است که در کنار دارو درمانی، تحت مشاوره هم قرار بگیرید زیرا خود دارو می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که عمل مقاربت‌تان را با مشکل روبرو کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وروجک

      آره اصلا من برای همین خاطر ازدواج نمیکنم....نمیدونم چرا پشیمان میشوی.....شاید میگی اینهمه خرج کردم زندگی درست کردم....ارزش نداشت ..فقط برای بچه خوبه اینکار وبعد بزاری کنار....سالی دوسال یکبار رابطه داشته باشی لااقل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو که ازدواج نکردی چطور متوجه شدی آیا ?! :/

      • بدون نام

        رابطه بدون ازدواج رسمی به جای آرامش، آدم رو پر از تنش میکنه؛ ولی رابطه با همسر بعد ازدواج رسمی و عروسی میانگین هفته ای دوبار چیزیه که تا تجربه اش نکنی نمیفهمی متاهلین چه لذتی از عالم میبرن...

      • وروجک

        کاربر....13:04 درست فکرکردی..آره

      • وروجک

        ازبسگی هی گفتن گناه است....گناه است.. وقتی هم ازدواج میکنی ومورد راانجام میدی باهمسرت پیش خودت میگی نکنه گناه کردم...نکنه همسرم ازدست من ناراحت شده باشه آیابه نحوه احسن انجام دادم....خلاصه افسرده میشوی البته بعضی وقتها ...همه موارداینجوری هم نیست چون بعضی وقتها هم میخندی....من که نصف نصف هستم یکروز پشیمان وفردا رازی وخندون....ولی خوب خداکاری کرده که توهم پشیمان شوی وزیاده روی نکنی وهم ازیادت برود ودوباره اقدام کنی....من سرهمین موضوع است که هنوز مجردم.....نمیدانم عادی وخوبه اینکار یانه برعکس گناه است وافسردگی وپشیمان میشوم....نمیدونم.

    • بدون نام

      تنها راه حل تعدد زوجین است
      مردان باید چند همسری برگزینند تا مشکلات جامعه حل شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زنان هم دچار افسردگی میشون چه کنن

      • وحید

        احسنتم تبارک الله

      • الی

        شما واسه انحرافات جنسی واخلاقی خودت یه راه حل دیگه پیدا کن. همه که مث هم نیستن! من بعنوان یک زن، خیلی بیشتر از توانایی همسرم ازش توقع دارم. الان راه حل منم چندهمسریه؟!

        والا

      • بدون نام

        ایشالا سره خواهرت یا دخترت بیاد هم این حرفو میزنی؟!

      • وروجک

        گفته شخص افسرده میشود چیکاربه مشکلات جامعه داره....بعدش هم مردها خرج زن اولی را هم نمیتوانندبدهند دیگه چه برسه چندتا....

      • بدون نام

        برو ظرفارو بشور زر زیادیم نزن

      • بدون نام

        قسمت خواهر و مادرتون بشه انشاالله ه ه ه

      • بدون نام

        اگه برای زنها هم موافقی من هم خیلی موافقم.

    • 313

      براي اينكه هيچ حالت عشق بازي در كنارش نيست فقط دنبال برطرف شدن يه حس دروني همين

    • بدون نام

      والا من بعد رابطه تازه یاد بدبختیامو بی پولیام میفتم اگه وضع مالیم خوب بود همیشه شارژ بودم

    • مقاله ایرانی:

      ایرانی بنویسید

      پاسخ ها

      • وروجک

        مگه تاالان افغانی مینوشتیم....

    • سانسور شده

      ایرانی کمک کنید

      پاسخ ها

      • وروجک

        منظورت چیه....بیشترتوضیح بده

    • شقایق

      من به عنوان یک زن متاهل فکر میکنم اگر سابقه خیانت یا رابطه جنسی غیر از ازدواج بین زن و شوهر وجود نداشته باشه همسران بعد رابطه صحیح هیچ گونه حس بدی نداشته باشن و پر از انرژی و نشاط و آرامش بشن. رابطه جسمی و جنسی نعمتیه که خدا برا خوشبختی و آرامش بیشتر به متاهلین هدیه داده...

      پاسخ ها

      • کاربر

        کاش با این کلمه "فکر کنم"...بی دلیل تخم ظن رو در دل برخی که اگاهی و مطالعه هم ندارند نمیکاشتیم!! شما این حس رو درک نکردی که دلیل نمیشه اگه بقیه درک میکنن یا خیانت کردن یا رابطه داشته اند! خیر! عزیزم این حس منفی یا افسردگی حاد هست و یا ناشی از عدم صمیمیت، مچ بودن رفتارها، نبود معاشقه، و یا اولویت ندادن به یکدیگر هست! لطفا نظرات رو جنرال نکنین

    • بدون نام

      من مدام دچاراين احساسم وافسرده ميشم واقعا چرا

    • بدون نام

      برقراری ارتباط زناشوی باید در یک روز خوب ودوری از هر گونه مشکلات زندگی وروحی باشد که ما ایرانیها هیچ موقع به آن نمی رسیم بحث نکنید بزارید به حال خودمون بمیریم

    • Milad

      به جاي دعوا ميشه راهنمايي كنيد چطوري ميتونيم با چه رفتاري اين مشكلو از روي همسرمون برداريم!؟
      واقعا به كمك نياز داريم و درگيرشيم لطفا كمك كنيد
      اگر شماره دكتري هست ك به صورت اينترنتي ميتونيم ازش مشاوره بگيريم بهمون معرفي كنيد . ممنون ميشم

      پاسخ ها

      • کاربر

        امیدوارم مشکلتون حل شده باشه!
        حاشا به غیرتت برادرم! امیدوارم از ته قلبم که شادکامی به زودی به رابطتتون برگرده. اینکه به عنوان مرد دنیال حل مشکل خامنت هستی واقعا قلب منی که به کمک نیار دارم رو لرزوند. خدا حفظتون کنه برای هم..
        برادرم اگه مشکل د گذشتشون هست باید به روانپزشک ابتدا مراجعه کنین. میتونین از روانشناس هم شروع کنین اما بهتره برین روانپزشک اما اگه مساله ریشه در گذشته نداره با روانشناس هم میتونین مشکل رو حل کنین. فقط مثل الان ، نه در نقش یک همسر که در نقش یک دوست و همسر باهم، بهش کمک کنین. با هم نوبت دکتر بگیرین، با هم بریمن، در مورد حسش قبل و بعد مراجعه در هر نوبت سوال کن، همیشه قبل و بعد رابطه براش وقت بذارین یا اگه نمیتونین بهش بگین ، مثلا بگین عزیزم ممنون از همه چیز دلم میخواد تا صبح نوازشت کنم، حالا ممکنه خوابتونم ببره و نتونید اما اصلا مهم نیست چون مین جمله بار منفی رو کم میکنه و باز هم ممنون که حواستون بهش هست.
        اینکه فهمیدم هم جنسم تنها نیست حس خوبی برام داشت... امیدوارم خداوند هم یار من باشه که تنهایی حس نکنم در این مسیر و مشکلات حل بشه

    • جان واکر

      دلیل اصلیش نداشتن عشق در رابطه جنسی وقتی رابطه با کسی برقرار میکنی فقط زیر بناشهوت باشد وطرف را دوست نداشته باشی افسردگی تو را میگیرد...برای انجام هرکاری در جهان هستی عشق نیاز صدرصد هست....عشق چیزی نیست که بخواهیم نقشش را بازی کنیم باید واقعی ودرونی باشد....

      پاسخ ها

      • عاشق

        عشق رو باید ایجاد کرد چون بعد ازدواج ممکنه با اختلافات طبیعی که پیش میاد اکسیژن رابطه بین زن و شوهر کم بشه و باید با انجام کارهای مشترک و ترفندهای روانشناسی و دینی رابطه رو مجدد تقویت کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج