۷۹۲۸۹۶
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

چراغپور: برای سومین بار وارد دام ژاپنی‌ها شدیم

کارشناس فوتبال ایران، گفت: برای سومین بار وارد دام ژاپنی‌ها شدیم و با رفتن به سبک فوتبال حریف نتیجه را واگذار کردیم.

خبرگزاری فارس: پرسپولیس در دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل کاشیما با نتیجه ۲ بر صفر متحمل شکست شد تا بدون اندوخته آماده دیدار برگشت روز شنبه در تهران شود.

جلال چراغپور کارشناس برجسته فوتبال در مورد اتفاقاتی که در بازی روز گذشته رخ داد صحبت‌های زیر را انجام داد.

* وارد دامی که ژاپنی‌ها پهن کردند شدیم

وی در ابتدای صحبت‌های خود، گفت: بازی رفت فینال یک مسابقه استراتژیک بود. در ادامه وضعیت استراتژیک کل فوتبالمان شخص برانکو بازی با تیم‌های عربی را یاد گرفته بود و به شناخت خوبی رسید. بازی با تیم‌های نژاد زرد شرایط خاصی دارد که خواص آن برای مربی و بازیکنان ما ناشناخته بود و تیم وارد دامی شد که ژاپنی‌ها پهن کردند.

ژاپنی‌های فوتبال ایران را خیلی خوب می‌شناسند و در سال‌های گذشته در ورزشگاه آزادی با حضور هوادارانمان هم فوتبال ایران را شکست دادند. دلیل این امر هم این است که آنها به سرعت فوتبال اضافه می‌کنند و فوتبال را از سرعت معمولی خارج می‌کنند.

با خارج شدن فوتبال از سرعت معمولی دو حادثه اتفاق می‌افتد. حادثه اول این است که تیم ما یا هر تیمی که با حریف ژاپنی بازی دارد باید بتواند در مقابل سرعت اضافی که ژاپنی‌ها به بازی می‌دهند، بازی را slow down کند. یعنی سرعت بازی را بکاهد.

* آنجا اشتباه کردیم که وارد سناریو فوتبال ژاپن شدیم

چراغپور در ادامه تأکید کرد: اگر تیم مقابل سرعت را پائین بیاورد با استراتژی تیم ژاپنی مقابله کرده است اما اگر وارد مقوله سرعت اضافه بازی شود چند فاکتور مهم را از دست می‌دهد. به دلیل اینکه بازیکن در این سرعت اضافه تمرین، زندگی و کوچینگ نکرده با یک شرایط جدید رو به رو می‌شود.

در این وضعیت جدید تیمی برنده می‌شود که این شرایط را قبلا تجربه کرده باشد که آن تیم ژاپن است. پرسپولیس در نیمه اول بیش از اندازه انرژی سوزاند. پرسپولیس بیش از اندازه از ذخیره سوخت شدید بدنی خودش استفاده کرد. اسم این سوخت شدید بدنی ATPT۳ (آدنوزین تری فسفات، فسفر کراتین) است.

این ATPT۳ در حرکات کوتاه و انفجاری می‌سوزد. ما آنجا اشتباه کردیم که وارد سناریو فوتبال ژاپن شدیم. تمام صحبت‌هایی که شنیدم و گفته شده به شکلی درست است. یک عده می‌گویند چرخش فیزیولوژیک بدن بازیکنان ما باعث این اتفاق شد. این چرخش فیزیکی مزید بر علت برای ورود به فوتبال انفجاری شد.

* نباید وارد فوتبال انفجاری نیمه اول می‌شدیم

کارشناس فوتبال ایران در ادامه تأکید کرد:‌ اگر قبول داریم چرخش فیزیولوژیکی ما در یک و نیم روز کم آورد باید وارد فوتبال انفجاری نیمه اول نمی‌شدیم. در نیمه اول این اتفاق افتاد. اگر مصاحبه مربی ژاپنی را بعد از بازی گوش می‌کردیم او به این مسئله اشاره کرد.

مربی ژاپنی گفت ما در نیمه دوم بعد از فوتبال سرعتی نیمه اول منتظر تغییر شرایط بودیم. البته ما در نیمه او ۲-۳ موقعیت به دست آوردیم و فکر نمی‌کردیم که این فوتبال ۹۰ دقیقه است و ما با یک سوخت جدید فوتبال بازی می‌کردیم. برانکو باید به این تفکر در بازی برگشت برسد که در فوتبال با سوخت جدید ATPT۳ حریف این تیم ژاپنی نخواهیم شد. به هر حال آنها در یکی از انفجارها کار خود را می‌کنند.

اگر به گل اول نگاه کنید فقط کندی انفجار باعث شد بازیکن برزیلی سه نفر را بخواباند و توپ را درون دروازه بفرستد. جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و ... افتادند و عکس العمل خود بیرانوند هم سالم نبود. این عوامل باعث شد بازی را مقابل حریف ژاپنی واگذار کنیم.

* ما باید حریف ژاپنی را به سبک خودمان بیاوریم

وی در مورد اینکه راه مقابل با این روش تیم ژاپنی چیست، تصریح کرد: اولین مسئله این است که باید به یاد داشته باشیم که دو تیم دیگر ژاپنی به نام نیسان و جوبلیو ایواتا که چندین سال قبل به ایران آمدند ما وارد همین دام شدیم و بازی را واگذار کردیم. برای بار سوم هم در این دام افتادیم. یکبار هم ژاپن در مقدماتی جام جهانی ۹۸ توانست ما را ۳ بر ۲ شکست دهد که باز هم در آن دام وارد شدیم.

ما قویترین تیم ملی خود را در زمان حضور علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، رضا شاهرودی، کریم باقری، حمید استیلی، احمدرضا عابدزاده و ... داشتیم اما بازی را به حریف واگذار کردیم. اگر در بازی وارد اردوگاه چگونه بازی کردن ژاپنی‌ها شویم شکست می‌خوریم چرا که ما وارد سبک آنها می‌شویم. ما باید این تیم را به سبک خودمان بیاوریم. سبک فوتبال ما با این سرعت و روش نیست.

سبک فوتبال ایران خاص است و الان زمان کافی برای بیان این سبک نیست. در فوتبال خاص ما یک سرعت خاص تعریف می‌شود. ما در دو انتقال فوتبال را بازی نمی‌کنیم. انتقال اول وقتی است که حریف توپ را از ما می‌گیرد و ما برای پس گرفتن توپ بازی نمی‌کنیم، یعنی مثل اروپایی‌ها نیستیم که برای پس گرفتن توپ فوتبالی خاص را تعریف کنیم. یعنی برای ترانزیشن (انتقال) هم یک فوتبال تعریف کنیم.

ما در فوتبال باشگاهی‌مان این نوع فوتبال را نداریم. در فوتبال ملی هم کارلوس کی‌روش آن را تعریف نکرده است. اصلا در آسیا به جز فوتبال ژاپن و کره جنوبی این ترانزیشن تعریف نمی‌شود.

* بدن بازیکنان ما در این نوع فوتبال جواب نمی‌دهد

چراغپور افزود: مورد دوم هم زمانی است که ما توپ را از حریف می‌گیریم. در این لحظه اگر حریف ما را پرس کند بلد نیستیم توپ را انتقال دهیم و در این مواقع توپ را به جلو می‌فرستیم برود. این دو ترانزیشن مثبت و منفی در فوتبال ما نیست. حریفان ژاپنی مقابل ما این دو ترانزیشن را دارند و مقابل آنها به مشکل می‌خوریم. در این بازی‌ها وقتی توپ را می‌گیریم نمی‌توانیم از تجمع دفاعی خارج شویم و با توپ بازی کنیم و در نتیجه یک شبه ضد حمله می‌زنیم.

باید از این دام خارج شویم و راه آن این است که فوتبال خودمان را بازی کنیم. شدت فوتبال ما پائین است و نباید فوتبال را با شدت بالا بازی کنیم. بدن هیچ کدام از بازیکنان ما برای این فوتبال جواب نمی‌دهد. اخراج‌ها، تمارض‌های الکی، اعتراضات و صحبت‌ با داور همه به خاطر صحبت کردن با داور و تمام شدن سوخت ATPT۳ است. انرژی تمام نمی‌شود بلکه سوخت عضله ATPT۳ تمام می‌شود.

* کاشیما را می‌توان شکست داد

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ ممکن است در بازی برگشت پرسپولیس بیشتر استراحت کند و چرخش فیزیولوژیکی دیگر تاثیر نگذارد اما اگر تعداد انفجارات از ۲۰ تا ۲۰-۲۵ متر یعنی حدود ۴۰۰ متر بیشتر شود و به استاندارد جهانی که حدود ۶۰۰ متر است برسد دچار مشکل خواهند شد.

در فوتبال جهان مهاجمی مثل سوآرز ۶۰۰ متر انفجار دارد اما علی علیپور با ۲۵۰ متر و منشا با ۲۰۰ متر انفجار آن پست را بازی می‌کند. این تفاوت‌ها این اتفاق را رقم می‌زند. درون کادرفنی پرسپولیس حتما باید افرادی باشند که این مسائل را بدانند و در بازی برگشت رعایت کنند.

البته قطعا این افراد حضور دارند. نوع دویدن بازیکنان باید بر اساس فوتبال ایران تعریف شود. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان کاشیما را شکست داد مخصوصا در شرایطی که در وضعیت دفاعی کاشیما لایه دفاعی و چیز خاصی نداشت و آسیب پذیر است.

* گل نخوریم آن 2 گل بازی رفت جبران خواهد شد

چراغپور در پاسخ به این سوال که با در نظر گرفتن تمامی این مسائل چقدر احتمال می‌دهد پرسپولیس در بازی برگشت کامبک کند، گفت: پرسپولیس با تیمی بازی دارد که گل می‌زند. آنها در دو بازی رفت و برگشت به سوان سامسونگ ۶ گل زدند هر چند که ۵ گل دریافت کردند. به ما هم در ژاپن ۲ گل زدند. آنها ابزار گلزنی خوبی دارند اما مثل السد قطر ابزار دفاعی ضعیفی دارند.

اگر بر روی ابزار دفاعی این تیم فشار بیاید ما گل می‌زنیم اما مسئله مهم اینجاست که ما نباید گل بخوریم. در دو گلی که در بازی رفت خوردیم کمال کامیابی‌نیا هافبک دفاعی ما وجود خارجی نداشت و سید جلال حسینی باید از دل دفاع بیرون می‌آمد و توپ را بلاک می‌کرد. هافبک دفاعی آن موقع کجا بود. به نظر من برانکو اگر اول در مورد گل نخوردن فکر کند به این حریف در بازی برگشت می‌تواند گل بزند.

در بازی رفت هم پرسپولیس می‌توانست گل بزند. علیپور دوبار و حداقل یکبار می‌توانست دروازه حریف را باز کند. اگر بازی را برانکو ۴۲۳۱ کند به دلیل خواص علیپور و منشا توان گلزنی را داریم اما کار وقتی خراب می‌شود که گل بخوریم. اگر برانکو این استراتژی را داشت باشد که اولویت را به جبران دو گل ندهد می‌تواند بازی را حداقل در مجموع رفت و برگشت ۲ بر ۲ کند. این دو گل جبران خواهد شد اما اگر یک گل بخوریم باید ۴ گل بزنیم که این اتفاق نخواهد افتاد.

* یا کامیابی‌نیا آماده نیست یا تنها است

وی در مورد اینکه پرسپولیس در این بازی مثل مسابقه با السد قطر چیدمان خط دفاعی خود را تغییر داد و از شجاع خلیل‌زاده و شایان مصلح در دفاع رات و چپ و از سید جلال حسینی و محمد انصاری در دفاع وسط استفاده کرد که به نظر می‌رسید ضعف‌هایی وجود دارد،‌گفت:‌ خلیل‌زاده در دفاع راست خوب بازی می‌کند.

او مثل رامین راضائیان و وریا غفوری سبک بازی آن منطقه را ندارد اما کار خود را خوب انجام داده است. او جنگ خود را می‌کند و بازیکن حریف را به خوبی می‌کوبد اما حوصله بازی در آن منطقه را ندارد و گاهی عصبی می‌شود و ممکن است اخطار بگیرد یا حتی اخراج شود.

در کل پرسپولیس در ۴ نفر خط دفاعی مشکل ندارد. پرسپولیس الان در محکم سازی خط دفاعی یعنی مقابل آن اشکال پیدا کرده است. در راس این موضوع کمال کامیابی‌نیا است. کامیابی‌نیا آماده نیست یا او شرایط ذهنی خوبی ندارد. شاید حضور یک نفر هم در آن منطقه کم است.

* پرسپولیس باید فکری به حال خط هافبک کند

کارشناس فوتبال ایران در پایان، گفت:‌ الان دیدیم همه تیم‌ها برای بازیکنان این پست خود بازیکنان برزیلی‌ آوردند. سرعت انفجار تمام بازیکنان برزیلی در این پست از بهترین همتایان آسیایی هم بالاتر است. این مسئله دیگر نژادی است و سرعت عکس العمل آنها در کنترل بسیار بالا است.

شما در گل دوم دیدید مهاجم کاشیما به چه شکلی به توپ ضربه زد. انگار او با راکت پینگ پونگ به توپ ضربه زد و گلر ما که می‌گوئیم عقاب و فلان است چطور فقط نظاره گر بود. اصلا مغز او دستور داد عکس العملی نشان دهد و حداقل یک دایو بزند یا با دست مخالف حرکتی داشته باشد؟ ۱۹۰ سانتیمتر قد بیرانوند است و اگر ۲۵ سانتیمتر می‌پرید چزی حدود ۲۱۵ سانتیمتر می‌شد و می‌توانست توپ را تاچ کند اما فقط نظاره گر بود.

چرا او فقط نگاه کرد؟ دلیل این امر تکنیک فوق العاده مهاجم حریف بود. در کل در دفاع پرسپولیس شاید مشکلاتی باشد مثلا در دفاع چپ بازیکنی که حضور دارد آن مهره تکنیکی این پست نیست و تعداد لو دادن توپ بالا است اما خط دفاع ایرادی ندارد. اگر پرسپولیس در این خط به دنبال استحکام بیشتر است باید فکری به حال هافبک خود کند. دفاع b ZONE پرسپولیس مقابل خط دفاع خالی است و باید فکری برای آن منقطه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه جالب،

    • رضا

      من همیشه عاشق نوشته های آقای چراغ پور هستم. ایشان بسیار عالی نقاط قوت و ضعف تیمها رو بیان میکنه. نمیدانم ایشان توی اینستاگرام هستن یا نه . بهرحال کارشون درسته.

    • مصطفی

      بسیار عالی بود آقای چراغپور کلید قهرمانی پرسپولیس بازی با ۲ هافبک دفاعی یعنی کمال و ربیع خواهه.نورالهی .رسن.منشا و علیپور ۱_۳_۲_۴

    • بدون نام

      لایک

    • مرتضی

      بسیار عالی اما با نیمکت خالی!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج