جاباما
۷۹۳۲۷۰
۱۳ نظر
۵۰۱۴
۱۳ نظر
۵۰۱۴
پ

طا‌ها غفاری، مدال‌آور کولبر

طا‌ها غفاری عاشق دوندگی است و شب‌ها که می‌خوابد، خواب مدال طلای قهرمانی جهانی را زیر پلک چشمان آرزو‌ها می‌بیند؛ اما سپیده‌دمان که خورشید خاور از مشرق صبح بر شهر رویا‌های زریبار بوسه نزده است، قد ضعیف و نحیف او زیر ۴۰ کیلو بار قاچاق کولبری خم می‌شود.

روزنامه قانون - شیروان یاری: طاها عاشق دوندگی است و شب ها که می خوابد، خواب مدال طلای قهرمانی جهانی را زیر پلک چشمان آرزوها می‌بیند؛ اما سپیده‌دمان که خورشید خاور از مشرق صبح بر شهر رویاهای زریبار بوسه نزده است، قد ضعیف و نحیف او زیر ۴۰ کیلو بار قاچاق کولبری خم می شود و نفس‌ها در سینه حیات و ممات ـ‌طاها غفاری جوان مریوانی‌ـ در گذرگاه های پر و پیچ و خم کوه‌های اورامان حبس می‌شود.

این جوان ۲۳ ساله مریوانی که یک مدال نقره قهرمانی آسیا در فکوکا ژاپن در سال ۲۰۱۴، هفت مدال طلای قهرمانی استانی و یک مدال دوم نقره کشوری را بر دیوار اتاق نمور و تاریک فقر و تهیدستی آویزان کرده است، از سال ۹۰ ورزش دوندگی را به صورت حرفه ایی آغاز نمود و یک‌بار در جهان و کشور و هفت بار در کردستان بر سکوی اول قهرمانی ایستاده است و مدال زرین افتخار طلا و نقره را در مقابل دوربین عکاسان خبری چون دستنبوی خوشبو، گاز زده است.

طا‌ها غفاری، مدال‌آور کولبر

او که شیفته این ورزش استقامتی - مقاومتی است در سال 2014 در مسابقات فکوکای آسیایی ژاپن با رکورد هشت کیلومتر در 26 دقیقه و 26 ثانیه با آویختن مدال نقره بر گردن، پرچم کشور ایران را به اهتراز درآورد و در 16 اردیبهشت سال 94 در مسابقات کشوری دوومیدانی به میزبانی استان قزوین مدال نقره قهرمانی را در مسافت سه کیلومتر با رکورد 9 دقیقه و 38 ثانیه به گردن آویخت و تا ستاره رویاهای کسب مدال طلا، چون قاصدک پر گشود.

غفاری که امروزه عکس او با پیراهن منقوش به آرم هیات دوو میدانی زیر بار سنگین کولبری دست به دست می چرخد، سال1394 در مقطع کاردانی تربیت بدنی از دانشگاه آزاد سنندج فارغ التحصیل شد و بعد از پایان خدمت سربازی در پنجم شهریور 1396 از روی ناچاری روی به کولبری آورده است و هر روز این جوان مریوانی با 68 کیلو وزن ، بیش از 40 کیلو بار به دوش می‌کشد و هشت کیلومتر - بار به دوش - سکندری می خورد و می رود تا در مقصد به هنگام تحویل بار به مشتری عراقی، 160 هزار تومان پول حق الزحمه کولبری بگیرد.

طاها غفاری، زاده روستای «چوری» از توابع شهرستان مریوان در 18 اردیبهشت سال 1374 از مادری خانه دار و پدری کشاورز با وسعت تنها چند هکتار زمین کشاورزی چشم به جهان هستی گشوده است، اگر چه طاها از دوران کودکی تا به حال در شهر مریوان زیسته است، اما هیچ‌گاه چون ورزشکاری بی دغدغه مالی ، ظلمت شب را به نور شفق سحر ندوخته است.

او از مدیرکل ورزش و امور جوانان کردستان که خود مریوانی و ورزشکار دونده است به شدت گله‌مند است و به صراحت می گوید که در دوران خدمت سربازی برای شرکت در اردوی مسابقات دوومیدانی جاکارتا از مدیرکل تمنا کردم؛ اما او گوش نداد و شانس من برای شرکت در جاکارتا سوخت.

طاها هر روز صبح ساعت هفت بامداد به وقت کوه های سر به فلک کشیده اورامان متناسب با توان جسم لاغر اندام و قد بالابلندش، 40 کیلو سیگار یا پوشاک تحت عنوان کولبر بار می زند و از کوره را ه های خطرناک اورامان سلانه سلانه مسیر مرگ و زندگی را از گردنه ژالانه تا گناوه ( گه ناوه) می پیماید و به گفته او به هنگام عبور از باریکه راه ها، زمانی که از ارتفاع چند هزار متری ته دره پرتگاه را نظاره می‌كند، اشهد خود را می‌خواند و پاهایش سست و بی بنیاد می‌شود.

طا‌ها غفاری، مدال‌آور کولبر

این دونده کولبر که امروزه در مقام -کولبر دونده- خودنمایی می‌کند، زانوهای افتخار آفرینی‌اش در رشته دوومیدانی زیر سنگینی بار کولبری سیگار و پوشاک به درد آمده است و شب ها از درد جانکاه زانو درد و سریال تکراری تراژدی کولبری چندین بار از خواب می پرد و به سقف رویاهای خاموش شب زل می زند و با آه سرد مکنده پلک در هم دوخت می کند.

طاها که ۱۷۸ متر قد دارد و ۶۸ کیلو وزن، وزن آرزوهایش کسب مدال طلای قهرمانی در مسابقات جهانی و طول رویاهایش اهتراز بلند پرچم کشورش در هنگام ایستادن بر سکوی نخست قهرمانی با آویختن مدال طلا است؛ نه کمر خم کردن زیر وزن ۴۰ کیلو بار قاچاق سیگار و پوشاک سرمایه داری.

طاها که صدای محزون او پشت خط تلفن در هنگام گفت‌وگو راوی فاجعه کولبری است و با هرم نفس های عمیق آبان پاییزی هر برگی از درخت امید چشمانش زرد و بر صخره‌ای از کوه‌های اورامان به پرواز در می آید ودر عمق دره ای سقوط می کند؛ از مسئولان استانی و کشوری تقاضای کمک و استمداد دارد به امید اینکه مسئول مستقیم او که وزیر ورزش و امور جوانان دولت روحانی است این صوت محزون پیچیده در دره اصوات خشن طبیعت اورامان را بشنود و این جوان ورزشکار نام آوازه کرد مریوانی را از درد کولبری و خطر مرگ سقوط در پرتگاه برهاند.

این جوان ۲۳ ساله مریوانی به صراحت می گوید که از رسانه های مختلف روزانه به او زنگ می زنند؛ اما او چون به خطوط قرمز مصاحبه به واسطه حرفه ورزش آشناست با هیچ رسانه ایی که قصد ابزار مداری و بهره گیری از سوژه کولبری او را دارند حذر کرده است و دوست دارد که صدای فریاد کمک او از تریبون رسانه های داخلی به ویژه «قانون» به گوش دولتمردان برسد.

به گفته طاها ،کولبران هر روز صبح به هنگام بار زدن بر کول، زندگی را با مرگ معامله می‌کنند ومدام دلشوره سقوط از پرتگاه یا در کمین احتمال تیراندازی ماموران مبارزه با قاچاق کالا بیفتند را دارند.

طا‌ها غفاری، مدال‌آور کولبر

طاها با این همه افتخار در لباس ورزش دوومیدانی،تنها برای تامین امرار معاش خانواده و هزینه‌های شخصی، ناگزیر به شغل سخت کولبری روی آورده است و او نه تنها از این شغل متنفر است؛ بلکه معتقد است که استمرار این شغل موجب نابودی سلامتی جسمی او برای ادامه ورزش دوومیدانی است.

این دونده کولبر مریوانی، نه تنها زیر بار طاقت فرسای کولبری زانوهایش به درد آمده است بلکه از کمردرد نیز می‌نالد و عاجزانه تقاضای نجات از این وضعیت وخیم را دارد.

به گفته طاها، روایت مستند داستانی شغل کولبری او و هم شغلانش، در کوه های سخت و خشن اورامان بسیار دردناک و تراژدی است که هیچ رسانه ای نمی‌تواند، عمق این فاجعه را روایت کند چون به عقیده ویکتور فرانکل هیچ فاجعه‌ای روایت نمی شود؛ بلکه تنها گوشه ای از پازل فاجعه در قاب رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری بازنمایی می شود.

اظهارات دبیر فدراسیون دوومیدانی

هاشم صیامی، دبیر فدراسیون دوومیدانی به روابط عمومی فدراسیون گفته است «طاها غفاری، دونده دوهای استقامت کردستانی است که بهترین عنوان کسب شده ایشان در مسابقات بین المللی، عنوان نهمی انفرادی صحرانوردی و دومی تیمی آسیا بوده که تیم ایران متشکل از حضور آقایان جلیل و خلیل ناصری در سال 2014 به این مقام دست یافته است.

او در سال گذشته در مسابقات صحرانوردی قهرمانی کشور به مقام هفتمی رسیده و در سال جاری نیز در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ باشگاه ها جزو هشت ورزشکار برتر کشور بوده است. لازم به ذکر است، در سال جاری با تدابیر فدراسیون و حمایت باشگاه هایی نظیر آسان پرداخت، استقلال، ذوب آهن و نفت تهران، امکان حضور هر هشت ورزشکار برتر مواد مختلف دوومیدانی در مسابقات لیگ فراهم بوده است».

طا‌ها غفاری، مدال‌آور کولبر

وی همچنین تصریح کرد: « برابر آیین نامه استخدامی قهرمانان دردستگاه‌های دولتی، ورزشکاران باید دارای عنوان های قهرمانی المپیک، قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی باشند که ایشان هیچ کدام از شرایط را ندارند. اما فدراسیون دوومیدانی در راستای مسئولیت اجتماعی خود آمادگی پیگیری مشکلات و موضوعات مرتبط با قهرمان و پیشکسوتان این رشته را دارد. »

طاها غفاری ادعای هاشم صیامی، دبیر فدراسیون دوومیدانی، عدم فعالیت او دردو سال گذشته را قویا تکذیب می‌کند و مدعی شد که او در مهر سال گذشته ۴۵ شبانه روز در اردوی تیم ملی نیروهای مسلح ایران برای شرکت در مسابقات جهانی مجارستان حضور داشته است که این نافی عدم فعالیت طاها غفاری در دو سال گذشته است. این دونده کردستانی با اعلام اینکه اظهارات دبیر فدراسیون دوومیدانی درخصوص کسب مقام هفتمی مسابقات صحرانوردی قهرمانی کشوری اصلا صحت ندارد. به صراحت گفت: در مرحله اول لیگ باشگاه‌های ایران مقام چهارم در تیم مقاومت تهران را درکارنامه ورزشی دارم و در اسنفد سال ۹۵ هم در مسابقات نیوماراتن مراغه با کسب مقام دوم بر سکوی افتخار ایستاده‌ام و این اظهارات بی لطفی درحق یک ورزشکار ایرانی است.

طاها غفاری از کسب مقام دوم قهرمانی آسیایی خود نیز دفاع کرد و افزود: «همین آقای صیامی که امروز در رسانه ها ادعا می کند که من مدال نقره فکوکاي ژاپن را کسب نکرده‌ام از خود من به عنوان دارنده این مقام تجلیل کرده است و در تجلیل مدیر کل ورزش و امور جوانان کردستان نیز مقام دوم آسیا در سال ۲۰۱۴ ژاپن به صراحت قید شده است»

این دونده کولبر کردستانی از اظهارات دبیر فدراسیون دوومیدانی کشور ابراز تاسف کرد و افزود: من که در هیچ رسانه‌ای تقاضای استخدامی نکرده ام که آقای صیامی شرایط آیین نامه استخدامی را به رخ می‌کشد بلکه تنها تقاضای حمایت ورزشی داشته ام.

شهرستان مرزی مریوان که این روزها بر سر انتخاب فرماندار آن میان دولتمردان و نماینده حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد در آستانه انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی دعواست، دارای مرز رسمی باشماق است که جوانان مریوانی بیشتر در آن مرز به شغل خدماتی مشغول هستند و شماری نیز چون طاها غفاری دارنده مقام دوم آسیایی وکشوری در رشته دوومیدانی و هفت مدال طلای استانی زیر بار کولبری دم و بازدم می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درد و بلاش توی سر ساشا سبحانی و پسر سفیر دانگارک و پسر خرازی و دختر روحانی و پسر ابتکار و دختر پسر ظریف و همه بچه های مسولین که با پول مفت گردن کلفت کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی

    • ایرانی

      کولبر همان قاچاقی می باشد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قاچاقچی خودتی
        کولبراون کسیه که برای یه لقمه نون مجبوره مرزاروردکنه بیشعوری یه عده روتحمل کنه ازجون خودش بگذره خطرمین وشلیک سربازهای عزیزروقبول کنه به این خاطرکه کورده وتوکردستانه
        قاچاقچی تووامثال توهستیدکه فقط خودتون مهمیدونفستون ازجای گرم بلندمیشه وتازه ادعای کرداروبرای جدایی هم سرکوب میکنیدبدون اینکه بدونیدچی میگذره توکردستان

      • بدون نام

        تو از زندگی طاها چی میدونی که اینجوری میگی؟

      • بدون نام

        اولش باید بگم قاچاقچی نیست وگرنه دولت خودش راه درست نمیکرد برای تردد . دوما خیلی بهتر از اینه که بری قتل و جنایت و دزدی کنی... این کار مرد میخواد...

      • ari

        بیا برو بابااا تو شغل بهتری سراغ داری ؟؟
        اینو بدون ک کولبر ها دارن با جونشون برای دوتا لقمه نون بازی میکنن
        و اینو مطمئن باش ک اگر کسی بتونه شغلی پیدا کنه ک پای جونش تو وسط نباشه هیچ دریغی نداره....

    • بدون نام

      خاک بر سر مسولین ورزش

    • بدون نام

      ای خدا یعنی تمام تمام مسئولین کشور ما مثل این دبیر فدراسیون دو و میدانی بی چشم و رو تشریف دارن اصلا گیریم که این بنده حدا مدالی ام نگرفته خب مرتیکه وقتی این ورزشکار همه فکر و ذکرش تامین مخارج زندگی خودشو خانوادش هست چه جوری رو ورزش حرفه ای تمرکز کنه اخه چقد ادم میتونه بی چشم و رو باشه چقد خدایا

    • محمد

      بردوبلات بخوره برسر مسولین مملکت اقازادههای بی خاصیت

    • محمد

      زمانی که کسی اینجا هوایت رانداره...برو برای کشورههای عربی ببین چطور حمایتت میکنند...مجبوری دیگه مثل خیلی ازکشتی گیران که برای اذربایجان کشتی گرفتند

    • بدون نام

      اخی خدا پشت وپناهت داداشم مووفق باشی همیشه

    • بدون نام

      طاهای عزیز الان که دیگه ایران نیستی، برایت بهترینها رو آرزو میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج