۷۹۳۴۶۹
۱۳ نظر
۵۰۰۰
۱۳ نظر
۵۰۰۰
پ

انتقاد صریح روحانی از بانک‌ مرکزی

رئیس دولت با انتقاد از ایجاد رقابت ناسالم بین بانک‌ها، بر افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها تاکید کرده است.

خبرگزاری ایسنا: رئیس دولت با انتقاد از ایجاد رقابت ناسالم بین بانک‌ها، بر افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها تاکید کرده است.

اصلاح نظام بانکداری مهم‌ترین موضوعی است که این روزها تمامی اقتصاددانان بر آن تاکید دارند و از مهم‌ترین درخواست‌های رئیس‌جمهور و نمایندگان مردم از وزیر جدید اقتصاد نیز بوده است.

فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصادی و دارایی، که به تازگی بر کرسی وزارت اقتصاد نشسته است، نیز در همان زمان انتقاداتی به سیستم بانکداری وارد کرده بود، اما این بار حسن روحانی به طور صریح، مشکلات نظام بانکداری را اعلام کرده و از بانک مرکزی خواسته که نسبت به اصلاح این موارد اقدام کند.

رئیس‌جمهور امروز در دیدار با معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به موضوع بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور، اصلی ترین وظیفه فعلی وزیر اقتصاد را اصلاح امور بانک‌ها دانست و بقیه مسئولیت‌ها را با همه اهمیتی که دارند، در درجه دوم قرار داده است.

بانک‌ها گاهی بار بر دوش دولت می‌گذارند

روحانی این را هم گفته است که در شرایط کنونی، بانک‌ها گاهی به دولت کمک می‌کنند و گاهی بار بر دوش دولت می‌گذارند.

به گفته روحانی، وقتی دولت اقدام به استقراض از بانک مرکزی نکرده و پایه پولی را بالا نبرده است، این حجم از نقدینگی که همه از آن شکایت دارند، مشخص نیست که برای چه آمده و به کجا رفته است؟ اگر هم این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، بلکه عمدتاً بانک‌ها هستند.

بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند و با دست دیگر به جامعه فشار می‌آورند.

بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند

وی در این دیدار با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند، گفت: متأسفانه یا خوشبختانه امروز اقتصاد به بانک‌ها وصل است که به تدریج باید این وابستگی و تکیه اقتصاد به بانک‌ها را به بازار سرمایه وصل کنیم.

بانک مسئولیت بسیار سنگینی دارد. وقتی آمار اضافه برداشت را ماهانه یک‌بار نگاه می‌کنم، بعضی از آن‌ها تکان‌دهنده است، چراکه وضعیت بانک‌های خصوصی خیلی بد است؛ بعضی از بانک‌های دولتی هم وضع‌شان خوب نیست و این وسط خصولتی هم که هستند.

بانک‌ها تسهیلات را اول به بنگاه‌های خودشان می‌دهند

روحانی از وزیر اقتصاد خواسته است که به عنوان اولین اقدام، نظام بانکداری را اصلاح و کاری کند که در مرحله نخست، بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند؛ چراکه در حال حاضر تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، اول به بنگاه‌های خودشان می‌دهند، بنابراین بانک باید از بنگاه‌داری خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند.

وی با اشاره به ساختمان‌ها و شعبات‌ بانک‌ها در بهترین و حساس‌ترین نقاط خیابان‌های شهر تهران، از ایجاد یک رقابت ناسالم بین بانک‌ها سخن گفت و تاکید کرد که نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند، چراکه الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است و دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد؛ چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش کشور گذاشت.

نام ولی‌الله سیف در تاریخ ایران به نیکی یاد می‌شود

رئیس دولت در عین حال در سخنان خود از رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی نیز یاد کرد و یکی از اقدامات خوب وی را بستن مؤسسات غیرمجاز اعلام و تصریح کرد که نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد، چراکه کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت و با وجود تهدیدهای فراوان از آدم‌های مختلف کار خود را به درستی انجام داد.

روحانی با اشاره به اختیارات بسیار زیاد و وسیعی که به بانک مرکزی داده شده، زمان کنونی را زمان مناسبی برای اصلاح نظام بانکی کشور خواند و گفت: در همین مصوبات چند هفته گذشته، کاملاً دست بانک مرکزی را باز گذاشتیم و همه اختیارات قانونی مورد درخواست را به آن داده‌ایم تا بتواند بانک‌ها را اصلاح کند.

وی افزود: برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند. همانطور که بانک‌های سالم می‌توانند کمک بسیار بزرگی باشند و تولید بدون بانک راه نمی‌افتد و نقش مهمی در روابط ما با دنیا دارند.

انتقاد صریح رئیس‌جمهور از نظام بانکی نشان از آن دارد که این عزم در دولت وجود دارد که نظام بانکی را اصلاح کند. مشکلی که یکی دو روز نیست که در اقتصاد ایران وجود دارد و به گفته بسیاری از اقتصاددانان اگر نظام بانکی کشور اصلاح شود، بسیاری از دیگر مشکلات نظام اقتصادی کشور نیز حل خواهد شد.

اختیاراتی که دولت طی هفته‌های گذشته به بانک مرکزی داده است، نیز بر همین موضوع صحه می‌گذارد که با توجه به خروج آمریکا از برجام و مشکلات ارزی که ممکن است در پی تحریم‌های ثانویه آمریکا برای ایران ایجاد شود، اصلاح نظام بانکی از مورد توجه‌ترین اقداماتی است که باید در ساختار اقتصادی کشور انجام شود و دولت نیز به خوبی به آن واقف است.

با این حال، با وجود این همه مشکلاتی که در نظام بانکی کشور حتی از سوی خود رئیس‌جمهور اعلام شده و مشکلات دیگری که علاوه بر این‌ها وجود دارد، این کار اصلا آسان نیست و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در اجرای این موضوع با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد؛ مشکلاتی که ممکن است شامل همان تهدیدها از سوی برخی افراد که رئیس دولت به آن‌ها اشاره کرده است نیز شود و قطعا کار سختی پیش روی آن‌هاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه شما نه سیف کاری کردین که مردم از شما حالشون خراب باشه نیکی خوب امدی همش از صبح تاشب فقط یه مشت دروغ تحویل مردم میدین

    • بدون نام

      مابعنوان مردم عادی واقعا نمی فهمیم توکشورچه خیره هفت سال است همه میگن بانکهابایددست ازبنگاه داری بکشند چرااتفاقی نمی افته مگراین یانکها تحت نظارت دولت نیستند چه کسی نمی گذارد سیستم بانکداری اصلاخ شود رهبر رییس حمهور مجلس همه معتقدند بانکداری بایدلصلاح بشه اتفاقی نمی افته این یعنی چی ؟

      پاسخ ها

      • AAAASSSS

        این حرفها همه فیلمه بنگاه دار خود دولت است کاسبی خوبی هم هست چند فامیل دو اختلاس و آن ور دنیا به مردم ساده میخندن.

    • احمدرضا

      تو دیگه از کسی انتقاد نکن. خجالت بکش ، قبلا قول دادی و خراب کردی .اگه میتونی خودتا بکش کنار

    • بدون نام

      بعضها. میرن از بانکها با آشنا وام میگیرن میرن سکه دلار میخرن. پول شوی میکنند. بعضی از کشور ها هم سر مردم. با پول بدونه پشتوانه کلاه میزارن. مردم هم برای هیچ کار میکنند برای همین هر چقدر کار میکنیم بجای نمی‌رسیم.

    • بدون نام

      بانکها شما که ورشکسته و دزدند

    • بدون نام

      آقای روحانی خدایی مردم را چی فرض کردید. خودت دستور میدی به بانک مرکزی و رئیس بانک را تعین میکنی بعد خودت ازش ایراد میگیری خدایی .چه فیلمی هستی..لطف کنید لباس مقدس را از تن خودتان دربیاورید.

    • AAAASSSS

      خوب چرا این ۶ سال اعتراض نکردی؟

    • بدون نام

      دروغگوی بزرگ تاریخ ایران.

    • بدون نام

      روحانی حالت خوبه آب و صابون بیارم

    • بدون نام

      تا دنیا دنیاست لعنت و نفرین مردم بر سیف و تا دنیا دنیاست مدیون سیف هستی آقای روحانی !!!!همین سیف بود که با گران کردن ارز کسری بودجه شما رو تامین کرد و شما اومدی رو کیف!!!!!!

    • بدون نام

      من بهت میگم بانک مهر اقتصاد

    • بدون نام

      برو بمیرمرتیک بی همکس به جای مشکل مردم تازبونش بازمیش میگه دولت قبل بعدازهفت سال دولت قبل تومردتمام عیاربود شماها خرابش کردین لاریجانیا که کشوررا تساحب کردن برای احمدی نژادپرونده سازی کردن که کسی ازکارای شمارابه مردم نگنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج