جاباما
۷۹۳۶۲۲
۲۷ نظر
۵۰۱۷
۲۷ نظر
۵۰۱۷
پ

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

سلبریتی می تواند ستاره باشد و یا نباشد، سلبریتی‌ها افرادی هستند که به هر دلیلی در جامعه معروف شده‌اند و این سرشناس بودن هیچ ارتباطی با محبوبیت و وجاهت آنها ندارد.

عصر ایران - کاوه معین‌فر: سلبریتی می تواند ستاره باشد و یا نباشد، سلبریتی‌ها افرادی هستند که به هر دلیلی در جامعه معروف شده‌اند و این سرشناس بودن هیچ ارتباطی با محبوبیت و وجاهت آنها ندارد.

در چند روز گذشته محمدرضا گلزار در صفحه اینستاگرامش عکسی منتشر کرد که کتابی در دست داشت و در کپشن عکس سوال کرده بود: « چقدر کتاب می‌خونین؟»

این عکس حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت و بسیاری هم در زیر همان پست و در مطالبی دیگر نوشتند : «این مکانی که عکس در آن گرفته شده کتابفروشی نیست و لوازم التحریری است، کتابی هم که دستت گرفتی کتاب نیست دفتر نقاشیه و ... »

واقعیت این است که کتابی که در دست گلزار است Felzmann Swarm کتابی است از هنرمند سوییسی الاصل مقیم آمریکا به اسم "لوکاس فلزمان" که عکس‌هایی از پرواز گروهی بزرگ و متراکم پرندگان در آن منتشر شده است.

اگرچه کتاب عکسی چون این کتاب هم باز کتاب است و در مقوله کتاب خواندن قرار می گیرد اما بسیاری این انتقاد را داشته‌اند که این کتاب دیدنی است تا خواندنی و آن مفهوم کپشن عکس گلزار را در بر نمی‌گیرد و به اشکال مختلف به او این انتقادات تند را وارد کردند.

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

فارغ از تمام حاشیه‌های این عکس باید به این اشاره کرد نفس حرکت گلزار امری خیر است (ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی) ولی با اتفاق مذکور به نقیض خود بدل شده و آن تاثیر لازمه که مد نظر او بوده را نداشته که هیچ، به یک بهانه دیگر برای تاختن به او و سلبریتی‌های داخلی تبدیل شد.

بیشتر این اتفاقات به این دلیل است که مخاطب جایگاه سلبریتی را با نخبگان، مشاهیر و ... یکی فرض می‌کند و وقتی که اشتباهی در رفتار و گفتار آنها می بیند دچار نوعی تناقض شده و خود را فریب خورده و مغبون احساس می‌کند. به همین دلیل بهتر است که تعریف سلبریتی را روشن کنیم:

سلبریتی فقط یک سلبریتی است و نباید او را با ستاره‌ها یا مشاهیر و افراد محبوب اشتباه گرفت. ستاره یا سوپر استار معمولا به کسی اطلاق می شود که در یک رشته درخشیده است و توانایی و تبحر بالا او در آن رشته باعث شده معروف،مشهور و محبوب مردمی باشد، مانند ورزشکاران یا هنرمندانی که در رشته خودشان به دلیل توانایی و قابلیتهای زیادی که دارند ستاره شده‌اند.

اما سلبریتی داستانش فرق دارد و در مشهور بودن او، ممتاز بودن در رشته فعالیتش دخیل نیست. یعنی می تواند یک بازیگر معمولی باشد که به دلایلی دیگر معروف شده است.

سلبریتی شدن یک فرآیند چند وجهی است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند از چهره و فیزیک ظاهری فرد گرفته تا اظهار نظرهای شخصی، جهت گیری‌ها، اعمال، رفتار، شکستن تابوها، رد کردن خطوط قرمز و...

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

سلبریتی می تواند ستاره باشد و یا نباشد، سلبریتی‌ها افرادی هستند که به هر دلیلی در جامعه معروف شده‌اند و این سرشناس بودن هیچ ارتباطی با محبوبیت و وجاهت آنها ندارد، اگرچه می‌توانند محبوب هم باشند.

حتی قبل از وجود دنیای مجازی، ما هم ستاره داشته ایم و هم سلبریتی، مثلا کسانی مانند تختی یا فردین هم ستاره بودند و هم سلبریتی و فقط اسم آنها کافی بود، تا نگاه‌ها را به سوی خود متوجه کند، ولی کشتی گیری چون عبدالله موحد ستاره کشتی بود اما سلبریتی خیر. اگرچه تعداد مدال‌‌های طلا و افتخارات او بیشتر از تختی است.

در واقع سلبریتی یک شخصی است که خودش برند شده است و به همین دلیل حضور اسم او در هر جایی و به هر دلیلی توجه برانگیز است. در همین راستا بحث مشاهیر را هم می توان اشاره کرد مشاهیر هم کسانی هستند که اسمشان برند است و فقط اسمش برای او کافی است.

برای سلبریتی شدن توجه رسانه‌ها، استفاده شرکت های تبلیغاتی و تجاری، نزدیکی به سیاستمداران و... نقش دارند. (نمونه آن دیدار امیر تتلو و آقای رئیسی در جریان فضای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل)

سلبریتی می‌تواند هنرمند، ورزشکار، سیاستمدار و یا حتی یک شخص عادی جامعه، یا یک فرد منفور باشد که به هر دلیلی سرشناس شده است و تعداد زیادی از افراد جامعه او را می شناسند و اتفاقات مربوط به او را دنبال می کنند.

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

شاید کسی در رشته تخصصی خود ستاره باشد ولی سلبریتی نباشد اما در همان رشته شخصی سلبریتی است اما ستاره نیست. مثالی می‌زنم تا بیشتر روشن شود: کیم کارداشیان یک سلبریتی است اما ستاره بازیگری یا مدلینگ نیست، اگرچه در زمینه مدلینگ فعالیت داشته و دارد، اما در این رشته هرگز نتوانسته ستاره ای مانند "جیزل بوندشن"، "آلساندرو امبروسیو" یا "آدریانا لیما" باشد، اما کیم کارداشیان به دلایل مختلف (عمدتا حاشیه‌ها) شهرتش از آنها بیشتر است.

یا اگر بخواهم مثال وطنی بزنم محمدرضا گلزار یک سلبریتی است اما او را نمی توان یک ستاره بازیگری دانست. او هر جا حضور داشته باشد جنجالی و پر سرو صدا خواهد بود چون خصوصیت سلبریتی اینست، یک سلبریتی مهمترین وجه مشخصه اش اسم اوست که برند شده است.

مردم دنیا، حضور سلبریتی‌ها در مراسم‌ها و محافل گوناگون را از منظر سبک لباس پوشیدن، مدل آرایش، مدل مو، جواهرات، تیپ و رفتار و حتی ثروت و درآمدش می‌بینند و به همین دلیل است که بیشتر مدها، ترندها و سبک‌های جدید را سلبریتی‌ها روی کار می‌آورند، زیرا آن‌ها کاملا دیده می‌شوند.

از طرفی دیگر به افراد شناخته شده و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی "اینفلوئنسر" می‌گویند. این تعریف کلی از اینفلوئنسر است. رشد شبکه‌های اجتماعی در روند زندگی مردم و تصمیم‌های‌شان تاثیر گذاشته، افرادی هم در رسانه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی مخاطبانی را به سمت خود جذب کرده‌اند.

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

آن‌ها ممکن است از زندگی روزمره(سبک زندگی)، حرفه، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های خود، دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و … شروع به تولید محتوا به صورت عکس و ویدیو می‌کنند و آن‌ها را در صفحه‌شان به اشتراک می‌گذارند.

مانند دابسمش های محسن بروفر(گزارش فوتبال)، محسن ایزی، سفر گردی های منصور ضابطیان، ویدیوهای طنز محمد امین کریم‌پور، مطالب آرایش و زیبایی صدف بیوتی و ...

در جهان امروز ستاره‌ها، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها نقش دارند و نمی توان تاثیر گذاری آنها را انکار کرد چون می توانند حتی به صورت مقطعی و موقت هم شده نظرها را به موضوعاتی که می خواهند جلب کنند ولی اینکه تا چه اندازه تاثیر گذار خواهند بود را فقط گذشت زمان مشخص می کند و نمی‌توان به سادگی جواب داد.

به همین دلیل عکسی از محمدرضا گلزار چنین مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و در جامعه بازتاب منفی دارد (اگرچه نیت او ترویج امری مثبت بوده است)، چه خوب است که خود سلبریتی‌ها هم به این نقش خود آگاه باشند و در انتشار مطالب و رفتار و گفتارشان دقت بیشتری به خرج دهند.

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

گلزار فقط یک سلبریتی است، همین

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آفرین به این تیتر

      پاسخ ها

      • محمد

        این برام سوال بود گلزار که بازیگر خوبی نیست چجوری این همه طرفدار داره

      • Ava.80.m.r.g

        اتفاقا خیلی هم دلت بخواد گلزار یکی از بهترین بازیگران و چهره های مشهور ایران هست . بله و خیلی هم طرفدار داره

    • بی نام ۶۵

      بابا بخدا خیلی باحالین یعنی بیست سال فعالیت این اقارو تو عرصه بازیگری و شهرتی که تو این راه به دست اورده رو میگین بخاطر سلیبریتی بودن ایشونه نه هنرمند بودنش چه جالب خداوکیلی چرا بقیه این سلیبریتهایی که میگین تیتر مجله شما نیستن خیلی هم الا ماشالله زیادن ولی خوب شما به عینه ثابت کردین که با اقای گلزار حالا به هر دلیل مشکل دارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با شماموافقم

      • بدون نام

        گلزار اصلا بازیگر خوبی نیست، تو این 20 سال هم نقش های چالش برانگیزی بلزی نکرده

      • کاملیا

        حرف خوبی زدی بات موافقم

      • Ava

        موافقم

    • بدون نام

      به نظر میاد این مطلب غرض ورزانه نوشته شده . رضا گلزار حداقل ثابت کرده که مثل بعضی از بازیگرای خوش چهره ،صرفا به خاطر قیافه ش مشهور نشده . یه سریا اسرار دارن هر کی خوش چهره س
      ت ،به زور قیافشه که به جایی رسیده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند تا نقش متفاوت از گلزار مثال بزن ؟؟؟؟ همه نقش ها عین همه، خودشو بازی می کنه

      • کاملیا

        اصلا نقش هاش مثل هم نیس تو مادر قلب اتمی . توفیق اجباری . سلام بمبی .

    • بدون نام

      بابا برترینها جمع کن این مسخره بازی ها رو
      هر دقیقه به گلزار گیرمیدی

      پاسخ ها

      • کاملیا

        راست میگه بیچاره گلزار گیر شما افتاده نمیدونه چیکار کنه درباره یکی دیگه بنویسین . اه

    • Sahar

      چه جالب

    • بدون نام

      شاید منظورشون از تصویر این باشه که واقعا اهل مطالعه باشید نه این که با خواندن مطالب بی ارزش و بی فایده و صرفا جذاب ژست افراد مطالعه کننده به خود بگیرید. چون واقعا خواندن برخی چیزها هیچ فایده ای در زندگی نداره جز اتلاف وقت و عمر... مثل مطالعه مطالب کانالهای شبکه های مجازی که گاها ارزش علمی ندارد.در جامعه امروز ژست جای واقعیت ها رو گرفته.

    • بی نام

      والا بازیگریش که افتضاحه از نظر من حواشی هم که فراوون تا دلت بخواد داره
      پس به نطرم به خاطر یه چیزی انقدر معروف شد
      که اون چیزا میتونن قیافه،پول،پارتی باشن
      (به نظر من که قیافس)

      پاسخ ها

      • کاملیا

        تو که بدت از رضا گلزار میاد چرا میای زیر چیزایی که دربارش نوشته متن مینویسی . فقط میخواهی بگی که من بدم ازش میاد؟ ننویسی بهتره .

      • بدون نام

        اینهمه آدم خوش قیافه تر از گلزار اومدن و تو سینما موندگار نشدن چون مردم بهشون علاقمند نشدن.
        بعضی افراد طورین که یه حس خوبی دارن که بیشتر آدما ازشون خوششون میاد ؛ فقط هم به خاطر قیافه نیست

    • بدون نام

      به نظرم آقای گلزار با تمام احترامی که براش قائلم....میخواستن کار قبلیشون رو جبران کنن که گفته بودن تو یه مجله جزو بازیگرهای جذاب شدن.....واسه همین گفتن یه پست فرهنگی بذاریم اون جبران شه...اما متاسفانه بدتر شد....و دیگه اینکه در دوران ما معمولا آدم های معروف خیلی اهل علم ودانش و سخنان ناب بودن...واسه همین این انتظار رو از آدم های معروف الان داریم...مثلا خسرو شکیبایی بازیگر فوق العاده...روحش همیشه شاد و در آرامش...من که از بازیش خیلی کیف میکردم....به اینها میگن معروف و دوست داشتنی

    • sari

      ببینید این تیتر واقعا اشتباه بوده و اینکه چطور میتونید شخصیت یک بازیگر رو بکوبین و بگین که فقط اسم سلبریتی گرفته
      همه ما خوب میدونیم که محمدرضا گلزار یکی از بازیگرای خیلی خوبمون هستن و اما متاسفانه ایرانیا به بازیگرای خودشونم رحم نمیکنن و همش دنبال حاشیه هستن و امیدوارم برنامع برترینها بجای حاشیه سازی یکم این فرهنگ رو ترویج بده و چقدر خوب میشد که بجای این تیتر یک تیتر درمورد کتابخانی میزاشتین

      پاسخ ها

      • محمود

        خوب ندیدی داداش

    • محمود

      تو کل مطالب برترینها این یکی خیلی به دلم نشست واقعا خوب بود نقد و برسی جامع و خیلی ساده و تاثیر گذار وکاملا درست

    • محمود

      واسه کامنت بعضیا بگم که شما اول مطالب بالا رو درست بخون بعد نظر بده بعد به قول داداشمون یه نقش تاثیرگذار و بی نقص از آقای گلزار مثال بزن اونوقت پشتش باش همه فیلماش(که من فقط به زور رفیقام توسینما دیدم )مثل هم و بدون کمی جذابیت در نقشش سلبریتی با یک ستاره فرق داره عزیزم بازیگر خوب شهاب حسینی بر فرض مثال یا پرد پیت یا تام هنکس یا مورگان فریمن که میخکوب میشی موقع دیدن فیلماشون

    • Ava

      شما واقعا با آقای رضا گلزار عزیز مشکل دارین پس یعنی میگین این همه فیلم و سریال بازی کرده فقط برای سلبریتی بودن بوده بابا بخدا این برای سوپر استار بودن و مخصوصا سلبریتی بودنش یه عالمه تلاش کرده
      واقعا دیگه شما چه آدمای حسودی هستین نمی دونم

    • Jalal

      ازش بدم میاد

    • NB

      مغروره

    • هرچی دوست داری

      واقعا ازش بدم میاد نه بازیگر خوبیه نه انسان خوبی آخه بازی گلزار رو میشه با بازی نوید محمدزاده مقایسه کرد واقعا ؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج