جاباما
۷۹۴۹۴۹
۱۲ نظر
۵۰۱۲
۱۲ نظر
۵۰۱۲
پ

ظریف: از خبرنگار گاردین حمایت می‌کنیم

ظریف در مورد توییت‌های اخیر سعید کمالی دهقانی خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین در ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی و برخی از اخبار مبنی بر این‌که این خبرنگار تهدید شده گفت: آنچه که آقای بعیدی‌نژاد مطرح کردند یک اصل کلی است. ما از همه اتباع ایران در خارج از کشور حمایت می‌کنیم. وظیفه سفارت‌خانه‌هایمان این است که از اتباع ایرانی حمایت کنند. این حمایت بدون توجه صورت می‌گیرد که آنها چه اقداماتی انجام دادند و چه سیاستی دارند.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با بحث FATFو تحولات انجام شده در این زمینه در کشور و موضع وزارت خارجه درارتباط با آن گفت: موضع ما در مورد FATFروشن است جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با بانک‌ها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم.

ظریف با بیان این که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با اعمال فشار و قلدری ما را منزوی کنند و در ارتباط با تعامل با بانک‌ها مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورند، ادامه داد: در مشکلاتی که آمریکایی‌ها در صدد به وجود آوردن برای ما در این زمینه هستند خودمان نباید مشکلی برای خودمان ایجاد کنیم.

ظریف: از خبرنگار گاردین حمایت می‌کنیم

وی در گفت‌وگوی رادیویی خود با برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به روند بررسی لوایح مربوط به FATF در مجلس اظهار کرد: در مورد دو اصلاحیه داخلی مرتبط با FATF و همچنین دو کنوانسیون بین‌المللی که در این زمینه مطرح است طی دو سه سال گذشته در کشور بحث‌های زیادی صورت گرفته، این لوایح مورد بررسی قرار گرفتند. نگرانی‌ها رفع شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرده است و می‌توانم بگویم که صدها ساعت در مورد این مسائل کار کارشناسی صورت گرفته است. ملاحظه‌ای وجود ندارد؛ برخی از دوستان در کشور البته با نیت خیر نکاتی را در این مورد مطرح می‌کنند که جایگاهی در این روند ندارد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این که برخی از مخالفان پیوستن ایران بهFATF می‌گویند این نگرانی وجود دارد که نیروهای نظامی ایران از جمله بسیج و سپاه از سوی آمریکایی‌ها به عنوان گروه تروریستی شناخته شوند و این موضوع برای ایران باعث ایجاد دردسر خواهد شد گفت: آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند ربطی به سیستم FATF ندارد. کل ایران را آمریکایی‌ها تحریم کرده‌اند و اتهاماتی را علیه ایران می‌زنند ایران از سال 1984 از سوی آمریکایی‌ها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی که برخی از دوستان در این زمینه مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست.

وی با بیان این که مهم این است که شورای امنیت چه گروه‌هایی را جزء گروه‌های تروریستی قرار دهد گفت: دوستانی که چنین استدلال‌هایی را بعضا مطرح می‌کنند مقداری بیش از پیش می‌روند و آنچه که مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست.

ظریف در پاسخ به این سوال مبنی بر این که این منتقدان می‌گویند ممکن است برخی از کشورهای قدرتمند شورای امنیت را تحت فشار قرار دهند که سپاه و بسیج را در لیست گروه‌های تررویستی قرار دهند و در آن صورت ما چه کار باید انجام دهیم خاطر نشان کرد: ما یک ضرب المثلی داریم که می‌گوییم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند بعید است که اتفاق بیافتد گفت: اگر ما در سطح بین‌المللی عمل کنیم دور از ذهن است که چنین اتفاقاتی بیافتد از دیگر سو ما هیچ محدودیتی برای خروج از کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم.

ظریف با بیان اینکه برخی از منتقدان می‌گویند ما عضو FATF می‌شویم گفت: این در حالی است که ما عضو FATF نمی‌شویم. بلکه ما از لیست کشورهای غیر همکار FATF خارج می‌شویم و به لیست کشورهای همکار FATF اضافه می‌شویم. در حال حاضر بیش از 200 کشور و سازمان‌های بین‌المللی همکار FATF هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی به عنوان دو کشور غیر همکار FATF شناخته می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه در مورد اظهارات مقامات آمریکایی که بعضا می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره مستقیم کنیم و مواضعی که وی و رئیس جمهور در ارتباط با این موضوع اتخاذ کرده‌اند گفت: آن‌چه که ما مطرح کردیم این است که آمریکایی‌ها در سیاست مزورانه تلاش می‌کنند که بگویند اهل گفت‌وگو هستند و ما باید تلاش کنیم این سیاست مزورانه را افشا کنیم.

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها نتایج گفت و گوهای فشرده دو سال و نیمی که منجر به برجام شد و خود آمریکایی‌ها نیز در آن حضور پررنگ و مستقیم داشتند را زیر سوال بردند و از آن خارج شده‌اند گفت: ما اعلام کرده‌ایم که اگر دولتی به تعهدات خود پایبند نباشد جایی برای مذاکره با او وجود ندارد. ما در جریان برجام با دولت آمریکا مذاکره کرده‌ایم و طبق حقوق بین‌الملل تعهدات کشورها با تغییر روسای جمهور و حتی با وقوع انقلاب ها از بین نمی‌رود ولی شما دیدید که در مورد برجام دولت آقای ترامپ چه کرد.

وزیر امور خارجه با بیان این که ما باید با زبانی با دنیا صحبت کنیم که افکار عمومی متوجه سیاست‌های مزورانه آمریکا شود و این امر باعث انزوای آمریکا در عرصه‌ی بین‌المللی شود گفت: این صحبتی که ما می‌کنیم به این معنا نیست که ما قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا را نادیده می‌گیریم این قدرت وجود دارد ولی هنر جمهوری اسلامی ایران این است که باید با زبانی در عرصه‌ی بین‌الملل صحبت کند که واقعیت‌ها را تبیین کند واقعیتی که منجر به انزوای آمریکایی‌ها می‌شود.

وزیر امور خارجه در مورد نتایج انتخابات کنگره آمریکا و تاثیری که این می‌تواند بر تعامل ایران و آمریکا و نوع موضع گیری‌های دولت واشنگتن در مورد تهران داشته باشد گفت: ما بر اساس مسائل داخلی آمریکا سیاست خودرا تعیین نمی‌کنیم. من در یک مصاحبه با نشریه آمریکایی نیز به این موضوع اشاره کردم که ما بر اساس تحولات داخلی آمریکا تصمیم گیری نمی‌کنیم و این گونه نبوده است که دموکرات‌ها تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری خواهان نداشته باشند. این یک واقعیت است که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها با ایران موافق نیستند و در آن تردیدی نیست.

وی ادامه داد: سیاست خارجی ما و بحث برجام ربطی به مسائل داخلی آمریکا ندارد و آنچه که شما اشاره کردید فکر نمی‌کنم تاثیر چندانی در مورد ایران داشته باشد. البته نه به عنوان وزیر خارجه بلکه به عنوان یک دانشجوی روابط بین‌الملل فکر می‌کنم که با توجه به این نتایج قطعا ترامپ در عرصه‌ داخلی با مشکلاتی روبرو می شود.

زیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد توییت‌های اخیر سعید کمالی دهقانی خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین در ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی و برخی از اخبار مبنی بر این‌که این خبرنگار تهدید شده و همچنین توییت آقای بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس مبنی بر این‌که حفظ امنیت این خبرنگار برای ایران مهم است و پیگیر این موضوع‌ است، گفت: آنچه که آقای بعیدی‌نژاد مطرح کردند یک اصل کلی است. ما از همه اتباع ایران در خارج از کشور حمایت می‌کنیم. وظیفه سفارت‌خانه‌هایمان این است که از اتباع ایرانی حمایت کنند. این حمایت بدون توجه صورت می‌گیرد که آنها چه اقداماتی انجام دادند و چه سیاستی دارند.

ظریف همچنین در مورد بحث پرونده این روزنامه‌نگار آمریکایی - سعودی که گفته می‌شود در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است، گفت: در مورد این پرونده ما به تحقیقات ترکیه اعتماد داریم و به این موضوع ورودی نداریم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: باید اجازه دهیم که ترکیه به تحقیقات خود ادامه دهد، ولی حمایت از اتباع ایرانی و وظیفه ما در این زمینه جدا از این موضوع است.

در ادامه‌ی مجری این برنامه از ظریف پرسید که آیا خرید می‌رود؟ گفت: متاسفانه علی‌رغم میل باطنی‌ام نمی‌توانم با حالت عادی‌ام خرید بروم و اگر در این وضعیت (همراه با محافظ) به خرید بروم ممکن است مشکلی برای مردم پیش بیاید، بنابراین خودم خرید نمی‌کنم و خانمم خریدهای خانه را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان قیمت اجناس هستید؟ اظهار کرد: بله. همسرم خرید می‌کنند ولی از قیمت‌ها اطلاع دارم. شرایط خوبی نیست. کاملا درک می‌کنم که مردم احساس خوبی نداشته باشند و ما نیز همچون مردم احساس خوبی از این موضوع نداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ظریف جان بیخیا ل تحریم باشید خیلی زحمت کشیدی . .خواهشمنداست از سیاست دست برداشته وبه فکر اینده اقازاده تان باشید .

      پاسخ ها

      • حرف تو حرف

        صحبتهای اقای ظریف بسیار منطقی اگر تند رو های عصبانی که درست فکر نمی کنند بگذارند

      • مرادبیگ

        آقای ظریف شما ودولت تبخیر امید عرضه حمایت از مردم داخل ایران رو هم ندارین اونوقت میخواین از ایرانیهای خارج از کشور حمایت کنین بابا شما دیگه کی هستین !

    • مصطفی

      نخیر بیا و موافق گاردین نباش. درسته که تو امریکای جهانخوار بورسیه بودی ولی گاردین و امثالهم که از جنس خودت هست

    • بدون نام

      عجیب نیست از اونا حمایت میکنی اگه از منافع ایران حمایت کنی عجیبه

    • بدون نام

      آره جوون خودتون
      شما فقط از همفکراتون دفاع می کنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان خبرنگار اگه ایران بود اقای ظریف هم حمایتش میکرد.

      • بدون نام

        چقدر هنوز طرفدار ظریفید ای جماعت خواب

    • بدون نام

      با توجه به اینکه این خبرنگار به نهادهای امنیتی ایران وابسته است باید شدیداً از او حمایت کنیم

    • بدون نام

      بدبخت ایرانی که از قیمت ها خبر نداری و احمقها تندرو و کندرو راه میندازن

    • داریوش

      ملت و دولت جمهوری اسلامی باید بخاطر داشتن وزیر امور خارجه بسیار دانایی همچون اقای ظریف افتخار کنند...این کشورهای دیگر ی هستند که نمی توانند پبشرفت ما را ببینند....زنده باد ظریف .دوستت داریم

    • بدون نام

      چه عجب یادی ازمدمهم کردی اقازادتون نندازن بیرون ... استعفا استعفا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج