جاباما
۷۹۶۲۸۷
۱۰ نظر
۵۱۰۸
۱۰ نظر
۵۱۰۸
پ

چگونه هزینه‌های زندگی را مدیریت کنیم؟

شاید زمانی که از خانواده خود استقلال پیدا کرده و زندگی در خانه کوچک تنهایی‌تان را آغاز کنید، بزرگ‌ترین مهارتی که به کارتان بیاید، مدیریت هزینه‌های زندگی باشد؛ البته اگر چنین مهارتی را از قبل کسب کرده باشید.

روزنامه همشهری - شبنم سید مجیدی: شاید زمانی که از خانواده خود استقلال پیدا کرده و زندگی در خانه کوچک تنهایی‌تان را آغاز کنید، بزرگ‌ترین مهارتی که به کارتان بیاید، مدیریت هزینه‌های زندگی باشد؛ البته اگر چنین مهارتی را از قبل کسب کرده باشید.

زندگی مستقل شوخی‌بردار نیست. قبل از آنکه زندگی استقلال یافته‌تان را آغاز کنید، باید بلد باشید دخل و خرجتان را حساب کنید، قیمت گوشت و مرغ را بدانید و بتوانید هزینه‌ها را اولویت‌بندی کنید و ارزش پول را بدانید.

به‌خصوص در شهری مثل تهران چنین مهارت‌هایی بسیار به‌کار می‌آید.

بیایید روراست باشیم؛ یک‌سوم مردم ایران طبق آخرین آمار وزارت کار، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و خیلی‌ها در رؤیای یافتن کار به کلانشهر تهران مهاجرت می‌کنند و خیلی‌هایشان از پس هزینه‌های زندگی در این شهر برنمی‌آیند و در نهایت سرخورده و پس‌زده می‌شوند.

در ادامه کف هزینه‌های زندگی در پایتخت را خواهید خواند.

هزینه مسکن

در تهران در یک محله نه چندان گران قیمت می‌توانید یک خانه ۴۰متری با هزینه ماهانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان پیدا کنید.

چگونه هزینه‌های زندگی را مدیریت کنیم؟

این مبلغ با در نظر گرفتن اجاره هر متر مربع‌30هزار تومان محاسبه شده و این کمترین میزانی است که می‌توان برای یک خانه در تهران پرداخت کرد.

در صورتی که پول پیش‌خانه را در هزینه‌های ماهانه زندگی در تهران حساب نکنیم و فقط مبلغ اجاره را محاسبه کنیم ،به‌طور میانگین در یک محله عادی باید ماهانه 500هزار تومان پول اجاره خانه نقلی یک نفره‌تان را بدهید.

هزینه خوراک

گوشت قرمز هر کیلو 50تا 60هزار تومان، گوشت مرغ هرکیلو 10تا 12هزار تومان، ماهی هر کیلو 60تا 70هزارتومان، تخم‌مرغ شانه‌ای 18هزار تومان، هر پنیر سفید 100گرمی 2000تومان، ماست 1000گرمی 5هزارتومان، شیر یک لیتری 2500تومان، هر نان سنگک 2000تومان، روغن مایع 900گرمی 7000تومان و برنج هر کیلو 13هزار تا 18هزار تومان.

اگر اینها را به اضافه حبوبات، قند، شکر، چای، سبزیجات، میوه، کنسروجات و... کنیم، حداقل ماهانه 350هزار تومان هزینه خورد وخوراک یک‌نفر در تهران می‌شود.

هزینه قبض‌های پرداختی

پول شارژ ساختمان، قبض برق، قبض آب، قبض گاز، قبض تلفن همراه و اینترنت در کمترین حالت 100تا 150هزار تومان می‌شود.

هزینه رفت‌وآمد

با احتساب اینکه اتومبیل شخصی نداشته باشید و پولی بابت بنزین پرداخت نکنید و فقط از محل کارتان به منزل بروید و از منزل به محل کارتان، آن هم با وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و مترو، 100هزار تومان به‌طور میانگین هر‌ماه هزینه رفت‌وآمد و حمل‌ونقل می‌شود (درصورتی که مسیرتان تا محل کار دور نباشد و در فاصله معقولی قرار داشته باشد).

لازم است بدانید هزینه تاکسی در تهران در کوتاه‌ترین مسیرها بین 1000تا 1500تومان است. مسیرهای طولانی تر بین 2000تا 5000تومان متغیرند. هزینه هر بار سوار اتوبوس شدن نیز 650تومان است.

هزینه بهداشت و نظافت

مایع ظرفشویی، جرم‌گیر، سفید‌کننده، پودر لباسشویی، صابون، ابر و اسکاچ، مایع دست‌شویی، خمیردندان، شامپو، دستمال کاغذی و... جزو اصلی‌ترین وسایل بهداشتی و نظافتی به‌حساب می‌آیند.

چگونه هزینه‌های زندگی را مدیریت کنیم؟

اگر اهل خرید برندهای خارجی نباشید، هزینه این اقلام در‌ماه حدود ۵۰هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

هزینه پوشاک

البته این موضوع تا حدود زیادی برای مردان و زنان متفاوت است اما قرار است ما کمترین حالت را درنظر بگیریم، فرض می‌گیریم هر‌ماه قرار است فقط یک دست لباس یا کفش یا کیف و... خریداری شود.

پس هزینه آن را در هر‌ماه ۱۰۰هزار تومان درنظر می‌گیریم.

زندگی به شرط بقا

تا اینجای کار هزینه‌های یک زندگی مجردی در تهران اگر صرفه‌جو باشیم و با حساب و کتاب رفتار کنیم، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان در هر‌ماه می‌شود.

اما قطعا خیلی از مجردها رفتارهای دیگری هم دارند؛ حتما قرارهایی با دوستانشان در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها می‌گذارند، حتما یک کلاس آموزشی می‌روند، در‌ماه برای اقلام فرهنگی مثل کتاب، سینما و تئاتر هزینه می‌کنند، حتما برای تولدها و مناسبت‌های دوستان و فامیل هدیه می‌خرند.

چگونه هزینه‌های زندگی را مدیریت کنیم؟

شاید حتی هزینه‌هایی برای بهداشت و درمان پیش بیاید. همه اینها به اضافه هزینه‌های آرایشگاه و لوازم آرایشی و بهداشتی، هزینه‌های برگزاری مهمانی، هزینه یک یا 2بار سفر داخلی در سال و... در این مطلب محاسبه نشد که اگر می‌شد، شاید به بیش از 2میلیون تومان در‌ماه می‌رسید اما این فرض را گذاشتیم که با شخصی بدون تفریح، بدون معاشرت و بدون هزینه جانبی طرفیم!‌

در این حالت شما با حداقل دستمزد کارگری و بیمه وزارت کار می‌توانید هزینه‌های یک زندگی یک نفره جمع و جور در تهران را بپردازید. به‌خصوص اگر بتوانید در زمان‌های بدبیاری مثل بیماری یا ترکیدن لوله خانه یا دزدیده شدن گوشی تلفن همراه (این را هم جزو هزینه‌های اولیه زندگی در تهران حساب کنید) روی کمک‌های مالی خانواده و اطرافیان حساب کنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سحر صفرزاده

      این محاسبات شما مال قبل از گرانی است همه اینها را باید در سه ضرب کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما خیلی وقت مردیم

      • بدون نام

        مثل اينكه شما خيلي وقته تو جامعه نرفتين. من تازه گوشت خريدم از دامپزشكي كيلويي 75

    • بدون نام

      چه دل خجسته ای دارین. ماهی ۱۰۰ هزار لباس؟ خانومم بخاطره اینکه لباس درست و حسابی نداره جایی نمیره چون روش نمیشه. از عید که با پول عیدی لباس خربدم براش دیگه هیچی نتونستم بخرم. دارم آب میشم ولی من کارگرم چیکارکنم؟ ماهی یه تومن حقوق دارم و مستاجرم. یه نون پنیر گوجه داشتیم شب ها شام میخوردیم که گوجه رو گرون کردن. گوشت کجا بود؟ ماهی یه مرغ میخریم. فکر و خیال بچه دار شدنم نمیتونیم داشته باشیم. خدایا چی بگم

    • رعنا

      خخخخخخ ماهی ۱۰۰ پول خرید لباس و کفش

    • بدون نام

      خیلی خیلی بیشتر

    • بهجتی

      الان اینا چه دردی از مردم دوا می کنه !! وقتی درامدش نباشه ، حالا شما هی محاسبه کنننننننننن !!

    • بدون نام

      خدا لعنتش کنه ان که مارو اسیر کرد جوانی رو از ما گرفت

    • بدون نام

      نصف مردم این شهرباهمین 1200000دارن یک خونواده رو میچرخونن....ادم قلبش به درد میاد ...بعد میگن ازدواج کنید

    • بدون نام

      من هرجور مدیریت میکنم نمیشه اصلا هم اهل ریخت و پاش نیستم. چه آرزوهایی که واسه زندگیم نداشتم ! تمام جوانیمو کار کردم و درس خوندم ولی الان توی سی و پنج سالگی از پس زندگی خودم برنمیام.. واقعا این حقم نبود.. همونطور که حق خیلی های دیگه هم نیست. مسئولین احتمالا اگر حرفای منو یا امثال منو بشنون پیش خودشون میگن یکی از همون حرفای همیشگی و رد میشن..کلا نباید از زندگی انتظار عدالت داشت ولی من از اونایی که وطنم رو جایی سخت برای زندگی کردند نمیگذرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج