۷۹۶۴۴۲
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

شیرزاد: برخی فقط یقه پاره کردن را بلد هستند

روشن شدن تکلیف ایران با نظام داد و ستد بین‌المللی یک اقدام اخلاقی و انسانی است. از این رو، یک کشور باید به این مسئله تن بدهد. زیرا عدم الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می‌تواند تبعاتی برای کشور به دنبال داشته باشد و راه برای سوءاستفاده بیشتر را باز بگذارد.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آفتاب یزد نوشت: روشن شدن تکلیف ایران با نظام داد و ستد بین‌المللی یک اقدام اخلاقی و انسانی است. از این رو، یک کشور باید به این مسئله تن بدهد. زیرا عدم الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می‌تواند تبعاتی برای کشور به دنبال داشته باشد و راه برای سوءاستفاده بیشتر را باز بگذارد. زیرا عده‌ای ممکن است با پول قاچاق مواد مخدر وارد بازاری شوند و آن بازار را کثیف کنند یا اینکه اموال دیگران را بدزدند و به فروش برسانند.

بنابراین در چنین بازاری باید تحقیقی صورت بگیرد تا افراد از طرق قانونی به خرید و فروش کالا مبادرت بورزند. نباید آن‌قدر لیبرال و آزادانه اندیشید که هر فردی با پولی که در دست دارد هر کاری انجام دهد. به طور مثال، کسی که شاگرد مغازه بوده اکنون به دنبال فروش فرش چند صد میلیون تومانی است، این مسئله بدون تردید بحث برانگیز است.

شیرزاد: برخی فقط یقه پاره کردن را بلد هستند

مسئله مقابله با پول‌شویی هم چنین وضعیتی دارد. در هیچ جای دنیا چنین نیست که فرد 100 هزار یورو پول در جیب بگذارد و به بانک ببرد. بنابراین در ایران هم باید چنین روندی وجود داشته باشد. اگر پولی هنگفت رد و بدل شد باید به آن دیده تردید نگریست. زیرا ممکن است یک معامله مشکوک در حال وقوع باشد به همین دلیل هم باید قابل ردیابی باشد.

بنابراین هر نوع پولی که در نظام بانکی بین‌المللی جابه جا می‌شود باید قابل ردیابی باشد و در شرایطی که جرمی صورت می‌گیرد، بتوان آن جرم را دنبال کرد. پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و ردیابی افراد متخلف احتمالی از طریق آن شبیه به نصب دوربین‌هایی در خیابان است. در صورت وقوع اتفاق از طریق این دوربین‌ها می‌توان تحقیق کرد که چه اتفاقاتی افتاده و چه کسانی از آنجا عبور کردند. مسئله شفافیت در نظام بانکی بین‌الملل هم به همین صورت است و نمی‌توان پذیرفت که هر کشوری در قالب خودش باشد.

زیرا مبادلات مالی بین‌المللی بسیار گسترده است در صورتی که اگر چند کشور به دنبال همکاری با نظام بانکی بین‌المللی نباشند این نظام مختل خواهد شد و سایر کشورها هم نمی‌توانند مبارزه با پول‌شویی و اموال غیر مشروع را سازماندهی کنند.

بنابراین اخلاقا و با یک نگاه عقلایی باید از سی. اف. تی استقبال کنیم و بپذیریم که این مسئله حتی به نفع ماست. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که ایران یکی از زخم خورده ترین کشورها از تروریست است و یکی از زخم خورده ترین کشورها از قاچاق مواد مخدر ایران است به همین دلیل جمهوری اسلامی باید استقبال کند که در یک نظام سازمان یافته بین‌المللی، مسائل مالی‌اش شناسایی شود.

این تصور که همه از نظام مالی ایران آگاه می‌شوند، اشتباه است. زیرا مگر ایران در نظام مالی‌اش جرمی مرتکب می‌شود که نباید به این کنوانسیون بپیوندد. ایران به جنبش‌های آزادی بخش مشروع مانند جنبش حزب الله یا حکومت سوریه کمک می‌کند و برای کمک به آن جنبش‌ها یک مسیر شفاف را هم طی می‌کند که این خود جزء سیاست‌های رسمی کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل نیازی به پنهان کاری وجود ندارد.

اگر افرادی در کشور نگران پنهان کاری هستند باید به آنها با دیده تردید نگریست که چه اتفاقی در کشور می‌افتد که برخی از محافل چه نوع مبادلات پولی دارند که نگران شفافیت مالی آن هستند! بنابراین کاسه‌ای زیر نیم کاسه است که عده‌ای این چنین یقه پاره می‌کنند که مبادا شفافیت مالی اتفاق بیفتد. ایران در داخل نیاز به شفافیت دارد و باید از سی. اف. تی استقبال کند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وروجک@جیگیلی@@

      دیگه بااین اوضاع گرونی کسی یقه لباس پاره نمیکنه@@@

    • بدون نام

      شما که هیچی بلد نیستید والله بلد نیسیت جز حزب بازی و دزدی وگرنه وضع نلت این نبود

    • بدون نام

      قرار بود روحانی اووون چنان رونق اقتصادی ایجاد کنه که اووونقدر وضعمون توپ بشه که دیگه یارانه هم نگیریم
      ولی الان قراره بسته غذایی بده از گشنگی نمیریم خخخخ

      علی‌برکت‌الله

    • بدون نام

      آقای شیرزاد ، آقایون مسئولین سیاست یک بوم و دوهوا را تعقیب می کنند ! هم ادعای درستی و پاکی می کنند هم از هرگونه شفافیت وحشت دارند !!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      درست میشه در قرنهای آینده البته اگه بازم تفکرات پیشرفته و مثبت درست بشه ملت نمیگم اونهای که جای ملت تصمیم میگرن

    • @

      به آن تن در بدیم آدم بیسواد؟؟ اینهمه زر زدی چرا یک کلمه نگفتی که قانون مبارزه با مفاسدی که تنظیم شد از طرف نمایندگان ولایی در مجلس چرا شما اصلاح طلبای وابسته بهش رای منفی دادین؟؟ اینو بیا جواب بده مردیکه بیسواد! چرا قانون بومی که تنظیم شد برای مبارزه با فساد مالی بانکی و پولشویی شما رفاه طلبا بهش رای ندادین؟ پس معلومه که هدف شما مبارزه با پولشویی نیست هدف شما فقط ضعیف کردن کشور و نظام هستش

    • @@@@@@@@

      مگه شما در مجلس ندیدبد

    • محمد

      اینهاهنوز کاری نشده امثال سردارسلیمانی وجعفری راتحریم میکنندوای برآن روز که این لایحه رابپذیریم شما دلتان برای ارتباط با آمریکا غنج میزند و خودتان را به خریت زده اید

    • بدون نام

      چرا شما نمیگیرید مطلب رو بابا کسی با الحاق مخالف نیست با شرایط کنوانسون مشکل دارن مثل اینکه بگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج