۷۹۶۷۴۹
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

مروری بر سنگین‌ترین و تاریخی‌ترین ترافیک‌های تهران

چند سال پیش بود که یکی از مقامات و متولیان نیروی انتظامی پایتخت، اشاره کرده بود که بله، تا سال بعد، خیابان‌ها در تهران قفل خواهد شد و ما با یک بحران روبه‌رو خواهیم شد.

روزنامه همشهری - عیسی محمدی: چند سال پیش بود که یکی از مقامات و متولیان نیروی انتظامی پایتخت، اشاره کرده بود که بله، تا سال بعد، خیابان‌ها در تهران قفل خواهد شد و ما با یک بحران روبه‌رو خواهیم شد.

البته مشخص نشد که چرا این قفل‌شدن اتفاق نیفتاد، اما ترافیکی که تهران امروز دارد نیز دست‌کمی از یک بحران ندارد. همین ترافیک اعصاب‌خرد‌کن نیز گاهی وقت‌ها حتی برای تهرانی‌هایی که به این شرایط و رفت‌وآمدها عادت کرده‌اند هم غیرقابل تحمل می‌شود و دیگر رسماً با یک بحران روبه‌رو می‌شویم.

مروری بر سنگین‌ترین و تاریخی‌ترین ترافیک‌های تهران

طی سال‌های گذشته ترافیک‌هایی که منجر به راهبندان‌هایی عجیب و خبرساز شده‌اند، کم نداشته‌ایم. چند تایی را مرور می‌کنیم.

ترافیک زلزله‌ای

ساعت 23و 27دقیقه و 37ثانیه چهارشنبه‌شب 29آذرماه 1396 به وقت تهران بود که پایتخت‌نشین‌ها، یکدفعه احساس کردند اشیای قرارگرفته در ویترین و طاقچه‌ها و اپن و... دارد می‌لرزد.

آنها سریع متوجه شدند که با یک زلزله روبه‌رو هستند و خودشان را به کوچه‌ها و خیابان‌‌ها و بوستان‌ها رساندند البته بعد از زلزله چهارشنبه شب تهران، ترافیک پایتخت قفل شد؛ چرا که غالب شهروندان با اتومبیل‌های شخصی و مقداری وسایلی که برداشته بودند، راهی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها شده بودند تا یا راهی شهرستان‌ها و اطراف تهران شوند و یا اینکه در کنج خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و داخل ماشین‌شان اطراق کنند تا همه‌‌چیز به خوبی و خوشی تمام شود.

ترافیک چهارشنبه شب 29 آذرماه پارسال، راهبندانی بی‌سابقه در تاریخ پایتخت بود.

این ترافیک وحشتناک همیشگی

از سنگین‌ترین ترافیک‌های سنتی در تهران که اتفاقا همه‌ساله هم تکرار می‌شود، ترافیک هفته آخر سال است؛ خاصه در پنجشنبه آخر سال که بهانه خرید دم عید و زیارت اموات و سفرهای نوروزی و... دست به‌دست هم می‌دهند تا راهبندان‌های وحشتناکی را در پایتخت مشاهده کنیم.

این راهبندان‌ها در محورهای منتهی به بهشت‌زهرا(س) شدیدتر است و البته در حوالی بازار تهران و مراکز خرید پایتخت نیز مشاهده می‌شود.

در محورهای منتهی به جنوب تهران و عوارضی تهران- قم، به واسطه خروج تهرانی‌ها برای آغاز سفرهای نوروزی و نیز زیارت اموات در پنجشنبه آخر سال، معمولاً رفت‌وآمد چند ساعتی قفل می‌شود.

سرمایی که خیابان‌ها را قفل کرد

دی‌ماه 1386، ناگهان یک توده هوای سرد وارد کشور شد و همه امور عادی را به‌هم ریخت. تهران هم به همین دلیل، دچار سرمایی بی‌سابقه شد؛ 8 درجه، 9درجه و... زیر صفر را هم داشتیم. سرما حتی به 11درجه زیر صفر رسید و از آن هم عبور کرد.

این امر باعث ایجاد یخبندان شدیدی شد؛ طوری که راه‌های مواصلاتی برون‌شهری بسته و گازها قطع شد و مسافران زیادی گرفتار شدند.

مروری بر سنگین‌ترین و تاریخی‌ترین ترافیک‌های تهران

با اینکه مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات هم چند روزی تعطیل شدند، ولی باز هم ترافیک پایتخت به واسطه حضور ماشین‌هایی که یخ زده بودند، قفل شده بود. هنوز هم تصویر ماشین‌هایی که در اتوبان‌‌های همت و... رها شده بودند را به یاد داریم البته این سرما و ترافیک قفل شده و در‌واقع یخ‌زده، با خاطره تلخ سوءاستفاده برخی تاکسی‌ها و کرایه‌های چند برابری هم همراه شد.

این صدر خبرساز

تابستان ۱۳۹۵، روی پل صدر، راننده‌هایی که از خانه بیرون آمده بودند تا یکی، دو ساعته و حتی کمتر به محل کار و زندگی‌شان برسند، ۷ ساعتی را در ترافیک وحشتناک و قفل شده روی پل ماندند؛ با اعصاب‌های خرد و ماشین‌های خاموش و استیصال و... . چرا این اتفاق افتاده بود؟

یکی از قطعات وصل‌کننده پایه‌های پل صدر به عرشه آن که با نام نئوپرن‌ها می‌شناسیم، از جای خودش درآمده و عرشه پل کمی منحنی شده بود. همین امر و رفع آن، ۸-۷ساعتی زمان برد تا یکی از ترافیک‌های وحشتناک پایتخت را تجربه کنیم.

ترافیک مترویی

بیست و هفتم فروردین سال ۹۱، باران شدیدی شروع به باریدن کرد و طغیان مسیل میانرود، منجر به جاری‌شدن سیل در تونل خط ۴مترو شد و۴ ایستگاه فعال به همراه ۲ رام قطار به طور کامل زیر آب رفت.

این اتفاق، عملاً باعث تعطیلی خطوط ۲ و ۴ مترو شد. تعطیلی این خطوط باعث سرریز‌شدن مسافران انبوه این دو خط به خیابان‌های آزادی و انقلاب و... شد.

این خیابان‌ها و خیابان‌های اطراف هم که طاقت چنین حجم انبوهی از جمعیت را نداشتند، عملاً قفل شدند؛ خیابان انقلاب عملاً تبدیل به پارکینگ ماشین‌ها شده بود، بدون اینکه بتوانند حرکت کنند.

تقویم ترافیک‌های وحشتناک پایتخت

البته ترافیک‌های وحشتناک تهران تنها معطوف به این موارد نیست. به‌طور کلی راهبندان‌های تقویمی را هم داریم که یا برای آنها برنامه‌ای درنظر گرفته می‌شود یا نه.

ترافیک‌های اول مهر، ایام عزاداری همچون بیست و هشتم صفر و...، بارندگی‌های ناگهانی و شدید و شبیه آن را می‌توان در این فهرست قرار داد که عملاً تهران را فلج می‌کند.

مروری بر سنگین‌ترین و تاریخی‌ترین ترافیک‌های تهران

  • از سنگین‌ترین ترافیک‌های سنتی در تهران که اتفاقا همه‌ساله هم تکرار می‌شود ترافیک هفته آخر سال است؛ خاصه در پنجشنبه آخر سال که بهانه خرید دم عید و زیارت اموات و سفرهای نوروزی و... دست به‌دست هم می‌دهند تا راهبندان‌های وحشتناکی را در پایتخت مشاهده کنیم. این راهبندان‌ها در محورهای منتهی به بهشت‌زهرا(س) شدیدتر است و البته در حوالی بازار تهران و مراکز خرید پایتخت نیز مشاهده می‌شود
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با اولین قطرات بارون حجم ترافیک چندین برابر میشه واقعا چرا ؟ مردم خودرو را تو جیبشون دارند بجای چتر؟ تا بارون میاد میارن بیرون سوار می شوند؟ بعد هم خب حالا چند قطره بارون چرا اینقدر هیجان زده و مضطرب همان ته مانده قانون رانندگی را هم دیگه رعایت نمی کنند چنان می پیچند بهم که دیگه آن سرش ناپیدا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج