۷۹۶۸۵۸
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

مرگ ۳۰ لاک پشت در تور صیادان غیرمجاز

در روزهای گذشته، ٣٠ لاک پشت جانشان را در تور صیادان غیرمجاز سواحل درک سیستان‌وبلوچستان از دست دادند.

روزنامه شهروند: ٣٠ لاک‌پشت جانشان را در تور صیادان غیرمجاز از دست دادند.

لاک‌پشت‌های سواحل روستای درک در سیستان‌وبلوچستان در تورهایی اسیر شدند که هرگز باز نشد و جنازه‌شان ماند برای ساحل.

پس از آن هم وحیدپورمردان، مدیرکل محیط‌ زیست استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «با گزارش همیاران و دوستداران محیط‌زیست در این استان از وجود این لاشه‌ها خبردار شدیم. همکارانم در یگان حفاظت محیط‌زیست به محل گزارش‌شده مراجعه و حدود ۳۰ لاشه لاک‌پشت را جمع‌آوری کردند. لاک‌پشت‌ها در تورهای صیادان غیرمجاز گیر افتاده بودند و این تورها باعث خفگی‌ آنها شده است.»

مرگ ۳۰ لاک پشت در تور صیادان غیرمجاز

آنطور که پورمرادیان گفته در بررسی‌های انجام گرفته از سوی کارشناسان این اداره تکه‌های تور در سیستم گوارشی این حیوان پیدا شده است و این اتفاق عاملی شده تا گشت مستمر نیروهای یگان محیط‌زیست و انجام مکاتبات با اداره شیلات به منظور کنترل بیشتر صید و صیادان بیشتر شود.»

این درحالی است که انتقادات به صید در تمام طول‌ سال و همچنین عدم نظارت دقیق در منطقه از جمله انتقاداتی است که فعالان منطقه دارند و داوود میرشکار، مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی، سازمان حفاظت محیط‌زیست به «شهروند» می‌گوید مانند دفعات پیش از این نتوانستند صیادان خاطی را شناسایی کنند: «فعالان منطقه و سازمان محیط‌زیست اجساد این گونه‌ها را مشاهده کردند و چون این صیادان در زمانی به کار صید غیرمجاز می‌پردازند که کسی آنها را شناسایی نکند، به همین دلیل هم نمی‌دانیم مقصر مرگ این ٣٥ لاک‌پشت کیست.» میرشکار می‌گوید سازمان شیلات باید بیش از اینها نسبت به صیادی غیرمجاز حساس باشد.

آن هم در دریای عمان و خلیج‌فارس که صید در طول‌ سال در جریان است و ضابطه‌ای هم برای آن وجود ندارد. «یکی از معضلات ما صید غیرمسئولانه در این منطقه است. سازمان شیلات متولی رسیدگی به این وضع است. از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط‌زیست هم متاسفانه هیچ‌گونه امکانات نظارتی بر دریاها ندارد. نه نیرو دارد و نه شناور و همین هم عاملی است که دستمان بسیار کوتاه است.»

خبر مرگ دسته‌جمعی لاک‌پشت ها درحالی روز گذشته به صدر اخبار آمده که در همین هفته هم خبر مرگ دسته‌جمعی عقاب‌ها را داشتیم. شنبه ١٩ آبان خبر آمد در گردنه غنیمی واقع در سروستان استان فارس تعدادی عقاب بر زمین افتاده و جان داده‌اند.

در نخستین واکنش به این خبر اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان سروستان زیر سوال رفت، اما اشاره‌ای به دلایل کلیات فاجعه مرگ دسته‌جمعی عقاب‌ها نشد. درحالی‌که واقعیت از این قرار است که نابودی زیستگاه این پرندگان باعث شده آنها به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک و به جهت روند بی‌رویه ماهیگیری، با طعمه‌های کمتری برای شکار مواجه شوند.

به همین جهت چرخه زیستی آنان چنان بر هم خورده که به‌ناچار به تغذیه از پسمانده‌های غذایی انسان‌ها روی آورده‌اند؛ پسمانده‌های مرغداری‌ها و دامداری‌ها که مشخص نیست، آلوده به چه نوع سمومی بوده است. به این ترتیب هر چقدر که محیط‌بانان استان فارس که تعدادشان به ٢٠٠ نفر می‌رسد، تلاش خود را در جهت حفظ و حراست از این گونه‌ها به کار بگیرند، باز هم نمی‌توانند مانع از بر هم زدن چرخه‌ حیات‌شان از سوی ما باشند. هفته جاری، هفته سخت عقاب‌ها و لاک‌پشت‌ها بود. هفته‌ای که فعالان محیط‌زیست امیدوارند هرگز تکرار نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت بهشون..

    • بدون نام

      باید با این صیادان برخورد سختی شود و اعدامشان کنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج