۷۹۷۵۸۵
۲۳ نظر
۵۰۰۳
۲۳ نظر
۵۰۰۳
پ

حقوق کارگران کفاف چند روز را می‎دهد؟

با احتساب هزینه های زندگی یک خانوار ۴نفره کارگری که حدود سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان می شود، حقوق فعلی کارگران پاسخگوی تنها ۳۰درصد هزینه های خانوار است.

خبرگزاری تسنیم: با نگاهی به میزان دستمزد دریافتی کارگران در سال ۹۷ که با افزایش ۱۹.۸ درصدی همراه بود باز هم قدرت خرید از دست رفته در سال‌های گذشته جبران نشد.

به عبارتی دیگر اکنون دستمزد یک کارگر در بنگاه‌ها یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان پرداخت می‌شود که بررسی هزینه‌های سبد معیشت طبق آمارهای بانک مرکزی نشان از افزایش یک میلیون تومانی نسبت به سال گذشته دارد؛ با این حساب حداقل هزینه تأمین سبد معیشت که در سال ۹۶ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده بود اکنون به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

با این حساب یک خانواده کارگری ۴نفره با درآمد حداقل سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی توان اداره زندگی با حداقل‌های موجود را خواهد داشت در حالی‌که دریافتی کارگر در شرایط حاضر تنها ۳۰درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

در چنین شرایطی تنها امید جامعه کارگری به جلسات مزدی و «ترمیم دستمزد» است. در شرایطی که تمام اقلام خوراکی، اجاره بها، هزینه های درمانی و آموزشی چندین برابر شده است، درآمد کارگران همچنان مانند سال گذشته است.

جلسه چند روز گذشته شورای عالی کار نیز نتیجه مطلوبی را برای کارگران به همراه نداشته است. آخرین نتیجه جلسه ۲۷۷ جلسه شورای عالی کار این بوده است که باید منتظر ۲شنبه یا ۳شنبه آینده و بررسی به روزرسانی های عقب ماندگی مزدی کارگران در جلسه کمیته مزد بود.چرا که قرار است این عدد در جلسه بعدی شورای عالی کار به عنوان محور اصلی مورد بررسی قرار گیرد.

*بازگشت قدرت معیشت کارگران با ترمیم دستمزد

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اخیراً در گفت وگویی اظهار داشت: بسته حمایت غذایی دولت تنها هزینه خورد و خوراک خانوارها را جبران می‌کند و کارگران با دریافتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قادر به تامین هزینه ایاب و ذهاب، اجاره بهای مسکن و بهداشت و درمان نیستند.

ابوی با اشاره به توزیع اولین بسته حمایت غذایی دولت در آبان ماه، گفت: از هر اقدامی که به معیشت کارگران کمک کند، ‌ استقبال می‌کنیم و در شرایط کنونی به دنبال افزایش مزد نیستیم، بلکه انتظار و خواسته ما ترمیم دستمزدها است تا قدرت معیشت به کارگران برگردد و از فشار افزایش هزینه‌ها بر خانوارهای کارگری کاسته شود.

وی ادامه داد: در مصوبه بسته حمایت غذایی چند گروه جامعه هدف را تشکیل می‌دهند و اقشار آسیب‌پذیر جامعه در اولویت هستند، چون به دنبال نوساناتی که در بازارهای داخلی پیش آمد و تغییر نرخ‌ها، معیشت آنها با دشواری همراه شد.

این گروه‌ها شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که علاوه بر پرداخت مستمری ماهیانه از کمک‌های غیرنقدی و بسته‌های حمایت غذایی برخوردار شدند ولی گروه‌هایی نظیر بازنشستگان و کارگران بیشترین لطمه را از نوسان نرخ ارز و تورم متحمل شدند و شایسته است که به این طبقات هم سبد کالا برای تامین مایحتاج اولیه و ضروری و هم کمک‌های جبرانی برای ارتقای معیشت خانوار داده شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: اگر تاکید داریم که دولت کارگران را به طور ویژه‌تری ببیند به این دلیل است که حداقل بگیرند و حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی آنها با افزایش نرخ تورم و نوسان ارز، پاسخگوی نیازهای معیشتی آنها نیست.

شاید کارگران قبلا با این رقم می‌توانستند ۱۰۰ واحد کالا بخرند ولی امروز در نهایت ۲۰ تا ۳۰ قلم کالا می‌توانند خریداری کنند و با بالا رفتن قیمت‌ها، قدرت خریدشان به شدت تنزل یافته و از عهده جبران هزینه‌ها برنمی‌آیند.

به گفته ابوی، اقلام خوراکی بخش اعظمی از هزینه‌ سبد معیشت کارگران را تشکیل می‌دهد و سبد غذایی دولت تنها هزینه خوراک خانوارها را جبران می‌کند و کارگران با دریافتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قادر به تامین هزینه ایاب و ذهاب، اجاره بهای مسکن و بهداشت و درمان نیستند.

این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: ما به دنبال افزایش دستمزدها نیستیم و هدف از تشکیل جلسات شورای عالی کار بررسی راهکارهای قدرت معیشت و ترمیم دستمزد کارگران است.

وی گفت: درصورتی که موضوع افزایش یا ترمیم مزد کارگران عملیاتی نشود، دولت با اعمال معافیت مالیاتی در بحث ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یا هفت درصد سهم بیمه درمان تامین اجتماعی کارگرارا مورد حمایت قرار بدهد و به منظور کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ایاب و ذهاب، مزایای ویژه‌ای برای کارگران در نظر بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خواهشا زر نزننيد

    • بدون نام

      همش شرو ور تحویل کارگر میدن, فقط حرف بعد میان دور یک میز میشینن, بیست درصد حقوق اضافه میکنن

    • سمانه محمدی

      با سلام به مصئولین هزینه درمان و دکتر چرا آنقدر زیاد شده چرا به فکر قشر جامعه خط زیر فقر نمیکنید من الان نه بیمه هستم و بیکارم هست یک دختر مجرد الان نصف از دندانم خراب شده به خاطر هزینه سرسام آور نمیتونم دندانمو درست کنم من باید چکار کنم چرا به داد ما نمی‌رسید

    • بدون نام

      مظلوم ترین و زحمتکش ترین و ضعیف ترین قشر جامعه ما کارگر ها هستیم نه درآمد خوبی داریم ، نه امنیت شغلی داریم، نه احترام داریم ، فقط به خاطر اینکه تو ایران زندگی می کنیم و اسم ما کارگر هست.

    • بی نام

      کاش کمی از کشورهای ثروتمند یاد می گرفتند این مسؤلان ،در کشور کویت ،همه از منزل مسکونی رایگان بهرهمند هستند ،حقوقهای همه در حد خیلی بالاست ،دولت به زنان خانه دار ماهی 500دینار حقوق میدهد ،مقایسه کنیم با کشور خودمون که حتی حقوق یک ماه کفاف چند روز زندگی رو هم نمیده

    • @@@@@@@@

      کفاف ۱۰ روز شما فکر میکنید گوش شنوایی وجود دارد؟ در جواب نه مسعولان فقط فکر خود هستن

    • منیژه مرادی

      به خدا فایده نداره چقدر بگیم اینها ماها رو به حساب نمیاورن یعنی نمیدونن کهاین مبلغ کفاف دارو های افراد مسن وبیمارو نمیده خودشونو به خرییت زدن واگذار همگیشون به خدا که اونم با اینهاست خستهام خسته

    • بدون نام

      ...، یکساله هی دارید زر میزنید حقوق کارگرا کفاف نمیده ، اینو دیگه همه دنیا فهمیدن فردا میبینی موگرینی میگه برجام رو ول کنید کارگرا رو بچسبید ، خب بجا این گوه مفت خوردناتون چرا کاری نمیکنید ، چیزارو الکی گرون کردید خدا لعنتتون کنه الانم هی دارید زر مفت میزنید خب یه غلطی هم بکنید بد نیست

    • بدون نام

      یکساله هی دارید زر میزنید حقوق کارگرا کفاف نمیده

    • وروجک@@@

      حقوق کارگر روزی 40هزارتومان است@@ 10تا نون 5هزارتومان... یک سیگار5هزارتومان....بنزین موتور وشارژهمراه 5هزارتومان@@...پول 2تا بچه مدرسه ایی 5هزارتومان...10هزارتومان میوه...سبزی...سیب زمینی پیاز گوجه کاهو...هویج...روزی 5هزارتومان برای قبض خونه ...روزی 20هزارتومان کرایه خونه@@روزی 10هزارتومان لباس وپوشک برای خانواده@@شب 5هزارتومان برای رفتن یاگرفتن 2مهمانی درماه@@ حساب کنیم پس انداز هم میتوانیم بکنیم@@@پروووو ها...

    • بدون نام

      تورم امسال ۳۰۰ درصد بود نزدیک عید اقایان میان میگن ۹ درصد بود بلکه حقوق کاگر جماعت بالا نره
      توهین به شعور مردم تا کی ؟

    • بدون نام

      آره این خبرا باید فیلتر بشن

    • محمدمهدی عسکری

      هیچی واقعا.

    • بدون نام

      چند روز نه بهتره بگید چند ساعت

    • بدون نام

      فقط وعده وعید

    • بدون نام

      ای بابا این کارگر ها هم همش نق میزنند کمی هم از نمایندگان مجلس یاد بگیرد بااین چندر غاز حقوق مجلس پول دفتر کار پول ماشین پول موبایل اینها همش میشه حدود سی تومان پس ما نمایندکان شما در مجلس چی بگیم بااین شرایط سخت بسه برین سر کارتان.

    • یاسین

      خخخخخ سه روز به همون خدا قسم سه روز

    • بدون نام

      چرا فقط مسکن میرنید باید درمان اساسی صورت بگیره با افزایش دستمزدها فقط مدت کوتاهی جواب میده . باید درهای کشور را به روی دنیا باز کنیم و قیمت دلار را پایین بیاریم و به قیمت واقعی اش یعنی زیر دو هزار تومن برسونیم .

    • بدون نام

      اگر فکر اساسی نشه و مسوولین دست رو دست بذارن اول مردم و بعد کشور به فنا میرن

    • آ زاد

      من بعد از هجده سال کارگری و با دریافت یک و نیم میلیون تومان فقط ده روز کفاف خرج زندگی را می دهد ،و همیشه بدهکار هستم ...

    • بدون نام

      سیهدیر بابا?یعنی چه?اگه یکی مریض نشد? چی!

    • بدون نام

      حقوق کار گران تو ایران گریه دار است

    • بدون نام

      من بعد از سی سال کار سخت در یک شرکت پنج میلیون تومن ازم گرفتن اونم بعد از سه سال رفتن به اداره تامین اجتماعی بازنشست شدم و ماهی ۱میلیون ۴۰۰تومن میدن حالا من این مبلغ رو با یک خونواده هفت نفری چکار کنم به کجای کارم بزنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج