جاباما
۷۹۷۷۷۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

۵ راهکار؛ برای کتابخوانی

چگونه کتابخوان شویم؟

چگونه به مطالعه‌کردن عادت کنم؟ برای شروع مطالعه روزانه چه کتابی مناسب‌تر است؟ چگونه یک کتاب را بخوانم و اصلا چطور یک کتابخوان شوم؟ پرسش‌هایی که ذهن هر فرد در شروع فرآیند عادت به مطالعه با آن روبه‌رو می‌شود.

روزنامه شهروند - راضیه‌ اسماعیلی: چگونه به مطالعه‌کردن عادت کنم؟ برای شروع مطالعه روزانه چه کتابی مناسب‌تر است؟

چگونه یک کتاب را بخوانم و اصلا چطور یک کتابخوان شوم؟ پرسش‌هایی که ذهن هر فرد در شروع فرآیند عادت به مطالعه با آن روبه‌رو می‌شود.

با توجه به تأثیر آموزش در پیشرفت اجتماعی، فرهنگی کشور، ترویج فرهنگ مطالعه از ارزش‌های دینی و ملی به شمار می‌آید. در فرهنگ و تمدن اسلامی، کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره به آن عنایتی خاص شده است.

اسلام، معجزه‌اش کتاب است و نخستین پیام آن، امر به خواندن است. در روایات نیز به اصل هدیه‌دادن، به منظور افزایش محبت بسیار تأکید و سفارش شده است؛ به همین منظور در این مطلب سعی کرد‌ه‌ایم به بهانه روز کتاب‌ و کتا‌بخوانی به اختصار به بیان ٥ راهکار در مورد نحوه کتابخوانی بپردازیم.

قدم اول، دوست‌داشتن

نخستین پیشنهاد ما این است: اگر کتابی را دوست ندارید، نخوانید. نخستین قدم برای کتابخوان‌شدن، دوست‌داشتن است.

زندگی آن‌قدر هم بلند نیست که ما با دوست‌نداشته‌هایمان آن را طی‌ کنیم. پس در کتابخوانی هم توجه کنید، کتابی را انتخاب کنید که دوست دارید و از خواندن آن لذت می‌برید.

چگونه کتابخوان شویم؟

اگر می‌خواهید یک کتابخوان حرفه‌ای شوید، نخست کتاب را پیش چشم قرار دهید و ببینید آیا از خواندن این کتاب لذت می‌برید یا خیر؟ می‌توانید بخش کوتاهی از کتاب برگزیده خود را هم بخوانید.

اگر ارتباط برقرار کردید، آن کتاب را برای مطالعه انتخاب کنید.

با کتاب همراه شویم

یکی از راه‌های ترویج کتابخوانی در دسترس‌‌بودن آن است. در میان درگیری‌ها و مشغله‌های روزانه زمان‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از آن به‌عنوان فرصتی برای کتابخوانی بهره برد.

در زمان‌هایی که به کتاب دسترسی داشته باشیم؛ بهترین زمان برای کتابخوانی است؛ زمان‌‌های انتظار، مترو و... . اگر آدمی نیستید که به سادگی کتاب دست‌تان بگیرید و بخوانید، در مرحله اول همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید و هرکجا که می‌روید، با خود ببرید.

می‌توانید از کتاب‌های کم‌حجم هم استفاده کنید. اگر هم علاقه‌ای به حمل کیف و کتاب ندارید، استفاده از کتابخوان الکترونیکی را پیشنهاد می‌کنیم.

تعیین زمان ‌کتابخوانی

شما چه ساعتی در روز غذا می‌خورید؟ پاسخ به این سوال برای شما ساده است؛ چون شما زمان‌های مشخصی را برای صرف غذا تعیین کرده‌اید.

چگونه کتابخوان شویم؟

این موضوع را در حوزه کتابخوانی نیز باید دنبال کنید. زمان‌های مشخصی را برای کتابخوانی تعیین کنید. به‌طور مثال، پیش از خوابیدن زمان مناسبی برای کتابخوانی است؛ این یک راه عالی برای پایان‌دادن به روز است و راهی موثر برای آرامش قبل از خواب.

شما می‌توانید این زمان را برای کتابخوانی انتخاب کنید. اگر شما یک مهلت تعیین‌شده برای اتمام کتاب داشته باشید، می‌توانید مطمئن باشید که زمان لازم برای خواندن آن کتاب را در بین روز و شب‌هایتان پیدا می‌کنید.

از کتابخوانی لذت ببرید

چرا از کتابخوانی لذت نمی‌بریم؟ پرسشی که تعدادی از افراد مطرح می‌‌‌کنند؛ یکی از دلایل عدم لذت کتابخوانی؛ نبود مکان مناسب برای کتابخوانی است.

شما می‌توانید برای خواندن کتاب، به کتابخانه بروید. شاید مدت‌هاست به کتابخانه نرفته‌اید، اما بهتر است مجددا سری به یک کتابخانه بزنید.

امروزه کتابخانه‌ها نسبت به قبل فضاهای بهتری را دارا هستند؛ فضای بسیار مناسبی برای کتابخوانی. اگر هم رفت‌وآمد به کتابخانه برایتان سخت است.

نحوه کتاب‌خواندن هم می‌تواند در میزان لذت کتابخوانی تاثیرگذار باشد. دقت کنید ‌لحن، آهنگ بیان و حالت چهره‌تان را با متن هماهنگ کنید.

اشتراک‌گذاری کتاب

دوستان کتابخوان برای خود بیابید؛ یک اصل بین کتابخوان‌های حرفه‌ای رایج است: آدم‌هایی که عاشق کتاب هستند، سعی می‌کنند با دیگر آدم‌‌های عاشق کتاب متصل شوند.

چگونه کتابخوان شویم؟

دوستان کتابخوان، کتاب‌های پیشنهادی بسیاری دارند، حتی شما می‌توانید کتاب‌‌هایتان را با آنها به اشتراک بگذارید.

کتاب قرض دهید و کتاب قرض بگیرید. وقتی رابطه نزدیک با چنین کسانی پیدا می‌کنید، میل شما هم به خواندن هم افزایش پیدا می‌کند. اصلا می‌توانید در یک شبکه اجتماعی تجربیات خود را از یک کتاب با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در مورد کتابی که خوانده‌اید، در فضای مجازی با دوستان خود صحبت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج