جاباما
۷۹۸۱۳۳
۸۶ نظر
۶۴۳۵
۸۶ نظر
۶۴۳۵
پ

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

از گذشته تا به امروز زیبایی و آرایش بخش مهمی از زندگی زنان را تشکیل می‌دهد، اما آیا معیار زیبایی زنان در صد سال گذشته با آنچه امروز زیبایی نامیده می‌شود، یکی بوده است؟ در واقع برخی از معیار‌هایی که در گذشته برای زیبایی زنان در نظر می‌گرفتند آنقدر امروزه عجیب به نظر می‌رسد که باور کردنش سخت است.

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: از گذشته تا به امروز زیبایی و آرایش بخش مهمی از زندگی زنان را تشکیل می دهد، اما آیا معیار زیبایی زنان در صد سال گذشته با آنچه امروز زیبایی نامیده می شود، یکی بوده است؟ خیر. در واقع برخی از معیارهایی که در گذشته برای زیبایی زنان در نظر می گرفتند آنقدر امروزه عجیب به نظر می رسد که باور کردنش سخت است. اگر دوست دارید که با معیارهای زیبایی زنان و آنچه مردان را سالها قبل مجذوب می کرد آشنا شوید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

یونان و رم باستان: ابروهای پیوسته

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

اگر چه برخی از زنان برخلاف معیارهای زیبایی، تیپ مورد علاقه خودشان را می زدند، مانند فریدا کالو که در قرن ۲۰ ابروهای پیوسته ای داشت اما این مد مخصوص به یونانیان و رمیان دوران باستان بود. در واقع زنانی که در قرن ۲۰ ابروهای پیوسته ای داشتند، از نظر دیگران سنتی و زشت به نظر می رسیدند اما در دوران رم و یونان باستان، هیچ چیز در چهره زنان زیباتر از ابروهایی پیوسته نبود.

اینطور نبود که زنان به ابروهای خود دست نزنند، بلکه آنها سعی می کردند که آنها را تمییز کنند و به آن فرم دهند و تاکید را بیشتر روی گره ابروهایشان بگذارند.

امروزه دیگر خبری از ابروهای پیوسته نیست، آنچه در حال حاضر زیبا به نظر می رسد، ابروهای پهن است. کارا دلوین از ستاره هایی ست که با ابروهای پر پشت و پهن خود تبدیل به یکی از معیارهای زیبایی در صنعت مد و فشن شده است.

اسپارت: موهای کوتاه

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

آنهایی که با جنگ تروآ آشنا هستند می دانند که هلن، ملکه اسپارت، به زیبایی شهرت داشت. اما معیار زیبایی در آن زمان با آنچه شما در حال حاضر فکر می کنید، زمین تا آسمان فرق دارد.

ملکه هلن، که 3500 سال قبل زندگی می کرد، روی چانه و گونه هایش تتویی به رنگ قرمز نقش بسته بود. موهای او نیز در دوران نوجوانی از ته زده شده بود. در یونان باستان اما این معیارهای زیبایی کمی دگرگون شد. مردها موهایشان را بلند می کردند و آنچه برای زن ها جذابیت داشت، موهایی کوتاه بود. در واقع زن ها موظف بودند که هنگام ازدواج موهایشان را کوتاه کنند و باقی عمرشان را با موهایی کوتاه بگذرانند.

ایرلند باستان: لاک قرمز

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

برای ارزیابی زیبایی یک زن در ایرلند باستان، به ناخن های او نگاه می کردند. در آن زمان پوست روشن و موهای طلایی معیار زیبایی بود اما زمانی که می خواستند اصالت یک دختر را بسنجند، به ناخن هایش نگاه می کردند: دست هایی تمییز با ناخن هایی مرتب و سوهان کشیده شده. زنان طبقه بالای جامعه، باید ناخن هایی گرد و قرمز رنگ می داشتند. در واقع رنگ قرمز نمادی از زیبایی زنان در ایرلند باستان بود.

قرون وسطی و رنسانس: پیشانی بلند

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

امروزه بسیاری از زنان، برای این که پیشانی بلند خود را بپوشانند، از چتری استفاده می کنند اما در زمان قرون وسطی و رنسانس، پیشانی بلند خود معیار زیبایی شناخته می شد. در حقیقت آنها به عمد موهای خود را با سمت بالا می کشیدند و می بستند تا پیشانی شان بلندتر به نظر آید. صورت گرد و پیشانی بلند نمادی از ظرافت و زیبایی زنان بود.

البته این معیار در زمان رنسانس شدت بیشتری گرفت به طوری که زنان برای داشتن پیشانی بلند دست به هر کاری می زدند. به عنوان مثال گاهی با سنگ فرق موهایشان را می ساییدند یا حتی موهای زائد صورت شان را با مواد شیمیایی می سوزاندند، گاهی هم بیشتر ابروهای خود را بر می داشتند تا به این معیار جذابیت دست یابند.

ژاپن: دندان های سیاه

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

ژاپن با مدهای عجیب و غریب بیگانه نیست. اگر چه زنان امروزی هزینه های زیادی را می پردازند تا دندان هایی مرتب و سفید داشته باشند، اما ژاپنی ها در زمان های قدیم دندان سیاه را ترجیح می دادند و در واقع یک معیار زیبایی برای آنها قلمداد می شد. البته این مد در اواخر قرن ۱۹ از میان رفت، اما همچنان این سنت آسیایی را در برخی از مناطق می توان مشاهده کرد.

رنسانس: پوست سفید و رنگ های برآمده

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

امروزه خانم ها برای برنزه کردن پوست شان ساعت ها زیر آفتاب می نشینند یا این که از روش های مدرن تری چون سولاریوم استفاده می کنند اما در زمان رنسانس، پوست سفید معیار زیبایی زنان بود. در واقع زنانی که پوست روشنی داشتند زنانی ثروتمند به حساب می آمدند، از این رو که مجبور نبودند بیرون از خانه کار کنند و پوست شان را از نور آفتاب محفوظ نگه می داشتند.

در زمان الیزابت، آنقدر پوست روشن برای زنان اهمیت داشت که به روش های گوناگون متوسل می شدند. به عنوان مثال آنها به روش فصد که نوعی روش خونگیری در طب سنتی است، منافذ پوستی شان را باز می کردند.

البته زیبایی آنها تنها به رنگ پوست محدود نمی شد، بلکه رگ های برآمده و واضح نیز از دیگر عوامل جذابیت زنان محسوب می شد. برای این منظور برخی از زنان خط هایی با رنگ آبی روی پوست شان می کشیدند تا وضوح رگ های خود را تشدید کنند.

چین: پاهای کوچک

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

در قرن ۱۰ میلادی در چین، زنانی که پاهای کوچکی داشتند، زیباتر به نظر می آمدند. پاهای کوچک، به خصوص در میان طبقه بالای جامعه، طرفداران زیادی داشت. برای این منظور آنها کارهای عجیب و سختی را انجام می دادند، به عنوان مثال انگشتان پاهایشان را می بستند تا زیاد رشد نکند. این پروسه بسیار دردناک بود و حتی گاهی به عفونت نیز می کشید. در نهایت، راه رفتن با پاهای دفرمه بسیار سخت و دردناک بود اما در نهایت یک ازدواج موفق را تضمین می کرد. این سنت چند سالی پابرجا بود تا در نهایت ممنوع اعلام شد.

رنسانس: شکم بزرگ

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

اگر چه اندام متناسب و لاغر برای زنان غربی معیار زیبایی قلمداد می شود، اما زنان دوران رنسانس اندامی چاق و شکمی بزرگ را عامل زیبایی می دانستند. در واقع شکم های گرد بر آمده نمادی از زنانگی محسوب می شد. علاوه بر زنانگی، شکم بزرگ نشانه ای از ثروت نیز بود. مردم آن دوران اعتقاد داشتند که زنان شکم گنده پسرانی سالم به دنیا خواهد آورد.

ایران دوره قاجار: سبیل

معیار‌های زیبایی زنان در طول تاریخ

امروزه زنان به طرق مختلف موهای صورت خود را می گیرند اما در ایران در دوران قاجار، سبیل یکی از معیارهای زیبایی بود. در واقع زنان مانند مردان برای برداشتن موهای بدن خود هیچ اقدامی نمی کردند. سبیل نازک و باریک یکی از نشانه های زیبایی زنان بود که حتی در عکس ها و نقاشی های آنها نیز مشهود است. حتی زنان کم مو، از سایه های مشکی برای بالای لب شان استفاده می کردند تا سبیل شان بیشتر به چشم آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چطوري سيبيلووووو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این عکس ملیجک یکی از درباریان ناصرالدین شاه هست

    • بدون نام

      خواهشنا درباره گذشته تاریخ کشورمون هیچ مطلبی ننویسید چون فقط توهین بلدید.زنان قاجار سبیل نداشتن.اینکار از شیطنت های ناصرالدین شاه با عکسا بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و حتی خود برترین ها توی یه مطلب درمورد این موضوع حرف زده بود گفته بود شایعه است
        حالا کدومو باید باور کرد؟

      • بدون نام

        دوست عزيز هيچ شيطنتي در كار نبود شما فقط كافي به عكسهاي دختراي ايراني در دهه 50 و 40 يه نگاه بندازي اون موقع نه ناصر دين شاهي وجود داشت نه شيطنتي همه تون سيبيل داشتيد اينم از اين ديدگاه ناشي ميشد كه دختر نبايد اصلاح كند مي امد

      • بدون نام

        اگه منظور از سیبیل داشتن موی روی صورت و بدنه نه تنها خیلی از زنهای قاجار که زنهای امروزی هم دارند.چرا از ژنتیکتون خجالت می کشید؟ و چرا دوست دارید زنها رو شبیه عروسک کنید؟؟؟

      • بدون نام

        چرا مرد باید همیشه موهای انبوه داشته باشه و زن باید با درد و رنج موهای طبیعی روی بدنش رو اصلاح کنه؟ چرا زیبایی زنانه همیشه با درد و رنج ایجاد میشه و زیبایی مردانه راحت و بی دردسر؟ چرا زنها عروسک مردها هستند؟ چرا چرا چرا

      • فاطمه

        بتد انداختن به صورت قدمتی 3000 ساله داره
        حتی زنان عرب دوران جاهلیت هم این کار رو میکردن

      • بدون نام

        بیخود بند می انداختند.چرا باید برای مردپسند شدن شکنجه شد؟

      • بدون نام

        اگه زنا سیبیل هاشونو نمی زدن و خودشونو زیبا نمیکردن که ناصرالدین شاه اینهمه زن نمی گرفت

    • بدون نام

      الان هم دماغ عملی و گوش الاغی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان دختري پيدا نميشه كه دماغش قلم چكش نخورده باشه

      • بدون نام

        من دماغم رو عمل نكردم بزرگم هست ولي خب همه يه جوري نگاهم مي كنن انگار فضايي ام

    • بدون نام

      کاشکی الان قاجار بود!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قاجار بزرگترين خيانتكاران به ايران بودند

      • بدون نام

        دهانت را ببند نادان
        درسته الان گرسنگی میکشیم ولی هنوز زنده ایم. در اواخر دوران قاجار %30 از مردم ایران در اثر قحطی مردند

      • بدون نام

        تو برو تاریخ میخوان

      • بدون نام

        نترس راه و روش همون قاجار بصورت غلیظ تر داره اجرا میشه

    • سمیرا

      وای خدا، سیبیلُ کجای دلم بزارم؟خخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مطلب دروغه

      • بدون نام

        راست میگه دروغه. تاریخ دان ها تکذیب کردن

      • بدون نام

        از نوشته های باستانی ایران بر می آید که زنان باستان موی صورت خویش را برمی چیدند
        این عکس که مال 130 سال پیش هست

    • بدون نام

      فقط شکم بزرگ :)) همه ایرانی ها روی مدن که :)))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سيبيلم اضاف كن

    • بدون نام

      این عکسی که برای ایران باستان گذاشتین بیشتر شبیه همسایه های شرقی ایرانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در مورد ایران باستان هیچ صحبتی نشده تو این مطلب!

      • بدون نام

        دوستان چرا منفي مي دين؟ اول بار يه عكس ديگه گذاشته بود يه خانم با روسري آبي كه فقط چشماش پيدا بود و چشماشم مدل مغولي بود:))))

      • بدون نام

        دقيقا خود خود ايرانيه

      • بدون نام

        در ایران هم چشم مغولی وحود داره چون ایرانیها ترکیبی از ژن هفتاد و دو ملت اند

      • بدون نام

        به ایران دوره قاجار هر چقد میخوای توهین کن ولی حق نداری به ایران باستان مهد فرهنگ و تمدن توهین کنی

      • بدون نام

        ١٧:٢٠
        مطلب رو ويرايش كردند اول نوشته بود ايران باستان! آخه سوادشون نميرسه قاجار مال همين دو قرن پيشه نه باستان

    • بدون نام

      دوران قاجار دوران باستانه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوران سيبيله

      • بدون نام

        گویا ناصرالدین شاه عاشق سیبیل بوده

    • بدون نام

      حالم به هم خورد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالت از افکار زن ستیزت بهم بخوره

    • بدون نام

      خخخخ اين اخريه خيلى خنده داربود سبيل خخخخخ

    • بدون نام

      فقط ایران خخخ

    • بدون نام

      مورد اخر رو اشتباه گفتی اخر چرا تحقیق نکرده همین جوری مطلب میزارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا از واقعيت فرار ميكنيد

    • بدون نام

      چینی ها که رسمشون وحشیانه بوده
      مال ایرانیها هم خداییش از همه تش ضایع تر بود !!!!

    • بدون نام

      ها ها دختراي ايراني با اون سيبيلاشون سرامد زيبايي بودن ... خ خ خ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پسرهای ایرانین سرآمد چندشن

    • مریم

      ژاپنی ها گردن بلند هم دوست داشتن واسه همین کمینوهاشون از پشت گردن باز بوده

    • ب

      ایران خخخخخخخخخخ

    • سپیده

      فقط دوران قاجار رو عشقه
      وای خدا سیبیل
      مردم از خنده

    • ari

      خدایی من هنوووزم باورم نمیشه اخریه زنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این جور عکسها رو ناصرالدین شاه اینجوری میکرده مثلا فتوشاپ میکرده

    • زن یاغی

      برای مردها معیار چندانی وجود نداره.همون قیافه های صد سال پیش هنوز هم هست ولی برای زنها هزار جور قالب و چارچوب می گذارند.اکثر زنها هم با حماقت و حقارت زیاد این معیارها رو قبول می کنند بس که خوی بردگی و ضعیفگی در زنها نهادینه شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا ما مردا همينطوري نچرالمون خوشگل و جذابه اين دخترا هر روز براي پيدا كردن شوهر يه جنگولك بازي در ميارن
        الانم كه دوران دماغ و بوتاكس و لب قلوه اي است

      • بدون نام

        شما مردها نچرالتون زیبا نیست فرهنگ مردسالاری بوده و شما هر ...ی بودید قابل قبول بودید.یه کم از مغزت کار بکش

      • بدون نام

        پیدا کردن شوهر رو هم مردسالاری به زنها تحمیل کرده وگرنه زن می تونه انرژی ای که برای یافتن یک شوهر قراضه مصرف میکنه که بعدا دشمن جونش بشه برای تحصیلات و شغل مصرف کنه و انسانی محترم و مستقل باشه

      • parisa.a

        شما نچرالتون خوشگله؟ اره عزیزم قبول دارم مخصوصا با اون دماغاتونو شکمای کوچیکتونو اندام روفرمتونو بازم بگم یا گرفتی؟^_^

    • بدون نام

      خداروشکر که تو دوره قاجار نیستم

    • بدون نام

      زیبایی الان مام چند سال دیگه سوژه می شه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین الان هم سوژه ست

    • بدون نام

      جالب بود

    • بدون نام

      گیرم حرفتون راست باشه و سبیل نشانه زیبایی بوده باشه، از دندون سیاه و اون پاهای کوچیک شده و سابیدن موی سر که بدتر نیست. متاسفانه یا خودبزرگ بینی افراطی داریم یا خودتحقیری افراطی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گیرم؟ یعنی نمی دونین که دوره قاجار زنان سیبیل داشتن؟

      • بدون نام

        تا همین بیست سال پیش هم خیلی از دخترای مجرد دست به صورتشون نمی زدن؛ نگفته که سبیل نداشتن گفته معیار زیبایی بودنش رو به فرض که قبول کنیم. مثل اینکه خیلی وقته آمریکا زندگی می کنی یه کم مفهوم جمله ها رو نمی گیری عزیزم

      • بدون نام

        هم عقده حقارت دارند هم زن ستیزند.مزخرفاتشون در مورد زنهای قجر تمومی نداره

    • بدون نام

      تو هر کشورو هر دوره ای معیار های زیبایی مد بوده که الان شاید مسخره به نظر بیاد زمان قاجار هم تو دربار سبیل مد بوده چرا بدتون میاد یا انکار میکنید شاید بعدا هم معیارای زیبایی الان احمقانه و مسخره بنظر بیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیبیل هرگز ملاک زیبایی نبوده

    • فرساش ایرانی

      سبیل چقدر نازه

    • معصومه

      در مصر هم کاملا تاس میکردن و کلاه گیس میذاشتن

    • بی نام

      آخه چرا چرت انتشار میدید معیار زنان دوره قاجار برای زیبایی چاقی بوده نه سبیل با گزارش ضایعتون اونا اگه بعضیاشون سبیل داشتن برای اینکه به زمان خودشون بد میدونستن سبیل هاشون رو بزنن در ضمن خود من چند تا عکس از زنان قرتی اون موقع دیدم اتفاقا سبیل نداشتن و زیبا بودن خیلی هم از دخترای عملی الان بهتر بودن همین دختر احمد شاه قاجار ایراندخت هزار تا از دخترای عملی امروزه رو توی جیب چپ و راستش میذاره از بس زیبا بوده خودتون برین عکساشو ببینید خیلی ناز بوده

    • دختر ایرانی

      موی بدن زنان همیشه نمادی از تجرّد و باکرگی و پاکی بوده و دخترها تا قبل از ازدواج آنها را بر نمی داشته اند. زود هم ازدواج می کرده اند ولی گاهی بعضیها پر مو هستند که به صورت سبیل توی صورت بوده. اینها قدیمی نیست و تا همین چند سال پیش هم همینطور بود و الاه هم در بسیاری از شهرهای کوچکتر همین طور است. هیچ وقت هم نماد زیبایی نبوده. و این عکسها حتماً مروبط به دوران تجرّد این خانمهاست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      وطنم پاره ی تنم...

    • بدون نام

      احمد ایران دوست اخریه

    • بدون نام

      اين سيبيل واقعيته چرا انكار ميكنيد و اين هم از اين ديدگاه ايراني ناشي ميشد كه تا همين چند سال پيش دختر نبايد اصلاح و زير ابرو برداره يعني تا همين دهه 50 تا 60 وجود داشت ...............

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این سیبیل واقعیته ولی ملاک زیبایی نبوده بلکه ملاک باکرگی دختران بوده

    • بدون نام

      تا همين چند سال پيش 99 درصد دختراي ايراني شبيه همين عكسه بود

    • بدون نام

      خداوکیلی چرا عکس مال ایران عوض کردی
      آدم میبینتش یاد مردی می افتد که روسری سرش کرده

    • gg

      بازم مثل بنی بشر نبودیم ملت لاک قرمز میزدن ما سیبیل !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنی بشر مو داره زنهاش هم مو داره.مجبور نیستیم برای پسند شما موی طبیعی بدنمون رو برداریم.مردها هر وقت کل موهای بدنشون رو زدند از زنها انتظار داشته باشند

    • محمد

      خاک بر سر ما اروپایی های بی تمدن فیلم تاریخی میسازن زن های 2000 سال پیش شون رو فوق العاده نشون میدن
      اونوقت ما زن های 100 سال پیشمون رو اینطوری توصیف می کنیم و یک عکس رو به همه بانوان نسبت میدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • 2424

      ژاپنیا خشگل پسندن هاااااااا

    • بدون نام

      چقدر مضخرفن این معیار ها چه قدیم چ الان

    • بدون نام

      فقط سلیقه ی ایرلندیها

    • aria

      حالا باشد قبول دوران قاجار بد بود. ولی چرا از حکومت های قدیم مثل هخامنشیان یا ساسانیان نمیزارید؟

    • بدون نام

      سبیل قابل تحمله ولی پای کوچک رو هیچ جوری نمیفهمم ،اخه چرا خودشونو عذاب میدادن!!؟؟

    • بدون نام

      برترینها شرم کن کشور خودتو مسخره نکن

    • شیما

      آخریووو....ژذااااب:|

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج