جاباما
۷۹۸۲۶۵
۴۱ نظر
۵۲۰۵
۴۱ نظر
۵۲۰۵
پ

سندروم سیندرلا؛ بیماری روانی میان دختران جوان

سندروم سیندرلا به معنی نداشتن استقلال و وابستگی مالی، عاطفی، فیزیکی و ... زنان به مردان است. کسانی که با این سندروم و عقده دست و پنجه نرم می‌کنند، افرادی هستند که تفکر غالب و هدف آن‌ها از ازدواج فقط فراهم شدن خواسته هایشان و رسیدن به کمبود‌های زندگی است.

روزنامه خراسان - دکتر سیدعلی ظریفی: بیشتر ما در زندگی مان داستان «سیندرلا»، دختری که نامادری و خواهرانش او را به اتاق زیر شیروانی می فرستند و او را به عنوان خدمتکار خانواده به کار می گیرند اما در یک مراسم رسمی، شاهزاده ای نامدار عاشق او می شود و با هم ازدواج می کنند یا داستان «سفیدبرفی» دختری زیبا و جذاب که با نامادری بدجنس اش زندگی می کند و در نهایت شاهزاده ای با اسب سفید پیدا می شود که او را از این فلاکت نجات دهد، شنیده یا کارتون و فیلم های آن ها را دیده ایم.

سندروم سیندرلا؛ بیماری روانی میان دختران جوان

دیدن و شنیدن هایی که باعث شکل گرفتن رویاهایی در ذهن دختران می شود، رویاهایی که با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد و باعث می شود بعضی دخترها برای ازدواج، چشمان شان را ببندند و در ذهن شان منتظر فردی سوار بر اسب سفید و کالسکه ای از طلا باشند. به راستی آیا چنین رویایی پایان خوشی دارد؟

ستاره زن هالیوود تماشای «سیندرلا» را برای دخترش ممنوع کرد

در همین باره جالب است که بدانید یکی از معروف ترین بازیگران زن هالیوود به تازگی فاش کرده که دیدن برخی از کارهای کلاسیک دیزنی را در خانه اش ممنوع کرده است چون با پیامی که آن ها می خواهند به دختر کم سن و سالش بدهند، مخالف است.

بنابر اعلام ایندیپندنت، «کایرا نایتلی» بازیگر ۳۳ ساله فیلم هایی همچون «دزدان دریایی کارائیب» در جدیدترین مصاحبه اش گفته که دخترش (ادی) اجازه ندارد «سیندرلا» را که در سال ۱۹۵۰ منتشر شده، ببیند چراکه شخصیت سیندرلا در انتظار یک مرد ثروتمند است تا او را نجات دهد. او گفته: «من حقیقتا این اثر را دوست دارم اما این موضوعی است که واقعا اذیتم می کند؛ من با پیامی که این کارتون می خواهد به دخترم بدهد، مخالفم.» در ادامه و به همین بهانه، با یک سندروم متفاوت که مانعی برای ازدواج دخترها محسوب می شود، آشنا خواهید شد.

سندروم سیندرلا؛ بیماری روانی میان دختران جوان

آسیب های مبتلا شدن به این سندروم

در علم روان شناسی افرادی با چنین طرز فکر و رویا را با «سندروم سیندرلا» مشخص می کنند. عبارت «سندروم سیندرلا» را نخستین بار کولت داولینگ (Colette Dowling) در کتاب «سندروم سیندرلا: ترس پنهان زن ها از استقلال» به کار برد. سندروم سیندرلا به معنی نداشتن استقلال و وابستگی مالی، عاطفی، فیزیکی و ... زنان به مردان است. کسانی که با این سندروم و عقده دست و پنجه نرم می کنند، افرادی هستند که تفکر غالب و هدف آن ها از ازدواج فقط فراهم شدن خواسته هایشان و رسیدن به کمبودهای زندگی است.

این کمبودها می تواند خودروی گران قیمت، شغل مناسب یا به زبان ساده تر بودن در انتظار فردی باشد که چشم بسته آن ها را به کاخ آرزوهایشان برساند. این افراد تنها ملاک شان برای معرفی یک خواستگار خوب، برآورده شدن آرزوهایشان است و چشم شان را روی دیگر مسائل مهم زندگی از جمله سن، فرهنگ و تفاهم می بندند زیرا مسئله در ذهن آن ها نقش دیگری دارد و همسر را فردی برای رسیدن به مقصود خودشان می بینند.

برای خوشبختی باید تلاش کرد

نکته مهم این است که خانواده هم نقش مهمی در شکل گیری این رویا دارد. بعضی والدین از کودکی در گوش دختران شان می خوانند: «کی میشه عروس بشی تا خوشبختی تو رو ببینیم». آن ها با گفتن این جمله به او آموزش می دهند که ازدواج، پل و راه رسیدن به خوشبخت شدن است در حالی که معنی واقعی خوشبختی را برای او بیان نمی کنیم. با هدف آموزش خانواده می توان به اقدام همین بازیگر معروف هالیوودی اشاره کرد که دخترش را از دیدن برنامه هایی با این موضوع محروم کرده است.

این اقدام او به دخترانش آموزش می دهد که آن ها برای خوشبخت شدن نباید منتظر فردی از غیب باشند تا آن ها را به ساحلی امن برساند بلکه باید خودشان تلاش و به خوشبخت بودن فکر کنند نه خوشبخت شدن.

غرق شدن در تخیلات افراطی ممنوع

یکی از نیازهای ذاتی انسان رویا پردازی و تخیل است و از ابتدای خلقت در افراد وجود داشته . هر چه جامعه توسعه یافته تر باشد تخیلات، بینش و نگرش مردم بهتر، دقیق تر و منظم تر است. جامعه عقب مانده و سنتی با تخیل مخالف است؛ تخیل به خودی خود بد نیست به شرط آن که مبتنی بر مقتضیات، واقعیت ها، ارزش ها و هنجارهای فرهنگی جامعه باشد. دخترانی که در سندروم سیندرلا غرق شده اند، در تخیلات و رویاپردازی هایشان غوطه ور و از واقعیت های اجتماعی دور می شوند بنابراین زندگی و ازدواج شان به خطر می افتد. ما باید دختران را طوری پرورش بدهیم که از این تخیلات افراطی پرهیز کنند.

سندروم سیندرلا؛ بیماری روانی میان دختران جوان

نحوه مقابله با سندروم سیندرلا

مقابله با سندروم سیندرلا از تربیت فرزندان شروع می شود؛ تربیت فرزندانی که یاد بگیرند، زن ها موجودات چندوجهی هستند که از عهده هر کاری برمی آیند و برای خوشبخت شدن باید به تلاش خودشان وابسته باشند. باید به بچه ها بیاموزید استقلال ارزشمند است و چنان چه فرصت مستقل شدن پیش آمد، باید از آن بهره گرفت. دخترها را از کودکی تشویق کنید که مسئولیت پذیر و در گام نخست به دنبال رفع مشکلات شان بدون وابستگی به دیگران باشند.

معنای خوشبختی برای هر فردی متفاوت است و لزوما به معنی شاهزاده ای سوار بر اسب سفید نیست. شما خودتان مسئول خوشبختی تان هستید؛ شاهزاده سفیدپوش خود شما هستید. عشق به خود از درون انسان ریشه می گیرد نه از تأیید و حس دیگران. برخیزید و زندگی تان را بسازید. تنها شما می توانید باورها و ارزش های نهادی تان را اصلاح کنید و راهی برای رهایی از وابستگی به اشخاص، افکار و واکنش های آن ها بیابید. به آن ها آموزش بدهیم که هدف شان را از ازدواج مشخص کنند و بر اساس این که با ازدواج به چه چیزی می خواهند برسند، ملاک و معیارهای انتخاب همسرشان را دسته بندی کنند و بر اساس همان معیارها به دنبال همسری مناسب و ایده آل باشند تا زندگی شان سرشار از آرامش باشد نه آسایش.

توجه داشته باشید که معنی خوشبخت بودن داشتن آرامش است نه آسایش. چه بسا زندگی هایی که آسایش بسیار زیادی دارند اما دلشان برای داشتن لحظه ای آرامش لک زده است. پس با توکل به خدا و چشمانی باز و انتخاب همسری مناسب با واقع بینی به دنبال زندگی سالم باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا

      من در دوران کودکی ام سیندرلا و سفیدبرفی و...نگاه می کردم.بسیار هم لذت بردم.اما هرگز منتظر مرد پولداری نشدم که آویزانش باشم!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان برعکسه، مردها دنبال زن کارمند یا زنی میگردند که باباش پولداره

      • بدون نام

        درسته اسمش سندروم سیندرلاس و این کارتون به ظاهر دخترونس ولی شامل حال پسرها هم میشه این مشکل. خیلی پسرها هم دنبال دختر پولدارن تا به آرزوهاشون برسن

      • بدون نام

        نویسنده باید خطاب به مردها مطلب می نوشت، تو دانشگاه ما همه دنبال دخترهای پولدارند اینا خیلی زودتر از بقیه مرد موردنظرشون رو انتخاب می کنند

      • بدون نام

        دنبال پدر زن پولدار گشتن اشتباه است ولي الان دنبال زن كارمند گشتن 100درصد درست است چون در عصر حاضر مرد و زن بايد جور هزينه ها را با هم بكشند 100 درصد دختراي اروپايي شاغل هستند شما منتظري يكي بياد خرجت و بده

      • آرش

        حالا من این سندرم رو دارم که تا پولدار نشم با هیچ دختری ازدواج نمی کنم حتی اگر کسی با شرایط فعلی من راضی باشه
        یه دلیلش هم راحتی خودمه اگر نتونم ماشین خیلی خوب و درامد بالا برای تفریح و مسافرت داشته باشم مگه دیوانه ام که یه نفر دیگه رو بیارم تو زندگیم و هم هزینه بیشتری بکنم هم یه نفر رو شریک مشکلات خودم بکنم

    • بدون نام

      تو ایران هم خیلی ها این سندروم رو دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        99.99 درصد دارن

    • بدون نام

      دختران ايراني همشون ذاتا مبتلا به اين سندروم هستند.نيازي به ديدن اين سريال نيست، غرق در خيالات و توهم و دنبال اسب سفيد و مرد پولدار. ذره اي به دنبال تلاش و تفكر براي رسيدن به خواسته هايشان نيستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مسلما ریشه در تربیت خانوادگی و محیط داره، متاسفانه این حجم عظیم جراحی های زیبایی و آرایش و مدهای غریب لباس هم ریشه در همین توهم نیاز زن به توجه مرد دارن و این صرفا یک معضل ایرانی نیست و تو همه دنیا فراگیره، شاید شکلش در جاهای مختلف فرق کنه اما تفکر مردسالارانه در کل دنیا غالبه

      • بدون نام

        از بچگی تو گوششون خوندن که اینطوریه خود والدین خاین هستن

      • بدون نام

        چون جایی زندگی میکنیم ک برای خواسته هامون ارزشی قائل نیستن.

      • بدون نام

        من ندارم

      • بدون نام

        شاید تعداد این افراد کم نباشه ولی شامل همه نمیشه.

      • بدون نام

        این موضوع جدیدا در مورد آقایونی صدق میکنه که به دنبال زنان پولدار و کارمند هستند

      • فرزانه

        پسرای ایرانیم همشون ذاتا گدان الحمدلله نه شاهزادن نه اسب سفید دارن ولی فکر میکنن همه میخوان از یه قرون دوزارشون سواستفاده کنن :) آخه چی دارین که انقد ادعاتون میشه؟

      • بدون نام

        من که نیستم حداقل خیلی برای زندگیم زحمت کشیدم

      • بدون نام

        بله این به دلیل وجود مردسارلاری شدید در عمق جامعست(گرچه ظاهر جامعه ممکنه خیلی اینو نشون نده)
        کلا تو جوامع مرد سالار دخترای زیادی اینطورین. البته نمیشه گفت همه دخترا؛ بلکه باید گفت تعداد زیادی از دخترها

      • بدون نام

        الان روزگاري شده كه مرد و زن بايد شاغل باشند
        زمان بيكار بودن زن گذشته كه شوهر بياد به تنهاي خرج زندگي و زن بيكارش و بده

      • بدون نام

        من اصلا زن مردی که بگه برو سر کار نمیشم اون مرد غیرت نداره که زنشو زیر دست هر کسی میکنه برای سنار سه شاهی.من
        میتونم مدیریت هزینه کنم و توقعات مالیمو از همسرم کمتر کنم اما سر کار رفتن اگر به خواست همسرم باشه و با نیتِ تامین هزینه زندگی توسط من باشه هرگز قبول نمیکنم

    • بدون نام

      تو ایران پسرامون دچار این سندروم هستن. دنبال دختر پولدار خوشکل هستن که ترجیحا تک فرزند هم باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره یه دختر پولدار خیلی بیشتر از یه دختر فقیر و خوشگل طرفدار داره

      • بدون نام

        بخاطره اينه كه اغلب دخترا ايراني بيكار هستند و منتظر اين هستند يه شوهر پيدا بشه خرجي بده
        الان دختر و پسر بايد شاغل باشند

    • ari

      فک کنم منم مبتلا به یه همچین سندرومی هستم
      ولی خب من همه چیزو از طرف مقابلم نمیخوام خودمم برای رسیدن به زندگی ایده‌ال تلاش میکنم دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرين اصلش همينه درود

        دختراي ايراني بايد بفهمن زمان بيكار بودن گذشته شوهر بياد تنهاي خرج زندگي رو بده

    • setare

      نمیدونم ولی به نظرم بستگی به جامعه ای داره که توش زندگی کنی و دیدی که به زن ها و دخترها دارن !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا درست میگید
        تو جوامع مردسالار دختران این مدلی تعدادشون خیلی خیلی بیشتره

      • بدون نام

        در كل دنيا زنان و دختران پا به پاي مردان كار ميكنند فقط تو ايرانه كه دخترا بيكار نشستن يكي بياد خجشون بده

    • بدون نام

      به شخصه فکر میکنم طرز تفکرِ خانواده، خیلی مهمه روی این قضیه...

    • aramesh

      ب نظر من بیشتر از این فیلم ٬رمان٬ توی ذهن و رویایی کردن زندگی نقش داره(البته ن همه اونها )

    • بدون نام

      من یک زنم ولی متاسفانه تو جامعه ما ۹۹ درصد خانمها سندروم سیندرلا دارن چون والدین از بچگی به دخترها تلقین میکنن که خوشبختی یعنی ازدواج و یه زن بدون مرد هویت مستقل نداره.اولین سئوالی که جنس مونث تو برخوردها از هم میپرسن اینه که ازدواج کردی؟!!!

    • بدون نام

      منم این سندروم رو دارم چون زندگی سختی داشتم و همیشه هم دویدم و به هیچی نرسیدم از بیست سالگیم کار کردم الان حسرت خیلی چیزارو دارم واقع بینانشم اینه که هیچوقت نمیتونم بدستشون بیارم برای همین آرزومه که یه شاهزاده با اسب سفید بیاد نجاتم بده.همه آدمها هم یه عقده درونی دارن نمیشه کسیو محکوم کرد اینجور نگرشها همیشه هم با آموزش غلط خانواده و دیدن کارتو اینطوری بوجود نمیاد بعضی وقتا شرایط زندگی و تجربیات و ناکامیهای آدماس که یه آدم رو به همچین حسی میرسونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما بايد به دخترامون ياد بديم كه اگر تو زندگي پول ثروت و راحتي ميخواهند بايد روي پاي خودشان بياستند و براي ان تلاش و كار و تحصيل كنند دختري كه روي پاي خودشه ديگه منتظر نيست يه شوهر پيدا بشه خرجش و بده

      • بدون نام

        چقدم که شوهرای الان خرج بده و دارا هستن.هر کسیم این سندروم رو داره معنیش این نیست که نشسته کسی خرجشو بده خودش وقتی بی عرضگی و دست به دهنیه مردارو ببینه مجبوره خرج خودشو بده ولی تو خیالش این هست. بعدم چقد این جمله مزخرفه انقد مردا میگن خرج خرج یه روز جای زن باشن با مسئولیت ۲۴ ساعته یه خونه و دوتا بچه و پخت و پز و بساب بشور وهمسرداری و مهمون داری و هزارتا چیز دیگه تازه شاغلم باشن این زن عمر مفیدش به ده سال هم نمیکشه بعدم با اینهمه فداکاری زندگیش سامون میگیره ولی خودش تو سی سالگی عین پنجاه ساله ها میشه مرده هم زرتی میره شلوارشو دوتا میکنه هزاران نمونش پره برید ببینید دختر اروپایی که شماها میگین از سه نسل قبلشون این فرهنگ براشون جاافتاده یعنی مادر و مادربزرگشونم زنهای مستقل و کارمند بودن یه شبه به اینجا نرسیدن که حالا شما توقع دارین دختر ایرانی هم اینطور باشه اونا مردهاشون دنبال سواستفاده ازین قضیه نیستن ولی اینجا مردا بخاطر تنبلی و بی عرضگی و بیکاری و راحتیه خودشون میخوان زن خرجشونو بده

    • بدون نام

      متاسفانه اين طرز تفكر كه وظيفه مرده كه خرج زن و بده منقضي شده و بايد از فكر و ذهن ايراني ها خارج بشود
      و اين طرز تفكر بايد جايگزين شود هر كسي بايد روي پاي خودش بياستد و شغل و درامد خودش را داشته باشد بعد از ازدواج هم هردو با تقسيم كار و درامد با هم متقبل هزينه زندگي شوند
      دختراي ايراني بيكار و بدون هنر و بدون شغل ميشينن خونه تا شوهر بياد براشون زندگي بسازه

      شما يه نگاه به مردمان اروپا بكنيد دختر و و پسر شاغل هستند

    • آرش

      من بچه بودم عاشق سیندرلا بودم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهش رسیدی؟؟؟؟

    • مهسا نیک زمان

      من چقدر احمق بودم که دیدگاه احمقانه فمنیستی داشتم و اینجوری فکر میکردم. مردان سروران و اربابان زن در زندگی مشترک هستند.

    • مهسا نیک زمان

      من چقدر احمق بودم که دیدگاه احمقانه فمنیستی داشتم و اینجوری فکر میکردم. مردان سروران و اربابان زن در زندگی مشترک هستند.

    • مهسا نیک زمان

      من چقدر احمق بودم که دیدگاه احمقانه فمنیستی داشتم و اینجوری فکر میکردم. مردان سروران و اربابان زن در زندگی مشترک هستند.

    • مهسا نیک زمان

      من چقدر احمق بودم که دیدگاه احمقانه فمنیستی داشتم و اینجوری فکر میکردم. مردان سروران و اربابان زن در زندگی مشترک هستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج