جاباما
۷۹۸۳۵
۶ نظر
۵۰۴۹
۶ نظر
۵۰۴۹
پ

۱۱ شکنجه برتر برای بازجویی موفق!

این روش ها، روش های تأیید شده بازجویی هستند که در برنامه آموزشی نظامی ایالات متحده آموزش داده می شوند. کاربرد این تکنیک ها بسیار جنجال برانگیز است و می گویند این روش ها اصولاً روش های شکنجه هستند و بر اساس کنوانسیون ژنو غیرقانونی هستند.

11 شکنجه برتر برای بازجویی موفق!





برترین ها: این روش ها، روش های تأیید شده بازجویی هستند که در برنامه آموزشی نظامی ایالات متحده آموزش داده می شوند. کاربرد این تکنیک ها بسیار جنجال برانگیز است و می گویند این روش ها اصولاً روش های شکنجه هستند و بر اساس کنوانسیون ژنو غیرقانونی هستند.

11 شکنجه برتر برای بازجویی موفق!

۱. انفرادی

انفرادی یعنی فرد را کاملاً تنها بگذارند و هیچ محرک انسانی دیگر در اختیار او قرار ندهند. وقتی فرد مدت مشخصی در این حالت بماند، حس اضطراب عمیقی به او دست می دهد. در یکی از اسناد کوبارک قید شده: «چیزی در مورد مدت زمان لازم برای آنکه سوژه از اضطراب و تمایل به محرک حسی و همراه انسانی به قبول انفعال و تنهایی برسد، مشخص نیست.»
در این سند توصیه شده که بازجو باید بداند که آیا سوژه قبلاً زندانی شده یا خیر تا بهتر بتواند مدت زمان انفرادی را برای سوژه معین کند و بهترین نتیجه را بگیرد.

2. محرومیت از خواب

رایج ترین روش بازجویی محرومیت از خواب است که زندانی را به مدت چند روز متوالی بیدار نگه می دارند. وقتی بالاخره زندانی اجازه خواب می یابد، او را بیدار می کنند و از او بازجویی می کنند. این روش که منجر به توهم در زندانی می شود، به مدت طولانی تر از 24 ساعت می تواند به حالتی از جنون موقت بینجامد.

3. محرومیت حسی

در تحقیقی در مورد این نوع محرومیت، 17 سوژه داوطلب (که برای این تحقیق به آنها پول داده شد) در مخزنی قرار داده شدند و همه محرک های حسی آنها را قطع کردند. سوژه ها می توانستند از طریق سوراخ هایی که روی بدنه مخزن بود نفس بکشند. محدودیت زمانی برای ماندن در این مخزن 36 ساعت بود. فقط 6 نفر از سوژه ها توانستند کل این مدت را تحمل کنند. چهار نفر از یازده نفری که این آزمایش را ترک کردند از اضطراب و ترس شکایت داشتند. تأثیر اصلی محدودیت انفرادی این است که سوژه از بیشتر حواس مانند بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی و همچنین لامسه که به همه اینها عادت کرده است، محروم شود. می گویند چند ساعت قرار گرفتن در چنین محیطی برابر با هفته ها یا ماه ها زندانی بودن در سلول عادی است.

4. شرایط استرس زا

این شرایط شامل قرار دادن زندانی در وضعیت ایستاده به مدت چندین ساعت است. از هیچ قید و بند یا دستگاه خارجی دیگری استفاده نمی شود. به گفته یکی از مأمورین اطلاعاتی ارتش آمریکا که از این رویه ها خبر داشت، سربازان انواع سخت تری از این تکنیک های استرس زا را تجربه می کردند. از شرایط استرس زا معمولاً در ارتش آمریکا استفاده می شود. سربازان اغلب در دوره آموزشی در چنین شرایطی قرار داده می شوند.

5. بمباران حسی

این شامل بمباران با صداهای بلند یا موسیقی با تاباندن نور شدید و روشن به سمت سوژه می شود. این روش ها برای اورلود حواس زندانی بکار می روند که موجب تداخل در خواب، قوه شناسایی و تمرکز فرد می شود. یکی از زندانیان عراقی تجربه خود از این نوع تکنیک بازجویی را اینطور تعریف می کند: «به مدت هفت و نیم روز، در حالت زانو زده روی زمین با چشم های بسته قرار گرفته بودم و دست هایم محکم با نوار پلاستیکی بسته شده بود. در عین حال نور شدیدی درست جلوی نوار روی چشمانم گذاشته بودند و موسیقی نابهنجاری پخش می شد.»

11 شکنجه برتر برای بازجویی موفق!

۶. برهنگی اجباری

این روش رایج ترین روش مورد استفاده نیروهای آمریکایی در عراق به هنگام بازجویی از زندانیان بود. در این روش زندانی را جلوی زندانیان دیگر برهنه می کردند و مجبورش می کردند که به مدتی طولانی در این وضعیت بماند. این روش برای افرادی که دزدی یا غارت می کنند هم بکار می رود زیرا تأثیری که بر زندانی می گذارد منجر به خجالت و شرم زیادی می شود.

۷. تحقیر جنسی

این شیوه شکل های مختلفی دارد و باورهای و دیدگاه های زندانی را نشانه می رود. برای مثال، فردی را که باورهای مذهبی اش همجنس بازی را محکوم می کنند، مجبور می کنند تا با زندانی دیگری چنین کاری انجام دهد.

۸. تحقیر فرهنگی

تحقیر فرهنگی شامل هر عملی که بر خلاف دیدگاه های مذهبی و فرهنگی فرد باشد می شود. برای مثال، زندانی را مجبور می کنند چیزی را بخورد که در دین او حرام محسوب می شود یا او را مجبور می کنند شاهد یا فاعل اعمالی باشد که در دین او کفرآمیز محسوب می شوند. این می تواند شامل خشونت لفظی هم باشد که به فرد حس خجالت و انزجار می دهد و اراده زندانی را می شکند.

۹. سرمای شدید

این روش محبوب دولت چین در برابر زندانیان سیاسی و مذهبی است. در بسیاری از موارد، زندانی را در آب سرد فرو می برند و در هوای آزاد یا سلول سرد می گذارند تا منجمد شود. بعضی از آنها را مجبور می کنن در هوای برفی با لباس نازک بایستد یا بدود. هزاران زندانی کف سلول های سرد زندان از سرمای زمستان مرده اند. برای آنکه تحمل سرما را سخت تر کنند، پنجره سلول را شب ها باز می گذارند. بسیاری از زندانیان مجروح یا در حال مرگ در چنین شرایطی قرار داده شدند. گاهی نیز از گرمای شدید استفاده می کنند. در این تکنیک، زندانی را در اتاقک داغ و کوچکی قرار می دهند که بخاطر عدم تهویه، شبیه به فر می شود.

11 شکنجه برتر برای بازجویی موفق!

۱۰. فوبیا ها

فوبیا به ترس های بیمارگونه اطلاق می شود و می تواند موجب ترس و هراس فراوانی در افراد شود. به همین دلیل مثلاً سوژه ای که از عنکبوت می ترسد را مجبور می کنند در سلولی پر از عنکبوت بماند. وقتی به حالت شدیدی از اضطراب و ترس رسید از او بازجویی می کنند. گاهی تهدید به ایجاد درد، خیلی بیشتر از حس درد به انسان آسیب می رساند. همین اصل برای ترس ها هم صادق است.

۱۱. غرق کردن در آب

این روش شامل ساکن کردن فرد و ریختن آب روی صورت او برای شبیه سازی حس غرق شدن است. این روش برای کسب اطلاعات، اعتراف گیری و مجازات یا ارعاب بکار می رود. این روش سوژه را تهدید به مرگ می کند در حالیکه هیچ آسیب فیزیکی دائمی به او وارد نمی کند.

جولیا لیتون، ژورنالیست، این روش را اینطور توصیف می کند:

«این روش شامل بستن فرد به یک تخته شیب دار می شود و پاهای فرد را از زمین جدا کرده و سرش را پایین می آورند. بازجویان دست ها و پاهای فرد را محکم می بندند تا نتواند حرکت کند و صورتش را می پوشانند. در بعضی موارد دهان و بینی فرد را با دستمالی می بندند و گاهی صورتش را با سلفون می پوشانند. بازجو دائماً روی صورت سوژه آب می ریزد. ممکن است لزوماً آب وارد دهان و بینی فرد نشود، ولی چیزی که فرد تجربه می کند، حالت غرق شدن و مردن است که تجربه روانی مداوم مرگ است. مغز سوژه باور می کند که در حال غرق شدن است و هر بار که رویش آب می ریزند، واکنش او طوری است که گویی دارد خفه می شود.»

مأمورین CIA که داوطلب آزمایشی این تکنیک می شوند، بطور متوسط حدود ۱۴ ثانیه در این روش طاقت می آورند.

منبع این اطلاعات، راهنمای بازجویی کوبارک است که در سال ۱۹۹۷ از حالت محرمانه درآمد و اجازه استفاده از این تکنیک ها توسط پرسنل ارتش ایالات متحده صادر شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجله امروز خیلی خشن شدی !

    • محمد

      اینا جنبه آموزشی داره ! این مجله مخاطبش عموم مردمه لطفا از اینگونه مطالب کمتر قرار بدید

    • بدون نام

      خوب به ماچه ؟لابد میخوای برای همسرامون استفاده کنیم

    • بدون نام

      زندان گوانتانامو بعضی ایرانیان عزیز رو به همین شیوه وحشیانه شکنجه کرده بود. مرگ بر سادیسمیهای بازجو در ارتش آمریکا

    • بدون نام

      کسی که حسابش پاک است از محاسبه چه باک است.

    • وحید

      درهرکشوری زبون درازی کنی آخرش شکنجه است توی خونت زنت زبون درازی کنه چکارمیکنی تلوزیون بشکنه که مال همه است میگی آفرین عزیز ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج