۷۹۸۴۵۰
۵۷ نظر
۵۰۱۷
۵۷ نظر
۵۰۱۷
پ

اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، مجموعه ای که در اخبار این روزها تقریبا صدر نشین است، بواسطه اعتراضات کارگرانی که تا سه سال پیش زیر مجموعه یک نهاد عمومی بودند و حالا خصوصی شده اند و البته می خواهند که دوباره عمومی یا همان دولتی شوند، آن ها مزایایی داشته اند که حالا ندارند، مزایایی نظیر حق لباس کار، بن ماه رمضان و...حقوق مرتب داشتند و ندارند.

برترین ها: کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، مجموعه ای که در اخبار این روزها تقریبا صدر نشین است، به واسطه اعتراضات کارگرانی که تا سه سال پیش زیر مجموعه یک نهاد عمومی بودند و حالا خصوصی شده اند و البته می خواهند که دوباره عمومی یا همان دولتی شوند، آنها مزایایی داشته اند که حالا ندارند، مزایایی نظیر حق لباس کار، بن ماه رمضان و...حقوق مرتب داشتند و ندارند.

اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

بعضی از آن ها ادعا می کنند دو سال است حقوق نگرفته اند برخی دیگر می گویند 4 ماه، در هر صورت از وقتی که اعتصابات و اعتراضات آن ها از محیط کارخانه به خیابان و حتی نماز جمعه رسید، آش ماجرا خیلی شورتر شد، حدود 17 روز از شروع اعتراضات هر روزه ی آن ها می گذرد و حالا نماینده و فرماندار و...قول مساعدت داده اند.

در مورد این کارخانه ذکر این نکته جالب است که یکی از قوی ترین تشکل های صنفی را دارد و شاید از همین جهت هم هست که دغدغه هایشان به شکل کاملی رسانه ای می شود. دغدغه ای که با شایعه فرار و اختلاس مدیر عامل این کارخانه اوج گرفت.

در ادامه تقویمی از رویدادهای اعتراضات کارگران هفت تپه را می خوانید:

هفته گذشته حضور حدود یکهزار کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در نماز جمعه شوش حال و هوای دیگری به این آیین عبادی سیاسی داده بود بطوریکه کارگران بی پرده نسبت به عملکرد مسئولان اعتراض کردند و از امام جمعه خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. معترضان می‌گویند بیش از دو سال است که برخی از حقوق و مزایایشان را دریافت نکرده‌اند.

قول پیگیری برای پرداخت حقوق کارگران هفت تپه

قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به اینکه موضوع هفت تپه در سطح معاونان رئیس جمهوری در دست بررسی است، گفت: دولت در تلاش است تا ۲ ماه از حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت طی هفته جاری پرداخت شود.

استاندار خوزستان: اعتراض کارگران آرام بود

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه اعتراضات مسالمت آمیز خود را داشته و صدای‌شان را رسانده‌اند، گفت: ما در حال تلاش هستیم با کمک مسئولان کشوری، مشکلات آنها را حل کنیم.

متواری شدن مدیرعامل هفت تپه پس از اعتراض کارگران

درواقع ماجرا از آنجا شروع شد که شایعه اختلاس و تخلفات ارزی و فراری شدن مدیران این شرکت بر سر زبان‌ها افتاد. پس از آن بود که دادستان تهران بدون ذکر نام فرد یا شرکت، تلویحاً متواری شدن مدیر این شرکت را تأیید کرد.

قول دولت برای حل مشکلات کارگران هفت تپه

سید راضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی هم به موضوع متواری‌شدن مدیرعامل این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: متواری‌شدن مدیرعامل این شرکت باید از سوی قوه قضاییه تأیید شود و این ارگان می‌تواند در این مورد اظهارنظر کند، اما روی هم رفته مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اکنون بر سر کار خود حاضر نیست.

توئیت استاندار خوزستان برای کارگران هفت تپه

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در صفحه شخصی خود در تویتر نوشت: جلسه ویژه‌ای برای حل مشکل کارگران نیشکر هفت تپه با دکتر دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد و با پیگیری‌های انجام شده مقرر گردید موضوع حقوق کارگران نیشکر هفت تپه و مسائل آن در دولت مطرح شود و معاون اول رئیس‌جمهور هم صحبت‌هایی کرده‌اند تا موضوع به نحو احسن حل شود.

بازداشت ۴ نفر در جریان اعتراضات کارگران هفت‌تپه

«ایرنا» به نقل از استاندار خوزستان اعلام کرد: روز گذشته در جریان اعتراضات کارگری هفت‌تپه، چهار نفر بازداشت شدند.

غلامرضا شریعتی، در این باره می‎گوید: اطلاع دارم چهار نفر بازداشت شده‎اند. بقیه موارد را بعداً به‌صورت رسمی اعلام می‎کنیم.

اعزام تیمی برای رسیدگی به مشکل کارگران هفت تپه

کریم یاوری، مدیر کل حمایت ازپایداری مشاغل وزارت کار در گفتگو با «مهر» از اعزام تیمی متشکل ازنمایندگان وزارت کار،سازمان تامین اجتماعی وسازمان خصوصی سازی برای رسیدگی به مشکلات دو شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خبرداد و گفت: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز به اتفاق نمایندگان چند دستگاه اجرایی به استان خوزستان آمدیم تا سلسله جلساتی با مسئولان استانی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای حل و فصل مشکلات کارگران دو شرکت دارای مشکل در این استان داشته باشیم.

اعتراض با شعار «کودک هفت تپه‌ام، گرسنه‌ام»

روزنامه ایران هم در گزارشی به موضوع اعتراضات هفت تپه پرداخت و نوشت: پلاکارد «کودک هفت تپه‌ام، گرسنه‌ام» در دست دارد. هشت سال بیشتر ندارد. پدرش (کارگر هفت تپه) می‌گوید امروز دیگر از گرسنگی نای مدرسه رفتن نداشت. گفت بابا با تو می‌آیم تحصن تا شاید زودتر حقوقت را بدهند. بارها تأکید می‌کند معلوم است که دلش راضی نیست بچه‌اش از درس و مدرسه بیفتد اما چه کند، نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

یکی دیگر از کارگران هفت تپه می‌گوید فقط ما نیستیم کاش بیایید و خانواده هایمان راهم ببینید.آنقدر به ما فشار آمده که دیگر اعضای خانواده هم همراهی مان می‌کنند دختران هشت ساله و چهارده ساله‌ام امروز با من آمدند. والا من رویم نمی‌شود توی صورت شان نگاه کنم بالاخره باید یک کیکی، لواشکی بخورند. پول همین‌ها را هم ندارم که به آنها بدهم. تا توی مدرسه از بقیه بچه‌ها خجالت نکشند.»

همچنین «تسنیم» خبر داد که: سید راضی نوری؛ نماینده مردم شوش در مجلس درباره پیگیری مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه اظهار داشت: به همراه استاندار خوزستان درباره رفع مشکلات کارکنان شرکت نیشکر هفت تپه جلسه ای با دژپسند وزیر اقتصاد داشته و مسائل را مطرح کردیم که مقرر شد تا پایان هفته مطالبات کارگران این شرکت پرداخت شود.

در ادامه ویدئویی از اظهارات یکی از کارگران هفت تپه درباره مشکلات این قشر از جامعه را می بینید:

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

اعتراضات هفت تپه؛ از خیابان تا نماز جمعه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه دنیا فهمیدند تازه شما الان داری رسانه ای می کنی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طفلک کارگر چی میخواد میگه نون نداریم بخوریم

    • بدون نام

      ننگ بر تو ای دولت تدبیر و امید
      که امید مردم را گرفتی
      بترس از روزی که تو اون دنیا باید جواب همین مردم را داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو نقد بگیر و دست از آن نسیه بشوی ...

        خیام

      • علی

        هر چند این دولت هم منفوره
        اما واگذاریش مربوط به دوره ی قبله که خروار خروار کارخونه میدادن به دوستاشون

      • آ زاد

        اگر کسی به اون دنیا معتقد باشه رفتارش فرق میکنه!!!!

      • علی

        چه ربطی به دولت داره برادر من درسته این دولت و دولتهای گذشته نتونستند به مردم برسند و هروز مردم فقیر تر شدند اما خصوصی سازی مطابق اصل 44 قانون اساسی است که در خردادماه سال 84 ابلاغ شده و باید اینگونه

    • بدون نام

      این هزار بار! خصوصی سازی تو ایران جواب نمیده!!! اگه میخواین جامعه به دو قطب ثروتمند و فقیر تقسیم بشه، خصوصی سازی کنید!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خصوصي سازي در ايران يعني بالا كشيدن كارخانه ها توسط مديران دولتي و حذف حقوق مزاياي كارگران براي سود بيشتر

      • بدون نام

        اتفاقا خصوصی سازی جواب میده منتها کار دوستان که به اسم خصوصی سازی اموال رو به آشناها واگذار میکنن ایراد داره و این نتیجه رو به دنبال داره

      • محمد

        خصوصی سازی و شرکت های خصوصی منطقی تر از شرکت های دولتیه چون مملکت جمهوریه و دموکراسی توش حاکمه م

    • بدون نام

      اقتصاد تو ایران باید دولتی باشه ولی نظارت نباید گم بشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شركت هاي خصوصي براي سود بيشتر حق و حقوق كارگر را ميدزدند

      • بدون نام

        همینطور سطحی نگری و کوته فکری اقتصاد دولتی ب هیچ دردی نمیخوره

    • بدون نام

      اقتصاد تو ایران باید دولتی باشه ولی نظارت نباید گم بشه!

    • بدون نام

      خصوصی سازی تو ایران، یعنی ثروتمند و گدا پروری! قلدر و ضعیف پروری! نتیجش همینیه که میبینید! تا کی میخواین بگین کارتون درسته؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خصوصی سازی یعنی جنایت عیله مردم بی دفاع

    • بدون نام

      خاک تو سر مدیان نالایق ی که باعث رنجش مردم میشوند

    • علی دیناروند

      برترینها مگر مانند مسئولین تا حالا خواب تشریف داشتید دو هفته ما با زن و بچه در خیابان فریاد میزنیم ۵ ماه است حقوق نگرفتیم + گرانی و هزار بدبختی دیگر چرا نسبت به مشکلات هم وطنان خودتان کوتاهی و سیاسی کاری میکنید اگر امروز بلایی سر ما بیایید خیلی زود این بلا دامنگیر بقیه هم خواهد شد.

      از ابتدای خصوصی سازی با زدوبند شرکت ما یعنی طرح نیشکر به آدمهایی واگذار شد که برخی از آنها به لات محله شهرشان معروف بودند با موهایی بلند و زنانه و همراه با سگ سر کار می آمدند.

      از همین ظاهرشان هم معلوم بود اینکاره نیستند این صنعت به مهندس آچر بدست و کشاورز حرفه ای نیاز داشته و دارد.

      هر چه فریاد زدیم که اینها در حال سرقت اموال شرکت هستند کسی نشنید که البته خودشان را به نشنیدن زدند.


      اقای نماینده هم از زمانی که پا به مجلس گذاشت فقط در حال جابجا کردن مسولین شهر بود و دیگر هیچ...

      ما آب و برق رایگان نمی خواهیم ما سفرهای خارجه نمی خواهیم ما فقط می خوایم زنده بمانیم ما حق نفس کشیدن می خواهیم آیا این زیاده خواهی است ...

    • رضا

      بابا با تو می آیم تحصن تا شاید حقوقت را زود تر بدهند!؟(اظهارات فرزند یکی از کارگران در متن خبر) اشک در چشمانم جمع شد،چرا عده ای از مدیران بی کارآمد و نالایق چنین بلایی را روی صنعت و تولید می آورند و سپس متواری می گردند و مشکلات فراوانی را برای کارگران و خانواده هایشان و مسئولان کشور درست میکنند؟وقتی شکم گرسنه باشد میدانید معنای آن چیه؟ بخدا آن کسی که سیر است نمی فهمد گرسنگی را.انشاالله هر چه زودتر وضعیت این کارگران و سایر عزیزان هموطن گرسنه حل شود .

    • بدون نام

      نتيجه خصوصي سازي در ايران
      تصاحب شركتهاي با ارزش دولتي توسط همان مديران دولتي به بهاي بسيار ناچيز
      مديران دولتي شاغل در شركتهاي دولتي عملكرد شركت ها را زيان ده نشون ميدادند و با خريد همان شركت ها با قيمت هاي ارزان بعد از تصاحب همان شركتها سود ده ميشدند عمده شركتها را اينگونه تصاحب كردند و مديران دولتي شدند صاحبان كارخانه ها ....
      بعد از تصاحب حق و حقوق كارگران را كم كردند و هزينه ها را كنترل و شركتها تملك شده سود ده شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام علیکم همگی . اگه مث زمان رضا خان چند نفر دزد و غارتگر اموال عمومی رو فارغ از اصل و نسب اعدام بکنن مملکت درست میشه.

    • بدون نام

      99 درصد صاحبان كارخانه ها مديران صنايع بودند كه با استفاده از قانون خصوصي سازي كارخانه ها را تصاحب كردند و از درامد خود كارخانه ها بهاي ان را به مبالغ ناچيز پرداخت كردند يعني از جيب پولي ندادند و صاحب كارخانها شدند

    • بدون نام

      خصوصی سازی شرکت های دولتی فقط رابطه ای است و زد و بند می کنند آخرش هم ضعیف پایمال می شود

    • حسین جاوی

      مدیرعامل و مسئولان دزدی کرده اند بعد کارگر دستگیر میشه مشتی....

    • حسین جاوی

      مدیرعامل و مسئولان دزدی کرده اند بعد کارگر دستگیر میشه مشتی....

    • بدون نام

      اونم اگه تو فضای مجازی فیلم اعتراضشون پخش نمی شد هیچ وقت نه کسی پیگیری می کرد نه رسانه ای می شد

    • بدون نام

      در دولت اصلاحطلب روحانی و جهانگیری خیلی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی برشکست شدند و حقوق کارگران ضایع شد.

    • غلامرضا خوشی

      موج اعتراضات دوباره به راه می افتد .موج اعتراض بیکاران دراه است. دولت بجنب

    • سعید

      بی بی سی تحلیل کرد رسانه داخلی هنوز هیچی نمیگن

    • بدون نام

      خصوصی سازی میتونه اثر بخش باشه به شرطی که بر روی مالکین شرکت ها و کارخانه ها نظارت وجود داشته باشه ولی متاسفانه در ایران فقط برخی اقازاده ها میتون مالک بشن که نظارتی هم روی انها نیست ونتیجه ش همین میشه که میبینین

    • مهدی اسدی

      درود بر کارگران نیشکر هفت تپه

    • بدون نام

      دولت خودش این شرکت ها رو واگذار میکنه به بخش خصوصی که البته از اشخاص وابسته به دولت هست بعدشم مدیر عامل با ثروت میلیارد دلاری متواری میشه .... کارگر بیچاره هم به نان شب محتاجه .
      البته آقای ظریف هم میفرماید در کشور پولشویی هست یکی نیست بگه بعد پنج سال چرا جلوی پولشویی و اختلاص رو نگرفتید .

    • بدون نام

      خصوصی سازی تو ایران کاملا برعکس جواب میده.البته خود دولت میخواد ها.توجه داشته باشین مزایای کارمند و کارگر تا اخر هر سال حتما باید پرداخت بشه و فقط ۱ ماه اخر میماند که برج ۲ سال بعد پرداخت میشود.

    • بدون نام

      در ادامه باید بگم عسلویه بدتره.خیلی جالبه اگه ۳۰ روز کامل کار کنی ۲ روزش رو میذاران پای یکی از ۳ ایتم سنوات و اخرای سال بعد و حتی اخر پروژه میدن‌.جالبه پول کارکرد امروزت را ۲ تا ۵ سال هم به تاخیر میندازن.

    • بدون نام

      متاسفانه اکثرا به جای خدمت به مردم سر کار با هم جلسه میذارن از چه کانالی دزدی کنن.سر کار معامله ماشین و ملک دارن.میگن ما حقمون رو از این مملکت نگرفتین و دزدی از شیر مادر هم حلال تره.اینا رو خودم شنیدما

    • مدیرمستراح‌

      بعد از ۱۵ روز تازه انتشار دادی!فکر کنم از اخبار ماهواره منعکس کردی.

    • بدون نام

      من هفت تپه ای هستم واقعیتها را اولین نفر اینجا کامنت کردم سانسور کردید متاسفم براتون

    • رضا

      حتماً از این خصوصی سازی های فرمایشی هست و گرنه چطور طرف از مال خودش اختلاس میکند.

    • بدون نام

      تو اخبار صدا سیمای میلی که خبری نیست جز شکست تحریمها و خاشقچی و آتش سوزی کالیفرنیا

    • سالار

      خصو.صی.سازی.یعنی.ارباب.و.رعیتی

    • بدون نام

      هرکشوری بودالان۱۰۰دفعه زودترریس جمهوراستعفامیدادبااین وضع بیکاری وفقر ...اصلاح طلبان خاین پولکی عوام فریب ...

    • بدون نام

      چرا روحانی جوابگو نیست

    • بدون نام

      خصوصي سازي تو ايران برابر بود بالا كشيد شركتهاي با ارزش به قيمت نازل توسط مديران دولتي

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اكثر كارمندان كه پست مديريتي تو صنايع داشتند صاحب يك كارخانه مجاني شدند

    • محسن مرادی

      تقصیر این دولت و دولت قبل و دولت بعد نیست عیب جای دیگس

    • داود

      علی برکتالله
      آقا بجای حل مشکلات دنبال تکه کلام خواص میگرده
      یا اصلا خوابه
      چون تو سخنرانی امروزش از حال روز اینجا خبر نداشت گزارش مریخ به مردم آذربایجان میداد

    • مهدی

      ما کارگران هرچه میکشیم از رفسنجانی،

    • میلاد

      میدان میلیونی

    • بدون نام

      این جور موقعه ها هیچکس نیس بیا جوابگو باشه

    • بدون نام

      کافیه خون از دماغ یه سوری لبنانی فلسطینی بریزه کل رسانه های ما پوشش میدن ولی واسه کارگرای خودمون تره هم خرد نمیکنیم

    • بدون نام

      خاک براین دولت تدبیرامیداصلاح طلبها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هم همه چيز و اصلاح اصول ميكني ...

    • بدون نام

      چقدر هم به این همه اعتراض رسیدگی شده تا حالا

    • بدون نام

      بله اگه نمیدونید بدونید که هفت تپه دست فامیل و سه تا از خواهرزاده های جهانگیری اند که عضو هیئت مدیره هفت تپه هستند!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه ميدون شكر دست كيه

    • بدون نام

      چرا نمیگین خواهر زاده های جهانگیری، همون معاون اول رئیس جمهور که نوشتین، مسئولان این گندکاری هستند. برترینها، فهمیدیم که حامی دولت هستی...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج