جاباما
۷۹۸۵۶۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
پ

موگرینی: زمان اجرای کانال مالی ایران معلوم نیست

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه درباره مسائلی که در دستور کار این نشست قرار دارند صحبت کرد.

خبرگزاری تسنیم: «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه درباره مسائلی که در دستور کار این نشست قرار دارند صحبت کرد.

موگرینی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اقدامات کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با ایران با بیان این ادعا که تلاش‌ها برای راه‌اندازی این مکانیسم در جریان هستند گفت که نمی‌تواند تاریخی برای آن مشخص کند. وی علی‌رغم این گفت این ساختار «هرچه زودتر» راه‌اندازی می‌شود.

او در این باره گفت: «مشارکت وزرای دارایی سه کشور (انگلیس، آلمان و فرانسه) در این مرحله اهمیت کلیدی دارد. آنها سخت برای نهایی کردن [این مکانیسم] تلاش می‌کنند. نمی‌توانم برای شما تاریخ خاصی [برای نهایی شدن آن] مشخص کنم، ولی می‌توانم بگویم که تلاش‌ها ادامه دارند و به نحو مثبت پیش می‌روند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سوال «لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر اینکه راه‌اندازی این ساختار در روزهای آینده اعلام می‌شود یا در هفته‌های آینده، پاسخ نداد.

پیش از این کشورهای اروپایی گفته بودند قصد دارند این ساختار ویژه را چند روز پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز ۵ نوامبر (۱۴ آبان‌ماه) راه‌اندازی کنند. کشورهای اروپایی گفته‌اند این مرکز قرار است به تسهیل مبادلات مالی با ایران کمک کند.

در روزهای گذشته رسانه‌ها گفته‌اند هیچ کشوری تا کنون برای میزبانی مکانیسم ویژه مالی ایران و اروپا اعلام آمادگی نکرده است. کشورهای اروپایی در تلاش بوده‌اند اتریش و لوکرامبورگ را برای میزبانی آن متقاعد کنند اما این کشورها هم درخواست‌ها در این باره را رد کرده‌اند.

موگرینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در جلسه امروز درباره ادعاهای دانمارک علیه ایران هم بحث خواهد شد گفت که درباره این موضوع در روزی که ادعاهای دانمارک مطرح شده با وزیر خارجه این کشور صحبت کرده است.

وی تصریح کرد با مقام‌های ایرانی به صراحت درباره مسائل مربوط به امنیت اروپا گفت‌وگو می‌کند. او ادعاهای دانمارک را مهم خواند اما گفت بایستی بین این موضوع و توافق هسته‌ای برجام تمایز قائل شد. موگرینی گفت اتحادیه اروپا کاملاً از این توافق هسته‌ای حمایت می‌کند.

موگرینی گفت: «بسیار مهم است که ما تمامی چالش‌ها و مشکلاتی که از رفتارهای ایران ناشی می‌شوند- چه در خاک اروپا و چه در منطقه- را مورد بررسی قرار دهیم. اما لازم است بین این موضوعات و حمایت کامل ما توافق هسته‌ای تمایز قائل شویم.»

پیش از این خبرگزاری نروژ (NTB) گزارش داده بود «آندره ساموئلسن»، وزیر خارجه دانمارک در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر با تکرار اتهامات علیه ایران را تکرار کرده و خواستار تحریم این کشور خواهد شد.

این تحرکات در شرایطی صورت می‌گیرند که که کشورهای اتحادیه اروپا ادعا می‌کنند در حال تلاش برای کاستن از آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام هستند.

یک دیپلمات اروپایی در بروکسل به NTB گفت: «تصور می‌کنم ساموئلسن هنگام بحث ما درباره ایران، این موضوع [تحریم ایران] را پیش خواهد کشید.»

موگرینی روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا باید واکنشی به اقدامات ایران صورت بگیرد گفت: «امروز با وزرا در این باره صحبت خواهیم کرد.»

رئیس دستگاه اطلاعاتی دانمارک چند هفته پیش مدعی شد که روز ۲۱ اکتبر سال جاری یک نروژی ایرانی‌تبار به‌اتهام کمک به یک نهاد اطلاعاتی ایران به‌منظور تلاش برای ترور رهبر شاخه دانمارک گروه تروریستی الاحوازیه بازداشت شده است.

ساموئلسون، وزیر خارجه دانمارک هم ساعاتی بعد با اعلام خبر فراخواندن سفیر این کشور از تهران گفت که کپنهاگ از اتحادیه اروپا می‌خواهد که علیه ایران تحریم‌هایی را اعمال کند.

اتهام جدید دانمارک علیه ایران، در ادامه اتهامات اخیر علیه تهران به‌ویژه توسط فرانسه است که با بازداشت یک دیپلمات ایرانی، ایران را به تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در ویلپنت متهم کرده بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهامات دانمارک را تکذیب کرده و آن را در «ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته‌شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی» توصیف کرده است.

اتهامات کشورهای اروپایی در آستانه ارائه بسته و مکانیزم مالی ویژه اتحادیه اروپا به ایران به‌منظور دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و نجات برجام مطرح شده‌اند. همزمانی این دو اتفاق به‌ویژه کنار درخواست فوری دانمارک برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران معنادار به‌نظر می‌رسد، از این جهت که شاید طرح اتهام‌های ترور، تلاشی برای ترور مکانیزم مالی ویژه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخخخ.
      گیرمون آورده.

      پاسخ ها

      • احسان

        رفقا رسما سرکاریم
        گور بابای همشون
        درسته دهن من و امسال من (که حقوق بگیر نیستیم و همچنین حقوق بگیرها) توی این رکود و تحریم و تورم سرویس میشه
        ولی در نگاه کلان و ملی که نگاه میکنی میبینی
        یه بار تحریممنون کردن ازش صنعت هسته ای در اومد
        یه بار دیگه اینکار رو.کردن صنایع موشکی ما درست شد
        این بار با تحریم قرار چی گیرمون بیاد ؟! خدا عالمه

    • بدون نام

      به گور پدرت موگرینی!

    • بدون نام

      اگه اقتدار صنعت داشتین الان اونها محتاج شما بودن انشاا.. ۴۰ سال آینده جبران کنید اگه ابی نفتی گازی موند

    • بدون نام

      اینا میخان برا خودشون وقت بخرن وسر ملت ایران کلاه بزارن

    • بدون نام

      اصلاً کانالی در کار نیست.

    • بدون نام

      ... با این ریاستت

    • مسعود

      جریان ایران شده جریان درست کردن خرچنگ. خرچنگ رو این جور درست میکنند.اول خرچنگ رو میزارن داخل آب سرد و کمکم آب رو جوش میارن.خرچنگ که خونسرده افزایش دما آب رو نمیفهنه و ود آخر میمیره و خرچنگ آماده طبخ میشه.دنیا داره این کارو با ما میکنه کم کم درآمد ما رو کاهش میدهند تا هیچ چیزی برامون نمونه بعد کشور دچار فروپاشی بشه.ایران هیچ راهی نداره مگه نفت استخراج شده رو به صورت سهام بین تمام مردم پخش کنه و بره از دادگاهای داخل آمریکا به عنوان مردم ایران شرکت کنه و آمریکا را از تحریم نفت ایران منع کنه.چون نفت کلا خصوصی و مردمی و امریکا نمیتونه نفت رو تحریم کنه .یا رفراندوم باره و یا 12 شرط آمریکا رو قبول کنه که اونم بعید میدون آمریکایی ها بهانه نیارید.

    • بدون نام

      خدا شاهده خیلی پر رو هستند بابا هنوز فقط قول و حرف درمانی برا ایران نون نمیشه

    • بدون نام

      بیشرفها سر مسولان ساده اندیش ما کلاه گداشتید

    • بدون نام

      دل بستن به اروپا اشتباه است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند بایستی نگاهها به داخل کشور و اقتصاد مقاومتی باشد که چاره ساز و مل گشای ایران هست

    • بدون نام

      موگرینی ایتالیایی گدا گشنه خوب از ایران ومسول های ساده دل سو استفاده کردی حسابها ت را پر کردی و ژانویه کارت را تحویل میدی گور بابای برجام ومابقی یه روز معلوم میشه که چقدر از ایران چاپیدی بی همه چیز

    • بدون نام

      موگرینی جون قربونت برم کجایی کارها خراب شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج