جاباما
۷۹۸۶۳۹
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

الفت: قوه قضاییه در حال تغییر رویکرد است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: باید مردم را توجیه می‌کردیم که با خرید سکه و طلا و دامن زدن به گرانی‌ها، در آینده خانواده آن‌ها هم از این گرانی آسیب می‌بینند و مثلا برای خرید یخچال ۵ میلیون تومانی برای جهیزیه دخترشان باید ۲۰ میلیون تومان بپردازند؛ اما متاسفانه نتوانستیم مردم را از خطر خودزنی آگاه کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: باید مردم را توجیه می‌کردیم که با خرید سکه و طلا و دامن زدن به گرانی‌ها، در آینده خانواده آن‌ها هم از این گرانی آسیب می‌بینند و مثلا برای خرید یخچال ۵ میلیون تومانی برای جهیزیه دخترشان باید ۲۰ میلیون تومان بپردازند؛ اما متاسفانه نتوانستیم مردم را از خطر خودزنی آگاه کنیم.

محمدباقر الفت در نشست کمیته مشورتی رسانه ملی که با حضور مسئولان شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی برگزار شد، اظهار کرد: تشکیلات و ساختار عمومی دادگستری کشور ما در سال‌های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ برگرفته از مدل‌های اروپایی ایجاد شده است. اگر چه در سال‌های اخیر قانونگذار به دنبال ترمیم و تکمیل و به روز کردن آن بوده است، اما ساختار آن به ۹۰ سال گذشته بر می‌گردد؛ قوه قضاییه هم سعی کرد شکل و شمایل آن را رعایت کند.

الفت: قوه قضاییه در حال تغییر رویکرد است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: برای مثال قضات در بحث پرونده‌های خانواده درگیر این نبودند که سر فرزند طلاق چه می‌آید؟ همسر مطلقه چگونه قرار است زندگی کند یا مواردی از این دست. اما قضات ما امروز نسبت به گذشته تغییر رویکرد جدی دارند و تلاش می‌کنند نه تنها خود صلح و سازش بین زوجین ایجاد کنند بلکه از آن‌ها می‌خواهند نظر مشاور را هم دریافت کنند.

به گفته معاون اجتماعی قوه قضاییه، کاهش خشونت از زندگی زوجین درحال حاضر مهمترین تلاش دستگاه قضایی که با کمک قضات دادگاه‌های خانواده در حال اجراست.

الفت با بیان اینکه استفاده از زبان هنر برای برقراری ارتباط سازنده با اقشار مختلف آسیب اجتماعی و همچنین افرادی که در آسیب رسانی به منافع و اموال عمومی نقش دارند، در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قرار دارد.

وی ادامه داد: تولید آثار متعدد هنری صوتی و تصویری که البته باید با نظارت افراد آگاه و مجرب و آشنا با مبانی اعتقادی انجام شود، در محوده دایره فعالیت‌های قوه قضاییه قرار دارد.

به دنبال جامعه پذیر کردن مجرمان هستیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: قوه قضابیه به دنبال مجازات‌های جایگزین حبس است و ریاست محترم قوه قضاییه هم بر استفاده از مجازات‌های جایگزین تاکید دارد تا فردی که در اثر ارتکاب جرم کم اهمیت وارد زندان می‌شود، دیگر با آموختن روش‌های مجرمانه مانند کلاهبرداری و سرقت، این تجربه‌ها را با خود از زندان بیرون نبرد.

وی ادامه داد: ما دنبال جامعه پذیر کردن زندانی هستیم و اینکه او را بعد از آزادی به محل کار و زندگی‌اش برگردانیم و این مخلوق خداوند را از مسیر شیطانی خارج کنیم.

الفت تصریح کرد: شاید در این میان چند نفر به خاطر محاربه و افسادفی الارض اعدام شوند، اما هدف اصلی تربیت انسان است. قوه قضاییه برای تغییر و تکمیل نوع نگاهش به مجرمان، وارد فضای اجتماعی شد و اصل کار خود را بر پیشگیری گذاشته است.

وی افزود: روانه زندان کردن سالانه چندصد هزار نفر و سوپیشنه دار شدن افراد قابل توجهی از ملت قطعا آسیب‌های جدی بر پیکره جامعه خواهد زد؛ از این رو قوه قضاییه قصد دارد تا با هم افزایی با رسانه‌ها، نگاه سزادهی محض را تغییر دهد و با استفاده از زبان هنر و ظرفیت رسانه‌ها این تغییر رویکرد را در جامعه اجرا کند.

این مقام قضایی با استناد به ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، گفت: این قانون صدا و سیما را مکلف کرد تا محتوای تولید شده قوه قضاییه را پخش کند که خوشبختانه دید رئیس فعلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع مثبت است. ما می‌خواهیم مردم به این باور برسند پیشگیری در حوزه وقوع جرایم و آسیب‌ها به اندازه پیشگیری در حوزه درمان مهم است و به مردم بگوییم که مراقب باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ذکر مثالی از خرید سکه و دلار اضافه کرد: در وقایع اخیر اقتصادی در کنار سایر عوامل این حقیقت غیرقابل انکار است که افزایش حجم تبادل سکه و دلار توسط تعداد قابل توجهی از مردم انجام شد و اگر به آن‌ها تذکر داده می‌شد تحصیل این سود ظاهری در این قبیل معاملات زیان‌های غیرقابل جبران در کشور ایجاد خواهد کرد، شاید امروز مشکل موجود در بخش اقتصادی را شاهد نبودیم.

الفت خاطرنشان کرد: باید مردم را توجیه می‌کردیم که با خرید سکه و طلا و دامن زدن به گرانی‌ها، در آینده خانواده آن‌ها هم از این گرانی آسیب می‌بینند و مثلا برای خرید یخچال ۵ میلیون تومانی برای جهیزیه دخترشان باید ۲۰ میلیون تومان بپردازند؛ اما متاسفانه نتوانستیم مردم را از خطر خودزنی آگاه کنیم.

وی افزود: می‌توان گفت: تحصیل سود بادآورده هم اجازه نمی‌داد، افرادی که مرتکب این قبیل معاملات شده اند هشدار قوه قضاییه را بشنوند.

براساس این گزارش، در نشست کمیته رسانه ملی، روسای و معاونان شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی با مشاهده محتوای تولید شده قوه قضاییه، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح و از معاون اجتماعی قوه قضاییه بابت این تغییر رویکرد قدردانی کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرج

      شما یک کانال خبری بیخود هستید که فقط نظرکسی که باشماهمسو باشد رامنتشر میکنید ولی نطرات دیگران را انتشارنمیدهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج