جاباما
۷۹۸۸۴۹
۳۱ نظر
۵۰۰۹
۳۱ نظر
۵۰۰۹
پ

قلیان، سرگرمی ۸۰ درصد جوانان ایرانی

تفریح این روزهای بسیاری از جوانان ایرانی صدای قل‌قل قلیان و بازی با دودهای غلیظی شده که هر کدام طعم و بوی خاصی دارند. عرضه قلیان با طعم‌های نظیر دوسیب آلبالو، پرتقال نعنا، لیمو نعناع و هلو که از محبوبیت ویژه در میان جماعت قلیان‌کش برخوردار است.

خبرگزاری ایسنا: با هر پکش، ۴۰۰۰ ماده سمی به بدن وارد می‌شود حتی اگر با طعم آلبالو، لیمو و نعناع باشد.

اگر یک پاییزی به پارک‌های سطح شهر یا مناطق تفریحی بروید نوجوانان و جوانانی را می‌بینی که مشغول قلیان کشیدن هستند، در منطقه تفریحی پارک کوثر ایلام نیز این معضل مشاهده می‌شود، به طوری‌که آنچه بیشتر در این منطقه تفریحی نمایان است، حضور جوانان و نوجوانانی است که به‌صورت دسته جمعی مشغول به کشیدن قلیان هستند و حضورشان بیشتر از خانواده‌هایی که برای تفریح به این مکان عمومی می‌روند و هر سه نفر دور ۲ قلیان جمع شده و جوانی را می‌گذرانند.

قلیان، سرگرمی ۸۰ درصد جوانان ایرانی

برای خانواده‌های جامعه ما نیز «قلیان‌کشی» جوانان عادی شده و در برخی خانواده‌ها به‌صورت دسته جمعی در کنار هم زن و مرد و پسر و دختر با هم قلیان می‌کشیدند. گرایش بیش از حد مردم به قلیان موجب شد تا بسیاری از خانواده‌ها به آن به چشم یک تفریح نگاه کنند و مضّرات آن را به طور کامل نادیده بگیرند و در مقابل تمایل کودکان و نوجوانانشان به قلیان واکنش نشان ندهند. همین موضوعات نیز موجب شد تا سن مصرف قلیان در کشور تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.

تفریح این روزهای بسیاری از جوانان ایرانی صدای قل‌قل قلیان و بازی با دودهای غلیظی شده که هر کدام طعم و بوی خاصی دارند. عرضه قلیان با طعم‌های نظیر دوسیب آلبالو، پرتقال نعنا، لیمو نعناع و هلو که از محبوبیت ویژه در میان جماعت قلیان‌کش برخوردار است.

در جامعه سنتی استان ما اکنون قلیان کشیدن دختران و زنان نیز عادی شده و این طور که پیش می‌رود سن افرادی که قلیان می‌کشند به 15 سال رسیده و قلیان کشیدن جوانان و نوجوانان و دختران تهدیدی برای نسل بعد است.

امروزه تفریح و سرگرمی 80 درصد جوانان و حتی نوجوانان قلیان کشیدن شده، قلیان‌کشی که اوایل در پستوی خانه‌ها و خارج از دید اطرافیان بود اکنون تفریح همیشگی جوانان ما در پارک‌ها و اماکن عمومی شده است.

قلیان‌کشی اکنون دروازه‌ای برای ورود بسیاری از جوانان به دنیای دخانیات و مصرف دیگر مواد مخدر شده است.

در گذشته قلیان تنها در قهوه‌خانه‌های سنتی بود و تفریح افراد پیر و مسن بود و در آن زمان افراد جوان و کم سن و سال شرم داشتند که وارد این قهوه‌خانه‌ها شوند، اما اکنون افراد مسن شرمسار و ناراحت‌ از حضور جوانان و نوجوانان در قهوه‌خانه‌ها یا جمع شدن در پای قلیان در اماکن تفریحی هستند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات اعتقاد دارد که شیوع اعتیاد به قلیان میان نوجوانان و جوانان را بیشتر به‌علت نبود آگاهی مصرف‌کننده از زیان‌های آن است.

دکتر «غلامرضا حیدری» با تأکید بر ضرورت ارتقاء آگاهی‌ها و تکرار برنامه‌های اطلاع‌رسانی گفت: مواد سمی موجود در قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست، بلکه مواد سرطان‌زا و خطرناک‌تری مانند قطران و آلاینده‌هایی مانند مونوکسیدکربن و نیکوتین نیز در قلیان بیشتر است.

او با اشاره به وجود 4000 ماده سمی در دود قلیان، افزود: آب قلیان هیچ تأثیری بر کاهش مواد سمی موجود در دود تنباکو ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان این‌که احتمال بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در زنان و مردان به یک میزان است، افزود: در عین حال زنان دارای قدرت باروری و تولید مثل هستند. مصرف دخانیات در زنان موجب کاهش تخمک‌گذاری و برهم خوردن سیکل باروری آن‌ها می‌شود و تولیدمثل آن‌ها را به خطر می‌اندازد. هم‌چنین مصرف دخانیات در دوران بارداری هم به مادر و هم جنین آسیب می‌رساند.

او هم‌چنین عرضه قلیان در اماکن عمومی مانند کافی‌شاپ‌ها، چایخانه، سفره‌خانه و قهوه‌خانه‌ها را تهدیدی در مقابل سلامت عمومی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: واحد سلامت محیط این مرکز، ضمن ارایه آموزش‌های لازم به گروه‌های مختلف مردم در زمینه زیان‌های قلیان در صورت نیاز با متصدیان مراکز عرضه‌کننده قلیان برخورد قانونی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ر م

      همون ۴۰۰۰نوع سم بکشیم بهتره تا تو این مملکت بی سرو ته زندگی کنیم

    • صادق کوشکی

      چند شب پیش منزل یکی از اشنایان بودیم و اعضای خانواده خیلی تلاش کردند تا خود را سالم و دور از دود و دم نشان دهند اما این مقاومت زیاد طولی نکشید و مجبور شدند بعد از گذشت حدود دو ساعت قلیان را چاق کنند و جالبه تمام اعضای خانواده از کوچک و بزرو و دختر و پسر و پدر و مادر فیض بردند و ول کن قلیان نبودند و کار به جایی کشید که کار به دو دستگاه قلیان کشید!!!!!

    • بدون نام

      خوش به حال این سیستم وقتی کارخونه های تنباکو فعاله ومجوز میگیره وصادرات داره اباعبدالله

    • بدون نام

      خاك بر سر هركي قليون ميكشه

      پاسخ ها

      • شرق

        آفرین

    • EHSAN

      خب به نظتون چه کار کن نه کار دارن نه تفریحی(... به شدت باهاشون برخورد میشه) همین که دارن ازشون بگیرین تا امپر بچسبونن قید همه چیو بزنن بیافتن به جنونتون.

      پاسخ ها

      • شرق

        وارونه راه بروند

    • رضا

      کی بود می گفت جونانمون 50 سال پیش درگیر اعتیاد و فساد و فحشا بودند!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      چه آمار مسخره ای !
      ممکنه هشت درصد باشه ولی نه دیگه 80 درصد

      پاسخ ها

      • مریم

        کجا هستی ؟ از هر ۱۰۰ نفر جوون ۸۰ تا یا قلیون میکشن یا اعتیاد دارن . امار کاملا درسته .

    • نعیمه

      بیشترپسرا ومردا بنگی هستن وشیره ای هستن و دختراوزنای مظلومو با نیرنگ معتادمیکنن که خدا ازشون نگذره

    • بدون نام

      قلیان نه سرطان

    • بهمن

      خوب کسی نگفته قلیون بکشند چون تا رسیدن به مقصد انالله اندکی طولانی است، میتوانند مواد صنعتی و گل و حشیش بکشند.
      البته تریاک طالبانی توصیه نمیکنم چون متعلق به ازما بهترونه و در شان این جماعت نیست!
      اگراز این گروه خوششان نیامد، میتوانند مشروبات الکلی سمی سفارشی نوش جان کنند، چون مسیر رسیدن به هدف را کوتاه میکند و باعث شادمانی ارواح کیهان می شود.

    • بدون نام

      تفریح و سرگرمی برای مردم گذاشتین؟؟؟

    • بدون نام

      مملکتی که جوانانش بجای کتاب خوانی و افزودن دانایی اوقات فراغت خود را با قلیان بگذرانند آیا به حال و آینده اش امیدی هست ؟

      پاسخ ها

      • ق

        خودش احمق است که قلیان می کشد

    • بدون نام

      کمبود تفریحات سالم و ارزان قیمت باعث گرایش زیاد جوانان به قلیان شده است. اتفاقا به نظرم اکثریت جوان ها به عوارض قلیان آگاهی کامل دارند ولی به دلیل خلاهای موجود در جامعه و نبود تفریح و همچنین بی انگیزگی و روزمرگی دست از قلیان نمی کشند.

      پاسخ ها

      • ق

        این حرفها چرت است جوان اگر اصالت خانوادگی وبصیرت داشته باشد قلیان نمی کشد .واین کار ربطی به هیچ کس ندارد .

    • مریم

      خوب چکار کنن کار دیگه که ندارن

    • بدون نام

      وقتی شهرداری ورزشگاهای عمومی رایگان برای جوانان دختر وپسر نمیسازد وتعداد هم که از قدیم مانداند بدلیل کمبود بوجه تغییر کاربری میدهد وتعدادی هم زمین های ورزشی هم که مردم نهاد بوداند آنها را نیز شهرداری تصرف با تغییر کاربری آنها را میفروشد جوانان مملکت کجا برند وچکار کنند چاره‌ای جز رفتن به قهوه خانه وقلیان کشی ودر آخر معتاد شدن وشیشه ای وتریاکی شدن وهروینی شدن ندارند

      پاسخ ها

      • م م

        زنده بادبرازجونی

    • بدون نام

      واس جوونا دیسکو و کاباره بزارید بعد میبینید بجای دود سمت تفریحات سالم میرن

    • محسن مرادی

      اگه اینم خودجوش جلوشو بگیرید به لطف خدا دیگه سرگرمی نمیمونه برای مردم

    • بدون نام

      قیلون نکشند چکار کنند جوانان قیلان نکشید این همه مواد مخدر از انوع اقسامش هست چرا قلیان میکشید پست فطرتهای بیشعور جوانان عزیز ما خداکمکتان کند از شر ای اجنبیها

    • شرق

      این هم نوعی احمقی است وانسانهای نادان به اینجور کارها دست می زنند . اینکه طرف بیکار و کار نداره این حرفها همش الکی است .

    • هم وطن

      وقتی بنده خداها مدرک دارن بیکارهم هستن جایی استخدام هم نمیشن و نمیتونن تشکیل زندگی بدن بازم خوبه میشینن دورهم قلیون میکشن بازبهتره تا برن تو خیابون موبایل دزدی و کیف قاپی .

      پاسخ ها

      • ق

        هیچ کدامش خوب نیست بنده هم بیکارم از این کارها نفرت دارم .دست خیانت در کار است که جوانان ایرانی دودی بشوند

    • بدون نام

      مگه تفریح دیگه ای هم داریم.....

    • بدون نام

      تفریح بیکاری فقرنجومی ازاین بهترنمیش کمسیون اجتماعی چه غلطی میکنه فقط دنبال حاشیههاس تاحواس ملت وپرت کنه به بدبختی بیکاری وفقر

    • حسن

      چکار کنند چون همشان از بیکاری است وقتی یک لسانس کار ندارد حتی کارکری هم نیست چکار کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بره بشینه درمجلس .یا استانداری با فرمانداری یا بخشداری یا پیش امام جمعه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج