جاباما
۷۹۹۸۱۴
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

به بهانه ۳۲ سالگی قهرمانی که در زندان است

اسکار پیستوریوس اهل آفریقای جنوبی را همه می‌شناشند. کسی که امروز در حالی که روز‌های عمرش را در زندان سپری می‌کند وارد ۳۳ سالگی شد.

خبر ورزشی: آدم‌ها اگر بخواهند و اراده داشته باشند، می‌توانند کوه‌ها را جابه‌جا کنند. این جمله در نگاه اول شاید یک جمله کلیشه‌ای به نظر بیاید. اما در زندگی بعضی افراد کوه‌هایی هستند که به جز خودشان توسط هیچ‌کس دیگری حتی یک سانتی‌متر هم جابه‌جا نمی‌شوند. امروز یکی از این آدم‌ها ۳۲ ساله شد؛ یک ورزشکار اهل آفریقای جنوبی که به اراده و انگیزه معنای جدیدی بخشیده.

«اسکار پیستوریوس» یا همان سریع‌ترین انسان بدون پا در چنین روزی از سال ۱۹۸۶ در شهر ژوهانسبورگ کشور آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او دهمین ورزشکار دنیاست که با وجود نقصی که در بدنش دارد هم در رقابت‌های المپیک و هم در رقابت‌های پارالمپیک شرکت کرده.

به بهانه ۳۲ سالگی قهرمانی که در زندان است

ورزشکاری که از هر دو پا معلول است و تا الان همه افتخاراتش را به کمک دو پای مصنوعی منحصر به فرد خودش به‌دست آورده. پا‌های مصنوعی اسکار از فیبر‌های کربن قابل ارتجاع ساخته شدند و به او چنین توانایی رو دادند که مدال طلای دوی ۲۰۰ متر و مدال برنز دوی ۱۰۰ پارالمپیک آتن را بدست بیاورد. او همچنین در المپیک ۲۰۰۸ در هر سه ماده ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر موفق به کسب مدال طلا شد.

اسکار در ۲۲مین روز ماه نوامبر ۳۲ سال پیش در حالی به دنیا آمد که هر دو پای او استخوان نازک بین مفصل زانو و پاشنه را نداشتند. این باعث می‌شد که اسکار نتواند راه برود. همین شد که در یازده ماهگی پدر و مادرش شجاعت زیادی به خرج دادند و تصمیم به قطع شدن پا‌های او از هر دو زانو گرفتند.

از آن روز به بعد یاد دادن راه رفتن با پا‌های مصنوعی اصلی‌ترین وظیفه پدر و مادر پیستوریوس برای آینده زندگی پسرشان بود. پا‌هایی که البته در زمینه ورزش برای او کم حاشیه ساز نشدند. چرا که خیلی‌ها اعتقاد داشتند تیغه‌های پا‌های مصنوعی اسکار از کف پا بلندتر هستند و باعث می‌شوند او راحت‌تر و با خستگی کمتر گام بردارد. با این وجود، اما هیچکس هیچوقت منکر انگیزه، اراده و کار بزرگی که اسکار در زندگی انجام داده نشد.

کسی که درباره‌اش حرف می‌زنیم امروز در حالی باید شمع‌های کیک تولد ۳۲ سالگی خودش را فوت کند که اصلا زندگی کم‌حاشیه‌ای نداشته. شاید برای‌تان جالب و البته شوک‌آور باشد که بدانید پیستوریوس در حال حاضر روز‌های عمر خودش را در زندان می‌گذراند.

بله زندان! اسکار پیستوریوس سال ۲۰۱۳ به اتهام قتل نامزد ۲۹ ساله‌اش، استین کمپ، در روز ولنتاین دستگیر شد. او متهم شد که چهار بار با سلاح سردی که در خانه داشته به سمت استین کمپ شلیک کرده. وکیل اسکار در دادگاه دفاعیه‌ای مبنی بر این مطرح کرد که قتل خانم استین کمپ از عمد نبوده. خودش هم ادعا کرد که نامزدش را با دزد‌هایی که قصد داشتند به خانه‌اش دستبرد بزنند اشتباه گرفته.

در نهایت قاضی دادگاه اسکار اعلام کرد که قهرمان دوومیدانی جهان از اتهام قتل عمد تبرئه شده. این، اما پایان داستان نبود؛ سال ۲۰۱۶ حکم پنج سال حبس برای پیستوریوس در نظر گرفته شد. این در حالی بود که گروه‌های مدافع حقوق بشر نسبت به این رای اعتراض و اعتقاد داشتند شهرت اسکار باعث شده که چنین حکمی براش صادر بشه. این اتفاقات عجیب برای اسکار تا جایی پیش رفت که دیوان عالی آفریقای جنوبی حکم سنگین‌تری برایش در نظر گرفت.

۱۳ سال و ۵ ماه حبس آخرین حکمی بود که برای اسکار پیستوریوس صادر شد. او در حال حاضر دوران حبس خودش را در زندانی در پرتوریا با بهترین امکانات سپری می‌کند. برای اینکه متوجه شوید این قهرمان جهان چه روز‌های سختی را می‌گذراند، بد نیست بدانید چند وقت پیش اسکار پیستوریوس در زندان تا مرز خودکشی هم پیش رفت.

همین باعث شد از آن روز به بعد تحت مراقبت‌های ویژه دوران حبس خودش را بگذراند تا شاید روزی دوباره برگردد و همان آدم سابق باشد؛ قهرمانی که همیشه جلوی سد ناامیدی صدوده بود!

احسان خراسانی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رزیتا

      دقیقا عمدا نامزدشو کشته بود چون بسیار مرد انحصار طلبی بوده و نامزدش قصد داشته ازش جدا بشه

    • بدون نام

      اخه آی کیو..باسلاح سرد مگه میشه شلیک کرد..من یه مدرک سیکل دارم شماها فوق..‌‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تیر و کمان

    • بدون نام

      میشه توضیح بدید چطوری میشه با سلاح سرد شلیک کرد؟؟؟؟

    • گمنام

      جنایتکار ۱۰ هم حساب نمی شود چه برسه ۱۱۰

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج