۷۹۹۹۴۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نامه رئیس اسکودا به شورای نظارت بر صدا و سیما

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای به شورای نظارت بر صدا و سیما درخصوص برخی اشتباهات و تبلیغات منفی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی علیه وکلا مطالبی را متذکر شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نامه‌ای به شورای نظارت بر صدا و سیما درخصوص برخی اشتباهات و تبلیغات منفی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی علیه وکلا مطالبی را متذکر شد.

مرتضی شهبازی نیا در نامه‌ای به شورای نظارت بر صدا و سیمانوشت:

سلام علیکم

احتراما همانگونه که قبلا طی نامه شماره ۶۷ ص ۹۷ مورخ ۹۷.۰۳.۲۰ به استحضار رسید، در سال های اخیر تبلیغ منفی علیه وکلای دادگستری و توهین به آنان در برخی فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به امری عادی و حتی جزئی اجتناب ناپذیر از فیلمنامه مبدل شده و عمده سریال‌ها یا فیلم‌های تلویزیونی که یکی از نقش های سریال اختصاص به وکیل دادگستری دارد، وکلا مستمر با چهرهای منفی و متقلب در رسانه ملی به تصویر کشیده می‌شوند.

جالب آنکه در این سریال‌ها قضات محاکم و مامورین نیروی انتظامی به عنوان افرادی بسیار شریف و مصلح نمایش داده می شوند اما وکیل دادگستری که یک بال فرشته عدالت است در تقابل با آنان، چهره‌ای منفی و فریبکار دارد و چنین القا می شود که وکلای دادگستری نه تنها باری از فرشته عدالت نیستند بلکه افرادی هستند که با ارتکاب جرم سندسازی و دفاع از خلافکاران، اتهام‌پراکنی و... سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت و قلب حقیقت داشته و از تحقق عدالت جلوگیری می‌کنند.

تردیدی وجود ندارد که کمترین آسیب و لطمه از به تصویر کشیدن چنین چهره‌ای از وکلای دادگستری در رسانه ملی، وکیل گریزی و کاهش مراجعه شهروندان به وکلای دادگستری برای انجام امور حقوقی خویش و حتی عدم استفاده از حق دفاع خویش در مراجع قضایی و مراجعه وکلای دادگستری و نتیجتاً رواج پدیده مخرب کارچاق کنی خواهد بود.
چه بسا روند نامطلوب کنونی رسانه ملی در ترویج خشونت و ترسیم چنین چهره سیاهی از وکلای شریف دادگستری در ایجاد پدیده شوم و روز افزون قتل‌های زنجیره‌ای وکلای دادگستری توسط برخی از اصحاب دعوی موثر باشد.
این در حالی است که علی الاصول از رسانه ملی توقع می‌رود.

در راستای ایجاد اعتماد به ساختارهای رسمی عدالت در کشور به جای تخریب وکلا و تخدیش حرفه وکالت به سمت و سوی فرهنگ سازی به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از خدمات حقوقی وکلای دادگستری برای تحقق عدالت و کاهش میزان دعاوی و جلوگیری از اطاله دادرسی به لحاظ طرح غلط دعاوی روی بیاورد. امروز استفاده از ظرفیت وکلای دادگستری برای آموزش حقوق شهروندی به شهروندان توسط رسانه ملی به شدت مغفول مانده تا حدی که حتی در مواردی از حضور وکلای دادگستری به عنوان کارشناس حقوقی استفاده می‌شود از قید عبارت "وکیل دادگستری" برای معرفی وکیل که به عنوان کارشناس در آن برنامه شرکت کرده است، خودداری می‌شود!

چنین روندی در تعامل رسانه فراگیری مانند صدا و سیما با وکلای دادگستری در هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ لذا ضروری است که ریشه‌ها و علل وجود این چالش‌ها به صورت علمی مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.

به شرح آتی بخشی از موارد تخریب چهره وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری در رسانه ملی به شرح زیر است:

1. برنامه پایش شبکه یک

پایش به عنوان یکی‌از برنامه‌های زنده تلویزیونی که تهیه کننده آن عداوت آشکاری حتی در حد فحاشی نسبت به وکلا و کانون‌ها وکلای دادگستری دارد در برنامه‌های متعددی سعی در تشویش اذهان عمومی و توهین و افترا نسبت به این صنف داشته است به گونه‌ای که این برنامه که با پول بیت المال تولید می شود در نتیجه روابط خصوصی به طور کامل در اختیار جریان خاصی قرار گرفته است.

مستنداتی از تعدادی از برنامه‌های پایش که صراحتا در رسانه ملی اقدام به تشویش اذهان عمومی در مقابل وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری می‌کند

برنامه پایش 95.11.24

در این برنامه آرم یک کمپین خصوصی تلگرامی، غیر رسمی و فاقد هرگونه هویت رسمی و شخصیت حقوقی که ضدیت با و عداوت خود را در فضای مجازی با و رسانه‌ها بارها به طور علنی با وکلا و کانون وکلا اعلام داشته است، با هزینه بیت المال تبلیغ شده و مجری برنامه، کانون وکلا را مجموعه‌ای در برابر جبهه شفافیت و عدالت و (کمپین مذکور) عنوان می‌کند و به وکلا به طور آشکار اتهام ایجاد محدودیت با طمع دستمزد بیشتر وارد می کند

برنامه پایش 96.4.11

در این برنامه ی نقض صریح قانون به وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری نسبت داده میشود و مجری برنامه به طور آشکار کانون وکلا را به تمسخر می‌گیرد و با تشویش اذهان عمومی بیان می کند مجلس تعیین ظرفیت آزمون وکالت را غیرقانونی اعلام نموده است. در حالیکه تعیین ظرفیت این مستند به نص صریح قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است

برنامه پایش مورخ 96.5.1

در این برنامه مجری سعی در ورود فشار روانی بر شورای رقابت داشته و باز هم با بیان تمسخرآمیز پروانه شغل شریف وکالت دادگستری را با مجوز لوله‌کشی مشابه می‌داند

برنامه پایش 96.7.16

در این برنامه با حضور فردی از جریان خاص و بدون قائل شدن حق دفاع برای کانون‌های وکلای دادگستری به منظور دفاع از خود درست در شب قبل از جلسه شورای رقابت به صورت آشکار و با فشار روانی سعی در انحراف نظر قضات شورا از مسیر عدالت می‌شود

برنامه پایش 96.12.20

افترای انحصار طلبی به وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری (تشویش اذهان عمومی)

برنامه پایش 97.2.22

باز هم افترای انحصارطلبی به کانون وکلا و نشر اکاذیب ‌نظیر، وجود ۶۰۰ هزار فارغ التحصیل حقوق و ادعای شکست کانون وکلا در جبهه عدالت!!!

در این برنامه مجری به صورت جانبدارانه و طی اظهاراتی کاملا خلاف واقع می گوید: هیئت مقررات‌زدایی تصویب کرده است که ثبت موسسات حقوقی دیگر نیازی به نظر کانون‌های وکلا ندارد (و خیال همه راحت) ثبت موسسات حقوقی دیگر دست کانون وکلا نیست!!!

وی در ادامه می گوید هیئت مقرر و مقررات زدایی گردن کلفت است (در اینجا غیرمستقیم اشاره می‌شود که کانون وکلا قدرت را در دست گرفته و هیچ ارگانی از پس آن بر نمی‌آید) و کانون وکلا را مکلف کرده که در سایت ایران مجوز شرایط این را که کسی میخواهد وکیل شود ثبت کند و در حقیقت با این حرکت هیئت مقررات‌زدایی این هم آمد زیر مجموعه اصل ۴۴ و ۶۰۰ هزار فارغ التحصیل حقوق می‌توانند امیدوار باشند که (انحصاری که کانون های وکلا ایجاد کرده از بین می‌رود) لازم لازم به ذکر است که فعلا با دستور مقام قضایی اجرای مصوبه هیئت مذکور متوقف شده است.
آیا این طرز بیان به طور آشکار عداوت با وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری نیست؟ به طوری که دانشجویان حقوق را بر ضد این صنف بر می انگیزد و آنها را آنها تصور می‌کنند حقشان توسط کانون وکلا تضییع شده و کانون وکلا دشمن آشکارا آنها و آینده شان است.

برنامه پایش ۹۷.۰۸.۲۷

در این برنامه پایش همچون گذشته بازهم رسانه ملی امکانات عمومی را در اختیار یک جریان و یک فرد قرار داد تا به راحتی بتواند با تشویش اذهان عمومی و تکرار ادعاهای بی پایه و اساس به جامعه وکلا و این حرفه توهین کند.
مجری، کاملا مغرضانه و هدفمند از همان ابتدا با بیان پیش‌فرض انحصارطلبی کانون وکلا برنامه را شروع کرد و در ادامه مهمان برنامه که صلاحیت و تخصصی در زمینه اشتغال به مشاوره حقوقی و وکالت و ویژگی‌های این شغل ندارد بیان داشت که سرباز صفر مبادی ورودی مراجع قضایی نیز بعد از دو هفته کار نگهبانی و بازرسی می تواند مشاور حقوقی ارائه کنند.

همچنین مجری و مهمان سعی کردند تا با فشار رسانه‌ای در برنامه زنده به نمایندگان مجلس تفکر انحصارطلبی کانون وکلا را القا و در خصوص تصویب طرح کذایی وی در معذوریت قرار دهند و متاسفانه در ادامه گزارشی به عنوان گزارش مردمی پخش شد که یک سال پیش توسط کمپین مورد حمایت مهمان برنامه ساخته شده بود و به بدترین شکل وکلا را افرادی دروغگو، پول دوست، بی سواد، تبانی کننده و غیره معرفی کرد این در حالی است که کلیپ فوق با طرفداران و مخالفین کانون وکلا مصاحبه کرده بود اما با کمال تاسف این کلیپ تقطیع و صرفا سخنان مخالف کانون وکلا پخش شد.

سریال رهایم نکن رمضان ۱۳۹۷

سریال رهایم نکن به کارگردانی و نویسندگی آقای محمد مهدی عسگرپور که در شبهای ماه مبارک رمضان در شبکه سوم پخش شد. علاوه بر القای نادرست راجع به نقش وکلا، خشونت کلامی علیه وکیل را به امر عادی تبدیل نمود در حالی که طبق قانون وکیل از تضمینات و احترامات شغل قضا برخوردار است.

سریال ماه و پلنگ پاییز ۹۵

آقای وکیلی که با برقراری رابطه نامشروع، همسر و فرزند خود را ترک می‌کند و زندگی خانوادگی خود را به دنبال کسب ثروت و عشق ناپاک از هم می‌پاشد.

سریال تنهایی لیلا

در سریال تلویزیونی مورد اشاره که در مرداد ماه سال ۹۵ از شبکه سه سیما پخش شد، آنچنان چهره وقیح و پلیدی از وکلای دادگستری به نمایش گذارده شد، که قضاوت افکار عمومی را به شدت در خصوص یکی از شریف ترین مشاغل و پاکدامن ترین اقشار جامعه که عهده‌دار امر دفاع و احقاق حقوق شهروندان هستند، به چالش کشید.

سریال در حاشیه

سریال طنز در حاشیه هجمه فرهنگی گسترده ای را به حرفه وکالت وارد و ای نقش را که در نهادینه کردن قانون گرایی و عدالت گستری و تامین امنیت قضایی نقش عمده ای به عهده دارند را مورد تمسخر و تحقیر قرار می دهند.

خاطرنشان می سازد روابط بین وکیل و موکل و تأثیر آن در تحقق اجرای عدالت امری مبرهن و غیر قابل انکار است، بدیهی است صدا و سیما وظیفه دارد در تحکیم این رابطه و ترویج فرهنگ سازی به منظور اعتماد و مراجعه مردم به وکلای دادگستری برنامه ریزی و اقدامات لازم را معمول دارد اما روند و مسیر کنونی صدا و سیما در این خصوص مبتنی بر القای بی اعتمادی به وکلای دادگستری و برخلاف موازین اسلامی و مصالح کشور بوده و امنیت قضایی مردم را بخطر مواجه می سازد.

این روند ناصواب رسانه ملی موجی از اعتراض و انتقاد را در میان جامعه بزرگ وکلای دادگستری به عنوان بخش مهمی از مالیات دهندگان که بودجه صدا و سیما را تامین می‌کنند نسبت به صدا و سیما ایجاد نموده است.

بنا به مراتب مذکور مقتضی از صدا و سیما و بالاخص سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به اصلاح این رویکرد نامطلوب، غیر اصولی و خلاف رسالت فرهنگی به طور جدی تجدید نظر نموده و رعایت حرمت و شأن وکلای دادگستری را در دستور کار خود قرار دهد و من بعد با نمایش چهره واقعی وکیل دادگستری سعی در جبران خطاهای گذشته و اصلاح عملکرد خود در این زمینه نماید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج