۳ نظر
۳ نظر

روشی متفاوت برای جلوگیری از رشد سرطان در بدن

خبرگزاری ایسنا: در آزمایشی تازه متخصصان علوم پزشکی موفق شدند موتور حرکت سلول‌های سرطانی در داخل تومور را از کار بیندازند.

حرکت سلول‌های سرطانی در بدن‌ِ بیمار از الگوهایی شبیه حرکت در بزرگراه پیروی می‌کند.

اصلی‌ترین شیوه مقابله با سرطان جلوگیری از حرکت سلول‌های سرطانی در بدن بیمار است. دانشمندان هر روز به عرصه تازه‌ای از مقابله با این بیماری مرموز و خطرناک وارد می‌شوند.

در آزمایشی جدید، متخصصان زیست پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا موفق شده‌اند جلوی حرکت و تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرند.

یافته‌های این مطالعه که در نشریه تخصصی Nature Communications منتشر شده، می‌تواند به میلیون‌ها انسان در دنیا که به دنبال راهی برای توقف رشد سرطان در بدن خود هستند، کمک کند.

محققان از سال‌ها پیش می‌دانستند که سلول‌های سرطانی درون تومورها از الگویی مثل "بزرگراه‌ها" پیروی می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد درون تومور به سوی مقصد خود در جوار رگ‌های خونی و بافت مجاور آنها حرکت کنند.

بیمارانی که حرکت سلول‌های سرطانی در بدنشان از این الگو تبعیت می‌کند، شانس کمتری برای غلبه کردن بر سرطان دارند. اما تا کنون محققان از مقصد سلول‌ها و نحوه حرکت آنها اطلاعات کافی نداشتند.

در آزمایش اخیر، متخصصان دانشگاه مینه‌سوتا به‌ طور دقیق حرکت سلول‌های سرطان پستان را درون تومور مطالعه کردند و مکانیزمی که به عنوان موتور سلول‌های سرطانی عمل می‌کند را از کار انداختند.

پس از آن، سلول‌ها به طور شگفت‌انگیزی شیوه حرکت خود را تغییر دادند و حرکت آنها به شکل تراوش یک توده گلی تغییر پیدا کرد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، پائولو پرونزانو، یکی از متخصصان ارشد در این حوزه، سلول‌های سرطانی را بسیار موذی می‌داند.

او در گفت‌وگویی با وبسایت مدیکال اکسپرس گفته است: ما انتظار نداشتیم که سلول‌های سرطانی مسیر حرکت خود را تغییر دهند. آنها ما را مجبور کردند تاکتیک خود را تغییر دهیم. به نظر می‌رسد ما جی‌پی‌اس آنها را از کار انداختیم تا بزرگراه را پیدا نکنند. این روش، حرکت سلول‌ها را در مسیری که در پیش داشتند، متوقف کرد. سلول‌ها بی‌حرکت ماندند و دیگر تکان نخوردند.

۹۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان مربوط به گسترش سلول‌های سرطانی در بدن است. متوقف کردن حرکت سلول‌های سرطانی به پزشکان این امکان را خواهد دارد تا تجویز دارویی مناسب برای درمان بیمار خود را شناسایی کنند.

• رضا

اخه این چه دلیلیه.خدا عقل داده که نظام علت و معلول جهان شناخته بشه و با بیماری مقابله کنیم.سرطان یکی از علل مرگ هست نه همه علت ها.

• رضا