۸۰۰۴۹۱
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

چرا ترامپ لجبازی می‌کند؟

فریدون مجلسی، نویسنده و کارشناس مسائل بین المللی به بررسی روند روابط آینده امریکا و عربستان پرداخته است.

خبرآنلاین: فریدون مجلسی، نویسنده و کارشناس مسائل بین المللی به بررسی روند روابط آینده امریکا و عربستان پرداخته است.

محمد اکبری: از زمانی که عبدالعزیز آل سعود بر عرشه یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ با فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کرد و اتحادی را با این کشور رقم زد که تا به حال پا برجا مانده است هفتاد سال می گذرد، عربستان در آن پیمان، دسترسی آمریکا به نفت را تضمین کرد و آمریکا هم حمایت از عربستان را. در حال حاضر این روابط با قتل یک روزنامه نگار عربستانی و مشخص شدن دست داشتن ولیعهد این کشور در این جریان در آزمون سختی قرار گرفته است.

اما ترامپ تمایلی به سخت گرفتن بر بن سلمان ندارد و در قبال دلارهای نفتی حتی دوست ندارد به فایل صوتی این جریان گوش دهد. آیا همه چیز می تواند به این سادگی برگزار شود و بن سلمان جایگاه خود را با پشتوانه ترامپ حفظ کند؟ احتمال افتادن او از تخت قدرت چقدر است؟ در این باره، فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین دربارۀ مواضع اخیر ترامپ دربارۀ عربستان گفت:

همه روندها در شرایطی است که بن سلمان را در یک فشار بی سابقه قرار می‌دهد، ولی آقای ترامپ کسی نیست که بخواهد با تحت فشار قراردادن از چنین گنجی چشم‌پوشی کند. او فقط با این فشارها می‌تواند نرخ معاملات خودش را ببرد بالا و با بن سلمان گران‌تر حساب کند و بین خودشان هم با تغییر لحن می‌گویند حالا یک کسی هم این وسط کشته شده، چه مانعی دارد در برابر این همه سود و معاملاتی که می‌بریم. از این حرف ها گذشته، این بیانیه مفصل به قدری متن کودکانه و انشای ابتدایی دارد که بیش از هر چیز در محافل آمریکایی و مردم با فرهنگ و سطح رسانه ای، با تمسخر مواجه شد.

ولی باید گفت چنین بیانیه ای باعث تاسف است که از زبان یک رئیس جمهور بیان می شود. ایشان با مطرح‌کردن یک درگیری و اختلاف بزرگ خارجی، مسائل دیگر را می‌خواهد تحت‌الشعاع قرار دهد و اختصاص بخش عمده مطلب این سخنان درباره ایران و بعد قرار دادن مسئله اصلی و آن فضاحت قتل خاشقچی به حاشیه، نشان می‌دهد که ترامپ می‌خواهد توده‌ آمریکایی ها را با سیاست‌های پوپولیستی به دنبال خودش بکشاند و به‌عنوان یک پوشش استفاده کند و از طرفی تهدیدهایی هم که نسبت به ایران می‌شود، به صورت مکرر است.

هم جنبه روانی دارد و بخشی از جنگ بین ایران و آمریکاست که از مدت‌ها پیش شروع شده و هم احتمالا گام هایی برای آینده، به خصوص دربارۀ تهدیدهای شدید وی نسبت به شرکت هایی که با ایران بخواهند معامله کنند. این روند به نوعی نشان می دهد انگار ترامپ نه با کره شمالی نه روسیه و نه چین مشکل خاصی ندارد و تنها مشکلش ایران است. در موضوعاتی که کوچکترین ربطی هم به ایران ندارد باز هم به ایران حمله می کند و حاضر است مسخره هم شود.

مجلسی در ادامه پیرامون سناریوها برای حاکمیت عربستان و برکناری بن سلمان افزود: تصور نمی‌کنم بن سلمان برکنار شود. دفعه اول نیست که افرادی چون خاشقچی را کشته اند، از پسر عموها و خویشاوندان خودش چندین نفر را طی سال‌های گذشته ربودند و از اروپا به عربستان بردند و دیگر اثری از آن‌ها دیده نشد یا کسانی به مدل های مختلف ناپدید شدند و کسی از آن‌ها خبر ندارد.

فقط یکی از عموزاده‌هایش که کلیپش را همه ما دیدیم که در فرودگاه لندن وقتی داشتند می‌ربودند و خارجش می‌کردند، از طبقه چندم خودش را انداخت پایین و کشته شد و هیچگونه انعکاسی هم دیده نشد. نزدیک‌ترین اقوام و عموهای خودش و وارثین و پسر عموها را در آن هتل پنج ستاره زندانی کرد و از آن‌ها میلیاردها دلار باج گرفت. به هر حال بن سلمان به شیوه ای جنون‌آمیزی، ذخایر و دارایی‌های یک ملت را هدر می‌دهد و از بین می‌برد. این میلیاردها میلیاردها انگار که ارقام بی‌ارزشی است که دارد روزمره از بین می‌رود.

از سوی دیگر متاسفانه سیاست آمریکا با موفقیت در طی سال‌های اخیر اجرا شده است. آنها کشورهای خاورمیانه را به جان یکدیگر می اندازند، ثروت‌هایشان را بر باد بدهند تا خیال اسرائیل را از بابت کسانی که بتوانند در برابرش بایستند، راحت کنند. این سیاست تضعیف طرف مقابل و کشاندن او به جنگ های فرسایشی به نظر من این یک سیاست کلاسیکی است که آمریکایی‌ها بارها به کار برده‌اند به جای جنگیدن مستقیم. طرف را آنقدر ضعیف می‌کنند که دیگر توانایی رویارویی نداشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دنیای وحش ترامپ و بن سلمان ناشی از وجود ملتهای ترسو که تسلیم زور وزر هستتدوباقمارآنها تلکی میخورند وملت ایران است که باخون خود جلو امثالهم ایستاده اند حیف که دولت ما متوجه نیست

    • adnan0258

      متاسفانه ما عربستان را گاوشیر ده میگیم...اما اینا بنظر من اقتصاد دان وکار بلد هستن وبا یک گاو شیر ده گفتن از امریکا از کوره مثل ما ایرانیا در نمیان..بطوری که امریکا را وابسته به خودشون کردن وهر کاری که دلشون میخواد میکنن.
      بنظر من گاوه شیرده اصلی ایران است که روسیه وچین دارن خوب میدوشن وما فکر میکنیم مستقل ترین کشور هستیم اما در حقیقت بدبخت ترین کشور دنیا هستم اونم با اون همه منابع

    • بدون نام

      اگر بن سلمان به امریکا دل بسته و دلار نثارش میکند ماکه به اسد دل بسته ایم و پول .....

    • بدون نام

      چون ایران لجبازتره

    • بهلول

      در حقیقت آمریکا شده نوکر عربستان چون آمریکا داره طبق میل عربستان عمل میکنه و در نهایت عربستان هزینه های که میکنه با تحریم ایران چند برابرش دو باره برمیگرده عربها باهوشتر از این حرفها هستند دلتون را به گاو شیرده ترامپ خوش نکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج