۸۰۰۵۲۸
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

کاهش منابع آبی تجدیدپذیر در ایران

به گفته کارشناسان، وضعیت منابع آبی هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند که یکی از علل اصلی آن کاهش منابع آبی تجدیدپذیر است. این موضوع لزوم وجود یک مدیریت منطقی و حساب شده را گوشزد می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: به گفته کارشناسان، وضعیت منابع آبی هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند که یکی از علل اصلی آن کاهش منابع آبی تجدیدپذیر است. این موضوع لزوم وجود یک مدیریت منطقی و حساب شده را گوشزد می‌کند.

میزان آب تجدیدپذیر در ایران طی دوره پنج ساله اخیر، از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب رسیده که از کاهش ۲۵ درصدی نسبت به متوسط دوره ذکر شده حکایت دارد. این میزان آب موجود، در مقایسه با دوره ۴۵ ساله نشان از ۱۹ درصد کاهش دارد.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت نیرو تغییرات وضعیت منابع آب تجدیدشونده بیانگر این است که میزان منابع آب تجدیدشونده در سال آبی ۷۷-۷۸ معادل ۱۳۰ میلیارد مترمکعب، در سال آبی ۸۵-۸۶ معادل ۱۲۵ میلیارد مترمکعب و در سال آبی ۹۲-۹۳ معادل ۱۲۰ میلیارد مترمکعب بوده که طی ۱۵ سال اخیر به ۱۱۵ میلیارد مترمکعب و طی پنج سال اخیر به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

در این بین متوسط حجم منابع آب تجدیدپذیر طبیعی و تاب‌آوری سرزمینی ایران ۱۱۴ میلیارد مترمکعب است و میزان منابع آب تجدیدپذیر قابل بهره‌برداری به‌طور متوسط حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که این به‌معنای لزوم کاهش مصارف آب ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد متر مکعب است.

علاوه‌بر این میزان بارش‌ها در سال آبی ۷۷-۷۸ معادل ۴۲۰ میلیارد مترمکعب، در سال آبی ۸۵-۸۶ معادل ۴۰۶ میلیارد مترمکعب و در سال آبی ۹۲-۹۳ معادل ۳۹۴ میلیارد مترمکعب بوده، در حالی‌که طی ۱۵ سال اخیر این عدد به ۳۷۱ میلیارد مترمکعب و طی پنج سال اخیر به ۳۵۹ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

طبق گفته‌های رضا اردکانیان - وزیر نیرو در سطح جهان، سالانه ۶۰ درصد از بارش‌ها به طور متوسط تبخیر می‌شود که در ایران به‌دلیل شرایط اقلیمی، این رقم به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد. اما نکته مهم، تبخیر آب از مخازن سدها و دریاچه‌های مصنوعی است که این رقم در دنیا به‌طور متوسط پنج درصد و در ایران حدود شش درصد تخمین زده می‌شود.

طبق شاخص برداشت کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد کمتر از ۱۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر در حد مطلوب ارزیابی می‌شود و برداشت‌های ۱۰-۲۰ درصد، ۲۰-۴۰ درصد، ۴۰-۶۰ درصد و بیش از ۶۰ درصد به ترتیب در حد بحران کم، بحران متوسط، بحران بالا و فاجعه هستند. در ایران ۸۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود که این رقم در حد فاجعه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابوالفضل فرهمند

      سلام بنده بارها به حهاد مراجعه کردم برا آبیاری قطره ای که وام بگیرم ندادن

    • بدون نام

      اگه هرچی هم بارون برف بیاد وقتی مدیریت نیست وافراد بی لیاقت و غیر متخصص پیر و زوار در رفته که بخاطر منافع حزبی و جناحی سکاندار میشوندمطمئنا اوضاع بهتر از این نمیشه.بی لیاقتهایی که فقط پست عوض میکنند و به فکر پر کردن جیبشان هستند.

    • وانک علا خلق عظیم

      اب هست باران هست اماشمافاجعه هستین برای کشور ازبیتدبیری شمامسولان

    • وطن پاره تن

      سازمان مدیریت واستخدامی کشوری بیخاصیت = منحل باید گردد

    • مهران

      خدایا خشک سالی را در ایران پایدار بگردان
      و تک تک جانوران را بمیران و گیاهان را بخشکان

    • سربازولایت

      بااین بارندگی که درگشور است یک مدیری می خواهد که مدیریت کند تمام شهرهای که بارندگی می شود سیل خانه مردم را ازبین می بر د ان زمان می گویند درکشور مشکل اب داریم شما مدیریت بلد نیستین کشورداری با ریش عمامه نمی شه تجربه قانون می خواهد ایران شرمنده این دوچیز هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج