جاباما
۸۰۰۸۸۶
۴۹ نظر
۵۱۱۴
۴۹ نظر
۵۱۱۴
پ

اطلاعیه در مورد نحوه شهادت حسین فهمیده

با درگذشت حمید هوشنگی؛ معاون ستاد تبلیغات جنگ، ادعایی در توییتر به نقل از نگین شیرآقایی؛ خبرنگار بی بی سی منتشر شد که واکنش‌های فراونی را برانگیخت. در همین راستا مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در اطلاعیه ای نوشت: پیروزی ملت ایران که از مسیر رشادت‌های نوجوان شهید، حسین فهمیده به‌دست آمده کتمان‌ناپذیر است.

برترین ها: با درگذشت حمید هوشنگی؛ معاون ستاد تبلیغات جنگ، ادعایی در توییتر به نقل از نگین شیرآقایی؛ خبرنگار بی بی سی منتشر شد که واکنش‌های فراونی را برانگیخت. در همین راستا مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در اطلاعیه ای نوشت: پیروزی ملت ایران که از مسیر رشادت‌های نوجوان شهید، حسین فهمیده به‌دست آمده کتمان‌ناپذیر است.

«مهر نوشت»: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در اطلاعیه ای پیرامون ابهاماتی در خصوص شهید «حسین فهمیده» مدتی پس از فوت معاون ستاد تبلیغات جنگ در دهه ۶۰- حمید هوشنگی- یکی از کارکنان رسانه‌ای خوشنام و معتبر در اعلام دقیق زمان کودتاهای لندن در اقصی نقاط جهان!! در روایتی به نقل از این مرحوم اعلام کرد:

اطلاعیه در مورد نحوه شهادت حسین فهمیده

« شکل شهادت حسین فهمیده افسانه ساخته او برای قهرمان‌سازی بوده است و علت این که این مطلب را در زمان حیاتش مطرح نکرده ترس بوده است».

هر چند این‌گونه نقل‌قول‌های شفاهی از فردی متوفی- که دیگر امکان اظهارنظر در مورد صحت و سقم آن را ندارد- به‌هیچ وجه از سندیتی برخوردار نیست؛ زیرا به این ترتیب هرکسی می‌تواند موضوعی را به فردی که در قید حیات نیست نسبت دهد و با به خدمت گرفتن موقعیت دیگران مراد خود را پی گیرد.

البته اهل‌ نظر و تحقیق به‌خوبی از دلایل تلاش گسترده در فضای مجازی که عمدتاً منشأ خارجی دارد برای به زیر سؤال بردن یافته‌های تاریخی جامعه مطلعند و برایشان روشن است که چرا این ادعای کاملاً بی‌اعتبار موج‌وار و به‌سرعت در این فضا مورد پشتیبانی افرادی با هویت ظاهری ایرانی در اردوگاه‌های جنگ مجازی آلبانی قرار گرفت؛ البته دور از انتظار بود که این اراده ضدملی نمادهای کاملاً مردمی دفاع از تمامیت ارضی ایران عزیز را که امروزه به ‌صورت اسطوره درآمده‌اند، هدف گیرد. قطعاً کم‌کاری‌ها در مدون‌سازی و تبیین‌گری تاریخ رشادت‌های این مرز و بوم در فرصت‌سازی برای بدخواهان بی‌تأثیر نبوده است.

براساس یک فهم عمومی، امروز هیچ کس جایگاه اسطوره‌ای چون آرش کمان‌گیر را با ابهام مواجه نمی‌سازد، بلکه مجسمه‌ وی زینت‌بخش میادین نیز می‌شود تا ارزش «جان در راه تثبیت مرزهای وطن دادن» را همواره یادآور گردد. جالب این که در تاریخ یونان باستان برخی صاحبان قلم از جمله گزنفون حتی از شخصیت‌های ایرانی برای تعالی بخشی به جامعه خویش اسطوره می‌ساختند.

حسین فهمیده نوجوان غیور که بلافاصله بعد از حمله قوای متجاوز به جنوب و غرب کشور به یاری هموطنان خرمشهری می‌شتابد و علی‌رغم یک ‌بار مجروحیت قبل از بهبودی کامل بیمارستان را ترک می کند و به ‌جایی باز می‌گردد که زخم برداشته است و در نهایت در مصاف با یک تانک قوای متجاوز در تاریخ پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۵۹ به شهادت می‌رسد.

این که نارنجک این نماد مقاومت ایران‌زمین، به هنگام زیر گرفته شدن، شنیِ تانک را از کار می‌اندازد یا وی نارنجکش را به درون تانک پرتاب می‌کند و هم‌زمان زیر گرفته می‌شود و... چندان تفاوتی نمی‌کند؛ آن‌ چه درس‌آموز جاودانه برای این ملت است این که نوجوان ایرانی از غول های آهنین نمی‌هراسد و با کمترین امکان به مصاف آن ها می‌رود.

وقتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی این نوجوان را «رهبر واقعی ملت» می‌خواند، می‌داند چه آفتی را در داخل صفوف سیاست‌مداران و فرماندهان دفاع مقدس هدف گرفته و چه ضربه هولناکی به متجاوز وارد می‌سازد.

آن‌ چه می‌توانست برای صاحبان فهم و درک، دغدغه باشد ثبت و ضبط رشادت آحاد ملت به‌ نام سیاست‌مداران و صاحبان درجات و ندیده شدن ملت در فراز و نشیب تاریخی است.

همچنین زمانی ایران از گزند هر اهریمن زیاده‌خواهی مصون خواهد بود که برایش مسجل گردد هر نوجوان ایرانی دست‌کم تانکی از او را زمین‌گیر خواهد ساخت؛ لذا امروز «حسین فهمیده» دیگر نماد نیست؛ بلکه اسطوره‌ای است که داستان آن در گوش‌ها نجوا می‌شود. الهام‌گیرندگان از ایجاد ابهام در مورد چگونگی شهادت این نوجوان و چگونگی از کار افتادن تانک اشغال‌گر عبور کرده‌اند؛ زیرا در نهایت پیروزی ملت ایران که از مسیر رشادت‌های همین نوجوان به‌دست آمده کتمان‌ناپذیر است.

بگذار با هزینه بسیار همان حامیان دیروز صدام در جنگی رسانه‌ای نحوه شهادت این قهرمان بزرگ در ۸ آبان ۵۹ را ساخته و پرداخته معاون ستاد تبلیغاتی اعلام کنند که در اردیبهشت ۱۳۶۰ تأسیس شده است: «ستاد تبلیغات جنگ در ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ با انتشار اطلاعیه‌ای کار خود را آغاز کرد.» (خبرگزاری جمهوری اسلامی) صرفاً این نوع دشمنی ها با نمادهای مقاومت یک بی اعتباری دیگر را بر بی اعتباری ها خواهد افزود.

برای بیشتر در جریان قرار گرفتن مساله خبرساز نحوه شهادت حسین فهمیده لینک‌های زیرا بخوانید:

حمله به شهید فهمیده به بهانه فوت هوشنگی

خواهر شهید فهمیده: شهادت حسین افسانه نبود

وطن امروز: BBC نفهم است، Manoto نفهم‌تر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      الان یعنی شفاف سازی کردید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروود بر حسین فهمیدهایی که جانانه از این مرز و بوم دفاع کردند و با خون خود از دین و ناموس ایران و ایرانی دفاع کردند و زنده باد کسانی که حسینی وار از شرف و ناموس ایران و ایرانی دفاع میکنند و لعنت بر خائنین و مرگ بر منافقین

      • رامرام

        آقایون و خانوم ها لطفا یکی این رو به من جواب بده!!!!!
        یکی از کارکنان رسانه‌ای خوشنام و معتبر در اعلام دقیق زمان کودتاهای لندن در اقصی نقاط جهان!!!!!!
        طرف سمتش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        برای چه سمت هایی حقوق های ملیونی و مزایای ملیاردی میدن!!!!!!!!

    • بدون نام

      اگر داستان حسین فهمیده رو خود بافته بدانیم پس این همه شهید پیر و جوان که روی مین میرفتن دست خالی به جنگ دشمن میرفتن و پرپر میشدن رو که همه ب چشم دیدن و هزاران مستند در حال حاضر موجوده بافته ک بدانیم دشمن بداند ایرانی هیچ وقت به ان پشت نمیکند و مردانه از خاک و ناموس خود دفاع میکند سختی میکشیم درست شبا رو با درد و رنج نان فردا میگذرونیم درست اما این هم یک میدان جنگ است به نحو دیگر
      امید است ک به یاری امام زمان و رسوا کردن دشمنان این اب و خاک هرکه باشد داخل و خارج از ان یاد عبور خواهیم کرد به شهید بهشتی بهشت را به بها میدهند نه به بهانه

    • بدون نام

      درود بر غیرت حسین فهمیده و ننگ بر بیغیرتان حسود

    • بدون نام

      شهید حسین فهمیده یک نوجوان حاضر در میدان جنگ بوده است. چیزی که خیلیها از آن واهمه دارند. او یک اسطوره است و نحوه شهادت ایشان فرقی ندارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        جو زده شدیا یه لیوان آب بخور جوش نیاری.

    • بدون نام

      من اصلا ميگم ياوه گويي اين آشغال ماهواره اي درست، شما برو شهادت عباس فتاحي كه رتبه برتر دانشگاه كه به شش زبون زنده دنيا مسلط بوده و در عمليات فتح المبين سرش رو زنده زنده بريدن روي پل دئوريج رودخانه 40 دختر ولي عمليات رو لو نميده
      و يا اون جووني كه با شكم دريده شده خط ميشكونه و هزاران نفر ديگه
      به ولله نميتونن روي اين فرهنگ خاك بريزن چرا كه هنوز يه سري از شهدا پاي حرفشون وايسادن

    • بدون نام

      همین الان خیلی ازنوجوانان هستند که می خواهند فهمیدها باشند مگر ندیدید ان نو جوانان در اسارت چگو نه مرگ بر صدام گفت وان دیگری چگو نه به خبر نگار هندی خطاب کرد ؟ ادمی در عالم خاکی نمی اید به دست*****مگرازنو عالمی ساختو وز نو ادمی

    • بدون نام

      الگوسازی برای فرزندان مسئولین جا نیفتاده
      نه شهیدی در جبهه نه مدافع حرمی
      غرق در رفاه در داخل یا ممالک خارجه

    • www.Azercharge.ir

      دشمن میخواهد شهادت و جان فدایی های رزمندگان اسلام را کمرنگ و بیهوده جلوه دهد. با امید به پروردگار متعال و با وحدتی که داریم دشمنان را خار و ذلیل کردیم و همچنان بر پیروزی ما روز بروز افزوده خواهد شد.
      حرف حق را هر چقدر هم درست باشد، اگر از طرف دشمن شنیدیم نباید بپذیریم چون حرفشان بوی تفرقه و اختلاف را می‌دهد.
      شعار همیشگی ما:
      مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود

    • بدون نام

      لعنت به شبکه بهایی و مزدور منو تو و بی بی سی

    • بدون نام

      اقا چرا از هم رزماش مستند درست نمیکنید اخه شههید کهه تنها نبوده این کار روکرده

      پاسخ ها

      • ایران

        کاربر بدون نام ۲۰ : ۱۳ این هم از مظلومیت شهداست .
        متاسفانه اینقدر اونهایی که کار دستشون بود تنبلی کردند تا دشمن به هدف زد و حسین فهمیده که خیلی از ما ها اون را دیده بودیم درذهن جوان ونوجوان امروز بشه افسانه .
        درهمین نزدیکی حوالی خودمون یک جوان حدود ۳۰ ساله روبروی وهابیت و صهیونیزم و استکبار اروپایی امریکایی ایستاد و جالبه بدونید زمانی که داعش او را اسیر کرد . یک گلوله به پهلوش خورده بود . چندین ساعت هم بود بهش آب نرسیده بود. اسیر هم شد . دستهاش را هم قطع کردند . سرش را هم بریدند . ومسله کردند او ن را . حالا دوسال دیگه ببین میگویند ای با این یک افسانه بود. بنده خودم از زبان همرزش شنیدم که چه رشادتهایی که نکرده بود و اون کسی نیست به نام جوان محسن حججی . حالا شما بگذار یک کمی مردم از حافظه ی تاریخی شون بگذره سریع میگند افسانه بود . هرچند ماها هم مقصریم . وباید قبل از دشمن نسبت به مستند سازی اینگونه افراد ووقایع اقدام کنیم وبه ثبت برسانیم ولی کو گوش شنوا؟؟؟

      • بدون نام

        زمانیست که دشمن چون شیطانی که به شکل دوستی در آمده و از هر حربه ای برای آسیب زدن استفاده میکند ما باید آگاهی و بصیرت خود را تقویت کنیم که به هر بادی نلرزیم

    • بدون نام

      خدا رحمتش کند

    • ایران

      شهید بهنام محمدی بود که خودشو زیرتانک انداخت نه شهید حسین فهمیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرقی نمیکنه هردو شهید دفاع از وطن هستند با سن کم

    • شیلا

      ما که نفهمیدیم چی نوشتین !!!!!هر کی فهمیده به ما هم بگه

    • سهراب

      کاش شهید بهنام محمدی را اسطوره میکردن چون هم فیلم رزم آوری او هست هم نحوه شهادتش در خرمشهر وهم اینکه نوجوانی ۱۳ساله بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا رحمتش کنه چشمم پر از اشک شد درود بر فرندان غیور این خاک اهورایی که چنین فرزندانی را در دل خود پرورانده زنده جاوید ایران اهورایی

    • میلاد69

      مردم ما هم که هرچیزی رو باور میکنند

    • بدون نام

      فکر کنم بی‌بی سی درست گفته

    • احمد احمدی

      احسنت واقعا جوابیه خوبی بود

    • بدون نام

      وقتی ما قهرمانان خودمون را بزرگ نمیکنیم، دیگران کوچکشون میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهید فهمیده
        وشهید فهمیده ها نماد ایمان، شجاعت و شهامت و ایثار و فداکاری ملت بزرگ ایران است .مرگ بر بی بی سی فتنه گران

    • بدون نام

      درودبرحسین فهمیده

    • بدون نام

      دورود بر حسین فهمیده خدا رحمتش کند انشالله غریم رحمت الهی گردد

    • محمد

      وقتی خودمان بابک خرمدین و یا حسن صباح را نفی میکنیم چه انتظاری از شبکه های خارجی دارین.دفاع از وطن در همه تاریخ مقدس بوده است

    • بدون نام

      کاشکی الآن هم مردم و مسولین مثل حسین فهمیده بودند

    • محمد ناطقی

      من خود سی سال در نیروی هوائی خدمت کردم وزمان شروع جنگ دزفول بودم نحوه بشهادت رسیدن بسیاری از شهدا را شاهد بودم شهید خلبان باستانی ، فرزین ،آزاد ، بابائی ، ذالک زاده وبسیار ی از این قبیل ودوشهر اندیمشک ودزفول در شرف سقوط بود زیرا دشمن به حدود ده کیلومتری این دوشهر رسیده و زیر برد توپخانه این شهرها را قرار داده بود وطرح تخریب پایگاه هوائی وحدتی صادر گردیده بود ؛ اتفاقا بعد از اینهمه توضیحات میخواستم دلایل وشاهدان عینی ونشانه های مستدل را بدانم گور پدر بی بی سی ودشمنان آنها ؛ خود که داخل هستیم بفهمیم جزئیات را ؛ لیکن تا اینجا هیچ دلیل قانع کننده ای ارائه نشده فقط صرف خود خبر است بما هم حق بدهید تا اینجا تشکیک داشته باشیم مثل داستانهای حماسی شاهنامه واز جمله رستم که اصلا واقعیت نداشته ولی اینقدر وصف آن شده که باورمان گردیده لیکن در باطن افسانه است .

      پاسخ ها

      • توکلی

        چه قهرمانانی که رفتند و برنگشتند
        اسمشان چه فرقی میکنه
        ، یکشب 60 گلوله توپ در یکساعتِ چه دورانی بود آنروزها در
        پایگاه وحدتی

    • کورد ایرانی

      هی از ایرانی جماعت جیگردارتر وجود نداره اونا از سلاح های ما نمیترسن چون بهترشو دارن اونا از خودمون و نترس بودنمون میترسن

    • سینوهه

      جنگ ومقاومت افسانه نبود ازخودگذشتگی پیر و جوان، زن ومردافسانه نبود ازجان گذشتگی، ایثاروفداکاری برای میهن وناموس،درس اول وآخرجنگ نابرابر بود حالا هریاوه گویی هرچیزی میخادبگه بگه

    • بدون نام

      اون زمان جوانهای ما زیر تانک وروی مین می رفتن ولی حالا اقا زاد سوار ماشینهای اخرین مدل میشن وبه ریش مردم بدبخت می خندن

    • بدون نام

      هرچی میکشیم از داخل کشور هستش

    • بدون نام

      به هرنحوی دشمنان نشان دادند از غیرت نوجوونها‌ وجوانها در کل از ملت ایران و تمام ملتهایی‌ که بنحوی‌ به ایران متصلند خیلی بالاتر از تصور خود ملت ایران در هراس و وحشت شدیدی روزگار میگذرانند‌ درود بر ملت غیور و دشمن شکن ایران سلام بر روح بزرگ شهید عزیزمان حسین فهمیده و نوجوانان امت اسلامی که انصافا نوجوان‌ان بسیار با فهم وبصیرتی بوده وهستند

    • Ali

      من نمیگم شهید فهمیده بد بوده دمش گرم که انقدر جیگر داشته که بره زیر تانک
      ولی خب نارنجکا رو مینداختی اون زیر !! اون که راحتتره..

    • بدون نام

      من خودم زمان جنگ درجبهه بودم وبه جرات میگم که:
      فهمیده افسانه نبودحقیقت محض بود
      فهمیده سربازنبودیک لشکربود
      فهمیده الهام بخش بود
      فقط خودشهیدفهمیده قابلیت داردکه فهمیده راتجزیه وتحلیل کند

    • روباه پیر همان روباه هست

      هیچ شکی نیست که نیروهای ما در مقایل ماسینه جنگی عراق میشد نفر با را بایک تانک برابری کرد و رشادتها را رها کردید و اینکه از داخل کشور خودمون شروع شد که مطلع ومسئولی فوت کرد از زبانش ..........همه چیز گفته شد!!! چه انتظاری از دشمن و بی بی سی دارید؟ ! نه اینکه هرجا نفع مسئولان ... و حسین فهمیده ها زیادن و بهنام محمدی که مستند واقعیش هست براش پخش کنید

    • بدون نام

      الانم حسین فهمیده کم نداریم فقط توروخدا به فکرجوناباشین نزارین ازراه حسین فهمیده خارج بشن چون حضرت علی میفرماید ازهردری فقر وارد بشه ایمان از همان درخارج میشود

    • مهدی

      درود بر خانواده شهدا ننگ بر تفرقه افکن

    • رضا

      بهتر است خاطرات جنگ را زنده کنیم به این بهانه.
      در عملیات کربلای پنج راننده بلدوزر داشت خاک ریز میزد که مجروح شد به سنگر من اورده شد )من دیگه از زخم و خون حالم بد نمیشد) ترکش به کمرش خورده بود زخم عمیق ی بود من برای اینکه حالش بد نشه گفتم ترکش طلایی اگه زن و بچه داری برو ببین و بیا (()چند دقیقه طول کشید تا امبولانس بیاد))من چفیه شو بستم بهم گفت اگه طلای یه محکم ببند تا برو کمی از خاکریز مونده فردا بچه ها اذیت میشن که من نزاشتم. یاد همشون بخیر خیلی‌ها شون الان با مشکلات زیادی روزگار رو میگذرونن

    • محمد

      به کوری حسودان ایران اسلامی با وجود قهرمانانی چون حسین فهمیده همیشه پیروز است. به عو عو این سگان که قلاده دشمن گردنشون هست شکست نخواهد خورد.

    • بدون نام

      اونا هر جور شهید شدن فرق نمیکنه.این ماییم که عوض شدیم .وبعضا ببخشید عوضی شدیم که به این حرفا چنگ میزنیم برای بی آبرو کردن خودمون و کشورمون

    • بهرام حبیبی

      من پنجاه ماه در جبهه های حق علیه باطل حضور مدام داشتم درکتاب تاریخ خونده بودم درقدیما مثلا فلان سرداری در جنگ روم یا مالک اشتر در زمان حضرت علی چنان چینن کردند یک کمی به نظر بنده بعید می آمد اما روزهای که در جنگ عراق و ایران حضور مدام داشتم تمام شک وتردیدم برطرف شد وبه درگاه خدا توبه کردم که چرا چینین فکرهای می کرده ام به تمام مردم دنیاخصوصابه دشمنان ایران اعلام می کنم به خداوند ی خدا هیچ ملتی مثل ملت ما شجاع ونترس سراغ ندارم چرا چون در این پنجاه ماه که در جبهه حضور داشتم با چشم خودم وبه عینیت رشادتهای مردمان خودمان را از نزدیک دیده ام حالا دشمن هرروز صدهزاربار بگو ید مثلا شهید حسین فهمیده ساخته پرداختی یک نفر بوده چه کسی باورمی کند وقتی هزاران نفر مثل شهید والامقام حسین فهمیدهها پیش من شهید شده اندباشجاعت وبا پایمردی آنوقت دشمن هرروز غلتی می خواهد بکند بگذاربکند در آزادسازی خرمشهر هزاران رزمنده مثل شهیدفهمیدها مسابقه گذاشته بودند که ازروی مین بگذرند وسد معبر برای رزمندگان اسلام باز کنند آن دشمن تبلیغ می کند که چه ساخته پرداختی یک نفر بوده شهید حسین فهمید کور خواندند غلط کردند با ارباب بزرگوارشان آمریکا و اسرائیل واسلام

    • ایرانی سر خورده

      سانسورچی بازهم سانسورمون کردی

    • رها

      حسین آسوده بخواب ک مسئولین بیدارند!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج