جاباما
۸۰۰۹۹۳
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا «خز بازی» ساره بیات جنجال‌ برانگیز است؟

پوست حیوانات زیباست؛ داشتن پوششی از خز بسیار جذاب است؛ اما صرفا روی تن حیوانات، نه روی بدن ما انسان‌ها.

خبرگزاری ایسنا: پوست حیوانات زیباست؛ داشتن پوششی از خز بسیار جذاب است؛ اما صرفا روی تن حیوانات، نه روی بدن ما انسان‌ها.

طی چند روز گذشته تصویری از ساره بیات - بازیگر سینما - میان فعالان مجازی دست به دست می‌شود که او را در پوششی از پوست روباه نشان می‌دهد. هر چند این عکس بسیار قدیمی است و بنا به دلایل نامعلوم به تازگی جنجالی شده است اما آنچه مورد مذمت است این است که چرا سفیر صنایع‌دستی ایران تا این حد به حقوق حیوانات و محیط زیست بی‌توجه است؟

عکس ساره بیات مربوط به حدود دو سال پیش است که پالتویی از جنس پوست روباه متعلق به یکی از مجموعه‌داران پوست طبیعی را بر تن کرده است. این مجموعه‌دار ایرانی دارای یک گالری در منطقه میرداماد تهران است که هر از چندگاهی مجموعه پوست‌های طبیعی‌اش را برای عکاسی در اختیار بازیگران قرار می‌دهد. این مجموعه از حدود ۷ تا حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و ساره بیات هم یکی از همان بازیگرانی است که برای تبلیغات یا هر منظور دیگری این پالتو را پوشیده است.

چرا «خز بازی» ساره بیات جنجال‌ برانگیز است؟

بیشتر کاربران فضای مجازی در این مدت او را به نوکیسگی متهم کردند و سعی کردند گوشزد کنند که این موضوع چقدر به محیط زیست لطمه می‌زند. اما واقعا چرا پوشیدن لباس از پوست حیوانات کار نادرستی محسوب می‌شود؟

تقریباً هر حیوان پستاندار پشمالویی ممکن است قربانی صنعت خز شود اما پوست راکون، راسو، روباه، چین‌چیلا، سگ، گربه و خرگوش پوست‌های پرطرفدار در صنعت مد و تولید لباس هستند.

وضعیت حیوانات در پرورشگاه‌های خز بسیار اسفبار است. در این پرورشگاه‌ها، حیوانات سراسر زندگی چند ماهه خود را در قفس‌های فوق‌العاده کوچک بدون هیچ ارتباطی با طبیعت، بدون امکان حرکت آزادانه، بدون هیچ سرگرمی، بدون دریافت هیچ عاطفه و گاهی بدون هیچ گونه ارتباط با همنوعان خود می‌گذرانند تا روز سیاه کندن پوست آنها فرا برسد.

تمام این حیوانات به شدت مستاصل هستند و علایم بارز افسردگی شدید و جنون را نشان می‌دهند. در سال‌های اخیر بعضی از کشورهای غربی قوانینی برای بهبود جزئی شرایط زندگی این حیوانات مانند بزرگ‌تر کردن سایز قفس‌ها تصویب کرده‌اند ولی حتی همین قوانین بسیار بدوی هم هنوز به درستی به اجرا گذاشته نشده‌اند و صنعت خز، با ترفندهای مختلف مانند سابق به نگهداری و پرورش حیوانات در جهنم ادامه می‌دهد.

در بسیاری از این پرورشگاه‌ها حیوانات، خفه یا با شوک الکتریکی کشته می‌شوند و سپس پوستشان کنده می‌شود. شکارچیان فُک در کانادا که هر سال صدها هزار بچه‌فک حداکثر چند ماهه را قتل عام می‌کنند، با وارد کردن ضربات محکم بر سرشان آنها را می‌کشند.

یا مثلا برای کشتن حیوانات کوچک مانند چین‌چیلا معمولا با شکستن گردن، نخاعشان را قطع می‌کنند. از طرفی در بسیاری از پرورشگاه‌های چین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خز در دنیاست، پوست حیوانات به صورت زنده کنده می‌شود. در این پرورشگاه‌ها به حیوانات ماده شوک الکتریکی در واژن و به حیوانات نر، شوک الکتریکی در مقعد داده می‌شود؛ طوری که قدرت حرکت را از حیوان بگیرد. سپس در حالی که حیوان، زنده و کاملا به‌هوش است و تمام درد را حس می‌کند، پوستش را می‌کنند. گاهی حیوانات تا چند دقیقه بعد از کندن پوست هم کاملا به‌هوش هستند!

اگر علاقمند به پوشیدن خز هستید باید بدانید برای اینکه شما یک پالتو یا یک شال از جنس خز داشته باشید، هر سال حدود ۵۰ میلیون حیوان در دنیا کشته می‌شوند؛ فقط برای خز! پس خزی که بدن شما را در بر می‌گیرد، محصول شکنجه وحشتناک میلیون‌ها حیوان است.

در حال حاضر برندهای مطرح دنیا مثل مایکل‌کورس، گوچی،‌ ورساچی، تام‌فورد و ... استفاده از خز را در محصولاتشان ممنوع اعلام کرده‌اند تا حداقل پوشاک آنها به محیط زیست لطمه نزند.

پس بدانید که پوشیدن خز در تمام دنیا موضوعی مذمت‌شده و موجب خشم دوست‌داران محیط زیست است اما حالا چرا انگشت اتهام فقط به سمت پالتوی روباه ساره بیات است؟ چون این خانم بازیگر تقریبا مدت زیادی است که به عنوان سفیر صنایع‌دستی ایران انتخاب شده است و ظاهرا علاقه خاصی هم به پوشیدن پوشاکی که کار دست هنرمندان ایرانی باشد، ندارد و معلوم نیست دقیقا چرا چنین عنوان پرطمطراقی را پذیرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      .
      این زلزله ها که از زمین جوشیده ست
      همواره برای پندِ ما کوشیده ست
      بینِ گُسل و حجاب رازی باشد
      افسوس که از دیده ی ما پوشیده ست



      .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از گسل پرسیدم گفت دارد اصلی من بیت المال و عدالت هست

    • بدون نام

      ای بابا چقدر گشش میدید. این هم متل مرگ خاشقجی کشش بدید. دیگه مطلب ندارید حی گیر به این واون بدید. ول کنید. بابا مساعل زیادی تو ایران است که باید توجه بیشتری بشه.

    • بدون نام

      اون گوشت گاو گوسفند جوجی که میزنی شمال با زجر سرشون بریده شده گوشتاشو با لذت میخوری اون غذاری نذری هنوز بوی گند زجر حیوان سربریده تازه حیوون رو میده براش صف میکشین پوست همینا میشه چرم کیف و کفشتون پول بیشتر میدین برای رنگ طبیعیش حالا ادا در میارین روباه فقط عزیز شد یه غذا و اب برای سگ و گربه و پرنده تو زمستون و تابستون نمیذارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه بی ادب

      • مهربانی

        چه تفکر متحجرانه ای! دوست عزیز تمانی موجودات در خدمت انسانند. یعنی چی گوشت گاو و گوسفند و.. اینا همش روشنفکر بازیه. خوب گیاه هم مصرف نشه چون گیاه هم احساس داره. پس انسانها چی بخورن و بپوشن.
        لازم به ذکر است کشتن و از بین بردن هر حیوان و گیاهی برای تفریح و سرگرمی و.... ممنونعه

    • بدون نام

      خیلی وحشتناک بود
      چرا چینی ها اینجوری میکنن!!!!!!

    • سما

      راست میگه من فیلمش رو دیدم زنده زنده پوست خرگوش بدبختو کندن خییلی ناراحت کننده بود

    • بدون نام

      انسانم آرزوست

    • شوسیانت

      حالا اگه پوست خز نپوشن می میرن کاش یه موجوداتی هم پیدا می شدن پوست انسان ها رو زنده زنده می کندن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج