جاباما
۸۰۱۰۷۶
۵ نظر
۵۰۳۳
۵ نظر
۵۰۳۳
پ

نجات ۸ گراز از له شدن در دریچه‌های سد کرخه

رئیس اداره پارک ملی کرخه از نجات هشت راس گراز از کانال "پای پل" کرخه خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اداره پارک ملی کرخه از نجات هشت راس گراز از کانال "پای پل" کرخه خبر داد.

محمد الوندی گفت: پس از تماس تلفنی پرسنل حراست سد تنظیمی کرخه مبنی بر گرفتار شدن تعداد هشت راس گراز در داخل کانال پای پل کرخه نزدیک به دریچه های سد تنظیمی، پرسنل یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی کرخه در محل حاضر و پس از بررسی محل عملیات نجات را شروع کردند.

وی افزود: در نهایت پس از هشت ساعت تلاش بی وقفه به کمک یک خانواده دوستدار حیات وحش و همچنین چند تن از پرسنل حراست سد و عده ای از افراد و ساکنان محلی، همه گرازهای گرفتار شده در کانال بتنی نجات یافتند.

رئیس اداره پارک ملی کرخه ادامه داد: کانالهای بتنی روباز معمولا باعث تلفات حیوانات به خصوص پستانداران سم دار اعم از اهلی و وحشی می شوند. از جمله دیگر خسارات این کانال به حیات وحش استان خوزستان تلفات آهوان در منطقه حفاظت شده میشداغ در چند سال اخیر بوده است.

الوندی از مردم خواست موارد مشابه را به تلفن ۱۵۴۰یا مستقیما به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از ثبت ملی نحوه طبخ آبگوشت قنبید و ثبت پنج پرونده دیگر میراث ناملموس این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی- مدیرکل میراث فرهنگی این استان- با اعلام این خبر گفت: در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که در اداره کل ثبت آثار برگزار شد، نحوه طبخ آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو، نحوه پخت غذای سنگک، آیین لاله گردانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مهارت هنر تذهیب و همچنین مهارت اجرای طاق قمی پوش در استان قم، با نظر موافق داوران و متخصصان به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: آبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی‌ترین سندی که تا کنون یافت شده و در آن به این غذا اشاره شد مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین مردم قم معمول بوده است.

او گفت: قنبید پلو نیز از غذاهای بومی و سنتی استان قم است که نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آنجایی که غذاهای سنتی جزئی از فرهنگ هر ملت است طبخ و عرضه این غذاهایی سنتی می‌تواند باعث جلب و جذب گردشگران را فراهم کند.

حمید یزدانی با بیان اینکه نحوه پخت غذای سنگک نیز ازجمله پرونده‌هایی بود که در فهرست میراث ملی ثبت شد، افزود: غذای سنگک را نباید با نان سنگک اشتباه گرفت اما این خوراکی نیز مانند نان سنگک در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه خوراکی سنگک از حبوباتی بنام بلبلی یا سنگک تهیه می‌شود گفت: سنگک تقریباً شبیه عدسی است و تنها خوراکی است که پخت آن با مشقت‌های فراوان فقط در قم انجام می‌شود و در کل کشور بی نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: مراسم لاله گردانی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) از جمله مراسم زیبا و دیدنی است. این مراسم مخصوص خادمان حرم است که هنگام تغییر کشیک انجام می‌شود.

او افزود: هنر تذهیب در شهر قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر در استان قم از قدمت چند صد ساله برخوردار است ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری به نظر می رسید تا بیشتر از گذشته در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.

حمید یزدانی گفت: مهارت اجرای طاق قمی پوش نیز به عنوان شیوه‌ای ابداعی از عناصر معماری سنتی ایرانی است که در گذشته در قم ابداع شده است، در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید، چرا که با تغییر الگوی معماری از سنتی به نوین، استفاده از شیوه «طاق قمی پوش» در معرض فراموشی قرار گرفته و محدود به بازسازی خانه‌های تاریخی شده است. حفظ و احیاء این شیوه آن را از خطر فراموشی حفظ می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      از گراز سر از قم درا مد

    • یعقوب

      حتما باگوشت گراز اخه متن خبرتون راجع به نجاتدادن گرازه اخرش به ابگوشت ختم میشود

    • .....

      دمتون گرم

    • بدون نام

      احسنت شما لایق شجاعت هستید

    • وروجک@@@

      خسته نباشید@@کلی آدم بودید بایک خانواده دوستدار حیوانات@@@ 8ساعت طول کشیده...@@

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج