۸۰۱۲۲۷
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

تناقض در ارائه آمار؛ وزارت راه: مسکن ۹۰ درصد گران شد، بانک مرکزی: ۶۰ درصد!

در حالی قیمت مسکن و نوسانات اخیر این بازار ناشی از قیمت دلار در چند ماه اخیر و جو روانی تحریم ها همچنان مورد توجه فعالان و خریداران مسکن قرار دارد، ارائه آمار متناقض از سوی دو نهاد رسمی تاثیرگذار در حوزه مسکن (بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی) قابل توجه است.

برترین ها: در حالی قیمت مسکن و نوسانات اخیر این بازار ناشی از قیمت دلار در چند ماه اخیر و جو روانی تحریم ها همچنان مورد توجه فعالان و خریداران مسکن قرار دارد، ارائه آمار متناقض از سوی دو نهاد رسمی تاثیرگذار در حوزه مسکن (بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی) قابل توجه است.

براساس آنچه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن اعلام کرده است، حجم معاملات مسکن در شهر تهران در آبان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۵۳ درصدی و قیمت آن افزایش ۹۰.۹ درصدی داشته است.

«مهر» به نقل از دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تعداد کل معاملات مسکن انجام شده در تهران در آبان ماه ۹۷، هفت هزار و ۱۷ فقره است که نسبت به ماه گذشته (مهرماه ۹۷) که نه هزار و ۵۶۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید، ۲۶.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

این کاهش نسبت به ماه مشابه سال ۹۶ (آبان ۹۶) که حدود ۱۵ هزار فقره مبایعه نامه (۱۴ هزار و ۹۵۶) به امضاء رسید، ۵۳ درصد محسوب می شود.

براساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آبان ماه امسال در پایتخت ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مهر ۹۷) که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان بود، افزایش ۶.۴ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۹۶) که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۴ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان بود، افزایش ۹۰.۹ درصدی داشته است.

همچنین گران ترین منطقه تهران در آبان ماه امسال منطقه یک با میانگین قیمت هر مترمربع ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که در این منطقه در مهرماه امسال رقم ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان به عنوان متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به ثبت رسید. متوسط قیمت هر متر مسکن در آبان ماه سال گذشته در این منطقه ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان بود که به معنای رشد ۹۰.۶ درصدی بهای مسکن در منطقه یک تهران بوده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی به عنوان یکی از متولیان تاثیرگذار در ارائه آمار قیمت مسکن، امروز طی گزارشی آماری از میزان افزایش قیمت در حوزه مسکن منتشر کرد که کاملا آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی را نقض می کند! که حکایت از عدم هماهنگی در بین نهادهای مربوطه برای انتشار آمار صحیح اقتصادی است.

«تسنیم» هم گزارش داد: طبق اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هشت ماهه سال ۱۳۹۷ به ۹۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۱۹.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۷ میلیون ۲۸۰ هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیدید وعده مملکت دارامونو. هی گفتن نگران نباشید. اینا همش کار دشمنه شاید دشمن بخاد 200 درصد هم گرون کنه مواظب باشید.. یه بچه مهد کودکی بهتر از شماها این مملکتو اداره میکنه

    • بدون نام

      اینجانب چند وقت پیش به دنبال خرید مسکن در یکی از مناطق خوب شهر بودم بسیار تعجب آور بود که هیچ کسی فروشنده واقعی نبود

    • بدون نام

      خوش به حال مایه دارها ما تو ۴۰ متری مونیدم اونم ده سال پیش با قرض وقوله و وام خریدیم

    • بدون نام

      الان مجدد گران شد یا منظورتان فبلا که گران شده بود

    • مهدی

      دولت هرچه بحران شدید تر شود بیکارتر میشود.
      دولت پول صرفا همه چیز را قربانی کیسه خود میکند.
      اینها به کار دلالی و محتکران می خورند.
      بی مسئولیت و باج گیر.مردم زجر کشیده و دولت بی درد .در حاشیه امنیت کسانی که خود مدعی مردمی بودن هستند.این رحمت با خودی و اشدا بر علیه مردم است. سهل انگاری و بی مسئولیتی باعث شده کسی باز خواست نشود و در حد انتقاد کفایت میشود.

    • بدون نام

      قابل توجه روحانی و مسئولین بی لیاقت و بی کفایت

    • بدون نام

      غلط کرد با تو.

    • بدون نام

      بهتر بود همان چیزی را که در متن ذکر شده را تیتر میکردید.کاهش 213 درصدی معاملات مسکن نسبت به سال قبل.بهتر نبود اگر این کار را میکردید؟ یا اینکه به نفع شما و حضرات نیست که اینطور تیتر بزنید؟

    • بدون نام

      دولت بی عرضه و نادان

    • بدون نام

      ی روزی متوجه شدین قیمت واقعی چند بوده خبر بدین حالا شماها که از جیبتون نمبخواهین ضرر زیان بدین ی چیزی اعلام کنید کی به کی

    • دردسرساز

      ۹۰ +۶۰ =۱۵۰درصد
      این آمار واقعیه

    • رضا

      مگه نمیدونید میخوان اموال مازادشونو بفروشن مثل ملک و...غیره چو انداختن مسکن ۹۰ درصد گرون شده تا اموالشونو گرون بفروشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج