جاباما
۸۰۱۸۲۱
۲۵ نظر
۵۰۰۶
۲۵ نظر
۵۰۰۶
پ

فرق قانون پوشش ما و کشف حجاب رضاخانی

محسن مهدیان در یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشت: برخی از مروجین و موافقین کشف حجاب ممکن است علاقه خاصی به غرب و دموکراسی و حقوق بشر و غیره داشته باشند؛ این متن برای آنهاست.

محسن مهدیان در یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشت: برخی از مروجین و موافقین کشف حجاب ممکن است علاقه خاصی به غرب و دموکراسی و حقوق بشر و غیره داشته باشند؛ این متن برای آنهاست.

برداشتن روسری در خیابان معنی اش چیست؟ بد نیست یکبار حجاب را فرادینی و تنها از منظر دموکراسی تحلیل کنیم. معنی کشف حجاب یعنی ایستادن مقابل احکام؟ ازین هم بالاتر چون ممکن است برخی لامذهب یا شل مذهب باشند. یعنی ایستادن مقابل قانون؟ ازین هم بالاتر چون ممکن است کسی این قانون را قبول نداشته باشد. برداشتن حجاب ایستادن مقابل دموکراسی و جمهوریت است. یعنی چی؟

اکثریت این کشور مسلمانند. اسلام دین غالب است. حجاب از احکام دینی است. پس به حکم دموکراسی باید به حقوق اکثریت احترام گذاشت. ممکن است بگوئید: "حجاب اختیاری است. بی حجاب و باحجاب باید آزاد باشند." این حرف ظاهر قشنگی دارد اما قرائت دیگری از تقابل خشن با دموکراسی است. چرا؟ به دو دلیل.

جهت اول ایستادن مقابل قانون است. قانون کشور حکم می کند حجاب رعایت شود. اخیرا حرف جدیدی باب شده است که "قانونه که باشه؛ قانون غلط نباید اجرا بشه؟" پاسخ اینست که فرض کنیم غلط باشد، اشکال قانون را نمی توان با بی قانونی حل کرد. اصلاح قانون باید قانونی رفع شود. مثل اینکه کسی بگوید من چراغ قرمز را قبول ندارم و از چهارراه رد شود. همه چیز دست خود مردم است. تلاش کنند جریانی رای بیاورد که فلان قانون را اصلاح کنند. عبور از چراغ قرمز فقط قانون شکنی نیست، تعرض به حقوق مردمست.

ممکن است بگویند: " مگه زمان رضا خان قانون کشف حجاب نبود؟ پس چرا مقابله کردید؟" پاسخ خیلی روشن است. از قانون مهمتر چیست؟ اراده مردم. اراده این مردم اسلام است. طبیعی است که اگر حکومتی خلاف اسلام، قانون تعیین کند، تاب نیاورند. سخن سر اراده اکثریت مردم است. همه چیز مردمند. قانون حجاب با قانون کشف حجاب یک تفاوت عمیق و البته ساده دارد. قانون کشف حجاب قانون برامده از دیکتاتوری بود ولی قانون حجاب برآمده از اراده مردمست. رضا خان با دیکتاتوری مقابل دین مردم ایستاد، مردم هم ایستادند.

اما گفتیم حجاب اختیاری است یک دیکتاتوری خاصی درش نهفته است. فارغ از ارزیابی حجاب اختیاری که از منظر دینی، هیچ مبنایی ندارد، اما این حرف ایستادن مقابل اکثریت است. چرا؟ چون فارغ از تقابل قانونی، یک حرف مهمتری وجود دارد و آن تقابل با دموکراسی و جمهوریت است. تقابل با مردم است. ایستادن مقابل اراده دینی مردمست.

کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است که فراتر از تعرض به قانون است. هرچند دقیق تر توجه کنیم تعدی به قانون همان تجاوز به حقوق اکثریت است.

چرا؟ چرا تعرض و دست درازی است؟ چرایی را درست ببینید؛ اینطور وانمود می کنندکه مخالفت با کشف حجاب به جهت تحریک مردهاست. می گویند: "خب مردها تحریک نشوند" این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی ایندست مسائل نیست.

اینکه گفته می شود کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است به جهت اینست که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلا نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری.

اما ماجرا ازین نیز فراتر است. شهری که قرارست محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می شود. اصل ماجرا اینجاست. شهری که در ظاهر به معصیت گرفتار شد، مضاعف مستعد آلوده شدن است. جامعه هم مثل نفس آدم عمل می کند. وظیفه یک حکومت ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی. اینجاست که تعرض به حقوق اکثریت است.

خلاصه اگر بر مدار دین نیستیم؛ به قاعده حقوق بشر غربی ها بر اراده اکثریت تمکین کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یلداY

      دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت....
      ساندیسخورا نوبت ماهم میرسه

      پاسخ ها

      • مرادبیگ

        واله کشورهای خدا لایق دیده یه پدیده ایی دارند به اسم همه پرسی بد نیست اگر در موردی شبهه ایی وجود داره در مورد این موضوع به رای اکثریت استناد بشود حتی نوع حکومت !

      • بدون نام

        یعنی بهتر از این نمیشد حجاب رو کوبوند بد دفاع کردن همیشه بهترین راه حمله است .

      • بدون نام

        این در مورد کدوم اکثریت صحبت میکنه
        اکثریتی که اکثرشون زیر خاکن

    • بدون نام

      تحمیل اراده اکثریت به اقلیت هم دیکتاتوریه.دموکراسی یعنی اینکه اقلیت هم باید بتونن بنا بر اراده خودشون زندگی کنند.اینجا البته پای حقوق زنها هم وسطه.اینکه من زن چهل ساله چرا باید با اراده پدر هفتاد و پنج ساله ام زندگی کنم؟

    • بدون نام

      داداش تو خیلی قشنگ تفسیر کردی ولی خیلی وقته همه چی ازاد شده چه مشروب و چه حجاب وقتی تو تالار و اماکن تفریحی راحت مشروب سرو میشه و میزنن میرقصن با بی حجابی و تو خیابونا همه راحت میپوشن دیگه چطوری باید ازاد بشه حالا قانونی ازاد نمیکنن برا اینه یه سوپاپ اطمینانی داشته باشن که فلانی بگه اره من کشف حجاب کردم پس با حکومت مخالفتمو ثابت کردم .داداش اینارو ولش خربزه کیلو چند....

    • محمد

      سفسطه خوبیه.
      ادم نمیشین
      جوابتون رو خدایی که بهش اعتقاد ندارین بده.

    • بدون نام

      واسه خودت خوب داستان ساختی

    • بدون نام

      خانم یا یا آقا حقوق دان چند بار از لفاظ دین و مذهب و حقوق عمومی حرف می زنی این حق نا حق شدن پایمال شدن قشر ضیعف کشور که از خستگی تحمل باری سنگین که دولت روی شانه های مردم گذاشته
      ندارند ابنجا چی میگوید . اینجا این حقوق های نجومی و منافاتی با دین و اختلاف بین مردمی که توی رفاه هستند و اون کسی که از سطل زباله روزی در میاورد نیست ابنجا قانون چی تعریف شده

    • بدون نام

      خودت متوجه شدی .چی زدی.

    • بدون نام

      حجاب جزءقوانین هست قانون دین قانون خدا قانون اکثریت مردم مسلمان ایران قانون غریزه بشر قانون برای حفظ خانواده

    • بدون نام

      اگه همه طبق قانون عمل کنند درست ولی قانون و شرع دین ماهم‌میگه دست دزد قطع بشه چرا اجرا نمیشه مشکل ما اینه مسئولان قانون رعایت نمیکنند فقط هرجا به ضررشون باشه قانون یادشون میاد

    • نطری

      نمی دانم بعضیها کدا م ازادی میخواهند هر قطعه از بدن داد می زند من را نگاه کن اخر این اباس پوشیدن امروزی کجایش حجاب است فرقی ندارد بیشتر مردها وزنها

    • بدون نام

      الان به نظر شما بیشتر مردم نظرشون در مورد حجابی که شما حرفش رو میزنید چیه ؟

    • رضا محتشمی

      حرفها کاملا منطقی و درست است اما به شرطی که نویسنده عزیز این پیش فرض را اثبات کند که اولا کل مردم ایران مسلمان هستند و دوما اراده آنان بر حفظ حجاب اجباری می باشد در غیر این صورت حرف های نویسنده عزیز مثل خانه روی آب پایه و اساسی ندارد

    • بینام

      میشه بگید حجاب اختیاری چه دیکتاتوری درش نهفته است؟

    • خواجه حافظ شیرازی

      خیلی عالیه اما شرع مقدس اسلام خیلی دستورات دیگه هم داره لطفا اجرا کنید !

    • بدون نام

      ای کاش بعضی مغز های شستشو شده این مطالب رو درک میکردند..
      حداقل به حقوق سایر افراد جامعه احترام میذاشتن...

    • علی

      مگر کشورهای مسلمان مثل مالزی اندونزی پاکستان امارات ترکیه قانون اجبار حجاب دارن فکرنکنم چنین قانونی درکشورشان تصویب شده باشد بعضی ها تنور تعصب گری را خیلی داغ میکنند که حتما ایرانی ها بایستی حجاب کامل را داشته باشند ایرانی باید استثنا باشد در دنیا پس اگر اینطوره همه زنان بایستی با چادر وروبند بدون تبعیض در ملای عام ظاهر شوند که مرد نامحرم دست وصورت شان را هم نبینند چون گناهه ومصیت دارد

    • بدون نام

      چی گفت این بنده خدا ؟ یا چی بافت؟

    • بدون نام

      مقاله عالی بود جدیدا در داخل قطار مترو عملا بعضی از خانمها حجاب ندارند و شالشان روی شانه هایشان است بدون توجه به اینکه فروشندگان مرد در حال تردد هستند متاسفانه عادی شده است.

      پاسخ ها

      • حامد

        به نظر من که نافرمانی مدنی خوبی است. این قانون حتی اگر اکثریت نیز با آن موافق باشند اشتباه است.
        بی معنی است عملی که در یک ایدئولوژی پسندیده حساب می شود تحمیل به دیگران کرد. فکر کنید شما را ملزم به رعایت کردن دستوری از یک دین دیگر بکنند.

    • بدون نام

      اگر اکثریت با نظر شما موافقند چرا هم پرسی برای حجاب برگزار نمی کنید؟

    • ساره غبامی

      فرقش این بود که رضا شاه واری کرد که همه برای حفظ حجاب تقلا کنن ولی الان همه از حجاب فرارین از بس دوردیی دیدن

    • بدون نام

      تشکر از برترینها که این موضوع رو نه به طور کامل اما به اندازه کافی تشریح کرد.ای کاش اون کسایی که مخالف حجاب هستن و یا خودشون اون رو قبول ندارن دو تا استدلال محکم بیارن که برتری بی حجابی نسبت به حجاب چیه تا ما هم یکم روشن شیم...به جای این که اینقدر به تمسخر بپردازن یا خودشونو به اون راه بزنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج