جاباما
۸۰۲۰۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

۷۴۷ هم نیروگاه بوشهر را به مخاطره نمی‌اندازد

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر برای مقاومت در مقابل هشت ریشتر زلزله طراحی شده، گفت: گنبد نیروگاه بوشهر به گونه‎ای است که از دو گنبد تشکیل شده یعنی دو پوسته دارد که یک پوسه رویی و یک پوسته فولادی که درون آن است و طوری محاسبه شده که اگر هواپیمای ۷۴۷ نیز با آن برخورد کند، نیروگاه با مخاطره روبرو نمی‎شود.

خبرگزاری مهر: علی اکبر صالحی در برنامه شب آفتابی در پاسخ به اینکه با توجه به بدقولی‌هایی که از روس‌ها سراغ داریم آیا استفاده از آنها در نیروگاه‌ها به صلاح کشور است یا خیر، اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه مسئله را مطرح کنیم باید بگویم که اینچنین نیست. من از سال ۱۹۷۲ و نزدیک به ۴۲ سال در عرصه فناوری هسته‌ای کشور کار می‌کنم تا به امرو و از سال ۵۶ در دانشگاه صنعتی شریف بودم که آن زمان البته این رشته نبود، و ما عضو هیات علمی دانشکده مکانیک بودیم و در دل مکانیک، هسته‌ای را تدریس می‌کردیم و از ا بتدا که بنیان نیروگاه بوشهر گذاشته شد، در جریان روند برنامه‌های آن بودم.

وی افزود: بعد از اینکه جنگ تحمیلی شروع شد و بعد از هجومی که صدام به نیروگاه داشت و آسیبی که به نیروگاه وارد شد، کسی نبود که نیروگاه را تمام کند بعد از جنگ تحمیلی و روس‌ها این آمادگی را از خودشان نشان دادند که بیایند و نیروگاه ما را تکمیل بکنند. واقعا اگر روس‌ها پا پیش نمی‎گذشتند ما هیچگاه نمی‌توانستیم نیروگاه بوشهر را تکمیل کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سه ماه است که بهره برداران ایرانی از نیروگاه استفاده می‎کنند، تصریح کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت در این سه ماه برق تولید کرده که رکورد زده و در ایران چنین چیزی را نداشته ایم.

وی با بیان اینکه الان دو سال است که برق بوشهر وارد شبکه شده است، اظهارداشت: قریب دو سال است که هزار مگاوات برق وارد شبکه شده که البته نوسان‌هایی که وجود داشت به دلیل این بود که نیروگاه هم برق تولید می‎کرد و هم تست‌ها روی آن انجام می شد. وقتی که زمان تست می‌رسید مجبور بودند نیروگاه را خاموش کنند که اتفاقاتی هم می‎افتاد اما الان سه ماه است که به طور ممتد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری تزریق کرده است که بهره برداران آن نیز ایرانی هستند.

صالحی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر برای مقاومت در مقابل هشت ریشتر زلزله طراحی شده، اظهار داشت: گنبد نیروگاه بوشهر به گونه‎ای است که از دو گنبد تشکیل شده یعنی دو پوسته دارد که یک پوسه رویی و یک پوسته فولادی که درون آن است و طوری محاسبه شده که اگر هواپیمای ۷۴۷ نیز با آن برخورد کند، نیروگاه با مخاطره روبرو نمی‎شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این شجاعتی بود که روس‌ها از خود نشان دادند، گفت: چرا که طراحی آنها متفاوت از طراحی بود که غربی‌ها پیش از این در نیروگاه بوشهر انجام داده بودند.

وی با بیان اینکه ما با طرح روس‌ها برای ساخت بنیادی نیروگاه مخالفت کردیم، چرا که آنها مایل بودند نیروگاه را از نو و با تکنولوژی خودشان بسازند، تصریح کرد: طولانی شدن ساخت نیروگاه و متناسب کردن طراحی غربی با طراحی شرقی تجربه بسیار خوبی بود چرا که آن زمان بحث تولید برق برای ما تا این اندازه مهم نبود، ما برق خود را از طریق نیروگاه‎های حرارتی تولید می‎کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تجربه خوبی که ما از نیروگاه بوشهر به دست آوردیم باعث شده تا امروز قریب به هزار تکنسین و مهندس در بوشهر داشته باشیم، گفت: من می‎توانم ادعا کنم که این نیروهای تربیت شده جزو بهترین‎های دنیا هستند، چرا که در این قریب به ۱۰-۱۵ سالی که تکمیل نیروگاه از سال ۱۹۹۵ طول کشید، بچه‎ها چیزهای بسیاری را چه در نصب و چه در اصلاح تجهیزات یاد گرفتند.

صالحی همچنین به نقش مثبت روس‎ها در مذاکرات ژنو اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که ما بچه بودیم کشورمان بر مدار سیاست‌های غرب بود و آنها حاضر نشدند به ما ذوب آهن بدهند ، این اتحاد جماهیر شوروی که محور اصلی آن روسیه بود، ذوب آهن را به ما داد و ما وارد عرصه صنعتی شدیم و در دهه ۹۰ میلادی با کمک روس‌ها وارد عرصه تکنولوژی شدیم و توانستیم نیروگاه را بسازیم.

وی در ادامه درباره اینکه آمانو نسبت ایران توجیه ناپذیر است، گفت: نمی‌توانیم نافی این حقیقت شویم که مدیر یک ارگان فعال مایشا است و مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجری مصوبات شورای حکام است البته آمانو در سفری که به ایران داشت با یکدیگر دو ساعت و نیم بر سر سه الی چهار مورد بحث کردیم که وی با حسن نیت پذیرفت.

رییس سابق دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: زمانی بحث بود پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت برود که ما نگذاشتیم البته پرونده ایران دوباره به شورای حکام یعنی یکبار در اول انقلاب و یک بار بیست سال بعد که بنده هم حضور داشتم به شورای حکام رفت البته ما در آن دوره عضو شورای حکام بودیم و آمریکا اصرار داشت که پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد و این در حالی بود که کارشناسان وزارت خارجه هم حضور داشتند و تصمیم دوستان این بود که ما جلسه را ترک کنیم اما اختلاف نظر وجود داشت البته در آن موقع دو نماینده از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه حضور داشتند که بعدا این دو یکی شدند اما این امر مستند نیست که ما جلسه را ترک کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وزارت خارجه در آن موقع شما را به ایران فراخواند افزود: برخی از عزیزانی که این صحبت‌ها را می‌کنند مدارکشان را بیاورند البته ما همیشه سکوت اختیار کردیم و اینها سخن بیهوده است چون ما ۵ سال در آنجا بودیم و نماینده‌ها معمولا سه سال مدت ماموریتشان است.

وی ادامه داد: پس از آن بحث با آقای خرازی وزیر خارجه وقت پیش آمد و قرار بود آقای زیاران جای من به وین برود و من به آنجا بروم و وی را معرفی کنم البته در آن موقع آقای خرازی با روزنامه ایران مصاحبه‌ای کرد که من در آن موقع ایران بودم اما از حرفشان این مباحث استنباط شده البته در آن موقع من در الجزیره قطر مصاحبه زنده‌ای داشتم که آنجا به من گفتند شما معزول شدید که من گفتم که اصلا آنجا نیستم.

صالحی تصریح کرد: در سه سالی که در وزارت خارجه بودم هرچه که گفتم محقق شد مثلا اعلام کردم که ۴۸ ایرانی اسیر در سوریه آزاد می‌شوند که این اتفاق افتاد و همچنین گفتم که سال ۹۲ سال خوبی است و این را براساس نشانه‌هایی که در وزارت خارجه دیده‌ بودیم بیان کردیم.

وزیر سابق امور خارجه اظهار داشت: هیچ توفیقی در جمهوری اسلامی نقطه‌ای نیست و نباید بگوییم که نیروگاه بوشهر در زمان ما بهره‌برداری شده این نیروگاه از زمان دکتر اعتماد در قبل از انقلاب بوده و تا به امروز همگی زحمت کشیده‌اند و من با مذاکره‌کنندگان از جمله آقای روحانی، لاریجانی و جلیلی زندگی کردم و من قدیمی‌ترین فرد در بحث هسته‌ای هستم که فعلا زنده هستم. کند شدن فعالیت هسته‌ای درست نیست چراکه تفاهم‌نامه ژنو در شرایطی تنظیم شده که باید شرایط بین‌المللی را درک کرد البته عزیزانی نقد دارند و نقد آنها را رد نمی‌کنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: غربی‌ها به ما گفتند که در فتوا تقیه دارید و شاید از آن عدول کنید و ما گفتیم که می‌توانیم آن را حکومتی‌سازی کنیم مثل هر کنوانسیونی که معاهده‌اش را امضا می‌کنیم البته آنها نیت صادقی داشتند و این فتوا را قبول می‌کردند اما چون با طرف مقابل با حسن نیت نیامده می‌خواهد فشار جدی وارد کند اما بهتر از هرکسی می‌داند که ما سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم.

صالحی اضافه کرد: یک مدت می‌ گفتند که سیاست خارجی کشور منفعل است و ببینید ترکیه در مصر و سوریه چه می‌کند و من در آن موقع گفتم که ایران نمی‌گذارد نظام سوریه توسط تروریست‌ها از بین برود که در آن موقع رسانه‌ها چقدر بی حرمتی کردند و الان پس از سه سال شاهد هستیم که چه اتفاقی در سوریه افتاده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تفاهم‌نامه ژنو آرمانی نیست و ما چیزی را در آن از دست ندادیم، خاطر نشان کرد: نقد رسانه‌ها باید منصفانه و در جهت اصلاح امور باشد. این تفاهم‌نامه خوب بود و طی آن فعالیتی متوقف نمی‌شود و بعدها مسائل آن را باز می‌کنیم و زمانی که مدت تفاهم‌نامه به پایان برسد، راجع به آن صحبت می‌کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزند ایران

      جناب آقای دکترصالحی شما می گویید ما چیزی از دست ندادیم؟؟ما در این مثلا توافقنامه همه چیز را از دست داده ایم.متن توافقنامه را به فارسی منتشر کنید تا ملت انقلابی ایران خود ببینند دستاورد این توافقنامه را!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج