جاباما
۸۰۲۲۱۶
۲۲ نظر
۵۰۰۷
۲۲ نظر
۵۰۰۷
پ

اقتصاددان مشهور: قیمت ارز بالا نمی‌رود

حسین عبده‌تبریزی اقتصاددان در یادداشتی نوشت: چرا از آن نرخ ۱۹۰۰۰ تومان دلار به ١١ هزار تومان امروز رسیدیم؟ به‌تدریج با توجه به وقایعی که در بازار ارز رخ داد و با فرارسیدن ضرب‌الاجل ترامپ در ۱۳ آبان، شاهد بودیم که قیمت ارز به سمت بالا حرکت نکرد.

خبرگزاری تسنیم: حسین عبده‌تبریزی اقتصاددان در یادداشتی نوشت: چرا از آن نرخ ۱۹۰۰۰ تومان دلار به ١١ هزار تومان امروز رسیدیم؟ به‌تدریج با توجه به وقایعی که در بازار ارز رخ داد و با فرارسیدن ضرب‌الاجل ترامپ در ۱۳ آبان، شاهد بودیم که قیمت ارز به سمت بالا حرکت نکرد.

در این فاصله بانک مرکزی تمهیداتی را در نظر گرفت و البته اختیاراتی خاص به رئیس‌کل داده شد تا بتواند این بازار را جدی‌تر مدیریت کند. بانک مرکزی نقش مثبت داشته است.

در حال حاضر، بانک مرکزی گاه در بازار ارز حضور پیدا می‌کند و با مداخله‌های محدودی طبعاً تلاش می‌کند نرخ بازار هیجانی نشود و اقدامات آن هم اثرگذار بوده است. از طرف دیگر، با تمهیداتی در مقررات و اجرای آنها، خروج سرمایه از کشور کندتر شده است. مثلاً با اعمال محدودیت بر تراکنش دستگاه‌های پوز و تعیین سقف برای آنها، گردش معاملات سفته‌بازانه ارز، کندتر شده است.

کاهش نرخ ارز اثر خود را بر قیمت کالاها به‌سرعت نشان نمی‌دهد. اگر این کاهش پایدار نباشد، اصلاً نشان نمی‌دهد؛ چسبندگی قیمت‌ها واقعیتی است. عرضه‌کنندگان کالاها در بازار با شکل‌گیری انتظارات در مورد قیمت ارز سعی می‌کنند قیمت‌ها را به هر طریقی بالا ببرند؛ به همین جهت، وقتی انتظارات افول می‌کند، آن‌ها در مقابل کاهش قیمت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند.

در شرایطی که قیمت ارز متعادل شده و فاصله آن با نرخ سامانه نیما کمتر شده باید سیاستگذار تلاش کند سیستم چندنرخی ارز را تغییر دهد و با نرخ واحد تعادلی، بازار ارز را اداره کند. با توجه به تحریم‌ها و اینکه کشورهای خریدار نفت ارز به ایران تحویل نخواهند داد و می‌دانیم به عنوان مثال جنس ارز هند با ارز کره تفاوت دارد، امکان تک‌نرخی کردن وجود ندارد، چون از ارز واحدی صحبت نمی‌کنیم. اگر تک‌نرخی شدن هم در کوتاه‌مدت ممکن نباشد، حداقل باید فاصله قیمت‌ها را کم کرد.

با توجه به وضعیت شاخص‌های نقدینگی و تورم، بازار ارز ممکن است تحت تاثیر شوک‌های جدید قرار گیرد و دوباره زمینه افزایش قیمت فراهم شود. تعریف ما از شرایط موجود طبعاً نمی‌تواند آن باشد که تعادل‌ها پایدار است. اگر حادثه عجیب‌وغریبی در اقتصاد ایران رخ ندهد و شوک بزرگی به آن وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که نرخ ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود. به نظرم در همین دامنه نرخ ارز تا پایان سال در نوسان خواهد بود.

مساله‌ای که برای اقتصادمان محوری است و اهمیت درجه اول دارد و به ارز هم مربوط است، کنترل نقدینگی و جلوگیری از ایجاد نقدینگی جدید با سرعت گذشته است. در حال حاضر، منبع اصلی خلق نقدینگی بانک‌ها هستند و باید سیاستگذار مانع خلق نقدینگی مازاد از این کانال شود. بانک تعهد شرعی و عرفی دارد که فراتر از مقدار درآمد خود سود به سپرده‌گذاران پرداخت نکند؛ این خواسته زیادی نیست.

مدت‌هاست اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که به خاطر وجود بانک بد و برای زنده نگه داشتن آن بانک‌ها، به بانک‌ها اجازه می‌دهیم سودی را بپردازند که عملاً کسب نمی‌کنند؛ در حالی که اقتصاد اصولاً به بانک بد نیاز ندارد.

باید بانک‌های بد را از اقتصاد حذف کرد تا بیش از این، کشور برای حفظ آن‌ها هزینه نکند. اقتصاد ایران تا امروز هزینه‌های سنگینی را به این دلیل پرداخت کرده است؛ باید بدانیم که نهایتاً تاوان بانک‌ها را بخش آسیب‌پذیر جامعه داده و خواهند داد؛ یا با تحمل تورم‌های سنگین وحشتناک یا از محل درآمدهای نفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ر
      اگر قیمتها‌پایین نیاید پایین‌امدن‌دلار‌مفت نمی ارزد دولت موطف است گطارت کند‌وگرنه گناه بالا‌و‌پایین‌امدن‌دلار گردن‌خودش است

    • دروغ شناس

      اگر ایشان اقتصاددان مشهور و نام داریست‌پس چرا دولت از او استفاده نمیکند.
      دو : شما فرمودین اقتصاد دان است اقتصاد بدون ارز چگونه میتوکندری پای خودش بایستد

      پاسخ ها

      • رحیم ب.ور غدغدی

        جناب اقتصاددان نفرمودند دولت وقتی کسر بودجه ‌اش همواره تصاعدی زیاد شده و برای جبران آن پول بی پشتوانه چاپ میکند و باعث تورم میشود آنهم دلیلش بانکها هستند حجیم شدن بی ضابطه دولت مثل دولت مموتی و یا شهرداری گری قالی که ۶۰ هزار نفر مازاد استخدام کرد اینها هم کار بانک است. تخریب محیط زیست سیاست های غلط کشاورزی و اجازه بهره برداری غیر کارشناسی از صدها هزار چاه عمیق هم کار بانکه و ....

    • بدون نام

      اقای دکتر!!!!!!دلار ارزون شده چرا قیمت اجناس پایین نمیاد!!!!!

    • بدون نام

      امروز بجنورد همه فروشنده دلار با قیمت ۹ هزار تومان بودند .
      بعضی حالشان خراب بود .
      می گفتند می فروشند می روند دیگه دنبال دلار نمی آیند .

    • بدون نام

      تا عید اگه همینطور پایین بیاد باور میکنیم که پایین اومدن ارز واقعیست

    • م_ر

      عجب کارشناسی کرده،یعنی واقعا نمیدونه که ارز بیشتر از سه برابر نمیشه؟؟؟؟؟؟اگر بشه چی میشه؟؟؟؟؟

    • حسین

      آیا قیمت بقیه کالاها از خانه و ماشین گرفته تا مایحتاج عمومی هم به حالت سابق برگشته، که از پایین آمدن دلار فاتحانه صحبت میکنین....بیچاره مردم

    • بدون نام

      مردمو نابود کردید بخاطر پر کردن جیب دولت وآقازاده ها خدا هیچوقت نمیبخشه واز حق ملت نمیگذره

    • بدون نام

      برو مزدور دولت چقدر بهت دادن که بیای این شکرخوری ها روبکنی

    • رضا

      خواهشا به گفته خود دولت نظرات به تنهایی کمکی به اقتصاد نمیکنن نظر وقتی با تجربه همراه شود خوبه اونم نظر چند اقتصاددان بی طرف

    • مغز اقتصاد

      علت افزایش نرخ دلار در آینده : کاهش قیمت نفت- کریسمس افزایش سفر های خارجی - تحریم سوئیفت - تحریم بانکی- ممنوعیت ورود دلار از عراق به ایران - بی اعتمادی مردم به مسئولین و ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست است مغز اقتصاد

    • محسن مرادی

      کاملن درست فرمودند دلار بالا نمیره بلکه ارزش پول ما پایین میاد

    • بدون نام

      ارز میاد پایین ، اجناس نمیاد، چه فایده؟؟؟؟ مردم که دلار نمی خورند

    • amir _lo

      به همین خیال باش یقران بده به اش

    • مهدی

      فعلا با زور و بدبختی دارن دلار رو ارزون نگه میدارن مه هم از چنگ مردم دربیارن هم بگن که مثلا امریکا تو تحریمها کم اورد.اما واقعیت از چند ماه دیگه شروع میشه که دولت حتی نمیتونه حقوق کارمنداش رو پرداخت کنه.

    • مهدی

      فعلا با زور و بدبختی دارن دلار رو ارزون نگه میدارن مه هم از چنگ مردم دربیارن هم بگن که مثلا امریکا تو تحریمها کم اورد.اما واقعیت از چند ماه دیگه شروع میشه که دولت حتی نمیتونه حقوق کارمنداش رو پرداخت کنه.

    • مینا

      کی سکه پیش فروشی به مردم دادکی گفت خریدوفروش دلارآزادکی چندتانرخ واسه دلارگذاشت کی وحیدمظلومین روپروبال دادعمه من که نبوددولت بود

    • reza goudarzi

      اگرتونستن این شرایط رو سه ماه ادامه بدن درسته الان یه بچه ۷ساله هم میدونه دولت داره دلار تزریق میکنه به بازار تا قیمتها متعادل بشه اما تاجرها ازاین قضیه خبر دارن بخاطر همین هم هست که دلار مقطعی میاد پایین اما جنسها ارزون نمیشه چون اونا میدونن کفگیر دولت به ته دیگ نزدیکه وخیلی زود دلارهای دولت تموم میشه وباز دلار رو به بالا میره

    • روحانی متشکریم

      به به چه ثباتی چه ارزانی چه عشقی چه شوری چه ارمشی لذت بردم با این سیاست اقتصادی روحانی چند وقتی دیگر فرصت نداری زورهای اخر رو هم بزن کامل شه.

    • بدون نام

      این اقتصاد دان مشهور تو این چهل سال اقتصاد مارو به چه روزی انداخته . یک اقتصاد دان مثل ماهاتیر محمد مالزی رو به کجا می بره جالبه نه
      ما از این اقتصاد دانها نیازی نداریم.
      دورود به شما که اگر همه نظرات را چاپ میکنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج