جاباما
۸۰۲۳۰۷
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

یارانه برق پرمصرف‌ها بیش از حقوق یک کارگر

نظام فعلی برق خانگی به شیوه ­ای طراحی شده که همچنان مشترکین پرمصرف از یارانه برق بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند و این در حالیست که پیشنهاد وزارت نیرو برای اصلاح این وضعیت، همچنان در هیئت دولت در حال بررسی است.

خبرگزاری فارس،: بحران برق در سال جاری، همه بخش­های کشور و به خصوص بخش­های تولیدی را تحت تاثیر قرار داد و قطعا یکی از راهکارهای مهمی که برای مقابله با این بحران از آن غفلت شد، اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف بود.

اینکه بر مشترکین پرمصرف تاکید می­شود به این دلیل است که مصرف برق غالب مشترکین به صورت متعارف بوده و از حداقل وسائل ضروری برای آسایش و رفاه در منزل استفاده می­کنند. اما در مقابل این مشترکین پرمصرف هستند که نه تنها بهای واقعی برق خود را نپرداخته بلکه با مصارف بی ­رویه نیز بحران­ ساز می­شوند.

*یارانه پنهان ۱ درصد مشترکین پرمصرف برق بیشتر از حداقل حقوق کارگران است

با توجه به اطلاعات قبض مشترکین مناطق عادی، ۸۵ درصد از مشترکین زیر ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می­کنند و ۱۵ درصد مابقی نیز مصرف برق بالای ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه داشته و به عنوان مشترکین پرمصرف شناخته می­شوند.

نکته قابل توجه این است که در بین مشترکین پرمصرف نیز حدود یک درصد از مشترکین نیز وجود دارند که مصارف برق آنها به صورت بسیار غیر متعارف بوده به طوری که متوسط مصرف آنها بیش از ۱۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه است. اگر چنانچه قیمت برق متوسط قیمت برق صادراتی به کشورهای همسایه به مقدار ۹.۵ سنت درنظر گرفته شود آنگاه با احتساب قیمت دلار سامانه سنا، یارانه برق این یک درصد از مشترکین بسیار پرمصرف بیش از یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در ماه خواهد شد.

این امر در حالی است که حقوق یک کارگر در سال جاری به میزان یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان مصوب شده است. به همین دلیل، می­توان گفت که یارانه برق یک درصد از مشترکین بسیار پرمصرف از حقوق یک کارگر در ماه بیشتر بوده و این مصداق بارز بی ­عدالتی و نابخردی در نظام تعرفه­ گذاری برق است.

شکل زیر نمودار توزیع یارانه برق را برای گروه­های مصرفی مختلف نشان می­دهد. با توجه به شکل مشخص است که افراد بسیار کم­ مصرفی نیز وجود دارند که میزان یارانه برق آنها کمتر از ۱۹۰۰۰ تومان در ماه است.

یارانه برق پرمصرف‌ها بیش از حقوق یک کارگر

واضح است که این شیوه قیمت­گذاری برق نه تنها منجر به مدیریت مصرف برق نشده بلکه بحران برق در سال آتی را تشدید خواهد کرد.

*تجریبات جهانی درباره افزایش قیمت برق پرمصرف ها

افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف یک امر کاملا عقلایی بوده و در تجربیات جهانی نیز به دفعات مشاهده شده است. تجربیات دیگر کشورها مانند مکزیک و آمریکا نشان می­دهد که این کشورها هم برای مقابله با بحران برق، قیمت برق مشترکین کم ­مصرف را ثابت نگه ­داشته اما قیمت برق مشترکین پرمصرف را به مقدار قابل توجهی افزایش دادند.

به عنوان مثال در سال 2002 در کشور مکزیک، تعرفه برق 5 درصد از مشترکین پرمصرف کاملا آزاد و غیر یارانه ­ای درنظر گرفته شد و باعث شد تا مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش یافته و درصد مشترکین پرمصرف از 5 درصد به 2 درصد در سال 2003 برسد.

همچنین در سال 2001 در ایالت کالیفرنیا، تعرفه برق مشترکین کم ­مصرف ثابت اما تعرفه برق مشترکین پرمصرف به میزان 50 درصد افزایش یافت. این سیاست هوشمندانه نیز منجر به کاهش مصرف برق در زمان اوج بار به مقدار 12 درصد شد.

* آیا دولت با پیشنهاد وزارت نیرو موافقت می کند؟

با توجه به اسناد بالادستی مانند قانون اصلاح الگوی مصرف در کشور و همچنین تجربیات دنیا، واقعی ­سازی قیمت برق برای مشترکین پرمصرف امری ضروری بوده و با توجه به بحران برق در سال جاری و عواقب ناگوار آن، ضرورت آن بیشتر از گذشته شده است. به همین دلیل مسئولان وزات نیرو سعی در اصلاح تعرفه برق این مشترکین پرمصرف دارند و طرحهای مشابهی را هم برای جلوگیری از بحران برق در سال آتی تقدیم هیات دولت و شورای اقتصاد کرده اند و هم اکنون نیز منتظر اخذ مجوز آن هستند.

هرچند اظهارات برخی از مقامات وزارت نیرو، حاکی از موافقت دولت با این پیشنهاد این وزارتخانه است اما این نگرانی وجود دارد با توجه به نفوذ مشترکین پرمصرف، نهایتا دولت با واقعی ­سازی قیمت برق مشترکین پرمصرف موافقت نکند و با تداوم دادن رانت یارانه برق به افراد پرمصرف همچنان کشور و به خصوص بخش تولیدی را فدای چند درصد از مردم کند؟ تا چند هفته دیگر، پاسخ این سوال مشخص خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      پس از قیمت 400%افزایش دلار در دلالان توجیح گر دولت.اینک به فکر دلالی در افکار عمومی در مورد قاچاق بنزین و یارانه برق پر مصرف هاو بعد برق گرفتگی بعلت ارزان بودن برق و تامین یارانه ها از حق آب و بالاخره برداشتن زیپ از جیب مردم و صادرات دلار به انگلیس کانادا و استرالیا و زلاندنو .این دلالان قیمت دلار را برای صد سال واقعی کردن و به ملت غیر بومی اعلام کردن اقتصاد مال ما نیست.

    • بدون نام

      به اسم صعيفها به کام دولت . به بهونه این برق و گرون کنید پولشو که به فقرا نمی دید

    • بدون نام

      بازداره چیزشون میجنبه که برق گران کنندازلج اینها همه برن انرژی خورشیدی روتوخونه بیارن بعدبایداینا برن دم کوزه ابش بخورن.مرگ برعاملین گرانی

    • ali

      این صحبت ها اصلآ پایه علمی ندارند.

    • بدون نام

      برید جلوی برقی که پرت میشود بگیرید نه اینکه به فکر گران کردن قیمت برق باشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج