۸۰۲۳۸۴
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

بازار تعمیرکاران موبایل سکه شد

کار و کاسبی تعمیرکاران موبایل این روزها حسابی سکه است. هنوز مشتری قبلی را راه نینداخته که مشتری دیگری از راه می‌رسد.

روزنامه شهروند: کار و کاسبی تعمیرکاران موبایل این روزها حسابی سکه است. هنوز مشتری قبلی را راه نینداخته که مشتری دیگری از راه می‌رسد.

تنها تعمیرکاران موبایل نیستند که کسب و کارشان این روزها حسابی رونق پیدا کرده است. صادق فیض‌آبادی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید که میزان مراجعه مردم برای تعمیر لوازم الکترونیکی نسبت به پارسال ٥٠ تا ٦٠‌درصد بیشتر شده است؛ به‌عنوان مثال اگر ماژول یا پنل یک ال‌سی‌دی ٦‌میلیون تومانی سوخته باشد، می‌توان با ٨٠٠‌ هزار تومان تلویزیون را تعمیر کرد و تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی برای مردم ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند. اما مشکل از آن‌جا آغاز می‌شود که برای پیدا کردن یک قطعه مجبورید بازار را زیر و رو کنید.

او که کاسه صبرش از کمبود قطعه‌های الکترونیکی لبریز شده، ادامه می‌دهد: «درحالی می‌توان با تعویض یک المان کوچک مانیتور یا تلویزیون و دی‌وی‌دی را همانند روز اول قابل استفاده کرد که برخی از وسایل به دلیل کمبود قطعه چندین هفته در تعمیرگاه‌ها باقی می‌مانند.»

کمبود قطعه در بازار

اما در شرایطی بالا رفتن قیمت دلار، تعمیر اجناس را به‌صرفه کرده که فعالان بازار از کمبود قطعه گله می‌کنند. هرچند که ثبت و سفارش گوشی تلفن همراه براساس ارز نیما حالا آزاد شده است، اما علیرضا صمیمی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی می‌گوید: «جدای از مشکلاتی که ترخیص کالا از گمرک را حسابی کُند کرده است، واردات قطعه‌های گوشی همچنان براساس ارز آزاد انجام می‌شود.

اما کمبود قطعه تنها به گوشی تلفن همراه محدود نمی‌شود و به گفته فیض‌آبادی، قطعه‌های الکترونیکی هم این روزها در بازار حسابی کم شده و تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی به مشکل برخورده است.» آن‌گونه که این فعال صنفی توضیح می‌دهد، درحال حاضر قطعاتی مثل ماژول، مادربرد، اپتیک و پک لایت در بازار کم شده و همین مسأله فعالان این صنف را مستأصل کرده است.

او ادامه می‌دهد: «به‌ عنوان مثال اگر پک لایت یک مانیتور ١٩ اینچی که قیمتش یک‌میلیون و ٢٠٠ تا یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان است، خراب شود می‌توان با ٢٠٠‌هزار تومان تعمیر کرد اما اگر این قطعه کوچک نباشد باید این مانتیور را کنار گذاشت و دستگاه جدیدی را جایگزین آن کرد.»

قطعات اورجینال پیدا می‌شود اما سخت

آن‌گونه که فعالان صنفی می‌گویند، دارندگان برندهای اپل و سامسونگ بیشترین رکورد مراجعه به تعمیرگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند که عضو هیأت‌مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی می‌گوید قطعات اورجینال تمامی برندها در بازار پیدا می‌شود، هرچند سخت، اما صاحبان این گوشی‌ها می‌گویند این روزها بسیاری از فروشندگان قطعات تقلبی و حتی کارکرده را روی گوشی‌های آنها استفاده می‌کنند.

اما حال و روز برخی از برندها از همه بدتر است. صاحب یک گوشی برند بلک‌بری می‌گوید: «ال‌سی‌دی موبایلم از حدود یک ماه پیش با مشکل مواجه شد. ابتدا فکر می‌کردم با پرداخت هزینه‌ای هرچند بالا مشکل موبایلم حل می‌شود، ولی نشد.» او که عطای خاص‌بودن گوشی‌اش را به لقایش بخشیده است، ادامه می‌دهد: «برای تعمیر گوشی‌ام تلاش بسیاری کردم، ولی ال‌سی‌دی گوشی‌ام در بازار ایران موجود نیست و ناچار شدم سراغ برند دیگری بروم.»

گوشی دست دوم بخریم یا نه

این روزها کسانی که قادر به خرید گوشی نو نیستند، سراغ گوشی‌های دست دوم می‌روند و همین مسأله بازار تلفن‌های همراه دست دوم را حسابی رونق بخشیده است. بازار پر رونقی که به گفته عضو هیأت مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی چندان قابل اعتماد و اطمینان نیست. صمیمی می‌گوید: «درحال حاضر گوشی‌ای که پارسال یک‌میلیون تومان بود، ٣‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در چنین شرایطی تنها کسانی حاضرند گوشی‌شان را بفروشند که ایراد فنی مهمی دارد یا خیلی قدیمی شده است.»

به گفته او «زمانی که گوشی ارزان بود، مردم هر دوسال یکبار گوشی خود را عوض و گوشی به‌روزتری را خریداری می‌کردند، اما درحال حاضر کمتر کسی توان مالی چنین کاری را دارد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامران

      تدبیر وامید حلش می کنه!؟
      خخخخخخه

    • بدون نام

      دوست عزیز شما میدونید ال سی دی فلان گوشی از 200هزارتومن شده 2 میلیون تومان و فکر میکنید یک تعمیر کار چقدر هزینه نصب میگیرد اگر ال سی به هر دلیل زیر دست تعمیر کار بشکند دوملیون خسارت باید بدهد .
      اکثر گوشیهای بالای 2میلیون قیمتشونه و برخی تعمیر کاران در طول روز ارزش اجناس زیر دستشان بالای 50 میلیون تومان میرسد به نظر شما چقدر درآمد یک تعمیر کار است روزی یک میلیون تومان اگر باشد همواره در کار موبایل ریسک خاموش شدن دستگاه هست پس شما روزانه 50میلیون تومان قمار میزنید .
      حالا بازهم میگویید کاروبار سکه است؟

    • بدون نام

      متاسفانه تعمیر کار که نداریم تعویض کار بودن
      ولی حالا شدن تخریب کار
      می زنن کامل گوشی را نابود می کنن بعد هم کلی ادعا شون میشه

    • بدون نام

      دوستان من یه گوشی برای تعمیر دادم موبایل اشکان قشم کسانی که اونجا هستن اسمش را حتما شنیدن مث باتلاق هست هرکس گوشیش را بده شیش ماه باید بیاد و بره تا خسته بشه و بعدش خودشون گوشیم را مفت بر می دارن


      من بعد از دو ماه الافی و سرکار گذاشته شدن جنازه گوشیم را با کمک پلیس صد و ده تونستم بزور ازشون بگیرم

      و حالا سوال اینجاست وظیفه چه کسی هست رسیدگی به این کلاه برداران؟؟؟

    • بدون نام

      واقعا بی انصاف هستن

      الکی میگن فلان قطعه خراب شده و پول مفت می گیرن

    • satanicheel

      از بس بی انصاف تشریف دارن این صنف

    • بدون نام

      خدا نگزره از باعث وبانی این مصیبتهاکه سرمردم درآوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج