۸۰۲۴۲۲
۲۹ نظر
۵۰۰۸
۲۹ نظر
۵۰۰۸
پ

باران ادامه دارد اما خشکسالی می‌ماند

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: علی‌رغم این‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها در ایران هستیم، اما به‌دلیل این‌که خشکسالی ایران از ۱۵ سال پیش نهادینه شده، نمی‌توان به بهبود وضعیت خشکسالی امید داشت.

خبرگزاری ایسنا: معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: علی‌رغم این‌که پاییز امسال شاهد افزایش بارندگی‌ها در ایران هستیم، اما به‌دلیل این‌که خشکسالی ایران از ۱۵ سال پیش نهادینه شده، نمی‌توان به بهبود وضعیت خشکسالی امید داشت.

هدایت فهمی، با بیان این‌که افزایش بارندگی در پاییز یک سال، به‌معنای سال آبی پربار نیست، اظهار کرد: ممکن است در زمستان و بهار شاهد کمبود بارندگی‌ها در ایران باشیم.

باران ادامه دارد اما خشکسالی می‌ماند

وی افزود: در برخی از سال‌های ‌گذشته نیز چنین شرایطی اتفاق افتاده، اما به‌طور کلی باید گفت که به فرض این‌که امسال سال پربارانی باشد، باز هم نمی‌توان خشکسالی‌های ۱۵ ساله ایران را که حتی در برخی موارد این مساله از ۱۵ سال نیز بیش‌تر قدمت دارد را جبران کرد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این‌که افزایش رطوبت خاک و حل کسری مخازن آب‌های زیرزمینی موضوعی است که باید با تدبیر و اقدام همگانی جبران شود و نمی‌توان تنها با یک سال پرباران نسبت به حل این مساله امید داشت.

به گفته فهمی با توجه به این‌که ۸۵ درصد ایران در یک منطقه خشک واقع شده است، باید شرایطی ایجاد شود که بتوان با این مناطق خشک و نیمه‌خشک سازگار شد که در این بین بهترین راه‌حل مدیریت، تقاضا و مصرف است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر این‌ مساله که در ایران در تمام بخش‌های مصرفی بیش از حد نرمال جهانی مصرف صورت می‌گیرد، تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا صرفه‌جویی در مصرف الگوی تمام مردم باشد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو افزود: این مساله به معنای عدم مصرف آب نیست، بلکه تنها انتظار وزارت نیرو این است تا مصرف مشترکان بهینه شود، چراکه تنها از این طریق می‌توان مشکل آب را در کشور برطرف کرد.

فهمی یکی‌ دیگر از راهکارهای حل خشکسالی را استفاده از پساب عنوان و اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌های کاهنده مصرف و هم‌چنین راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت وزارت نیرو می‌تواند برای این مساله راهگشا باشد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: هیچ دولتی به تنهایی قادر به مدیریت آب نیست مگر آن‌که مردم به‌عنوان اصل طلایی، در این حوزه مشارکت ویژه‌ای داشته باشند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز چندی پیش اعلام کرد که با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته و از دست رفتن رطوبت مناسب خاک، افزایش بارندگی‌های اخیر موجب ایجاد روان آب و حل مشکل خشکسالی نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران حتی اگه کل سال یکسره بارون بیاد بازم خشکسالی هست بس ک مدیران و مسئولان با کفایتی داریم!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بس که مردم غرغروی بی مسئولیتی داریم

      • بدون نام

        مسئولین عزیز یادشون رفته که کل مصرف مشترکین خانگی 3درصد کل آب رو مصرف میکنند و 97 درصد مال صنایع و کشاورزیه و باید اونا رو مدیریت کنیم.

    • بدون نام

      داره زور میزنه هر طوری هست زیر بار نره امسال سال پر بارانی هست و به منابع زیرزمینی و مخازن پشت سدها و چشمه ها و رود و رطوبت خاک کمک میشه .

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه که همه آیه یاس میخونید بابا بگید خداروشکر سال آبی خوبی بود ما تو خوزستان تو ۱۰__۱۵ سال گذشته چنین بارشهایی نداشتیم شاکر خدا باشید تا خدا بیشتر بهتون بده

    • بدون نام

      جون هرکی که دوس دارید،اینقدر آیه یاس نخونید. برای یک بارهم که شده،خدارو شکرکنیدبابت این بارندگیها. بسکه ناسپاسی میکنید،خدا هم قهرش میگیره و میشه خشکسالی.همین بارندگی هم که هست،شکرگزار باشید.

    • بدون نام

      وقتی باران میاد خشکسالی هست یعنی چی مسئولین کارمای تصمیمات شون رو پس میدن چرا اروپا امریکا باران میاد خشکسالی نیست

    • بدون نام

      حالا هی سالها رو ببیرین بالا! تا حالا خشکسالی چند سال اخیر بود، حالا شد 15 سال گذشته! خوبه آمار بارندگی تو اینترنت هست و مردم دسترسی دارن! اگه میخواین بگین صرفه جویی کنین، خب بگین صرفه جویی! فقط امیدوارم به فکر صادرات آب نباشین!!!

    • شمالی

      این همه بارون کجا میره انگار زیر ایران سوراخه

    • بدون نام

      سلام والله ما هیچوقت از مسئولین مملکتمون یکبار که بگن الحمدالله و شکر نشنیدیم همیشه گفتن نیست کمه یه مدت گفتن جنگ بعد گفتن بازسازی بعد گفتن خشکسالی وقیمت نفت اومده پایین الانم باز با اینهمه بارندگی ساز نیست و کمه نداریم رو میزنن دیگه عادت کردیم به این هراجیف

    • بدون نام

      ایران و آب ببره باز هم کمبود آب داریم با کارت هوشمند یاکارت ملی به هر ایرانی به مقتضی سن در ماه بهش آب بدید مثل بنزین گیاهان وحیوانات هم به جای آب کوفت حناق کنند هر ایرانی ماهی یه دفع حمام ودر روز یه دفع برن موال

    • حسن

      دق دادید شما هی آیه یأس و ناامیدی بخونید بابا ما اصلا با خاک و سنگ طهارت بگیرم بیخیال میشید دهن ما رو آسفالت کردید اگر حرف نزنید بخدا اگر ما بگیم شما لال هستید

    • سعید

      برو بابا... همش میکی خشکسالی..شد یبار امیدی بدی؟؟

    • ایرج

      الهی خودت فهمی به این آقای فهمی بده ،مکه تو علم غیب داری که بارون نمیاد؟یاشما مسئولین صرفاً خلق شده اید تا بمردم استرس وارد کنید؟هرچه میشه از آب ونان وتنفس مردم مربوط به کذشته میشه بگذارید مردم لذت این تفضل الهی رو ببرند شما بجای تشکر ازخداوند مأمپر منفی بافی ونگرتن کردن مردم هستید

    • بدون نام

      مدیریت سرتون نمیشه
      تصمیم هایتان اشتباه هست
      کشور داری بلد نیستید

    • تبریز

      به ساختن سدها پایان دهید تا خشکسالی برطرف شود! آب سدها به کشاورزان فروخته میشود!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله همینطوره

    • بدون نام

      زر نزن بابا

    • سربازولایت

      اگر درایران سیل هم بیاید شما بی لیاقتها نمی توانید مملکت را اداره کنید بااین همه نفت گاز ومعدن این است وضع مردم دیگه اب هم از خدا گدای می کنید تا باران ببارد فاتحه همه خوانده است

    • بدون نام

      کلک پوله یعنی دلخوش نباشید به بارون ما گرون میکنیم ابو

    • بدون نام

      انتقال آب از دریاهای جنوب به داخل کشور. کافیه 10 سال مدیریت این کشور را به ژاپنی ها بسپارن تا ببینید که چه غوغایی میشه.

    • بدون نام

      اب بر اساس روشی غیر طبیعی و ماوراطبیعه قیمت گذاری میشه قیمت اب مثل قیمت بنزین یا هر چیز دیگری باید قیمت ثابت و یکسانی برای همه مشترکان داشته باشد و با فرمول های من در اوردی هزار تا قیمت از خود تون نیاورید

    • بدون نام

      شاد بشه هر کی شکر میکنه آیه یاس نخونید ولی صرفه جویی چه بارون زیاد باشه چه نباشه یه اصل عقلانی .اسلامی و جهانیه.

    • نازی

      فقط بلدن آیه یاس بخونن .خدایا ما شکر گذارتیم قربون رحمتت

    • رضا

      شکر نغمت نعمتت افزون کند با این دیدگاه نظر حضرت حق از بندگانش رویگردان نمی شود اسراف نکردن نیز نوعی شکر گذاری است

    • سعید

      امارات و عربستان اصلا بارون ندارن و اب دارن اینجا همیشه اوضاع تو همه چی وخیمه!

    • بدون نام

      باید این حرف بزن چون اب میفروشن به کشورهای دیگه

    • فرهاد.ک

      حتمی باز میخان آب و برق رو مثل چیزای دیگه گرون کنند زمینه چینی میکنند همیشه سیاستشون این بوده

    • ساشا

      یکی از دلایل بارش کم در زمستان، آلودگی هواست،،،،
      مسئولین در خصوص چه قدمی برداشتند ؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج