جاباما
۸۰۲۵۳۵
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

رده بندی از بزرگترین دربی های فوتبال انگلیس، بر مبنای سه معیار مهم.

وبسایت نود: روز یکشنبه دو دربی مهم را در فوتبال انگلیس به تماشا خواهیم نشست: لیورپول و اورتون در آنفیلد به مصاف هم می روند، و آرسنال نیز میزبان تاتنهام در امارات خواهد بود. البته روز شنبه نیز چلسی به مصاف فولام می رود، و اگرچه این مسابقه دربی بزرگی محسوب نمی شود ولی به دلیل همشهری بودن فولام و چلسی می تواند یک دربی کوچک لندنی لقب گیرد.

اما در آستانه این دربی های مهم، نگاهی داشته ایم به بزرگترین دربی ها و یا رقابت های فوتبال در میان تیم های مدعی در جزیره. در این بررسی که توسط ESPN صورت گرفته است. رده بندی هفت جدال بزرگ در فوتبال جزیره صورت گرفته است. این رتبه بندی بر مبنای سه فاکتور: ۱. تاریخ رقابت ۲. اهمیت کنونی ۳. عنصر پیش بینی ناپذیری صورت گرفته است. (نمره ۱ برای کمترین و نمره ۵ برای بیشترین در نظر گرفته شده است.)

7. لیورپول - اورتون

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

یک رقابت واقعی میان دو باشگاه یک شهر که حتی اعضای یک خانواده را هم از یکدیگر جدا می سازد. فاصله میان ورزشگاه های دو تیم حتی کمتر از یک مایل است، اما این باعث نشده اختلافی بزرگ میان دو تیم و هوادارانش وجود نداشته باشد. اگرپیش از دهه 80 این دربی، لقب "دربی دوستانه" را یدک می کشید ولی اکنون چهره ای کینه ورزانه و خشن به خود گرفته است. اورتونی ها باشگاه ها را باشگاه مردم خطاب می کنند، حال آن که لیورپول در نقاط مختلف جهان طرفداران بیشتری به نسبت اورتون دارد.

تاریخچه: تا حدود دهه 60 میلادی، اورتون تیم قوی تر و پرافتخارتر شهر بود ولی ظهور لیورپول به مدد توانایی بیل شنکلی شکل گرفت و آن ها بدل به قدرت اول شهر شدند. رقابت میان دو تیم در دهه 80 اوج گرفت، زمانی که دو تیم بر سر قهرمانی لیگ و جام حذفی می جنگیدند. اما بعد از ناکامی اورتون در دو دهه اخیر در کسب جام، آن ها اکنون کاملاً زیر سایه لیورپول قرار گرفته اند. نمره: 4 از 5.

اهمیت کنونی: این مسابقه به خصوص در دهه 80 میلادی به دلیل قدرت دو تیم و رقابت برای قهرمانی در جام های داخلی، از اهمیت زیادی برخوردار بود. ولی اکنون بدل به مسابقه ای حیثیتی در شهر لیورپول شده است. این مسابقه مهمترین بازی فصل اورتون است ولی برای لیورپولی ها، اینطور نیست و آن ها به بازی با سیتی، آرسنال و یونایتد فکر می کنند. نمره 1 از 5.

پیش بینی ناپذیری: حدود 20 سال است که اورتون موفق نشده در آنفیلد لیورپول را شکست دهد، ضمن اینکه رکورد آن ها در خانه نیز مقابل لیورپول تعریفی ندارد. لیورپول هم همواره در دربی مرسی ساید پیروز نمی شود ولی زیاد هم نمی بازد. در سال های اخیر این مسابقه شبیه به یک جدال یک طرفه بوده است. نمره 2 از 5.

نمره کلی: ۸ از ۱۵.

۶. تاتنهام - آرسنال

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

مسابقه تاتنهام و آرسنال که هر دو تیم های شمال لندنی محسوب می شوند، تا پیش از ظهور چلسی بزرگترین رقابت تیم های لندنی بود، اما بعد از خرید چلسی توسط آبراموویچ، اوضاع تغییر کرد. سابقه رقابت این دو تیم به سال ۱۹۱۳ برمی گردد، زمانی که آرسنال، وولویچ در جنوب رود تیمز را ترک کرد و به سمت شمال رفت تا در کنار تاتنهام سکنی گزیند.

تاریخچه: آرسنالی ها همواره خود را به عنوان باشگاه اول شهر لندن عنوان کرده اند، اما این تاتنهام بود که لقب تیم موفق با اصول فوتبالی ناب را یدک می کشید، آن ها اولین تیم در قرن بیستم شدند که دابل می کنند و در لیگ و حذفی به قهرمانی می رسند. این اتفاق سال ۱۹۶۱ رقم خورد و آرسنال ده سال بعد این موفقیت را بدست آورد. اما بعد از حضور ونگر در آرسنال، توپجی ها افتخارات بیشتری کسب کردند. نمره ۳ از ۵.

اهمیت کنونی: این مسابقه بازی ای بزرگ در جزیره است ولی هیچ یک را نمی توان مدعی جدی قهرمانی در لیگ دانست. رقابت در شهر لندن میان تاتنهام و آرسنال بسیار زیاد و شدید است ولی این مسابقه هیچگاه جدالی برای تعیین تکلیف قهرمانی نبوده است. نمره ۲ از ۵.

پیش بینی ناپذیری: از زمان شروع لیگ برتر در سال ۹۲، اسپرز تنها دو بار در خارج از خانه توانسته آرسنال را شکست دهد ولی رکورد آن ها در خانه خیلی بهتر است. آرسنال هم در سال های اخیر دیگر چهره یک تیم از پیش برنده را در دربی نداشته است. نمره ۴ از ۵.

نمره کلی: 9 از 15.

5. چلسی - لیورپول

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

این رقابت، جدالی است که از اواسط دهه قبل شکل گرفت و در دوره ای به شدت تنورش داغ شد. به خصوص زمانی که مورینیو در چلسی بود و بنیتز روی نیمکت لیورپول حضور داشت و این دو تیم سابقه رویارویی در اروپا را داشتند. برای مدتی جدال این دو تیم، رقابتی سخت، کینه ورزانه و شدید در فوتبال انگلیس بود.

تاریخچه: لیورپولی ها هنوز هم چلسی را به خاطر "فقدان تاریخچه" به تمسخر می گیرند، ولی حقیقت این است که در طی 15 سال اخیر از زمان حضور آبراموویچ در لندن، موفقیت های چلسی قابل مقایسه با لیورپول نیست. در طی سال های اخیر پیشرفت چلسی محسوس و در سمت مقابل لیورپول با افت مواجه شده است. از نظر کسب افتخار و دستاوردهای اخیر، دو تیم طی 15 سال اخیر اختلاف زیادی داشته اند. نمره 3 از 5.

اهمیت کنونی: مثل 10-15 سال قبل که مورینیو و بنیتز روی نیمکت دو تیم بودند، این بازی دشمنی و کینه را کمتر به خود می بیند و حساسیت گذشته را ندارد، ولی معمولاً چیزی در جدال این دو تیم وجود دارد که به حساسیتش اضافه کند. نمره 3 از 5.

پیش بینی ناپذیری: از این منظر، این مسابقه اکثر مواقع جدالی غیرقابل پیش بینی بوده است، در برهه های مختلف یکی از دو تیم توانسته بر دیگری غلبه کند و حکمران این جدال حساس باشد و از این جهت تعیین برنده بازی، آسان نیست. نمره 4 از 5.

نمره کلی: ۱۰ از ۱۵.

۴. آرسنال - منچستریونایتد

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

شمال در مقابل جنوب، منچستر در مقابل لندن، تقابل موفق ترین باشگاه پایتخت در مقابل بزرگترین باشگاه انگلیس. این مسابقه همیشه یکی از بازی های بزرگ انگلیس بود. اما در زمان فرگوسن و ونگر به جرات بزرگترین بازی انگلیس شد. این اتفاق در حدود هزاره سوم رقم خورد.

تاریخچه: تنها آرسنال است که می تواند از نظر موفقیت و تاریخچه کسب جام با لیورپول و یونایتد ادعای رقابت کند، سابقه رقابت آن ها هم با منچستریونایتد به دهه ۵۰ میلادی قرن قبل باز می گردد، در طی دوران فرگوسن و ونگر نیز این رقابت شکلی جدی تر به خود گرفت، گواه آن نیز این بود که بین سال های ۹۶ تا ۲۰۰۴ هیچ تیمی جز آرسنال و یونایتد قهرمان لیگ نشد. همه آن روزها و جدال مستقیم ونگر - فرگوسن، و درگیری های روی کین، ویه را، نیستلروی و کیون را به یاد می آورند. نمره ۴ از ۵.

اهمیت کنونی: اوضاع مثل سابق نیست. این مسابقه که زمانی بزرگترین بازی انگلیس بود، اکنون به دلیل آن که دو تیم هر دو مدعی جدی قهرمانی لیگ انگلیس نیستند، حساسیت و رقابت گذشته را ندارد. اما از جهت این که کدام تیم بتواند در جمع ۴ تیم برتر قرار گیرد، هنوز حائز اهمیت است. مسابقه این دو تیم اکنون شاهد خوبی برای این است که چقدر نسبت به گذشته هر دو افت کرده اند. نمره ۲ از ۵.

پیش بینی ناپذیری: از اوایل هزاره سوم، تقریباً یونایتد تیمی بود که بر رقیبش سلطه داشت و می توانست این دیدار را به نفع خود به پایان برساند، یونایتد فرگوسن تیمی بود که به رکورد شکست ناپذیری تیم ونگر در انگلیس پایان دهد، هر چند اکنون مورینیو در یونایتد اوضاع خوبی ندارد و برعکس امری است که روحی تازه در کالبد آرسنال دمیده و شاید همین موضوع بتواند این جدال را هم به سمت و سویی جدید ببرد. نمره ۴ از ۵.

نمره کلی: 10 از 15.

3. منچسترسیتی - منچستریونایتد

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

سابقه رقابت این دو تیم، نه به یک دهه و قرن قبل، بلکه به سال 1890 بر می گردد، آن دوران تا جنگ جهانی دوم، سیتی تیم برتر شهر منچستر بود ولی ورق بازگشت و از جنگ جهانی دوم به بعد، یونایتد اوج گرفت و بدل به تیم اول شهر منچستر شد. افول سیتی در دهه 90 میلادی با اوجگیری یونایتد همراه شد ولی از ده سال قبل به این طرف، با حضور شیخ منصور قدرت توازن دار شده است.

تاریخچه: یونایتد برای سال ها تیم رقیب را به عنوان "همسایه پر سر و صدا" لقب می داد. سیتی در دهه 90 میلادی و اوایل هزاره سوم، در شرایط بسیار بدی قرار داشت و حتی به سطح سوم فوتبال انگلیس هم نزول کرد. سال هایی که با افتخارات یونایتد همراه بود، اما در طی یک دهه اخیر اوضاع فرق کرده و سیتی توانسته است با یونایتد برای جام ها بجنگد و حتی این تیم را کنار بزند. نمره 3 از 5.

اهمیت کنونی: در برهه هایی از دهه گذشته بوده که این مسابقه بزرگترین بازی فصل شده است، زمانی که دو تیم بر سر قهرمانی لیگ می جنگیدند و مدعیان اصلی قهرمانی جزیره بودند. این اتفاق بین سال های 2011 تا 2013 رقم خورد. در طی 5 سال اخیر بعد از بازنشستگی فرگوسن، سیتی تیم برتر شهر بوده و افتخارات بیشتری کسب کرده است، اما در هر صورت این مسابقه اهمیت خاص خودش را داشته است. نمره 4 از 5.

پیش بینی ناپذیری: سیتی برای 13 سال در دوران سیاه خود از 1990 تا اوایل هزاره سوم، نتوانست یونایتد را شکست دهد، اما اکنون وضع تغییر کرده و آن ها در دو سفر اخیرشان به الدترافورد پیروز شده اند. ولی بازی برگشت فصل قبل را یونایتد برد. این مسابقه همیشه غیرقابل پیش بینی بوده است. نمره 4 از 5.

نمره کلی ۱۱ از ۱۵.

۲. لیورپول - منچسترسیتی

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

مسابقه ای برای زمان حال. رقابتی میان تاریخچه و موفقیت لیورپول با ثروت و جاه طلبی سیتی. رقابتی بین کلوپ و گواردیولا، بین صلاح و دی بروین. جدالی بین نام های بزرگ در جزیره. رقابتی جذاب و هیجان انگیز بین دو تیم.

تاریخچه: سابقه رقابت دو تیم ریشه در تاریخ ندارد. بزرگترین رقبای دو تیم در طول تاریخ، منچستریونایتد بوده اند. سیتی و لیورپول در مدت کوتاهی در دهه ۶۰ میلادی قرن قبل، با هم رقابت داشتند و دیگر سابقه خاصی با هم نداشتند تا اینکه جدال برای قهرمانی در لیگ در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴، فصل جدیدی از رقابت این دو تیم را آغاز کرد. این جدال بین دو تیم در سال های اخیر در لیگ، جام های داخلی و رقابت های اروپایی ادامه داشته است. نمره ۲ از ۵.

اهمیت کنونی: اهمیت این مسابقه اکنون بسیار زیاد شده است. فصل قبل لیورپول موفق شد روند شکست ناپذیری سیتی را در لیگ برتر پایان دهد، در ادامه نیز یاران کلوپ توانستند لیورپول را در لیگ قهرمانان از پیش رو بردارند. این فصل نیز دو تیم شانه به شانه در لیگ برتر حرکت می کنند و هیچ مسابقه ای مهم تر از جدال این دو تیم برای تعیین قهرمان، به نظر نمی رسد. نمره ۵ از ۵.

پیش بینی ناپذیری: اگرچه لیورپول در سال های اخیر به مدد حضور کلوپ توانسته در مقابل سیتی نتایج خوبی بگیرد و شاید تنها تیمی در انگلیس باشد که در شرایط فعلی، می تواند همیشه یقه پپ و تیمش را بگیرد ولی قدرت سیتی هم باعث شده این مسابقه همیشه جدالی سخت و غیرقابل پیش بینی به نظر برسد. نمره ۵ از ۵.

نمره کلی 12 از 15.

1. لیورپول - منچستریونایتد

دربی‌های انگلیس؛ کدام یک دشمنی بیشتری دارد؟

با اختلاف زیاد، این دو تیم پرافتخار ترین و محبوب ترین تیم های انگلیسی هستند. وقتی به این مسابقه از منظر ابعاد جهانی نگاه کنیم، می توانیم آن را با جدال بارسا - رئال، میلان - اینتر و بوکا - ریورپولات مقایسه کنیم. رقابت این دو تیم فرای فوتبال می رود. دو شهری که فقط 35 مایل از هم فاصله دارند، برای یک قرن است که در صنعت هم رقابت دارند.

تاریخچه: این دو تیم روی هم 38 بار قهرمان لیگ شده اند. هشت بار هم هر دو روی هم قهرمان اروپا شده اند. از این منظر جدال دو تیم یک ابر رقابت است. لیورپول برای بیست سال بین دهه 70 و 80 میلادی، تیم برتر بود و سپس با حضور فرگوسن یونایتد بدل به قدرت اول جزیره شد. رقابت این دو تیم انقدر سخت است که از سال 1964 هیچ بازیکنی بین دو تیم به صورت مستقیم جابجا نشده است. نمره 5 از 5.

اهمیت کنونی: مسابقه این دو تیم به عنوان دربی شمال غرب همیشه بازی بزرگی بوده است ولی سخت است که اکنون هم بتوانیم تصور کنیم این مسابقه بازی بزرگ فصل است. یونایتد در 5 سال اخیر هیچوقت نتوانسته خودش را در قامت مدعی قهرمانی جلوه دهد، لیورپول هم از سال 90 قهرمان لیگ نشده است. لیورپول اکنون بهبود یافته و شرایط بهتری به نسبت گذشته دارد ولی در عوض رقیب اصلی ان ها در کسب قهرمانی، سیتی است و نه یونایتد. نمره 3 از 5.

پیش بینی ناپذیری: این دو تیم در رقابت های رسمی 200 بار به مصاف هم رفته اند، یونایتد 80 برد و لیورپول 65 برد کسب کرده است. حتی اگر یک تیم قدرت بیشتری داشته و در جدول شرایط بهتری داشته، تضمینی برای برد در دربی شمال غرب نبوده است. نمره 5 از 5.

نمره ۱۳ از ۱۵.

امیرحسین فاضلی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج