جاباما
۸۰۲۸۳۸
۲۱ نظر
۵۰۱۷
۲۱ نظر
۵۰۱۷
پ

آقای دیپلمات زیر فشار بی‌سابقه اصولگرایان

اصولگرایان مجلس دهم قصد دارند کاری کنند که اصولگرایان مجلس نهم در انجام آن ناتوان بودند. این بار هدف آقای دیپلمات است. محمدجواد ظریف دست کم از نظر افکار عمومی مشهورترین و موفق‌ترین مرد کابینه روحانی بوده است.

رویداد ۲۴ نوشت: اصولگرایان مجلس دهم قصد دارند کاری کنند که اصولگرایان مجلس نهم در انجام آن ناتوان بودند. این بار هدف آقای دیپلمات است. محمدجواد ظریف دست کم از نظر افکار عمومی مشهورترین و موفق‌ترین مرد کابینه روحانی بوده است.

مذاکرات طولانی ظریف با همتایان خود در ۵+۱ به خصوص وزیر خارجه آمریکا و تک جملات مشهوری مثل «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» در کنار روحیه آرام و چهره خندان، از محمدجواد ظریف، چهره یک قهرمان ساخته است؛ قهرمانی که البته بسیار در موردش اغراق هم می‌شود. روزنامه‌های اصلاح‌طلب تصویر او را در کنار تصویر مصدق چاپ می‌کنند و در مقایسه‌ای نالازم او را به مصدق تشبیه می‌کنند.

خروج آمریکا از برجام هم، هرچند در کاهش محبوبیت دولت روحانی اثرگذار بود، اما همچنان از نگاه کارشناسان و افکار عمومی، این مدیران اقتصادی بودند که نتوانستند طوفان آغاز تحریم‌ها را با درایت مدیریت کنند و از قضا ظریف و یاران او باز هم از این گزند در امان ماندند. هرچند خود ظریف نیز سعی می‌کند این روزها سخنی از برجام به میان نیاورد و بیشتر تمایل دارد بگوید اگر برجام نبود چه می‌شد.

در این سال‌ها البته ظریف یک بار جملاتی گفت که به مذاق مردم خوش نیامد. او در مصاحبه با رضا رشیدپور مجری سیمای ایران شرکت کرد و در واکنش به سوال او، در باره مقایسه روابط ضعیف ایران با کشور‌های دیگر در مقابل روابط گسترده آن‌ها با یکدیگر گفت: «یک دلیل وجود دارد این است که ما خودمان انتخاب کردیم که یک جور دیگر زندگی کنیم. آیا شما (جوانان ایران) دوست دارید که یک رئیس‌جمهور خارجی بیاید و بگوید که اگر من چتر حمایتی خود را از روی شما بردارم شما سه هفته دوام نمی‌آورید.»

این صحبت‌ها همان زمان با واکنش تند کاربران فضای مجازی در ایران رو به رو شد و بسیاری از کاربران نوشتند که وضعیت فعلی، انتخاب آن‌ها نبوده است. در شبکه‌های اجتماعی به زندگی محمدجواد ظریف انتقاد شده بود که، چون بیشتر عمرش را در آمریکا سپری کرده، از وضعیت زندگی مردم ایران و مشکلاتی که گریبان‌گیر مردم است، خبر ندارد.

رانده از چپ و راست!

محمدجواد ظریف البته نه با رانت جمهوری اسلامی که از ترس سرکوب پهلوی و البته به بهانه تحصیل، پیش از پیروزی انقلاب به آمریکا رفت و در آنجا با سیاستمدارانی مثل محمد هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی و ابراهیم یزدی ارتباط گرفت و در تشکیلات انجمن اسلامی فعال شد. بعد از پیروزی انقلاب تحصیلات خود را (که از نرم افزار به روابط بین‌الملل تغییر داده بود) به پایان رساند و حتی دوران خدمت سربازی خود را به عنوان کارمند دفتر نمایندگی ایران، در نیویورک گذراند.

اقامت طولانی مدت ظریف در آمریکا، باعث شد در دهه هفتاد، جناح چپ و به خصوص روزنامه سلام، منتقد جدی رفتار‌های او باشد و به او و نزدیکانش لقب «دار و دسته نیویورکی‌ها» در وزارت خارجه داده شود.

ظریف که خود می‌گوید «بحمدالله در هیچ زمانی به حزبی وابسته نبودم و نیستم. ان‌شاءالله پس از این نیز نخواهم بود.» (آقای سفیر، گفتگو با محمدجواد ظریف ص. ۲۱) «من در امور داخلی نه تخصصی دارم و نه در حوزه کاری‌ام است» (همان ص. ۱۱۶)، در وزارت خارجه ولایتی به عنوان معاون منصوب می‌شود و وقتی دوم خرداد فرا می‌رسد، به خاطر نزدیکی به کمال خرازی که روزگاری با او در آمریکا همکاری کرده بود، این بار معاون وزارت خارجه جریانی می‌شود که تا چندی قبل او را به صفت نیویورکی بودن، نوازش می‌کردند.

با وجود نقش‌آفرینی ظریف در مذاکرات هسته‌ای دوران خاتمی، به خصوص توافق سعد آباد، با روی کار آمدن دولت روحانی بود که بنیادگرایان و جناح تندروی اصولگرا، او را سیبل حملات خود قرار دادند. اما حمایت‌های بزرگان نظام و توفیق نسبی در مذاکرات هسته‌ای، ظریف خندان را بدل به چهره‌ای تاثیرگذار کرد تا جایی که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گمانه‌هایی مطرح شد که شاید او گزینه اصلی اصلاح‌طلبان باشد و به جای جهانگیری، در کنار روحانی وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود.

ظریف البته وارد عرصه انتخابات نشد و فقط در یکی از سفر‌های تبلیغاتی حسن روحانی در کنار رئیس جمهور به اصفهان سفر کرد. این سفر هم البته برای آقای وزیر بی حاشیه نبود و اصولگرایان، این سفر را مغایر با وظایف وزارت خارجه و ممنوعیت‌های ذکر شده برای فعالیت در این نهاد شمردند. چند روز بعد از سفر، سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد صرفا عضویت در احزاب برای کارمندان وزارت خارجه ممنوع است و حضور در یک سخنرانی تبلیغاتی، منع قانونی ندارد.

بعد از طوفان!

پس از لغو برجام و آغاز دوباره مذاکره‌های طولانی با اتحادیه اروپا بر سر ایجاد مکانیزم ویژه مالی، یکبار دیگر محمدجواد ظریف به سطح اول خبر‌های سیاسی بازگشته است. بار دیگر تندرو‌های مجلس، برای استیضاح ظریف نامه امضا می‌کنند. اصلاح طلبان می‌گویند این حمله، هزینه‌ای است که ظریف برای امضای برجام باید امضا کند.

ظریف البته محبوبیت گذشته خود را حفظ کرده است و بعید است مجلس دهم که نسبت به مجلس نهم متعادل‌تر شده است، این وزیر را استیضاح کند، اما آنچه باعث شده است ظریف، در مرکز سیبل اصولگرایان داخل و خارج مجلس قرار بگیرد، اظهارات او درباره سیاست داخلی بود. همانجایی که ظریف اطلاعی درباره آن نداشت و به این بی اطلاعی حتی افتخارهم می‌کرد، پاشنه آشیل تندترین انتقادات چند سال گذشته از وزیر خارجه ایران شده است.

ماجرا از زمانی شروع شد که در کشاکش رفت و برگشت لوایح چهارگانه FATF، ظریف در یک اظهار نظر جنجالی گفته بود «بسیاری از نگرانی‌هایی که از سوی دوستان ما بیان می‌شود نگرانی‌های صادقانه است و عمدتاً هم به دلیل اطلاعات غلط و نادرست این نگرانی‌ها به وجود آمده است. پولشویی در کشور یک واقعیت است و به نظر پشت این فضاسازی‌ها و القای این نگرانی‌ها افرادی قرار دارند که منافع اقتصادی دارند.»

صحبت‌های ظریف در حالی مطرح می‌شد که گاهی در رسانه‌های ضد انقلاب، نظام اقتصادی ایران را به پولشویی برای کارتابل‌های مواد مخدر محکوم می‌کنند. اصولگرایان معتقدند استیضاح ظریف ارتباط مستقیمی با ادعای او درباره پولشویی ندارد و فقط یکی از یازده محور استیضاح اوست. اصلاح‌طلبان هم مدام تبلیغ می‌کنند که موفق‌ترین وزیر دولت استیضاح می‌شود.

در این وانفسا محمد مهاجری اصولگرا از ظریف تعریف می‌کند و جلال محمودزاده اصلاح طلب لیست امید، متن استیضاح را امضا کرده است. شاید آقای سفیر نیاز دارد بیشتر از هر زمان دیگری، به مطالعه سیاست داخلی ایران بپردازد. چه بسا، دو سال دیگر تسلط به سیاست داخلی بیشتر به کار آقای وزیر بیاید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بایدمحاکمه بش بااین برجام باتلاق سرکارگذاشتن مردم ومملکت و

      پاسخ ها

      • @

        متاسفانه مطالعه افکار عمومی راجب این مرد همیشه خندان بسیار بسیار کمه! اگه کمی مطالعه میکردن از سابقش میفهمیدن این ظریف ایرانی آمریکایی برای کشور مفید بوده یا مضر! در دولت قبلی کشور در بیشتر زمینه ها به سرعت داشت رشد شگفت انگیزی میکرد ولی این دولت حسن و دارو دستش اومدن به یکباره کل پیشرفت ما متوقف شد هسته ای ما به کل جمع شد سالها کشور رو معطل برجام کردن سالها هزینه های فراوانی شد برای این خائنین که پول بیت المال گرفتن هی از این کشور به اون کشور رفتن واسه یک چیز چرت بنام برجام . چه لابگریهایی که ظریف انجام نداد واسه تصویب برجام چقدر فشار آوردن به رهبری که آقا با تصویبش حتی آب خوردن مردم حل میشه!

      • سعید

        شما زندگیتو بکن با برجام چیکار داری. مگه نمیگفتین برجام کاغذ پاره ای بیش نیست؟ اگه کاغذ پارست دیگه چرا اعتراض میکنین؟

      • بدون نام

        آقای سعید.
        گفتند تحریم ها کاغذ پاره هست نه برجام. دقت کن.

    • بدون نام

      درود خدا بر برادر محترم ظریف خیلی دوستت داریم و مخالفان هیچ عددی نیستند فقط وراج و هوچیگر هستند

    • بدون نام

      چرا محاکمه
      محاکمه باید کسانی بشوند که اقتدار مملکت را در هیاهو میبینن دیپلماسی با هیاهو و چنگ ودندان نشون دادن نیست سیاست با کیاست و همراه باشجاعت لازمه نه با هیاهو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        چرا باید محاکمه شود. اقای ظریف تلاشو کرد ترامپ خر از فرجام امد بیرون‌

    • بدون نام

      کلا تو کشور ما اینطوریه هر کی که کار بلد هست را سنگ جلو پاش میندازن

    • بدون نام

      چون حرف حق گفته باید محاکمه بشه؟

    • ایرانی

      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

    • جهان

      این کمترین کاریه ک میشه انجام داد و ان شالله استیضاح رییس مجلس

    • بدون نام

      اصولگران یه روز سکته خواهند کرد اینها دلشان واسه مردم نسوخته واسه مواقع خودشان دست پنجه میزند زنده باد ظریف

    • بدون نام

      مردم از ظریف در این خصوص حمایت می کنند و لابی پولشوی مجلس کاری نمی تواند بکند

    • بدون نام

      باباجون والا بخدا انهای که بظریف گیردادن دشمن ملتن خودشان کاری نکردن از زحمات ایشان هم خوششان نمیاید

    • بدون نام

      باید دزدان محاکمه شوند نه کسی که حقیقت کشور را به زبان میارد همه می دانند تو کشور ما پولشویی ورانت بیداد میکند

    • مسعود.

      انصافا خروج آمریکا از برجام چه ربطی به دولت روحانی یا ظریف داره؟ خروج آمریکا در واقع یک خروج شخصی بود نه خروج دیپلماتیک!! همانطورکه ترامپ از بسیاری معاهدات و کنوانسیون های دیگر هم خارج شد واین مسئله ربطی به مفاد قراردادهای مذکور ندارد، کسانیکه با برجام مخالفت میکنن چرا حتی یکبار پیشنهادی برای جایگزین برجام ارائه نکردن؟ هیاهوکردن وایراد گرفتن بعداز اتمام هر پروژه ای از خصایص ما ایرانی‌هاست ولی درطول انجام پروژه به خودمون اجازه نزدیک شدن نمیدیم چون سواد و توان لازم رو نداریم.
      حالاهم کمرنگ کردن تلاش‌های بی وقفه تیم دیپلماسی ایران قطعا ناشی ازحسادتها و حقارتهاست وگرنه برجام خودبخود ارزش و اعتبارکافی رو بهمراه داشت و تاقبل از خروج ترامپ، بخش زیادی ازمشکلات رو حل کرده بود واینکه بگیم هیچ سودی نداشت واقعا بی انصافی و کوتاه فکریه.

    • a.sh

      درود بر شرف بزرگ‌مرد ایران
      اونایی که با پولشویی مملکت را به گند کشیدن و غارت کردن افتادن دنبال مصاحبه پولشویی دکتر ظریف
      درضمن اونایی را باید محاکمه کرد که با قانون مبارزه با پولشویی مخالفت میکنن و روز به روز دنبال غارت ایران هستن

    • علے

      آگه الان ازاین تعداد کشورها فقط چند کشور بی خاصیت از ایران حمایت نمی کنندو اکثر کشورها حداقل لفظی ازایران حمایت می کننداز عملکرد خوب دکتر ظریف هست نه جملات وحرفای تند وبی تدبیری که آقایون اصولگرا به زبون می اورند،ی کم تفکرنمایید آقایون

    • بدون نام

      تلویزیون هم سه عدد نماینده اورده دارن از هم تقدیر و تشکر و بهم نون قرض میدن که اقای دکتر دید من زنگ زدم به مدرس و .......جمع کنید بابا مردم باید تعریف بکنن ازتون

    • بدون نام

      درود خدا بر دکتر وزیر امور خارجه اگر وارد میدان بشه برای ریاست جمهور حتما با رای بالا پیروز میشه انشا الا هرکسی به انقلاب و ایران خدمت بکند مورد محبت مردم قرار میگیرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج