جاباما
۸۰۲۸۹۶
۳۸ نظر
۵۰۰۱
۳۸ نظر
۵۰۰۱
پ

این بازی خطرناک است

«نقد گزارش‌های یکطرفه برخی گزارشگران شهرستانی قصه بی‌ثمر هزار بار گفته شده است؛ یک رنج مکرر که انگار قرار نیست پایانی داشته باشد.»

روزنامه همشهری: «نقد گزارش‌های یکطرفه برخی گزارشگران شهرستانی قصه بی‌ثمر هزار بار گفته شده است؛ یک رنج مکرر که انگار قرار نیست پایانی داشته باشد.»

«عملکرد برخی از این دوستان از جمله در تبریز طوری است که چاره‌ای جز در قفس کردن باد و بازگویی واضحات باقی نمی‌گذارد. شاید بشود گزارش بازی ماشین‌سازی تبریز و پرسپولیس را به‌ عنوان یک نمونه استثنایی در اختیار مراکز آموزش رسانه‌ای قرار داد تا اساتید به دانشجویان بگویند شیوه غلط گزارشگری چیست و آنها چطور می‌توانند با عملکرد نادرست‌شان، اعصاب میلیون‌ها نفر را به هم بریزند.

گزارشگر محترم این مسابقه که شاید روی میزش پرچم ژاپن هم پهن کرده بود، در دقیقه ۲۰ بازی مدعی شد پرسپولیس به گرفتن همان یک امتیاز هم راضی است. فارغ از این که روند بازی تا آن لحظه متعادل بود، اصولا دقیقه ۲۰ هر مسابقه‌ای برای رسیدن به این جمع‌بندی بسیار زود است.

جناب گزارشگر که پرشدن ظرفیت ۱۲هزار نفری بنیان‌دیزل را تا حد یک حماسه کم‌نظیر ملی بالا برد و هزار بار تکرارش کرد، با هر حمله ماشین‌سازی نیم‌خیز می‌شد و نهایت تلاشش را برای القای بازی برتر تیم میزبان به‌ کار می‌برد. حضرت استاد دست‌ کم پنج مهار مهم دخسوس را نادیده گرفت و بعد از نخستین سیو علیرضا بیرانوند، او را بهترین بازیکن زمین دانست تا روشن شود گاهی بی‌منطقی می‌تواند هیچ مرزی نداشته باشد.

یک جنبه ناخوشایند این مدل گزارش‌ها، زیر پا گذاشته شدن «عدالت» است اما وقوع این اتفاق به‌ طور کلی در صداوسیمای ایران چندان عجیب و کم‌نظیر نیست. پیامد مخرب‌تر چنین پدیده‌ای اما، تشدید اختلاف‌های خطرناک قومیتی است. گزارشگر تبریزی طوری رفتار می‌کند که انگار تیم محبوب او با تیمی از اجانب و بیگانگان در نبرد است.

این باور از تریبون رسمی استان به بدنه جامعه میزبان منتقل می‌شود و در نقطه مقابل کسانی هم که از بیرون این عملکرد را می‌بینند، آن را به‌ حساب همه اهالی تبریز می‌نویسند. در این شرایط ما چطور انتظار ترمیم اختلافات و بهبود فضا را داریم؟ به روایت فرصت‌طلبانه آقای گزارشگر از صحنه شوت امید عالیشاه به سکوها توجه کنید.

او انگار که مچ دشمن متجاوز را گرفته باشد، نه‌تنها با بدبینی محض به موضوع نگاه می‌کند، بلکه حتی پای حواشی بازی هفته قبل پرسپولیس و تراکتورسازی را هم وسط می‌کشد و نتیجه می‌گیرد که آنجا هم پایتخت‌نشین‌ها مقصر بوده‌اند.

این درست که رفتار عالیشاه ناپسند بود اما شاید می‌شد فرض کرد عصبانیت او به‌ خاطر نرسیدنش به توپ بعد از یک کورس طولانی در دقایق پایانی بازی بوده است.

چنین صحنه‌ای ده‌ها بار در فوتبال اروپا تکرار شده؛ از جمله زمانی که لیونل مسی خوش‌اخلاق و بی‌حاشیه در ال‌کلاسیکو توپ را وسط سکوهای برنابئو فرستاد. آیا نمی‌شد راوی رسمی و ملی این اتفاق، کمی مهربانانه‌تر و صلح‌جویانه‌تر با این مسئله برخورد کند و آدم‌ها را بیش از این به جان هم نیندازد؟

واقعیت آن است که فوتبال در تبریز به شکل نامتعارفی «قومی» شده و بخش قابل توجهی از گناه این ماجرا هم متوجه رسانه‌های ورزشی این شهر است.

به یاد داشته باشیم که بعد از قهرمانی پرسپولیس در لیگ شانزدهم، مجری و کارشناس شبکه سهند روی آنتن زنده تلویزیون صراحتا شجاع خلیل‌زاده و محسن بنگر را که آن زمان در تیم‌های دیگری بازی می‌کردند، به تبانی با سرخپوشان پایتخت متهم کردند و مورد حمایت مسئولان استانی هم قرار گرفتند.

عجیب این که خلیل‌زاده بلافاصله بعد از حضور در پرسپولیس، در بازی با تراکتورسازی مرتکب اشتباهی مرگبار شد و یک گل به تیم تبریزی هدیه داد اما این بار کسی از احتمال تبانی حرفی نزد.

نکته اینجاست که عادل فردوسی‌پور به‌ عنوان مهم‌ترین گزارشگر ایران، در تهران پای هندسه و فیزیک و پرسپکتیو و صنعت هوا و فضا را وسط می‌کشد تا ثابت کند گل تراکتور به پرسپولیس آفساید نبوده اما گزارشگر تبریز با بوق و شیپور به توهم تبعیض و مظلومیت ابدی و ازلی تیم‌های شهرش دامن می‌زد.

شاید این مدل موضع‌گیری‌های سوپرافراطی از سوی مردان رسانه‌ای فوتبال تبریز باعث افزایش محبوبیت آنها نزد برخی هواداران متعصب بومی شود اما فراموش نکنیم اقتضای میهن‌دوستی و وطن‌پرستی، چیز دیگری است.

ایران یک تن واحد است و این را بارها، از جنگ تحمیلی تا زلزله دلخراش ورزقان و کرمانشاه دیده‌ایم. هر که این قایق را سوراخ کند، همه را با هم غرق کرده است. الماس را با خروس‌قندی تاخت نزنید که این، بازی خطرناکی است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      اکثر نویسنده های سایتتون پرسمولیسی هستن

      پاسخ ها

      • استقلال☆☆

        این ربطی به استقلال و پرسپولیس نداره رفیق.
        من خودم همیشه کری میخونم واسه قرمزا.
        اما دقیقا تبریزیا دارن تخم نفاق میپاشن.

    • بدون نام

      واقعا درسته از لنگ خوشم نمیاد ولی طرز گزارشگر تبریز هم واقعا رو مخه با هر حرکت ساده ای که بازیکن های ماشین میکردن این بشر یه جور تعریف تمجید میکرد که همه بینندگان رو به خنده وادار میکرد از جمله چه لایی خوشگلی چه دریبل خوشگلی وانواع اقسام اظهار فضل خنده دار

    • بدون نام

      ننگ بر روزنامه همشهری ونویسنده این داستانهای تکراری ..خوب کاری کرده گفته ..گزارشگران تیم حکومتی تو ازادی جلوشون نگیرن میرن توبازی تا برای لنگیها گل بزن

    • تیراختور

      عیبی نداره همتووووون بسوزیییید....

    • بدون نام

      لایییییییک

    • بدون نام

      ازحقیقت ناراحت نشین گزارشگر واقعیت گفته همش باتبانی سروش رفیعی درفولاد محمدنوری درتراکتور بنگر درنفت مهدی شیری درپیکان رشید مظاهری درذوب دیگه وزیر باداوری پنالتی ماشین سازی خدا سخت میسوزنتون لنگیای کثیف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فروزان تو سوراختور بگو خجالت نکش دیدی چه گلی از کیسه خورد باخودتونم درگیرینا خخخخخخخ

    • بدون نام

      شما چرا کاسه داغتر از آش میشی!!!
      شما بعنوان یک رسانه حق طرفداری نداری اینو اول بدون بعد راجب گزارشگر حرف بزن،،،شما که خودتون اصول حرفه ایی رو رعایت نمیکنین اومدی اینجا مقاله نوشتی؟؟؟؟
      جالبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب بیسواد این طرفداری نکرده که مثال زده این بازی وفریمهاشو حالا بازی استقلالم بود اون بازیو مثال میزد
        جالبه نه

    • محمد محمدی

      چه دل پری داشت این خبرنهار چرک پولیسی

    • الهم صل علی محمد و ال محمد

      نویسنده لنگ زیاد به خودت فشار نیار

      پاسخ ها

      • استقلال☆☆

        جنابِ صلوات، تقبل‌الله.
        اسمت قشنگه ها.
        اما لامصب تریلی نمیکشدش!!!!

    • سیاوش

      احسن

    • بدون نام

      شمایی که از عدالت حرف میزنید!آیا گزارش بازی سپاهان و تراختور را نشنیده اید؟اگر نشنیده اید توصیه میکنم بشنوید بعد از عدالت حرف بزنید.ببینید چطور گزارش یکطرفه میکردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه دوست عزیز اون فقط از شبکه استانی پخش میشه نهایتش چند هزاربیننده داره ولی بازیای سرورتون سراسریه حداقلش ازطرف ما ۴۰میلیون بیننده داره ۲۰میلیون کیسه هم بخاطر زیبایی فوتبال مارو میبینن پس فرقشو فهمیدی یا .......

    • بدون نام

      بعضیا انگار ژنشون در حالت توهم منعقد شده و اختلالات روانی و حرکات متعصبانه و شدید اونها نشان از یک بیماری حاد و مضمن دارد. خدا شفا بده به همه الی الخصوص بیماران معلوم الحال

    • بدون نام

      همه باشه براشما لنگیا پولا رو بازیکنا وکرواتها میگیرن شماخبرنگارا گشنه نون شب شدین پاچه خار

    • ف.ازادبخت

      اتفاقاگزارشگراتوتهران هم بدجوری ازپرسپولیس طرفداری میکنند

    • بدون نام

      بخدا عین حقیقت رونوشتی شیر مادر حلالت

    • بدون نام

      عزیزم، دیگه همه از تیم حکومتی متنفرن، اینقدر حرص و جوش نخور!

    • بدون نام

      خیلی خوب بود

    • 1970

      وقتی
      این تحلیل ها رو در مورد یک تیم خاص و حمایت گسترده از این تیم می بینم به حقانیت گزارشگر شبکه تبریز پی می برم. سال هاست که گزارش گران مرکز نشین بازی ها رو یک طرفه گزارش می کنند. چرا تا بحال کسی اعتراض نکرده.

    • ali

      احسنت مطلب کاملا بجایی بود چون واقعا این گزارشگرای متعصب روی اعصاب میلیونها هوادار فوتبال هستند

    • بدون نام

      خوب داور ها تعصب دارند همیشه سپاهان وپرسپولیس واستقلال را قهرمان لیگ میکنند وزور گزارش شهرستانی هم به این میرسد که هر طور شده از تیم شهرش حمایت کند

    • اصغر

      درود و دو صد بدرود بهترین مطلبی بود که دیدم کاش هواداران تیمهای دیگه هم کمی منطقی تر به این مسئله نگاه میکردند نه از روی تعصبات و کری خوانی ها بارها این وضعبت رو در شهر های دیگه حتی مقابل تیم های مختلف دیدیم در خوزستان در اصفهان در تبریز و .... شاید تنها مکان و تیمهایی که گذارشگر متعصب و هوادار تیم ندارند سرخ ابی های پایتخت هستند جایی که رسانه فوتبال رو ملی میدونه اما همین رسانه در جای دیگه و در شهرستان ها ان رو امری طبیعی قلمداد میکنه این دوگانگی در صدا و سیما بوفور دیده میشه هرچند گفته میشه فلان گزارش گر معروف طرفدار فلان تیمه اما سعی شده که مقابل سرخ ابی ها بی طرف باشند فقط ... فقط انوقت چرا فقط استقلال و پرسپولیس چرا

    • maniiiiman

      حرفِ دلِ خیلیامون بود
      دَمِت گــــــــــــــرم

    • بدون نام

      بهش بگین از گزارشگران ژاپنی یاد بگیرن برای بازیهای بعدیشون یه کم چسب 123هم کنار چشمش بزنه

    • بدون نام

      دمت گرم.عجب متن جانانه ای

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      تحلیلت ۲۰ بود

    • بدون نام

      اشتباه اینها رو لطفا لطفا پای تمام تورکای ایران ننویسید ما تورک ایرانیم جون دادیم و جون هم میدیم برای ایران بزرگمون متاسفانه بعضی ها از بیرون کشور خط میگیرن برای تفرقه.
      یاشاسین ایران
      یاشاسین ایران
      یاشاسین ایران

      پاسخ ها

      • استقلال☆☆

        مرسی عزیزدل
        زنده باد ایران
        یاشاسین تورک باغیرت میهن دوست

    • سعید

      نمیدونم شماهایی که زوم کردین به فوتبال آذربایجان و هنوز بعد از چند روز بازی نوع گزارش رو انتقاد میکنین ...آیا من سوال دارم این اتفاق برای تراکتور یا ماشین سازی اتفاق می‌افتاد این همه در مورد گزارشگر انتقاد میکردین ؟؟ همین بازی ماشین وپرسپولیس ،یک پنالتی به نفع ماشین سازی گرفته نشد یا در بازی تراکتور،پرسپولیس گل احسان حاجی صفی آفساید اعلام شد..شما که اونجا اخبار منتشر میکنین چرا اون موقع ساکتید؟؟جواب معلومه خودتون با سیاست طرفداران دردانه های پایتخت هستین انتضار بیش از این نیست ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب سوراختور اون از دوربین تو گلش درسته خخخخخخخ وپنالتی آما آما بهت بگم اهای کل سوراختوریا برید خدارو شکر کنید که گل افسایدتون گرفته نشد چون دیگه کل اسیا میدونن پرسپولیس استاد کامبکه تازشم گل اشتباه رو میگرفتن مطمن بودم مثل کیسه شیش تامیخوردید پس شادباشید که نگرفتن
        پس دیگه زر نزنید لال شید تیم دسته یکیا

    • Araz

      چرا نظرات منو چاپ نمیکنید طاقت شنیدن حقیقت رو ندارین ببینید کیا حرف از منطق و عدالت و انصاف میزنن واقعا براتون متاسفم

    • اریا ارین

      خاموش کیسه

    • m

      گزارش خوب و آموزنده ای بود، مگه تبریزیها هم ایرانی نیستن چرا بحث قومیتی ایجاد میشه که مثل سمه واسه کشور عزیزمون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج