۸۰۳۱۴۶
۸ نظر
۵۰۱۰
۸ نظر
۵۰۱۰
پ

هزینه قایق ۱۵ هزار یورویی بر دوش ایرانیان مهاجر

ماجرای برخورد پلیس صربستان با مهاجران ایرانی چندی پیش خبرساز شده بود. بسیاری از ایرانی‌ها که در پی برداشته شدن ویزا بین ایران و صربستان به این کشور سفر کرده‌ بودند، بلافاصله درخواست پناهندگی داده بودند و در اردوگاه‌های پناهجویی صربستان ساکن شده بودند تا خود را از طریق راهی که که با کانال انگلیسی شهرت دارد (صربستان، کرواسی، ایتالیا، سوئیس، آلمان، بلژیک، انگلیس) به دیگر کشورهای اروپایی برسانند.

رویداد ۲۴ نوشت: ماجرای برخورد پلیس صربستان با مهاجران ایرانی چندی پیش خبرساز شده بود. بسیاری از ایرانی‌ها که در پی برداشته شدن ویزا بین ایران و صربستان به این کشور سفر کرده‌ بودند، بلافاصله درخواست پناهندگی داده بودند و در اردوگاه‌های پناهجویی صربستان ساکن شده بودند تا خود را از طریق راهی که که با کانال انگلیسی شهرت دارد (صربستان، کرواسی، ایتالیا، سوئیس، آلمان، بلژیک، انگلیس) به دیگر کشورهای اروپایی برسانند.

مهاجرت ایرانی‌ها از کانال انگلیسی مقام‌های اروپا را به همراه داشته است. گفته می‌شود دلیل حضور مهاجران ایرانی از این کانال که از صربستان تا بریتانیا بریتانیا ادامه دارد، قواعد ساده ویزا بین تهران و بلگراد بوده که اخیرا برداشته شده است.

هزینه قایق ۱۵ هزار یورویی بر دوش ایرانیان مهاجر

روزنامه اکسپرس انگلیس به آمار قابل توجهی از ایرانی‌هایی که از این طریق قصد اخذ پناهندگی از بریتانیا را داشته‌اند اشاره کرده و نوشته: در هفته‌های گذشته دست‌کم ۱۲۰ مهاجر ایرانی که برخی از آن‌ها کودک بوده‌اند سعی کردند از طریق کانال انگلیسی عبور کنند و خودشان را به بریتانیا برسانند.

ساجد جاوید وزیر امور داخلی بریتانیا هفته گذشته درباره رشد این بحران به نمایندگان مجلس انگلیس گفته بود قصد دارند نیرو‌های مرزی مدیترانه‌ای را برای مراقبت از عبور غیر قانونی مهاجران از کانال انگلیسی چند برابر کنند.

در ماه اکتبر قانون عدم نیاز به اخذ ویزا برای سفر به صربستان برداشته شد، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد در فاصله‌ای که دریافت ویزا برای سفر ایرانی‌ها به بلگراد آزاد بود، ۴۰ هزار ایرانی به صربستان سفر کرده و ۱۲ هزار نفر آن‌ها هرگز به ایران برنگشته‌اند.

یکی از مهاجران پیش از این گفته بود: «می‌خواهیم به کشورهای اروپای غربی برویم اما مدتی است که کشور کرواسی مرزهای خودش را بسته است. به ندرت افراد می‌توانند از مرز کرواسی رد شوند. افرادی که هم که رد شده‌اند، کار خطرناکی کرده‌اند مثلا زیر کامیون یا روی لاستیک زاپاس آن، خود را پنهان کرده‌اند و اگر شرایط را توانسته باشند تحمل کنند و گیر پلیس نیافتاده باشند بعد از ده ساعت حرکت کامیون و ماندن در آن شرایط به مقصد رسیده‌اند.»

گوردون پانوویک رییس یک مرکز مهاجرتی در بلگراد گفته ۱۲ هزار نفر از ایرانی‌ها سعی کردند به بریتانیا سفر کنند. او گفته ما مقاله‌ای در ماه ژانویه منتشر کردیم و در آن به بحرانی که در حال حاضر رخ داده اشاره کرده بودیم. بر اساس گزارش اکسپرس سه ایرلاین سفر مستقیم از ایران به بلگراد داشته‌اند.

به گفته گوردون پانوویک ایرانی‌ها هنوز به این مرکز مهاجرتی در صربستان رجوع می‌کنند، اما این‌ها افرادی هستند که با آخرین پروازی که نیاز به دریافت ویزا نداشته به بلگراد سفر کرده‌اند.

او گفته: ایرانی‌ها عمدتا از طبقه متوسط هستند که اغلب می‌خواهند به آلمان، فرانسه و انگلیس مهاجرت کنند. تعداد افرادی که متقاضی مهاجرت به بریتانیا هستند بیشتر است چرا که بریتانیا در سال‌های گذتشه به تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها پناهندگی داده است. آمار‌های بریتانیا نشان می‌دهد ایرانی‌ها در صدر پناهجویان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ این کشورند.

پیش از این تحقیقی انجام شده بود که بر پایه آن نشان می‌داد سطح مهاجرت از ایران، از نخبگان به طبقه متوسط رسیده است؛ افرادی که تمام زندگی خود را فروخته‌اند تا از ایران خارج شوند! پانوویک گفته بیشتر افرادی که به این سازمان مراجعه می‌کنند مسیحی‌اند یا دین‌شان را به مسیحیت تغییر داده‌اند. بعضا آن‌ها برای دریافت مهاجرت به دنبال دریافت حقوق همجنسگرایان هستند و تعدادی از آن‌ها نیز به طور واضح همجنسگرا هستند.

او گفته ایران یک کشور غیر دموکراتیک نیست، اما بعضی از مردم از وضعیت داخلی ایران رضایت ندارند. بعضی از افرادی که مراجعه می‌کنند نیز مدعی شده‌اند که در سوریه برای اسد جنگیده‌اند. اما بعضی از آن‌ها به دنبال زندگی بهتر برای فرزندان و خانواده‌شان مهاجرت کرده‌اند.

سهراب سلیم‌زاده دیگر وکیل مهاجرت گفته تا چندسال گذشته نخبگان در صدر متقاضیان مهاجرت بودند اما به دنبال اتفاقات اخیر اقتصادی و ناپایداری وضع اقتصادی کشور طبقه جدیدی خواهان مهاجرت شدند که تا قبل از آن کمتر اقدام به مهاجرت دست می‌زدند؛ این طبقه همان طبقه مرفه‌ و بالای متوسط است که به دلیل داشتن املاک و بنگاه‌های اقتصادی و داشتن درآمد خوب نگران از دست دادن دارایی‌های خود در نتیجه کاهش ارزش پول ملی هستند و دغدغه این را دارند که املاک خود را به جای ریال در خارج از مرزهای ایران به دلار تبدیل کنند.

به گفته او سه قشر فارغ التحصیلان، کارمندان بخش خصوصی که به تازگی بیکار شده‌اند و تاجران بیشترین طیف تقاضای مهاجرت را تشکیل می‌دهند همچنین بیشترین جاذبه از آن کشورهایی چون آلمان و انگلیس است. همچنین کسانی که وضعیت مالی خیلی خوبی ندارند و نمی‌توانند هزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری برای اقامت پرداخت کنند، متقاضی مهاجرت به کشورهای اروپای شرقی نظیر صربستان، رومانی و بلغارستان هستند.

رییس یک مرکز مهاجرتی در بلگراد گفته برای ما که در زمینه مهاجران در بلگراد کار می‌کنیم اختلاف زیادی بین کسانی که سفر سختی داشته و بعد از چندین ماه به صربستان رسیده‌اند با کسانی که به راحتی از ایران سوار هواپیما شدند و در بلگراد در هتل اقامت دارند و به دنبال دریافت پناهندگی هستند وجود دارد. افرادی که در دسته دوم قرار دارند دست کم برای ۳۰ روز زندگی تجملاتی و قانونی در صربستان دارند و قادرند هزینه هتلشان را بپردازند.

مهاجران بعد از گذشتن از مرز‌های کرواسی و بوسنی، به سمت فرانسه حرکت می‌کنند. فرانسیس گوننز رییس گروه فرانسوی مهاجران گفته اخیرا ۵۰۰-۶۰۰ مهاجر وارد منطقه کالایس فرانسه شدند که ۴۰ نفر آن‌ها ایرانی هستند.

او معتقد است گروه‌های قاچاق انسان در روز‌های اخیر با قایق‌هایی که حاوی چندین مهاجر ایرانی بوده و هزینه زیادی از آن‌ها دریافت کرده فرانسه را به سمت کانال انگلیسی ترک کرده‌اند.

گوننز گفته هزینه عبور با قایق ۱۵ هزار یورو برای هر مهاجر است. این کار ساده نیست. اما به نظر ما این قاچاقچیان افراد فرانسوی‌ای را پیدا کرده‌اند که به آن‌ها در این مسیر کمک می‌کنند. به همین دلیل هزینه این کار تا این اندازه بالاست. برخی از ایرانی‌ها به دلیل مشکلات زندگی و وضعیت اقتصادی ایران، این کشور را ترک کرده اند. این در حالی است که بعضی از افراد خانواده‌های ایرانی واقعا جوان هستند.

او گفته: چند هفته پیش با تعدادی از ایرانی‌هایی که قصد داشتند قایقی برای عبور پیدا کنند صحبت کردم. به آن‌ها گفتم که این کار ساده‌ای نیست و خطرناک است اما آنها مصمم به رفتن هستند. بنابراین افزایش تعداد افرادی که این خطر را به جان می‌خرند باعث نگرانی نمایندگان و دولت بریتانیا شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • seyyed

      بلخره موفق شدیم
      کشوری ساختیم که هموطن حاضره 10ساعت رو زاپاس ماشین سنگین بخوابه ،وبا قبول خطرات گیر افتادن یا پرت شدن از کشور فرار کنه
      احسنت
      بخدا هیچ فکری سراغ ندارم اینطور دقیق وسریع زندگیها را نا امید وویران کند

    • نااشنا

      این تعداد از مهاجران نشان از بی عرضکی اقتصادی برخی مسولین است.

    • بدون نام

      بنده خدا چقدر به جون به لب شدن که حتی به مرگشون راضی هستند برای مهاجرت از ایران

    • بدون نام

      خاک بر سر مسولین که هم وطنامون اینجوری تو دنیا آواره میشن تا این آقایان و نکبت زادهاشون پول رو پول بزارند و بیشتر بتونند خودمونی یا خصولتی سازی کنند ...

    • کاکایی

      جمعیت جوان با مدارک لیسانس به بالا زیاد است..وازقبل برای جذب این گروه بی برنامه گی دولت عیان شده..وجایی حتی برای کار آزاد نیست ودروازه های امید وآینده به رویشان بسته شده..وسرکوفت خانواده وجامعه گریبانشان را گرفته به ناچار خطر را بر حظر ترجیح داده ودست به ریسک میزنند تا شاید..پس از نا امیدی وسیه روزی سپیدی فراهم شود...این است وضعیت مدیران..نا کارآمد ما وبدون برنامه ریزی وآینده نگری...پس فایده..آمارهای نفوس ومسکن..چیه..وقتیکه هر ده سال آمارگیری میشود. لابد برای برنامه ریزی وایجاد کارخانه وشرکتهای تولیدی وصنعتی برای جذب نیروی کار...این همه پول وبودجه خرج آمار وتوپ وتشر رسانه ای...بعد خروجی این عملکرد..میشود فرار برای تهیه معاش در دیار غربت...من خودم دو فرزندم لیسانس معماری ومدیریت دارند..چندین سال است بیکار..اجازه نداده ام که به این ریسکها دست بزنند..فقط به ناکارآمدها ودولتهای اسلامی دروغگو. لعن ونفرین میکنند.

    • حجت

      لطفان اگه نظرات منو نشان نمیدهید بگید تا پیام نفرستم ,,,ممنون ومتشکرم

    • بدون نام

      پس الکی سر کوفت میزدیم به افغانیا هه

    • بدون نام

      کشور ی که مدیریت تلویزیونش. پسرخاله ها و دولتش دولت پیر وپاتال است عاقبتش اینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج