۸۰۳۲۵۶
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

پاریس در آتش و دود؛ چالش تازه مکرون

اعتراض هایی که در فرانسه به شکل مسالمت آمیز و در اعتراض به افزایش بهای سوخت آغاز شد با حمله پلیس و نیروهای امنیتی به معترضان و آتش زدن خودروها و ساختمان ها، غارت فروشگاه ها و شکستن شیشه ها وخیم ترین ناآرامی ها را رقم زده که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

خبرگزاری ایرنا: اعتراض هایی که در فرانسه به شکل مسالمت آمیز و در اعتراض به افزایش بهای سوخت آغاز شد با حمله پلیس و نیروهای امنیتی به معترضان و آتش زدن خودروها و ساختمان ها، غارت فروشگاه ها و شکستن شیشه ها وخیم ترین ناآرامی ها را رقم زده که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

این ناآرامی ها چالش دشواری را برای «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به بار آورده که می گوید از طرح هایش عقب نشینی نخواهد کرد.

مقامات فرانسوی با تشدید خشونت ها بعد از دو هفته اعتراضات سراسری در این کشور علیه افزایش مالیات سوخت و هزینه های معاش که جنبش «جلیقه زردها» آغازگر آن بوده اند، غافلگیر شده اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده مکرون بعد از اعتراضات ضد دولتی در پاریس که به زخمی شدن ۱۳۳ نفر و ویرانی در پایتخت منجر شد، نشست بحران تشکیل می دهد.

این رسانه فرانسوی افزود، آمار جدید پلیس نشان می دهد که ۴۱۲ نفر روز شنبه در وخیم ترین درگیری ها در این کشور دستگیر شده اند و ۳۷۸ نفر همچنان در بازداشت هستند.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از پلیس گزارش داده بود که تقریبا ۳۰۰ نفر دستگیر و ۱۱۰ نفر بازداشت شده اند که شامل ۲۰ عضو نیروهای امنیتی است.

پلیس فرانسه روز یکشنبه همچنین از حضور ۲۳ افسر پلیس در میان زخمی شدگان خبر داد. مقامات پلیس گفته اند که ۳۷۸ نفر از دستگیر شدگان به دنبال بروز خشونت که بخش هایی از مرکز پاریس را مختل کرد، در بازداشتگاه های پلیس نگهداری می شوند.

رئیس جمهوری فرانسه در اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین وعده داده بود که وزیران کابینه را برای گفت و گو درباره این بحران بعد از بازگشت از آرژانتین گرد هم خواهد آورد.

در نشست روز یکشنبه نخست وزیر و وزیر کشور فرانسه نیز حضور خواهند داشت. مکرون وعده داده مسئولان این ناآرامی ها مجبور خواهند شد تاوان اقدامات خود را بپردازند.

مکرون صبح یکشنبه بعد از بازگشت از آرژانتین از طاق پیروزی دیدن کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مکرون به منظور بررسی میزان خسارت ناشی از حمله معترضان و دیوارنویسی بر روی طاق پیروزی از محل این بنای تاریخی مشهور دیدن کرد.

روز شنبه شماری از معترضان با هدف قرار دادن طاق پیروزی فریاد «مکرون استعفا بده» را سر دادند. آنها روی نمای این بنای بجامانده از قرن نوزدهم نوشتند: «جلیقه زردها پیروز خواهند شد.»

به دلیل اعتراضات «ادوار فیلیپ» نخست وزیر فرانسه سفرش به لهستان را لغو کرد. دفتر نخست وزیر فرانسه اعلام کرد که وزیر محیط زیست به جای در کنفرانس بسیار مهم محیط زیستی COP۲۴در لهستان حضور خواهد یافت.

شهردار منطقه هشتم پاریس در نزدیک «طاق پیروزی» پاریس گفت: ما در وضعیت شورش قرار داریم. هرگز چیزی شبیه این را ندیده ام.

اعتراضات در فرانسه از ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) شروع شد و از طریق شبکه های اجتماعی گسترش یافت. اعتراضات در ابتدا با بستن بزرگراه ها و جاده ها در سراسر فرانسه و جلوگیری از دسترسی به مراکز خرید، کارخانه ها و برخی جایگاه های سوخت کلید خورد.

مقامات فرانسوی می گویند گروه های راست و چپ افراطی در میان جنبش جلیقه زردها رخنه کرده اند.
«کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه گفت تقریبا بیشتر بازداشت شدگان معترضانی عادی هستند که به واسطه گروه های حاشیه ای تشویق شده اند.

اعتراضاتی که با واکنش به اصلاحات مکرون در افزایش مالیات سوخت آغاز شد به موضع نارضایتی عمیق از اصلاحات اقتصادی رئیس جمهوری 40 ساله فرانسه تبدیل شده و بسیاری از رای دهندگان احساس می کنند که این اصلاحات بیشتر به نفع اقشار ثروتمندان و تجار بزرگ است.

برخی منابع خبری از حمایت گسترده مردمی حتی در شهرها از «جلیقه زردها» خبر داده اند.

نظرسنجی ها انجام شده در 28 نوامبر (7 آذر) نشان می دهد که با وجود اختلال ناشی از اعتراضات از جمله در زمینه سد معبر و ترافیک، هر سه فرانسوی دو نفر از معترضان حمایت می کنند.

یک ساکن پاریس در گفت و گو با رویترز گفت: من کاملا ازجلیقه زردها حمایت می کنم. دولت پول مردم فرانسه را دزدیده است اکنون وقتش رسیده که آن را پس دهد.

یک معلم 45 ساله نیز که در اعتراضات شرکت داشته است به این خبرگزاری گفت مردم از مکرون خسته شده اند. خشم مردم روز به روز بیشتر می شود و رئیس جمهور فرانسه را تحقیر می کند.

بسیاری در شهرهای کوچک و روستاهای فرانسه خشم خود را ابراز کرده اند؛ موضوعی که بر شکاف نخبگان در پایتخت و رای دهندگان طبقه کارگری تاکید دارد که سیاست های ضد تشکیلاتی در سراسر جهان غرب را افزایش داده اند.

پلیس فرانسه همه گزینه ها را برای برخورد با درگیری های خیابانی مد نظر دارد. سخنگوی دولت فرانسه ضمن اعلام این موضوع چنین گزینه هایی را شامل اعلام وضعیت فوق العاده دانست .

او گفت برخی از اتحادیه های صنفی پلیس از دولت خواسته اند برای جلوگیری از بروز خشونت، وضعیت فوق العاده اعلام کند.

مقامات فرانسه اعلام کرده اند که از یکم ژانویه سال 2019میلادی قیمت های نفت و بنزین را به ترتیب 3 و 6 سنت افزایش می دهد. یکی از دلایل افزایش این قیمت ها احتمال اقدام دولت در اعلام مالیات محیط زیستی در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای است.

نخست وزیر فرانسه گفته است که دولت مالیات های جدید را با وجوداعتراضات حفظ خواهد کرد. قیمت سوخت در فرانسه از ابتدای سال جاری میلادی تقریبا 23 درصد افزایش داشته است.

اعتراضات رهبر مشخصی ندارد

خبرگزاری بی بی سی گزارش داد: اعتراضات در پاریس از طریق شبکه های اجتماعی افزایش یافت وحامیان درمیان طیف سیاسی مختلفی از راست گرایان افراطی گرفته تا چپ افراطی دارد هر چند که مکرون مخالفان سیاسی اش را به دزدیدن این جنبش برای جلوگیری از برنامه اصلاحات متهم می کند.

بی بی سی به نقل از خبرنگار این رسانه در پاریس نوشت: با توجه به این که چنین جنبشی از طریق رسانه های اجتماعی شکل گرفته رهبر مشخصی یا خواسته ها منسجمی ندارد. بییشتر هماهنگی ها از طریق فیس بوک انجام می گیرد و تحت حمایت مردمی است.

اعتراضات تاکنون دو کشته داشته است. نفر اول در برخورد یک خودرو و دیگری چند روز بعد در برخورد یک خودروی ون در نآرامی ها جان باخت.

نخست وزیر فرانسه روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بی ام اف» این کشورگفت که مقامات همه تدابیر امنیتی را برقرار کرده اند اما با گروه هایی مصمم، سازمان دهی شده و بشدت خشن مواجه هستند.

وی از بیان این مطلب خودداری کرد که دولت در ارائه طرح های کاهش وابستگی به نفت اشتباه کرده است خودداری کرد؛ سیاستی که به بروز افزایش مالیات سوخت منجر شد.

«پل مار» فعال جلیقه زردها به این شبکه تلویزیونی گفت، دولت مسئول خشونت در کشور است. ما اتفاقاتی را که رخ داده است محکوم می کنیم اما چاره ای نداشتیم. خشونت از بالا شروع شد. بزرگترین خشونت در کشور که عامل آن بی تفاوتی و منفعل بودن دولت بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مملکت دموکراسی ومرفح وعدالت به این میگن ریس جمهورکارش درست انجام نداده میگن استعفابده صاحب مملکت مردم هستن نه دولت برعکس ایران ایناجای ایران بودن الان چیشده بودمملکتشون

    • بدون نام

      مال اونا ماله .....مال ما بیت الماله....واقعا که متاسفم

    • دارکوب

      این مردم فرانسه اصلا اعصاب ندارن
      اندازه ایرانیا جنبه داشته باشید یک شبه همه چی گرون میشه ولی زندگی در جریانه

    • بدون نام

      ایرانیا فقط میگن غیرت دارن. والا ندارن

    • اکبری

      ایا پاربس می سوزد یه زمانی سوالی بود
      اما الان پاریس می سو زد

    • بدون نام

      واقعا دوره مردم ایران باید گردید و در طبق روی سر گذاشت وحلوا حلوا کرد ببینید برای افزایش 3 تا شش سنت که میشود 6 درصد گرانی چه بلوایی بپا کردن اونوقت مردم فهمیم وهمراه ما اجناس تا سیصد درصد افزایش پیدا کرد صداشونم در نیومد ،افرین به این ملت صبور ومقاوم ویاور دولت ونظام،واقعا قدر باید دونست

    • مهدی

      کارگرهای اهواز 30 روزه تو خیابون دنبال حقشون هستن,اما صدا و سیمای میلی هیچ اهمیتی نمیده.بعد دایم اعتراضات پاریس رو پخش میکنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج